Agrese a šikana jako pedagogické jevy 1. Vztah agrese a šikany 2. Příčiny, znaky a druhy šikany 3. Aktéři a oběti šikany 4. Pedagogické prostředky řešení šikany a její prevence Základní literatura: Říčan,Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995. Kolář,Michal. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1995. Kolář, Michal. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. (další tituly budou doplněny při výuce) Ad 1) Agrese znamená napadení (nejobvyklejší výklad tohoto pojmu) Šikana (z francouzského chicane) – je zvláštní případ agrese a znamená obtěžování, týrání, sužování, pronásledování… - řada vlivných psychologů tvrdí, že agrese je „naučená“ – že si ji osvojíme na základě zkušenosti (přímé nebo zprostředkované) - z dítěte se stává agresivní člověk postupně, a to tak, že si „pamatuje“ způsoby jednání, které vedou k „úspěchu“ Ad 2) K původu (podstatě) agrese a šikany – příklady interpretací: a) teorie identifikace původní oběti s agresorem b) teorie přeměny (transferu) nenaplněného pozitivního vztahu ve vztah negativní Motivace k šikaně: - touha po mužnosti - touha dominovat - motiv krutosti - zvědavost - nuda Znaky šikany: a) opakované ubližování b) bezbrannost oběti c) asymetričnost (více proti jednomu) Druhy šikany: a) přímá (tvrdé projevy, mírnější projevy) b) nepřímá (pomluvy, intriky, izolace…) Skupinová dynamika šikanování (vývoj je závislý na vztahu členů skupiny k normám, hodnotám a postojům šikanování) 1) Kdy může třída nebo výchovná skupina “onemocnět”? 2) Na čem závisí “nastartování” mechanismu proměny? 3) Jak vypadá vývoj v ”nemocné” skupině? (viz Kolář, 1995, s. 31-47) Vývojové stupně šikanování 1. stupeň - zrod ostrakismu = mírné, převážně psychické formy násilí (oběť se necítí dobře, je neoblíbena, neuznávána…) 2. stupeň - fyzická agrese a přitvrzování manipulace 3. stupeň - vytvoření jádra (šiřitelé “viru” začnou spolupracovat a systematicky šikanovat nejvhodnější oběť (oběti) 4. stupeň – většina přijímá normy agresorů 5. stupeň – dokonalá šikana – prorůstání šikany do oficiální (školní) struktury Ad 3) Aktéři šikany – agresoři: - poškození nevhodnou výchovou (citový chlad, lhostejnost, tolerance k násilí, ponižování…) - somatické zvláštnosti - specifické projevy chování - temperamentové dispozice - souvislost mezi chováním otce a účastí syna na šikaně - socioekonomický status - učitel jako spoluaktér šikany Oběť agrese – šikany: - somatické zvláštnosti - psychické příčiny: a) děti s nízkým sebevědomím (tiché, plaché, citlivé, ustupující…) b) děti neschopné zaujmout (osamělé – bez kamarádů, neduživé…) c) děti s útočným chováním (dráždící, popichující – protivné…) d) noví žáci, vynikající žáci, jemní žáci… Ad 4) K diagnostikování šikany učitelem a) přímé znaky: - specifické verbální projevy a reakce na ně - specifické fyzické projevy a reakce na ně b) nepřímé znaky: - osamělost – izolovanost - nejistota, ustrašenost, smutek - výrazné zhoršení prospěchu - vyhledávání blízkosti učitelů - odmítavý vztah ke sportu - poškozené, znečistěné věci nebo zranění, která nejsou uspokojivě vysvětlena Postoje školy k šikaně - „ať si to vyřídí mezi sebou“ - „jakmile zasáhneme, šikana se utají“ - „řešení ublíží pověsti školy“ Doporučované postupy: - vyšetření případu - jednoznačné odsouzení šikany - první fáze nápravy - prevence Náprava a prevence (týmová práce): - jednání s obětí - jednání s agresorem - jednání s rodiči oběti a agresora - jednání se žáky (například diskuse o problému pasivní tolerance…) - otázka „publicity – zveřejnění celého případu“