Školní pedagogika: základní informace Obsah prezentace 1. Inovovaná koncepce výuky společného základu 2. Harmonogram přednášek 3. Metody hodnocení 4. Studijní zátěž předmětu 5. Obsah a požadavky k ukončení semináře 6. Povinná a doporučená literatura Inovovaná koncepce • Inovace učitelských praxí • Inovace teoretické výuky Korthagen, F. a kol. (2011). Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido. Tematické okruhy přednášek 1. Úvod do studia školní pedagogiky (PK) 2. Vzdělávací a kurikulární politika, kurikulární dokumenty (PK) 3. Vzdělávací a školský systém, škola jako instituce a organizace (TJ) 4. Vzdělání, vzdělávání a vzdělanost: pojetí, teorie a obecné cíle vzdělávání (PK) 5. Kurikulum: cíle a obsahy školního vzdělávání a jejich transformace, kurikulární procesy (TJ) 6. Učebnice a další didaktická média (PK) 6. Výuka: vyučování a učení, aktéři a procesy školní výuky (TJ) 7. Organizace a řízení třídy (PK) 8. Učební úlohy a mezinárodní srovnávací výzkumy (TJ) 9. Hodnocení učebního procesu a výsledků žáků – typy a funkce hodnocení (JK) 10. Hodnocení výsledků žáků – formy hodnocení, základní požadavky na hodnocení (JK) 11. Analýza a reflexe výuky a rozvíjení kvality výuky (PK) TJ = Tomáš Janík PK = Petr Knecht JK = Jana Kratochvílová Metody hodnocení • Ústní zkouška formou odborné rozpravy. • Tematické okruhy ke zkoušce viz osnova předmětu v IS.MU. • Termíny budou vypsány v IS.MU. Platí pravidlo, že vyučující jednotlivých seminárních skupin zkouší své studenty, přičemž mohou, ale nemusí, zkoušet studenty ostatních seminárních skupin. Úzus je takový, že kromě vyučujících jednotlivých seminárních skupin vypisuje zkušební termíny také doc. Janík – zejména na začátku zkouškového období je termínů vždy dostatek. Studijní zátěž předmětu Přednáška: 2 kredity = 60 hodin (10 hod. přímé výuky) Seminář: 2 kredity = 60 hodin (10 hod. přímé výuky) Předpokládá se domácí příprava průměrného studenta na seminář cca 50 hodin. Kombinované studium: 4 kredity = 120 hodin (6 hod. přímé výuky) Každý předmět (= jednosemestrální kurz, jedno období) je ohodnocen určitým počtem kreditů, které vyjadřují míru náročnosti předmětu, poměrný díl studijní zátěže, která je kladena na studenta (včetně domácí přípravy) v daném semestru (období). Kreditní bod představuje 1/60 průměrné roční studijní zátěže průměrného studenta, tzn. zpravidla 30 hodin. Počet kreditů konkrétního předmětu zahrnuje celkovou studijní zátěž studenta, tzn. zahrnuje kromě kontaktních hodin další aktivity (v závazné struktuře - týmová práce, praxe, laboratorní praktika, exkurze, domácí příprava, příprava na zkoušku, zkouška). Předpokládá se domácí příprava průměrného studenta na zkoušku cca 50 hodin. Seminář • Měl by tematicky navazovat na přednášku. • Konkretizace obsahu i požadavků je v plné kompetenci vyučujících. • Studijní zátěž studenta je soustředěna do období semestrální výuky. Požadavky předmětu jsou plněny průběžně v době výuky stanovené rozvrhem. • V souladu s čl. 16 SZŘ mohou být pro ukončení předmětu předepsány průběžné kontroly, jejichž výsledky jsou započítávány do závěrečného hodnocení. • Může být požadováno odevzdání seminární práce. • Může být požadována prezentace seminárního úkolu. Elektronická studijní opora • Byl vytvořen elektronický kurz, který je komplementární s jednotlivými přednáškovými tématy (a v ideálním případě také tématy jednotlivých seminářů). • Elektronický kurz je k dispozici zde: http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=2224 Heslo: comenius • Elektronický kurz by měl být pouze oporou. Předpokládá se intenzivní samostatné studium odborné literatury (viz povinná a doporučená literatura). Literatura Povinná: • Janíková, M., et al. (2009). Základy školní pedagogiky. Brno: Paido. Kniha je k dispozici v knihovnách MU nebo je k zakoupení za 118 Kč zde. • Horká, H., Filová, H., Janík, T., & Kratochvílová, J. (2009). Studie ze školní pedagogiky. Brno: MU. Kniha je k dispozici v knihovnách MU nebo je k zakoupení za 125 Kč zde. • Pasch, M., et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Kniha je k dispozici v knihovnách MU. • Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. Kniha je k dispozici v knihovnách MU. Doporučená: • Viz katalog předmětů v IS.MU – bude vždy upřesněno na přednáškách + Pedagogické časopisy (jsou dostupné on-line). • Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Komenský Pro fajnšmekry: Petty, G. (2009). Evidence-based teaching. Cheltenham: Nelson Thornes.