PROBAČNÍ A MEDIAČNÍ SLUŽBA Představení základních činností při práci s mládeží Mgr. Tomáš Rosenberg PROBACE A MEDIACE  PROBACE:  organizování a vykonávání dohledu nad nezletilými a mladistvými klienty probační služby  kontrola a pomoc mladistvému klientovi při výkonu trestních opatření (alternativních trestů), při podmíněném propuštění z výkonu trestu odnětí svobody (velmi výjimečné), při výkonu výchovných opatření.  kontrola a pomoc nezletilému při výkonu soudem uložených opatření PROBACE A MEDIACE  MEDIACE:  Mimosoudní zprostředkování řešení sporu mezi stranami konfliktu (viník a poškozený) a činnost směřující k urovnání konfliktního stavu  Kromě samotných aktérů konfliktu jsou účastníky procesu mediace i zákonní zástupci  Smysl mediace – viník přijímá zodpovědnost za důsledky svého protiprávního jednání + poškozený se aktivně zapojuje při hledání řešení vedoucích k odstranění újmy, která mu vznikla Základní cíle činnosti PMS:  Kontrola a pomoc při plnění povinností, které soud klientovi uložil  Zorientování klienta v jeho aktuální situaci a kontextu jeho provinění  Pomoc klientovi porozumět a akceptovat rozhodnutí soudu  Zapojení a aktivizace nejbližšího sociálního okolí klienta  Prevence recidivy protiprávního jednání Kompetence PMS při práci s mládeží:  Získávání informací o klientovi, jeho aktuální situaci + o jeho sociálním okolí  Nástroje: vedení odborného rozhovoru, návštěvy v bydlišti, komunikace s ostatními institucemi  Spolupráce se zákonnými zástupci klienta  Zapojení dalších subjektů (pomáhajících institucí)  Standardně komunikace se základní školou Součinnost se školami: 1) žádost PMS o „Zprávu o prospěchu a chování“ 2) navázání komunikace s třídním učitelem / výchovným poradcem 3) představení PMS a opatření, které bylo klientovi uloženo soudem 4) domluva se školou na podobě spolupráce (četnost konzultací, výměna informací) 5) postup při řešení problémů: a) probační úředník koordinuje propojení školy (třídní učitel / výchovný poradce), OSPOD (kurátor), rodiny a klienta + dalších zaangažovaných subjektů b) účast probačního úředníka na výchovných komisích realizovaných školou Problematika šikany a záškoláctví:  KDY: a) při výkonu rozhodnutí soudu b) na základě podnětu od OČTŘ  JAK: PMS + OSPOD + rodiče + klient (poškozený a pachatel) + OČTŘ  Co je důležité: 1) aktuální a otevřené informace od všech spolupracujících subjektů 2) akceptace probačního úředníka jako koordinátora řešení problému přijatelného pro soud (škola je vstřícná ke společným jednáním, jež probační úředník navrhuje atd.) Problematika šikany a záškoláctví: 3) záškoláctví není pro PMS překážkou pro podání podnětu ke zrušení dohledu KONTAKT Mgr. VÍTĚZSLAV KLUSÁK, vedoucí střediska PMS Brno Tel: 546 592 161, 737 231 290 Email: vklusak@pms.justice.cz Mgr. TOMÁŠ ROSENBERG, vedoucí Oddělení mládeže, specialista na agendu přípravného řízení a agendu mládeže Tel: 546 592 122, 734 362 968 Email: trosenberg@pms.justice.cz Mgr. LUCIE UHLÍKOVÁ, specialista na agendu mládeže Tel: 546 592 051, 778 548 409 Email: luhlikova@pms.justice.cz Mgr. JANA RŮŽIČKOVÁ, specialista na agendu mládeže Tel: 546 592 061, 720 988 263 Email: jruzickova@pms.justice.cz KONTAKT Další kontakty: www.pmscr.cz Děkuji za pozornost.