1 Evaluace a hodnocení •Evaluace •Autoevaluace •© 2 EVALUACE/Autoevaluace •EVALUACE •vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších jevů. •Jedná se o déledtrvající proces, v němž se zobrazují celé soubory samostatných hodnotících aktů. 3 EVALUACE/Autoevaluace •PROČ a JAK ji VNÍMAT: Ø POVINNOST ZE ZÁKONA Ø ZODPOVĚDNOST ZA KVALITU ŠKOLY (FCENKCE SUMATIVNÍ I FORMATIVNÍ) Ø ZÍSKÁVÁNÍ ZPĚTNÉ VAZBY (FUNKCE SUMATIVNÍ) Ø PLÁNOVÁNÍ (FUNKCE FORMATIVNÍ) Ø MARKETINGOVÝ TAH •- MUSÍME •- NESEME ZODPOVĚDNOST •- CHCEME A POTŘEBUJEME •- CHCEME A POTŘEBUJEME •- CHCEME 4 EVALUACE/Autoevaluace •EVALUACE /AUTOEVALUACE •A -VNĚJŠÍ •B – VNITŘNÍ (AUTOEVALUACE) • •A1 - Legislativní rámec řízení provozu vzdělávací instituce • •A2 – Legislativní rámec VVP •B1 – ŘÍZENÍ • •B1.1 – Implementace legislativního rámce •B1.2 – Strategie a plánování •B1.3 – Řízení lidských zdrojů •B1.4 – Řízení procesů výchovy a vzdělávání •B2 – VÝCHOVNÝ A VZDĚLÁVCÍ PROCES •B2.1. - VSTUPY •B2.2 - PRŮBĚH •B2.3 - VÝSTUPY • • • • • • • • • • • 5 EVALUACE/Autoevaluace • KDO MUSÍ, MŮŽE, CHCE? ZÁJEM , POTŘEBA, POVINNOST CO a KOMU PŘINESE ? POVINNOST MOŽNOST •ŠKOLA (Š) MUSÍ MÍT ZPĚTNOU VAZBU, MUSÍ – • VYUŽITÍ PRO P.R. ZE ZÁKONA •Česká školní inspekce MUSÍ MÍT REFLEXI PRO MUSÍ – •(ČŠI) ŠKOLU, R, ŠR, Z ZE ZÁKONA • RODIČE (R) MOHOU MÍT MŮŽE MÍT --- • PŘÍNOS •ŠKOLSKÁ RADA (ŠR) MŮŽE MÍT MŮŽE MÍT MŮŽE • PŘÍNOS VYŽADOVAT •ZŘIZOVATEL (Z) MŮŽE MÍT MŮŽE MÍT MŮŽE • PŘÍNOS VYŽADOVAT •JINÉ SUBJEKTY (JS) - MOHOU MÍT MŮŽE MÍT --- •Úřady práce, firmy,…) PŘÍNOS 6 Evaluace/AUTOEVALUACE •Roviny AUTOEVALUACE: • • • Ø INDIVIDUÁLNÍ – děti/žáci, učitelé, rodiče Ø MANAGEMENTu ŠKOLY – ředitel, zástupce, vých.poradce, školní psycholog,… Ø INSTITUCIONÁLNÍ – konečné výstupy výchovného a vzdělávacího procesu na úrovni školy jako systému - modelu vzdělávacího programu • •AUTOEVALUACE jako systematická činnost- proces • • • • • ü PLÁNOVANÁ • ü PRAVIDELNÁ ü PODLE PŘEDEM STANOVENÝCH KRITÉRIÍ ü SBĚR INFORMACÍ JE CÍLENÝ ü VYUŽÍVÁ VÝZKUM. METOD A NÁSTROJŮ PRO ZPRACOVÁNÍ DAT ü JE RELATIVNĚ OBJEKTIVNÍ •Příklad: sebetázání celého PS pro potřeby dalšího rozvoje a podpory 7 Evaluace/AUTOEVALUACE •AUTOEVALUACE • • •jako AUTOREGULAČNÍ MECHANIZMUS vlastní pedagogické práce školy zaměřený vyhodnocování a vyhodnocení: • • • • • •☺ PROCESU edukace a jeho výsledků v rámci školy •☺ PODMÍNEK edukace •☺ OBSAHU edukace •☺ dosažených CÍLŮ •Prostřednictvím systematického shromažďování informací, jejich analýz, vyhodnocování a porovnávání s kritérii (RVP a svými v ŠVP) ZÍSKÁVAT cílově a cíleně ZPĚTNOU VAZBU. 8 Evaluace/AUTOEVALUACE •AUTOEVALUACE jako proces SEBEREFLEXE •se stává VÝCHODISKEM pro • • • • • Ø PLÁNOVÁNÍ a DALŠÍ ROZVOJ a také Ø MOTIVACI ZABÝVAT SE ZLEPŠOVÁNÍM KVALITY 9 Evaluace/AUTOEVALUACE •AUTOEVALUACE umožňuje: •☼ tvořit nástroje vedoucí k jejímu vývoji a vývoji •☼ vyjasňovat a usnadňovat rozhodovací procesy •☼ posilovat vzájemnou důvěru všech jejích aktérů •☼ utvářet a rozvíjet pozitivní pracovní kulturu •☼ stát se otevřenou a respektovanou výchovně vzdělávací institucí s jasnými představami o smyslu své existence 10 Evaluace/AUTOEVALUACE •PŘEDPOKLADY pro úspěšnost AUTOEVALUACE: •AUTOEVALUACI • • •CHTÍT •VYTVOŘIT pro ni ve škole KONSTRUKTIVNÍ ATMOSFÉRU 11 EVALUACE/autoevaluace – Průcha, J., Pedagogická evaluace •CÍLEM EVALUACE je poskytovat hodnotící informace o celé pedagogické realitě, tzn. •EVALUACI ü VZDĚLÁVACÍCH POTŘEB ü VZDĚLÁVACÍCH PROGRAMŮ ü VZDĚLÁVACÍCH INSTITUCÍ (škol vč. alternativních) ü EDUKAČNÍHO PROSTŘEDÍ ü VÝUKY ( VVP) ü VZDĚLÁVACÍHO SYSTÉMU - na základě indikátorů ü PEDAGOGICKÉHO VÝZKUMU ü VZDĚLÁVACÍCH VÝSLEDKŮ ü VZDĚLÁVACÍCH EFEKTŮ