4. Vzdělávání, vzdělání, vzdělanost: pojetí, cíle a obsahy Petr Knecht Vzdělávání vs. vzdělání Vzdělávání je cílevědomý proces kultivace člověka, řízený, vedený a podporovaný společností prostřednictvím osob, na než je delegována role vzdělavatelů, zpravidla realizovaný ve specializovaných institucích. Vzdělání je výsledkem procesu vzdělávání. Vzdělanost • Dosažená úroveň vzdělanosti populace • Vzdělanostní struktura různých skupin obyvatelstva • Hustota sítě škol/počet obyvatel na 1 učitele • Kvalita vzdělávání Nové pojetí vzdělanosti • Vzdělanost jako schopnost celé společnosti nejen se učit z kulturní a sociální zkušenosti, ale také produkovat nové poznatky a využívat je ke svému rozvoji. • V takovém pojetí se vzdělanost neposuzuje podle stupně dosaženého vzdělání. • Vzdělaný člověk bude schopen hledat rovnováhu mezi ekonomickou prosperitou a zachováním životního prostředí, mezi osobním profitem a respektováním potřeb celé komunity. Pojetí vzdělávání • Historická podmíněnost • Materiální vs. formální vzdělávání (viz Skalková, s. 27-43). • Esencialismus vs. progresivismus a rekonstrukcionismus (Pasch a kol. s. 34-40) • Zprostředkující a vstřícné pojetí (Harbo, 1991) Cíle vzdělávání Zvládnutí obsahu předmětu Potřeby společnosti Osobnostní potřeby a zájmy žáků Potřeba změny pramení z obavy, že škole nedobře připravuje žáky na život (budoucnost). Potřeba změny pramení z obavy, že současná generace žáků je generací kulturních analfabetů či barbarů. kulturní dědictví (obory vědy…) klíčové problémy světa a života vzdělávací program Obsahy vzdělávání • Hledání vzdělávací hodnoty – toho, co stojí za vzdělávací úsilí • Odvozují se ze vzdělávacích cílů • Něco, čeho se žák v průběhu učení zmocňuje Roviny existence obsahu a obsahové transformace Kurikulární dokumenty • Vymezují cíle a obsahy školního vzdělávání • Pro učitele klíčové Závěrem Vzdělání může být zárukou vzdělanosti pouze tehdy, pokud: • pojetí vzdělávání bude… • cíle vzdělávání budou… • obsahy vzdělávání budou… Zárukou vzdělanosti je především vzdělaný učitel. Literatura k tématu • Walterová, E. et al. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. I. díl. Brno: Paido. (kap. 1) • Pasch, M. et al. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. (kap. 2) • Harbo, T. (1991). Humanizace vzdělávání a současné teorie kurikula. Pedagogika, 41(3), 247–255. • Janík, T.,Maňák, J.,Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. (kap. 1) Pro fajnšmekry: Schiro, M. S. (2008). Curriculum theory. Conflicting visions and enduring concerns. Los Angeles: Sage. Průcha, J. (2008). Vzdělanost/národní vzdělanost: nevyjasněný pojem pedagogické teorie. Pedagogika, 58(3), 275-285.