Pedagogická fakulta MU KATEDRA FYZIKY, CHEMIE A ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ Jméno: UČO: Pedagogická diagnostika - test 1) Pro koho je test určen: Např. pro žáky odborného učiliště XXX , předmět XXX 2) Vypracování testu 1) Doplňovací položka: XXXXXXXXX Rozbor: Cíl: Bodování: 2) Doplňovací položka: XXXXXXXXX Rozbor: Cíl: Bodování: 3) Výběrové položka: XXXXXXXXX Rozbor: Cíl: Bodování: 4) Výběrové položka - 4 distraktory Rozbor: Cíl: Bodování: 5) Uspořádávací položka: XXXXXXXXX Rozbor Cíl: Bodování: 6) Uspořádávací položka: XXXXXXXXX Rozbor Cíl: Bodování: 7) Přiřazovací položka: XXXXXXXXX Rozbor: Cíl: Bodování: 8) Přiřazovací položka: XXXXXXXXX Rozbor: Cíl: Bodování: Body za celý test: 3) Hodnocení: výborně - např. 14 - 12 bodů chvalitebně dobře dostatečně nedostatečně Ukázka zpracování 1) Doplňovací položka Vyber z každé skupiny označené číslem jedno správné slovo a dopiš je podle čísel do textu: Ve vzduchu je obsaženo Ve vzduchu je obsaženo 78 % /1/...... . Ve znečištěném vzduchu se nachází oxidy /2/...., které způsobují kyselé deště. • /1/ vodíku, kyslíku, dusíku, • /2/ síry, uhlíku, fosforu Rozbor: /1/ vodík – není ve vzduchu obsažen kyslík – ve vzduchu je 21 % kyslíku dusík – správná odpověď /2/ oxidy síry – je správná odpověď oxidy uhlíku- oxid uhličitý je ve vzduchu, ale nezpůsobuje kyselé deště oxidy fosforu- nejsou obsažené ve vzduchu Cíl: ověřit vědomosti o složení vzduchu Bodování: navrhnete bodování – například: za každou správnou odpověď 1 bod, za nesprávnou odpověď nula bodů 4) Výběrové položky - 4 distraktory Je-li železný hřebík ponořen do roztoku modré skalice, dochází k …. • (a) neutralizaci – nesprávná odpověď neutra • (b) oxidačně-redukční reakci • (c) vytěsňování zinku • (d) rezavění hřebíku Rozbor: vysvětlíte volbu distraktorů – v tomto případě jsou všechny distraktory nějaké typy reakcí. Je-li železný hřebík ponořen do roztoku modré skalice, dochází k … (a) neutralizaci –neutralizace je reakce kyseliny a zásady (b) oxidačně-redukční reakci – správná odpověď – dochází k reakci Fe + CuSO[4]= Fe SO[4 ]+ Cu je oxidačně-redukční reakce (c) vytěsňování zinku - zinek se vůbec mezi reaktanty nevyskytuje (d) rezavění hřebíku – rezavění je reakce železa, která nebude v modré skalici probíhat Cíl: je diagnostikována dovednost určit typ reakce – ověřuji tím, že žák správně vybere z různých typů reakcí Bodování: za správnou odpověd 5) Uspořádávací položka Podtrhni kyselinotvorné oxidy a zakroužkuj zásadotvorné: Na[2]O SO[2] NO[2] CaO CO Pro určení typu oxidu můžeš použít periodickou tabulku. Za správnou odpověď získáš půl bodu, za nesprávnou Ti bude půl bodu odečteno. Rozbor: záměrně je uveden CO, který nepatří ani do jedné skupiny. Už v zadání je žák upozorněn, aby nehádal, že mu budou odečteny body. Řešení: kyselinotvorné oxidy: SO[2] a NO[2] , zásadotvorné: Na[2]O a CaO Cíl: dovednost určit typ oxidu s použitím periodické tabulky Bodování: uvedeno v zadání 7) Přiřazovací položka Ploštěnci Buchanka obecná Měkkýši Želva bahenní Členovci Chobotnice obecná Strunatci Pstruh duhový Saranče stěhovavá Tasemnice bezbranná Rozbor: Záměrně je volen nerovnoměrný počet pro přiřazování k jednotlivým kmenům, aby byla omezeno hádání. Řešení: Ploštěnci: tasemnice bezbranná Měkkýši: chobotnice obecná, Členovci: buchanka obecná, saranče stěhovavá Strunatci: pstruh duhový, želva bahenní Cíl: Ověření znalosti zoologického systému