Úvod do školní didaktiky SZ7BP_SDi1 2015-2016 katedra pedagogiky PdF MU PaedDr. Jan Šťáva, CSc. nUkončení: Zkouška n nPísemný test nebo ústní zkouška nObsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky Pojmy n aktivita (jako pedagogický pojem), algoritmus, audiovizuální metoda, autodidakce, brainstorming, cíl vyučování (výuky), cvičebnice, cvičení, čítanka, čtenářská gramotnost, demonstrace, dialog, didaktická hra, didaktická informace, didaktický program, didaktický test, didaktický text, didaktika obecná, d. oborová, d. školní, dílna (workshop), dovednost, e-learning, elektronické učebnice, encyklopedismus ve vzdělávání, evropská dimenze ve vzdělávání, hypertext, individuální přístup, inovace ve vzdělávání, instruktáž, klima školy, k. třídy, kmenové (základní) učivo, kompetence, k. klíčové, k. žáka, komunikace neverbální, verbální, konstruktivismus (v didaktice), kurikulum, k. formální, k. neformální, k. skryté; k. zamýšlené, k. realizované, nk. dosažené, mezipředmětové vztahy, myšlenkové mapy, naivní teorie dítěte (miskoncepce), nápodoba, opakování (v pedagogickém významu), otázka, PISA, portfolio, psychodidaktika, skupina heterogenní, homogenní, škola alternativní, inkluzivní, inovativní, taxonomie cílů B. S. Blooma, taxonomie úloh D. Tollingerové, učebnice, učební osnovy, učební plán, učební pomůcka, učební úloha, učení, u. autentické, u. bezděčné, u. činnostní, u. intencionální, u. kooperativní, u. mechanické, u. motorické, u. sociální, u. verbální, učitelovo pojetí výuky, učivo, vědomost, výklad, vyučovací metoda, vyučování, v. bilingvní (bilingvální), v. blokové, v. diferencované, v. frontální, v. integrované, v. rozšířené, v. skupinové, v. týmové, vzdělání, v. materiální, v. formativní; v. humanitní, v. reálné; v. všeobecné, v. odborné, vzdělávací program, vzdělávání, v. formální, v. informální, v. neformální, znalost deklarativní, kontextová, procedurální, zpětná vazba, zkušenost (jako pedagogický pojem). n n nA. OKRUHY ke zkoušce: n1. Výchova, vzdělávání, vyučování; pedagogika, didaktika, školní didaktika n2. Vzdělávání: charakteristika, formy vzdělávání, klasifikace ISCED 3.Vzdělání:charakteristika, druhy vzdělání n4.Vyučování charakteristika; vyučování a učení n5.Vědomosti, typy vědomostí. Dovednosti, druhy dovedností. Postoje a kompetence n6.Obsah vyučování, kritéria pro stanovení obsahu, kurikulum n7.Klíčové kompetence stanovené RVP n8.Vzdělávací oblasti stanovené RVP ZV, doplňující vzdělávací obory a průřezová témata stanovené RVP n9.Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky 10.Pedagogická komunikace. Verbální a neverbální komunikace n 11.Otázka,její funkce, vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek n12.Typy výuky n13.Metody výuky: charakteristika, celkový přehled n14.Metody slovní: rozdělení, charakteristika jednotlivých metod n15.Metody názorné a pracovní: rozdělení, charakteristika jednotlivých metod n16.Hodnocení, klasifikace: cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení 17.Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, fáze, typy) n18.Práce žáků ve skupinách, skupiny homogenní a heterogenní, specifika jejich práce. Diferenciace, individualizace a kooperace ve výuce n 19.Učebnice: funkce, druhy, práce s~učebnicí n 20.Učební pomůcky: celkový přehled, funkce, zásady používání. Podle zaměření studenta Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání nebo Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. nA. Tématické OKRUHY ke zkoušce: n n n1. Výchova, vzdělávání, vyučování; pedagogika, didaktika, školní didaktika n2. Činitelé výuky (žák, učitel, učivo) n3. Školní a mimoškolní prostředí n4.Vyučování charakteristika; vyučování a učení n5.Vědomosti, typy vědomostí. Dovednosti, druhy dovedností. Postoje a kompetence n6.Obsah vyučování, kritéria pro stanovení obsahu, kurikulum n7.Klíčové kompetence stanovené RVP n8.Vzdělávací oblasti stanovené RVP ZV, doplňující vzdělávací obory a průřezová témata stanovené RVP n9.Didaktické principy (zásady). Principy klasické; principy moderní didaktiky n10.Pedagogická komunikace. Verbální a neverbální komunikace. Interakce n11.Otázka,její funkce, vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek n12.Typy výuky n13.Metody výuky: charakteristika, celkový přehled n14.Metody slovní: rozdělení, charakteristika jednotlivých metod n15.Metody názorné a pracovní: rozdělení, charakteristika jednotlivých metod n16.Hodnocení, klasifikace: cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení n17.Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, fáze, typy) n18.Práce žáků ve skupinách, skupiny homogenní a heterogenní, specifika jejich práce. Diferenciace, individualizace a kooperace ve výuce n19.Učebnice: funkce, druhy, práce s~učebnicí n20.Učební pomůcky: celkový přehled, funkce, zásady používání. n21.Podle zaměření studenta Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání nebo Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. n22. Teorie učení n23. Projektování a realizace vyučování n24. Organizační formy výuky n25. Pedagogicko-psychologická diagnostika a evaluace Témata přednášek n n nŠťáva nŠkolní didaktika. Teorie vzdělávání n29. 2./2.3. 2016 Šťáva nČinitelé výuky (žák, učitel, učivo). n n Šťáva nOrganizační formy výuky, styly učení n n14./16. 3. 2016 Neužilová nVýukové cíle, didaktické zásady nŠťáva nVýukové metody. nNeužilová nUčební úlohy ve výuce, učebnice nŠťáva nMateriálně didaktické prostředky. nŠťáva nVzdělávací oblasti stanovené RVP ZV, doplňující vzdělávací obory a průřezová témata stanovené RVP ZV. n nNeužilová nPedagogicko-psychologická diagnostika a evaluace. nPedagogická komunikace. Verbální a neverbální komunikace. Interakce ve výuce nOtázka - její funkce, vlastnosti, typy otázek, technika kladení otázek. nNeužilová 1.Projektování a realizace výuky nŠťáva nHodnocení, klasifikace - cíl, principy, atmosféra, účel. Klasifikace a slovní hodnocení. Základní jednotka výuky (vyučovací hodina, struktura, fáze, typy). nŠťáva n Práce žáků ve skupinách, skupiny homogenní a heterogenní, specifika jejich práce. Diferenciace, individualizace a kooperace ve výuce. nŠťáva nPředtermín – písemný test 7.5.2016 Literatura nŠIMONÍK, O. Úvod do didaktiky základní školy . Brno: MSD, 2005. 140 s. ISBN 80-86633-33-0. PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. rozšířené a aktualizované vydání. Praha : Portál 2004. 322 s. ISBN 80-7178-772-8 PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál 2004. 380 s. ISBN 80-7178-978-X. KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 320 s. ISBN 80-7178-253-X. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání dostupné např. http://www.vup.cz nebo http://www.rvp.cz/sekce/51. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Institut sociálních vztahů, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1.