Komunitní a otevřená škola Komunitní vzdělávání •Škola plní roli vzdělávacího, poradenského a kulturního centra v místě svého zřízení. •Škola reflektuje v nabídce vzdělávacích aktivit specifika spádové oblasti. •Škola pomáhá překonat chybějící systémová řešení v oblasti sociálně znevýhodněného vzdělávání zvýšenou iniciativou (dobrovolnickou prací) - dotační programy, spolupráce se subjekty sociálního znevýhodnění,... •Škola vnímá jako důležitý multikulturní rozměr své práce (v rámci komunitního vzdělávání patří etnicita k důležitým faktorům ovlivňujícím zaměření školy). Standardy kvality komunitní školy •Vedení •Partnerství •Sociální inkluze •Služby •Dobrovolnictví •Celoživotní učení •Zapojení rodičů •Kultura školy •Rozvoj komunity Liga komunitních škol •Sdružuje školy, které se snaží naplňovat role komunitního vzdělávání. •V rámci Ligy komunitních škol spolupracují především školy, které působí v sociálně vyloučených oblastech ČR •Je užitečná pro všechny typy lokalit - nejedná se pouze o lokality sociálně vyloučené, ale např. i sídlištní, vilové, vesnické lokality apod. • Cíle Ligy komunitních škol: •Podpora a rozvíjení konceptu komunitního vzdělávání na školách - rozvoj služeb v oblasti celoživotního učení, rozvoj dobrovolné činnosti rodičů ve prospěch školy, podpora výchovy ke zdravému životnímu stylu, zlepšování klimatu na škole, sportovní a kulturní aktivity atd. •Podpora a rozvíjení principů inkluze na školách, přičemž nás zajímá inkluze v nejširším slova smyslu, definovaná jako připravenost školy maximálně efektivně vzdělávat žáky nezávisle na podobě jejich speciálních vzdělávacích potřeb. •Podpora a prosazování komunitních a inkluzivních vzdělávacích principů v rámci českého vzdělávacího systému. •Výměna zkušeností a sdílení příkladů dobré praxe. • Otevřená škola •Koncepční záměr vychází vstříc požadavkům rodičovské veřejnosti na soustředění kvalitních zájmových aktivit pro jejich děti co nejblíže místu plnění povinné školní docházky. •Respektuje rozšíření a zpřístupnění vzdělávací nabídky široké veřejnosti v kontextu požadavků celoživotního vzdělávání. Otevřená škola •Kromě tradičního vzdělávání nabízí i mimoškolní aktivity, a to nejen svým žákům, ale i těm, kteří už školu opustili, jejich rodičům i dalším obyvatelům obce. •Spolupráce s rodinou je vnímána jako jedna z nejdůležitějších. •Otevřenou školu mohou využívat všichni bez rozdílu věku, pohlaví,vzdělávací a sociální situace. Otevřená škola jako centrum vzdělanosti •Hlavním cílem takového centra je sjednotit občany a zapojit je do různých aktivit (kroužky, kurzy, jednorázové akce), aby se odreagovali a zbavili stresů, spěchu a stereotypu. •Program uspokojuje vzdělávací, sociální, kulturní nebo rekreační potřeby obyvatel lokality. Občané jsou o veškerých aktivitách informováni. •Do projektu „otevřená škola“ jsou zapojeni zaměstnanci školy, občané i žáci.Taková škola spolupracuje se sociálními partnery – s místními podnikatelskými subjekty, úřadem městské části a mateřskou školou. •Škola může také získávat prostředky, které umožní realizaci jednotlivých aktivit. •Realizování této vize tedy není pouze záležitost školy, ale především občanů a dalších subjektů dané lokality. Ti se mají možnost něco nového naučit nebo naučit něco nového ostatní. Otevřená škola nabízí •volnočasové aktivity – kluby, zájmové kroužky •sportovní činnosti •kurzy – počítače, jazyky, flétna •výtvarné soutěže pro děti •poradenskou a konzultační činnost pro veřejnost •jednorázové akce (vánoční, velikonoční akce pro děti z MŠ, karneval…) •stravování cizích strávníků jako doplňková činnost sociálního programu obce •další aktivity, např. vybudování víceúčelové klubovny, knihovny apod. Cílem otevřené školy je •sjednotit a zaktivovat občany dané lokality •zapojit občany do dění •uspokojit potřebu sebevzdělávání občanů dle jejich potřeb a schopností •překonat izolovanost v současném stylu života •aktivní trávení volného času