1. Úvod do studia školní pedagogiky Petr Knecht Je učitelství umění nebo věda? Školní pedagogika jako… • … teorie a praxe kurikula (cílů a obsahů vzdělávání). • … teorie a praxe školy. • … teorie a praxe výuky. Profilující disciplína učitelského vzdělávání. K dispozici existuje nepřeberné množství literatury. Jaké je vaše očekávání? • … oddanost rozvoji žáků • … profesní znalosti a dovednosti • … schopnost uplatňovat tradiční i moderní vyučovací postupy • … schopnost tvořivě pracovat s učivem • … schopnost celoživotního profesního učení Pedagogika normativní nebo pedagogika popisná? http://didacticaviva.ped.muni.cz/ Výzkum vzdělávání: základ školní pedagogiky • Existují metody, které nefungují? • Co dělám dobře? Co dělám špatně? • Co je lepší? Aby žáky učení bavilo, nebo aby měli výsledky? • Jak víte, co funguje dobře? • Lidé často zaměňují běžnou praxi za nejlepší praxi. Evidence-based přístup Didaktika založená na důkazech: • Je třeba se stále dívat kriticky na své vlastní didaktické činnosti ve světle výzkumů. • Potřebujete znát všechny důkazy, abyste mohli činit jasná rozhodnutí. • Není dostačující vědět, co funguje, ale proč a za jakých podmínek to funguje. • Musíte znát faktory, které hrají roli právě ve vašem případě. Evidence-based přístup „Evidence rather than tradition or authoritative personal opinion.“ Je lepší strávit více času problémovou úlohou, nebo diktováním textů? A jak mám žáky naučit pravopis? Je učitelství umění nebo věda? Literatura k tématu • Janíková, M., et al. (2009). Základy školní pedagogiky. Brno: Paido. • Mareš, J. (2009). Edukace založená na důkazech: Inspirace pro pedagogický výzkum i školní praxi. Pedagogika, 59(3), 232–258. Pro fajnšmekry: http://www.ped.muni.cz/didacticaviva/