Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy 1.K individuálním a společenským souvislostem kázně 2.Definice kázně,druhy kázně,funkce kázně 3.Aspekty školní kázně.Příčiny neukázněného chování žáků 4.Prostředky výchovy k ukázněnosti Literatura: Bendl,S. Školní kázeň. Praha: ISV, 2001. Cangelosi,J.S. Strategie řízení třídy.Praha:Portál,1995. Vališová,A. Asertivita v rodině ve škole. Praha:HaH,1999. Uher,J. Problém kázně.Praha: 1924. Kázeň – společenský jev spočívající v dodržování stanovených nebo dobrovolně přijatých norem. Norma představuje řád (zákon, nařízení, pravidlo, pokyn…), který zabezpečuje podmínky pro existenci jedince, sociálních skupin a fungování společnosti. S limity (normami) zavazujícími člověka k určitým způsobům chování a jednání souvisí jeho svoboda. · Každá míra svobody vždy byla a je spojena s jistou mírou odpovědnosti a povinnosti, tedy i norem, které je vyjadřují. · Jedním z cílů demokratické společnosti je vychovat člověka svobodného, který zároveň přiznává totéž právo ostatním. Regulačními činiteli, které se uplatňují v souvislosti s kázní, jsou například: 1. Kulturní tradice (vzor, model chování atd.) 2. Systémy požadavků, příkazů, zákazů a pravidel spojených se společenskou kontrolou- včetně veřejného mínění. 3. Sebekontrola (spojená s cílevědomou seberegulací, včetně působení svědomí). To vše usnadňuje jednak adaptaci jedince k danému prostředí, ale také zahrnuje rozvoj jeho aktivity, samostatnosti a tvořivosti. Druhy kázně - (podle specifičnosti sociálních oblastí): občanská, vojenská, školní, rodinná, sportovní, pracovní,dopravní atd. Podle pedagogicko – psychologických kritérií – (schematické dvojice) : vynucená a uvědomělá, vnější a vnitřní, autoritativní a demokratická, formální a neformální. Funkce kázně z edukačního hlediska a) didaktická: pomáhá v procesu učení (osvojování poznatků, získávání dovedností, podporování intelektuálního vývoje, sociálních kontaktů, citových vztahů aj.) b) výchovná: pomáhá v procesu sebevýchovy (hlavně se zřetelem k cílevědomému jednání, sebeutváření sebeuplatnění), c) sociální: umožňuje a zvyšuje úspěchy společných aktivit (dodržování norem usnadňuje koordinaci, sebeovládání, a tak násobí schopnost a výkon jednotlivce i skupiny), zabezpečuje postavení člověka v dané sociální skupině. „Petyho most“ In Petty Geoffrey. Moderní vyučování. Portál: Praha 1996, str. 81) chaos pořádek - efektivní - organiz. - dobré - kázeň vyučování schopnosti vztahy Některé příčiny nedostatků v rodiné a školní výchově, které ovlivňují ukázněnost dětí V rodinné výchově: - nejednotnost rodičů v názorech i v jednání ve vztahu k dítěti (v základních otázkách), - narušené rodinné vztahy, - absence adekvátní edukační strategie pro dítě, - malá – žádná – velká náročnost na výkon dítěte, - zanedbávání péče o dítě, - hýčkání dítěte, - přísný režim, zastrašování, tělesné tresty, - nepřátelský postoj rodiny ke škole, k určité sociální skupině, která je blízká dítěti aj. Ve školní výchově - režim školy, který z různých hledisek (individuální zvláštnosti žáků, materiální vybavení školy, sociální složení tříd aj.) neodpovídá reálným možnostem a podporuje nekázeň, - neodborné a nevhodné metody a projevy učitelů, - neúměrné požadavky na pracovní výkon žáků, - autoritativní postoje edukátorů, - izolování školy od osobních perspektiv žáků, od praktického života, společenských potřeb apod. Vytváření žádoucího rodinného a školního prostředí, účelná organizace a přátelské, důvěryplné vztahy, které žáka neprovokují k lhostejnosti, pasivitě nebo dokonce k negaci, je daleko účinnější nežli všechny pokusy a snahy donutit je k poslušnosti, k respektování dané normy. Závěr: Každý výchovný konflikt by měl být řešen po analýze a) osobnosti žáka (individuální zvláštnosti, vztah k lidem, rodinné zázemí, vztah ke škole a vzdělávání) b) celého případu, v němž byla norma porušena (hledat a najít motiv činu, možné souvislosti k jiným lidem, znát, jak je žák hodnocen třídou, kamarády, jinými učiteli…), c) předpokladů možného postihu, trestu a jeho možných očekávaných následků (i při stejném provinění nelze na každého uplatnit stejný postih, právě vzhledem k rozdílům v osobnostech dětí, k jejich sociální situaci atd.).