Učebnice a další didaktická média Petr Knecht Obsah přednášky Didaktická média a učebnice Vizuální prvky v učebnicích a) Typy a kvality b) Pohledy z výzkumů c) Ukázky Úvodem: perličky z výzkumů • 10 % učitelů vůbec nepoužívá učebnice • 11 % učitelů probírá učebnici stránku po stránce • V angličtině a matematice jsou učebnice využívány v 90 %, v ostatních předmětech průměrně kolem 75 % vyučovacích hodin. Zdroj: Sikorová (2010) Didaktická média Nové trendy: ICT ve vzdělávání vs. Učebnice jako tradiční prvek Učebnice jako předmět zájmu • … vědců, výzkumníků, učitelů, studentů, žáků • Teorie učebnice • Výzkum učebnic • Schvalování učebnic • Výběr učebnic • Užívání učebnic • Efekty učebnic Kde jsou rezervy? • Učební úlohy • Vizuální složka Jednota výzkumu a výuky… Klíčové charakteristiky vizuálních prvků v učebnicích • Typ • Funkce • Didaktické kvality • Konkrétnost/Abstraktnost • Souvislost s textovými komponenty (multimodalita) • Výstižnost a elaborovanost popisku Faktory ovlivňující edukační potenciál obrazových prvků v učebnicích Janko (2012, s. 48) Typ: učebnice zeměpisu Typ: srovnání ČR-DE (zeměpis) Typ: učebnice němčiny Didaktické kvality Ukázky Učebnice ČR Učebnice USA Schvalovací doložka MŠMT • Směrnice náměstka ministra pro vzdělávání ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k postupu a stanoveným podmínkám pro udělování a odnímání schvalovacích doložek učebnicím a učebním textům a k zařazování učebnic a učebních textů do seznamu učebnic (č. j. MSMT-34616/2013 ze dne 30. 9. 2013). http://www.msmt.cz/file/32170/download/ Schvalovací doložka MŠMT (1) Schvalovací doložka může být ředitelem věcně příslušného odboru udělena učebnici, která: a) respektuje Ústavu ČR a právní předpisy platné na území ČR; zejména respektuje základní práva a svobody, které se zaručují všem lidem bez rozdílu rasy, barvy pleti, jazyka, víry a náboženství, příslušnosti k národnostní nebo etnické menšině a prosazuje rovné příležitosti mužů a žen, b) je v souladu s příslušným rámcovým vzdělávacím programem, podporuje utváření a rozvíjení klíčových kompetencí a směřuje k dosahování očekávaných výstupů vzdělávacích oborů (okruhů), c) je zpracována na dostatečné odborné úrovni a ve shodě s efektivními didaktickými postupy vhodnými pro věk žáků, jimž je učebnice určena, d) po jazykové a grafické stránce odpovídá věku žáků a specifikám daného vzdělávacího oboru nebo průřezového tématu. Směrnice… (2013, s. 4) Závěrem Literatura k tématu • Sikorová, Z. (2010). Učitel a učebnice: užívání učebnic na 2. stupni základních škol. Ostrava: OU. (kap. 2) • Červenková, I. (2010). Žák a učebnice: užívání učebnic na 2. stupni základních škol. Ostrava: OU. (kap. 2) Pro fajnšmekry: Heinze, C., & Matthes, E. (Eds.). (2010). Das Bild im Schulbuch. Bad Heilbrunn: Klinkhardt. Janko, T. (2012). Nonverbální prvky v učebnicích zeměpisu jako nástroj didaktické transformace. Brno: Masarykova univerzita. Knecht, P., & Janík, T. (Eds.). (2008). Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido. Pešková, K. (2012). Vizuální prostředky pro výuku reálií v učebnicích němčiny. Brno: Masarykova univerzita. Průcha, J. (1998). Učebnice: teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido.