Kybernetická bezpečnost aneb bezpečně na internetu pro školní prostředí Mgr. Pavlína Jedličková Brno, 2017 Kontakt }jedlickova.pavlina@gmail.com Osnova } }Základní terminologie }Děti v kyberprostoru }Online hrozby a rizika }Proč se jako pedagog kybernetickou bezpečností vůbec zabývat? }Tipy na vhodné výukové materiály a zdroje informací }Seznam kontaktů } } } Základní terminologie }Kyberprostor }„Kyberprostor využívá nové možnosti komunikace, jako jsou například emaily, webové stránky, počítačové sítě, telefony, faxy a videokonference. Nicméně je imaginárním místem, na které se nevztahují omezení fyzického světa. To mimo jiné umožňuje vznik nových identit - uživatel „opouští“ své fyzické tělo a pobývá v tomto (virtuálním) prostředí bez něj.“ } }Základní charakteristika: }Neexistence hranic (čas a prostor) }Vznik nových sociálních interakcí }Vytváření nových identit } }Cyberspace: https://www.youtube.com/watch?v=W4zgaKVHB-c } } } } Základní terminologie }Kyberkriminalita }Moderní technologie – nástroj nebo cíl? }Zahrnuje velké množství různých specifických forem trestné činnosti, včetně mravnostní a násilné. } } } Základní terminologie }Kyberbezpečnost }„souhrn organizačních, politických, právních, technických a vzdělávacích opatření a nástrojů směřujících k zajištění zabezpečeného, chráněného a odolného kyberprostoru.“ }Smyslem kybernetické bezpečnosti je ochrana virtuálního prostředí a práv jeho uživatelů Děti v kyberprostoru Děti v kyberprostoru }Nejrizikovější skupina? }Děti, mladiství a senioři } }Digitální domorodci }rychlá adaptace }nemají respekt }nerozlišují svět reálný a svět online (tendence riskovat) }ví více, než generace rodičů }prázdné ulice } }Moderní technologie jako zábavný šašek, který je vždycky při ruce – umí se děti bavit bez nich? } } } Výsledek obrázku pro děti a mobilní telefony Děti v kyberprostoru }93% dětí ve věku 9 – 16 let je online alespoň jednou týdne }60% dětí se připojuje k internetu téměř každý den } }59% dětí ve věku 9 – 16 let vlastní profil na sociální síti }z toho 26% dětí ve věku 9 – 10 let, }49% ve věku 11 – 12 let, }73% v rozmezí 13 – 14 let a }82% ve věku 15 – 16 let. } }Česká republika se řadí mezi pět zemí (společně s Estonskem, Litvou, Norskem a Švédskem), ve kterých se 6 dětí z 10 setká s jedním nebo více online riziky! } }*zdroj: Výsledky studie výzkumné sítě EU Kids Online Online hrozby a rizika Netolismus }Závislost na tzv. virtuálních drogách }Sociální sítě }Počítačové hry }Mobilní komunikační zařízení }Virální videa a televize } }Nejrizikovější a nejpočetnější skupina – děti a mladiství } }Důsledek selhání v reálném světě – kompenzace virtuálními úspěchy Výsledek obrázku pro závislost na internetu Sociální sítě }žijeme v době „internetového sdílení“ }shromaždiště a distributor informací všeho druhu }změna sociálních interakcí a komunikace }prostředek komunikace, seberealizace a sebevyjádření }centrum zábavy, nástroj pro navazování a udržování nových vztahů, prostředí pro trávení volného času } }ALE i ideální prostředí pro páchání trestné činnosti }Důvod - povaha sociálních sítí – otevřenost, obrovské množství možností Sociální sítě }Rizika sociálních sítí: }šíření nebezpečného a nevhodného obsahu }pornografie, extremismus, sebepoškozování, zesměšňování } }závadové chování }podvody, ovlivnění mravní výchovy mládeže, kyberšikana, sexting, aj. } }zneužití osobních údajů a obsahu → krádež identity } }hraní her Výsledek obrázku pro social media danger Sociální sítě Digitální stopy }soubor informací, které o sobě na internetu zanecháváme }profily na sociálních sítích a naše aktivita na nich }blogy a webové stránky }diskuse pod články, komentáře pod fotografiemi, }členství ve spolcích (webová registrace, seznam členů) }registrace na nejrůznějších internetových stránkách } }Všechny tyto aktivity zanechávají dohledatelné informace, které mohou být následně zneužity! } }Digitální stopa: }Nevědomá (IP adresa, cookie, GPS) }Vědomá (postovánína FB, blogy, diskuze) }Vědomě nevědomá (booking.com, mall.cz) } }Amazing mind reader: https://www.youtube.com/watch?v=F7pYHN9iC9I } } } Sociálně patologické jevy internetu } }Kyberšikana }Kybergrooming }Sexting }Webcam trolling }Kyberstalking Kyberšikana }zneužívání informačních a komunikačních technologií mající za cíl poškodit oběť }útočník napadá oběť opakovaně například tak, že o ní zveřejňuje urážlivé statusy na sociálních sítích a ponižující fotografie nebo videa }Agresor zároveň svým jednáním podněcuje k nenávistnému chování i další uživatele internetu }Zákeřnost spočívá mnohdy ve zpočátku „nevinném žertu“, který posléze rapidně nabere zcela jiných rozměrů – zde už jde zastavit těžce. }Zejména u dětí a mladistvých může končit až smrtí oběti !!! } } }(KYBER)ŠIKANA - "Nejzazší hranice je blíž, než si myslíš„: https://www.youtube.com/watch?v=7pdz_7Ochos } o o } Nejznámější oběti }Amanda Todd (1997 – 10. 10. 2012, Kanada) }https://www.youtube.com/watch?v=wxiGilujoyk }Ghyslain Raza „Star Wars Kid“ }https://www.youtube.com/watch?v=HPPj6viIBmU }Megan Taylor Meier (1992 – 16. 10. 2006, USA) } } } } Výsledek obrázku pro ghyslain raza Další oběti…. Hope-Witsell.jpg Sexting }elektronické rozesílání textových zpráv a obrazového materiálu se sexuálním obsahem }jedno z nejrizikovějších chování – fatální důsledky (sebepoškozování až sebevražda oběti) }komunikační nástroje }Skype }instant messengery }e-maily }aplikace typu Snapchat } }Jessica Renee Logan (1990 – 3. 7. 2008, USA) } } Související obrázek Kybergrooming }cílem je vyvolat v oběti pocit důvěry s úmyslem vylákat ji na schůzku a následně zneužít, ať už sexuálně nebo k nelegálním aktivitám za využití ICT a falešné identity } }oběti vytipovány na základě informací, které o sobě uvádí na internetu }Ashleigh Hall († 17 let, VB) } } } } } } }Child Predator Social Experiment: https://www.youtube.com/watch?v=6jMhMVEjEQg Webcam trolling } }podvody s webkamerou s cílem s pobavit } se na úkor chatujícího na druhé straně } } }Jak webcam trolling funguje? }zneužití speciálních programů virtuální webkamery pro vytvoření podvrženého videozáznamu (videosmyčky) }vylákání k erotickému chatu skrze falešný - zpravidla dívčí - profil → oběť plní příkazy útočníka }získaný materiál velmi často využit k dalšímu vydírání oběti }nejvíce obětí - chlapci ve věku 13 až 18 let } } Zdroj: Martin Kožíšek, Seznam.cz Kyberstalking }zneužití internetu a ICT k opakovanému, dlouhodobému, systematickému a stupňovanému obtěžování, které může zahrnovat celou řadu různých forem s různou intenzitou }Útočník si většinou vyhlídne svoji oběť na základě určitého povahového rysu, zjistí si o ní z internetu detailní informace a začne s pronásledováním. }Nejčastějšími oběťmi kyberstalkingu jsou známé osobnosti, idoly či bývalí partneři. } }Stalking je od 1. 1. 2010 definován v trestním zákoníku jako trestný čin Nebezpečné pronásledování } }Gina: https://www.youtube.com/watch?v=2MT_9zR3Aq4 } Proč se jako pedagog kybernetickou bezpečností vůbec zabývat? }aktuálnost tématu }praxe ukazuje, že současní pedagogové mají velmi nízké povědomí o problematice bezpečnosti na internetu }úroveň digitální gramotnosti pedagogů = alarmující! }nízký zájem o problematiku KB X módnost tématu }pedagogové by se měli průběžně vzdělávat a nespoléhat na poslední záchranu ve formě intervence externích osvětových organizací nebo PČR }zapojení PČR do řešení problémové situace = součást trestního řízení }pedagog je často prvním člověkem, kterého oběť kontaktuje – musí být na tuto situaci připraven! Výukové materiály a zdroje informací }Kazuistiky }http://www.e-besedy.cz/internetova-bezpecnost/kybersikana.html#Případy kyberšikany (skutečné kauzy) }https://www.e-bezpeci.cz/index.php/component/content/article/7-o-projektu/925-materialy }Osvětová videa }http://www.jaknainternet.cz/ }http://www.seznamsebezpecne.cz/ }http://www.sheeplive.eu/ }Subjekty zabývající se prevencí, vzděláváním a osvětou: }Seznam.cz }CZ.NIC }Národní centrum bezpečnějšího internetu (NCBI) }http://www.ncbi.cz/ }Centra prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého (PRVoK) }https://www.e-bezpeci.cz }Kraje pro bezpečný internet (KPBI) }http://www.kpbi.cz/ }Nebuď Oběť! }http://www.nebudobet.cz/ }The Web We Want }http://www.webwewant.eu/cs/ } Seznam kontaktů }http://internet-hotline.cz/ }hlášení týkající se nezákonného obsahu na internetu, zejména dětské pornografie a kyberšikany páchané na dětech }http://www.onlinehelpline.cz/ }poradenské centrum provozované Národním centrem bezpečnějšího internetu }https://www.linkabezpeci.cz/ } }http://aplikace.policie.cz/hotline/ }upozornění na závadový obsah či aktivity v síti internetu, Děkuji za pozornost! Zdroje obrázků: }http://www.cambridgeblog.org/wp-content/uploads/2015/12/cyberspace.jpg }https://www.fbi.gov/image-repository/cyber-crime.jpg/@@images/image/high }https://www.law.georgetown.edu/continuing-legal-education/programs/cle/cybersecurity/images/shutte rstock_165303932.jpg }http://img.blesk.cz/img/1/full/2706563-img-deti-mobil-sms-text-telefon.jpg }http://www.czechfreepress.cz/images/stories/com_form2content/p2/f3462/23.jpg }http://www.idreamcareer.com/img/blog/social-media2-284x300.jpg }http://rockvillerampage.com/wp-content/uploads/2011/03/creep.png }http://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s480x480/e15/12716667_511836258989174_914064655_n.jpg ?ig_cache_key=MTE4NDAwOTc3NDE2NDI2MTY5NA%3D%3D.2 }http://itailm.global2.vic.edu.au/files/2014/06/digital-footprint-28pgio4.png }https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/M/MV5BMTQ4OTk3NDI2M15BMl5BanBnXkFtZTgwODcyNzE4MjE@. _V1_UX182_CR0,0,182,268_AL_.jpg }https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/16/78/91/1678911180ce76c19f60d2233e09c6e6.jpg }http://www.meganmeierfoundation.org/cmss_files/attachmentlibrary/Megan-2.jpg }http://3.bp.blogspot.com/-aE-ht4heTJ8/UZZOHwXvMWI/AAAAAAAAWvo/DSZXLZQPZd4/s1600/Star-Wars-Kid+meme .jpg }https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/9e/8a/69/9e8a693b348ec366541439c7a8177615.jpg }http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/12/12/article-2246896-167AC57E000005DC-357_306x423.jpg }http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/10/09/article-2215123-156CC4DB000005DC-677_306x423.jpg }http://media.nbcmiami.com/images/1200*675/rebecca+ann+sedwick.JPG?ak=bc }http://msnbcmedia.msn.com/i/MSNBC/Components/Photo/_new/130414-pott-vsml-8a.jpg }https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3a/Rehtaeh_Parsons.jpg/640px-Rehtaeh_Parson s.jpg }http://www.tampabay.com/resources/images/dti/rendered/2009/11/A4S_hope112909_96900a_8col.jpg }https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/ff/59/21/ff5921f66c8de6adb3f5d892b74b712b.jpg }http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/09/30/article-2210661-1545B06A000005DC-149_306x486.jpg }http://i2.mirror.co.uk/incoming/article2128705.ece/ALTERNATES/s338b/Hannah-Smith-14-committed-suic ide-after-being-bullied-on-the-internet.jpg }http://cdn.newsapi.com.au/image/v1/010687293db263d9ba44314569515a0d }http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/04/07/article-2305332-1926E6AD000005DC-398_306x423.jpg }http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/08/15/article-0-1B4F2E0D000005DC-399_306x493.jpg }https://i.embed.ly/1/display/resize?key=1e6a1a1efdb011df84894040444cdc60&url=http%3A%2F%2Fwww.rock yspino.com%2Fimages%2Fjessica_logan_large.jpg&width=810 }http://i3.thejournal.co.uk/incoming/article4366042.ece/ALTERNATES/s615b/ashleigh-hall-inset-and-th e-scene-where-her-body-was-found-in-county-durham-204121309.jpg }http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/47434000/jpg/_47434543_peterchapman.jpg }https://1.im.cz/onas/img/charita/seznam-se-bezpecne/1a.png }http://7blog.7host.com/assets/uploads/Il-cybersquatting-rubare-domini-per-rivenderli.jpg }http://onlinehelpline.cz/images/POMOCol_s.jpg }http://www.internet-hotline.cz/images/STOP_online_transparent.png }http://www.darcovskasms.cz/DNS_loga/71.png }https://www.transparency.cz/wp-content/uploads/Policie-znak.gif }http://tech4kids.com/wp-content/uploads/2016/05/children-internet-safety.png }