Helénistická estetika Helénistické období •od poloviny 4. století př. n. l. do konce 1. století př. n. l. • •Alexandr veliký dobývá a spojuje tehdejší svět • •Nejdůležitější témata filozofie – ctnost a příroda • •Zakládání nových filozofických škol – inspirace v Sokratovi Kynická škola (4.st. p. n. l.) – Diogenés ze Synópé •Kynikové – zastánci prostého života bez jakýchkoliv vymožeností, návrat k přírodě • •Diogenés ze Synópé • •Kynickou filozofii demonstroval • ve svém životním stylu • • Epikurejská škola (konec 4. st. p. n. l.) • •EPIKÚRÉS 341 - 270 př. n. l. • •Krása má svou hodnotu pouze v případě, že nám poskytuje slast • •slast = 1. zásada morálky • •Rozvíjí úvahy o strachu ze smrti a bohů Jak dosáhnout blaženosti •nejvyšší hodnotou života je dosažení eudaimonie = blaženosti •„Zdraví těla a klid duše je svrchovaný cíl blaženého života.“ • •Čtyři zásady: •1 - boha není třeba se bát •2 - smrt se nás netýká •3 - cesta k dobru je snadná •4 - bolest lze snadno překonat • Důležité motto -„Žij skrytě“ •Epikúrova zahrada • • SKEPTICISMUS 315 - 241 př. n. l. •Hovoří o nemožnosti poznání • •Negativní vztah k umění • •Kritika hudby – hudba je pouhou iluzí, negativní morální dopad • •PYRRHON Z ELIDY 365 - 275 př. n. l. - musíme se zdržovat soudu o věcech, protože o nich nic nevíme • • Stoicismus (4. st. př. n. l. – 2. st. n. l.) •spojení přírodní filosofie a filosofie, která se zabývá člověkem • •Základem světa - PNEUMA – božská prapodstata • •Bůh je přítomen ve všem kolem nás • •Nejvyšší krásou je krása přírody • •Krása člověka má duchovní charakter Eklekticismus •MARKUS TULLIUS CICERO 106 - 43 př. n. l. • •Krása je objektivní hodnotou věcí • •Snaha o oddělení řemesla a umění • •Vztah umění a přírody – zdůrazňuje aktivní roli umělce při vytváření uměleckého díla a diváka při jeho vnímání Horatius 65 př. n. l. – 8 př. n. l • •básník, mistr malých forem • •Klíčové dílo – Umění básnické – rady básníkům • •Básník by měl vycházet z tradic, řídit se zásadami uměřenosti a čerpat ze skutečného života, nutná znalost žánrových pravidel • • VITRUVIUS - 70 př. n. l. - 25 př. n. l. •Deset knih o architektuře – základní učebnice antické architektury • •Tři základní požadavky na kvalitní architektonické dílo – trvanlivost, užitečnost, krása • •V tomto díle první zmínka o perspektivním zobrazení • • • • Vitruviova teorie architektury •Je přesvědčen o existenci objektivních zákonitostí a proporčních vztahů, bez nichž nelze postavit krásnou budovu • •proporční vztahy v architektuře odvozuje z proporcí lidského těla • •Vitruvianský muž – Leonardo da Vinci Helénistické x řecké klasické umění •řecké klasické umění – zobrazení ideálu, princip kalokagathia, důstojný klid • •Feidiás - Athéna Parthenos •Polykleitos - Doryforos nesoucí kopí • • •klasické sochy jako vzory krásy těla i ducha • • Helénistické umění •V tomto období dochází k míšení kultur - civilizační a kulturní prvky řecké se prolínaly s orientálními • •Odlišnost od klasicismu - potřeba zobrazovat silné emoce a hrůzné výjevy, realističnost • •Hlavní umělecké médium představují sochy Láokoón a jeho synové - Hagésandros, Polydóros a Athénodóros Lýsippos - řada portrétů Alexandra a jezdecké sochy Apoxyomenos •Atlet seškrabující si z těla olej Monumentální sochařství •Rhodský kolos - Chárés z Lindu • Sochy obyčejných lidí