× Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s MP × Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ze dne 24. září 2004, účinný od 1. ledna 2005. × Novely: × Zákon č. 49/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., zákon č. 472/2011 Sb. × Ve Sbírce zákonů byla pod č. 82/2015 Sb. vyhlášena novela školského zákona a souvisejících zákonů × Zákon č. 178/2016 Sb. × Dne 17. dubna 2015 byla pod č. 82/2015 Sb. vyhlášena novela zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a některých dalších zákonů, která přináší několik důležitých změn. × Účinnost nastala k 1. květnu 2015, popř. k 1. září 2015. × Vybraná ustanovení mají účinnost 1. září 2016. × změny v oblasti vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami jsou stěžejním tématem novely a úzce souvisí s obsahem prováděcí vyhlášky. × Vybraná ustanovení mají účinnost 1. září 2016. × Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, účinná 1. září 2016. × Předcházející vyhláška: × Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, účinná dnem vyhlášení 9. února 2005. × Vyhláška č. 147/2011 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Ze dne 25. května 2011. Účinná od 1. září 2011. × Novela: × Vyhláška č. 197/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, účinná 1. září 2016. × Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, účinná dnem vyhlášení 9. února 2005. × Vyhláška č. 116/2011 Sb., o poskytování služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. Účinná od 1. září 2011. × Vyhláška č. 103/2014 Sb., × kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb., × a × vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky č. 147/2011 Sb. Vyhláška nabyla účinnosti dne 1. 9. 2014. × Vydáním vyhlášky č. 27/2016 Sb. byl zrušen článek II. × Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), novela č. 49/2009 Sb., 82/2015 Sb.: × § 2 Zásady a cíle vzdělávání. × § 3 Vzdělávací programy. × § 4 Rámcové vzdělávací programy. × § 5 Školní vzdělávací programy. × § 7 Vzdělávací soustava, školy a školská zařízení. × § 14 Vzdělávání příslušníků národnostních menšin. × Od § 16 Vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů nadaných (novela). × § 16 podle novely školského zákona × § 16 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami × (1) Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Podpůrnými opatřeními se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením. × (2) Podpůrná opatření spočívají v × a) poradenské pomoci školy a školského poradenského zařízení, × b) úpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče a včetně prodloužení délky středního nebo vyššího odborného vzdělávání až o dva roky, × c) úpravě podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání, × (2) Podpůrná opatření spočívají v × d) použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, využívání komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob, Braillova písma a podpůrných nebo náhradních komunikačních systémů, × e) úpravě očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovými vzdělávacími programy a akreditovanými vzdělávacími programy, × f) vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu, × g) využití asistenta pedagoga, × h) využití dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka českého znakového jazyka, přepisovatele pro neslyšící nebo možnosti působení osob poskytujících dítěti, žákovi nebo studentovi po dobu jeho pobytu ve škole nebo školském zařízení podporu podle zvláštních právních předpisů, nebo × i) poskytování vzdělávání nebo školských služeb v prostorách stavebně nebo technicky upravených. × (3) Podpůrná opatření podle odstavce 2 se člení do pěti stupňů podle organizační, pedagogické a finanční náročnosti. × Podpůrná opatření různých druhů nebo stupňů lze kombinovat. × Podpůrná opatření vyššího stupně lze použít, shledá-li školské poradenské zařízení, že vzhledem k povaze speciálních vzdělávacích potřeb dítěte, žáka nebo studenta nebo k průběhu a výsledkům poskytování dosavadních podpůrných opatření by podpůrná opatření nižšího stupně nepostačovala k naplňování vzdělávacích možností dítěte, žáka nebo studenta a k uplatnění jeho práva na vzdělávání. × Začlenění podpůrných opatření do jednotlivých stupňů stanoví prováděcí právní předpis. × (4) Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení. Podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení. × Škola nebo školské zařízení může místo doporučeného podpůrného opatření přijmout po projednání s příslušným školským poradenským zařízením a s předchozím písemným informovaným souhlasem zletilého žáka, studenta nebo zákonného zástupce dítěte nebo žáka jiné podpůrné opatření stejného stupně, pokud to neodporuje zájmu dítěte, žáka nebo studenta. × (5) Podmínkou poskytování podpůrného opatření druhého až pátého stupně školou nebo školským zařízením je vždy předchozí písemný informovaný souhlas zletilého žáka, studenta nebo zákonného zástupce dítěte nebo žáka. × (6) Podpůrné opatření druhého až pátého stupně přestane škola nebo školské zařízení po projednání se zletilým žákem, studentem nebo zákonným zástupcem dítěte nebo žáka poskytovat, pokud z doporučení školského poradenského zařízení vyplývá, že podpůrné opatření již není nezbytné. × (7) Podpůrná opatření při vzdělávání dítěte, žáka a studenta, který nemůže vnímat řeč sluchem, se volí tak, aby bylo zajištěno vzdělávání v komunikačním systému neslyšících a hluchoslepých osob, který odpovídá potřebám dítěte, žáka nebo studenta. × Žákům a studentům vzdělávaným v českém znakovém jazyce se souběžně poskytuje vzdělávání také v psaném českém jazyce, přičemž znalost českého jazyka si tito žáci a studenti osvojují metodami používanými při výuce českého jazyka jako cizího jazyka. × Využívá-li škola nebo školské zařízení tlumočníka českého znakového jazyka, zajistí, aby jeho činnost vykonávala osoba, která prokáže vzdělání, nebo praxi a vzdělání, jimiž získala znalost českého znakového jazyka na úrovni rodilého mluvčího a tlumočnické dovednosti na úrovni umožňující plnohodnotné vzdělávání dítěte, žáka nebo studenta. × (8) Podpůrná opatření při vzdělávání dítěte, žáka a studenta, který při komunikaci využívá prostředků alternativní nebo augmentativní komunikace, se volí tak, aby bylo zajištěno vzdělávání v komunikačním systému, který odpovídá potřebám dítěte, žáka nebo studenta. × (9) Pro děti, žáky a studenty s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem lze zřizovat školy nebo ve školách třídy, oddělení a studijní skupiny. × Zařadit do takové třídy, studijní skupiny nebo oddělení nebo přijmout do takové školy lze pouze dítě, žáka nebo studenta uvedené ve větě první, shledá-li školské poradenské zařízení, že vzhledem k povaze speciálních vzdělávacích potřeb dítěte, žáka nebo studenta nebo k průběhu a výsledkům dosavadního poskytování podpůrných opatření by samotná podpůrná opatření podle odstavce 2 nepostačovala k naplňování jeho vzdělávacích možností a k uplatnění jeho práva na vzdělávání. Podmínkou pro zařazení je písemná žádost zletilého žáka nebo studenta nebo zákonného zástupce dítěte nebo žáka, doporučení školského poradenského zařízení a soulad tohoto postupu se zájmem dítěte, žáka nebo studenta. × (10) Ke zřízení třídy, oddělení nebo studijní skupiny podle odstavce 9 je v případě škol zřizovaných ministerstvem nebo registrovanými církvemi nebo náboženskými společnostmi, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, nezbytný souhlas ministerstva, v případě ostatních škol souhlas krajského úřadu. × (11) Navýšení finančních prostředků poskytovaných na činnost školy ze státního rozpočtu podle § 161 až 163 z důvodu využití asistenta pedagoga je možné pouze, pokud dalo k využití asistenta pedagoga v daném případě souhlas ministerstvo v případě škol zřizovaných ministerstvem nebo registrovanými církvemi nebo náboženskými společnostmi, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, nebo krajský úřad v případě ostatních škol. × § 16a Poradenská pomoc školského poradenského zařízení × (1) Školské poradenské zařízení poskytne poradenskou pomoc dítěti, žákovi, studentovi nebo zákonnému zástupci dítěte nebo žáka na základě jeho žádosti nebo na základě rozhodnutí orgánu veřejné moci podle jiného právního předpisu. × (2) Vyžaduje-li to zájem dítěte nebo nezletilého žáka, doporučí škola nebo školské zařízení jeho zákonnému zástupci, aby vyhledal pomoc školského poradenského zařízení. Škola nebo školské zařízení spolupracuje před přiznáním podpůrného opatření dítěti, žákovi nebo studentovi zejména se školským poradenským zařízením, se zřizovatelem, lékařem a orgánem sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD). × § 16a Poradenská pomoc školského poradenského zařízení × (3) Výsledkem poradenské pomoci školského poradenského zařízení jsou zejména zpráva a doporučení. × Ve zprávě školské poradenské zařízení uvede skutečnosti podstatné pro doporučení podpůrných opatření. × V doporučení uvede závěry vyšetření a podpůrná opatření prvního až pátého stupně, která odpovídají zjištěným speciálním vzdělávacím potřebám a možnostem dítěte, žáka nebo studenta, a to včetně možných kombinací a variant podpůrných opatření a způsobu a pravidel jejich použití při vzdělávání. × × § 16a Poradenská pomoc školského poradenského zařízení × (4) Školské poradenské zařízení poskytuje zprávu a doporučení tomu, komu je poskytována poradenská pomoc; × škole nebo školskému zařízení, v němž se dítě, žák nebo student vzdělává, poskytuje pouze doporučení. × Školské poradenské zařízení poskytne vydané doporučení také orgánu veřejné moci, který svým rozhodnutím uložil zákonnému zástupci dítěte nebo žáka, dítěti, žákovi nebo studentovi povinnost využít odbornou poradenskou pomoc ve školském poradenském zařízení. Nejedná-li se o případ podle věty druhé, školské poradenské zařízení poskytne vydané doporučení také orgánu sociálně-právní ochrany dětí, pokud je o to orgán sociálně-právní ochrany dětí písemně požádá. × § 16a Poradenská pomoc školského poradenského zařízení × (5) Pokud má zletilý žák, student nebo zákonný zástupce dítěte nebo žáka pochybnosti o tom, že škola nebo školské zařízení postupuje v souladu s doporučením školského poradenského zařízení, může řediteli školy nebo školského zařízení navrhnout, aby s ním případ projednal za účasti pověřeného zaměstnance příslušného školského poradenského zařízení, a ředitel je povinen jednání bez zbytečného odkladu svolat. × (6) Projednáním podle odstavce 5 není dotčeno právo zletilého žáka, studenta nebo zákonného zástupce dítěte nebo žáka podat podnět České školní inspekci podle § 174 odst. 5. × § 16b revize × (1) Dítě, žák, student nebo zákonný zástupce může do 30 dnů ode dne, kdy obdržel zprávu nebo doporučení školského poradenského zařízení, požádat právnickou osobu zřízenou a pověřenou ministerstvem prováděním revizí o jejich revizi. × O revizi doporučení může požádat také škola, školské zařízení nebo orgán veřejné moci, který svým rozhodnutím uložil zákonnému zástupci dítěte nebo žáka, dítěti, žákovi nebo studentovi povinnost využít odbornou poradenskou pomoc ve školském poradenském zařízení, do 30 dnů ode dne, kdy doporučení obdržely, a Česká školní inspekce. × § 16b revize × (2) Právnická osoba podle odstavce 1 posoudí žádost o revizi a zprávu nebo doporučení, a je-li to nezbytné k naplnění účelu revize, prověří se souhlasem zletilého žáka nebo studenta nebo zákonného zástupce dítěte nebo žáka vzdělávací potřeby a možnosti dítěte, žáka nebo studenta. × Právnická osoba podle odstavce 1 zajistí, aby prověřování bylo prováděno v místě sídla školského poradenského zařízení, které vydalo zprávu nebo doporučení. Toto školské poradenské zařízení je povinno poskytnout součinnost při prověřování vzdělávacích potřeb a možností podle věty první. × § 16b revize × (3) O výsledku posouzení vydá právnická osoba podle odstavce 1 do 60 dnů od obdržení žádosti revizní zprávu, která může obsahovat i novou zprávu nebo doporučení podpůrných opatření a v takovém případě nahrazuje revidovanou zprávu nebo doporučení. Revizní zpráva se zasílá dítěti, žáku, studentovi nebo zákonnému zástupci, příslušnému školskému poradenskému zařízení, a s vyloučením údajů, které jsou pouze obsahem zprávy podle § 16a odst. 3, také škole nebo školskému zařízení. V případě, že orgán sociálně-právní ochrany dětí žádal školské poradenské zařízení podle § 16a odst. 4 o poskytnutí doporučení, zašle školské poradenské zařízení tomuto orgánu také revizní zprávu v rozsahu týkajícím se poskytnutého doporučení. × (4) Do vydání revizní zprávy, která nahrazuje revidovanou zprávu nebo doporučení, se postupuje podle původního doporučení a zprávy vydaných školským poradenským zařízením. × Legislativní vymezení × § 17 Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů. × § 18 IVP. × § 19 Ministerstvo stanoví vyhláškou (odkaz k vyhlášce č. 27/2016 Sb.) × § 36, §37 Plnění a odklad povinné školní docházky (novela). × § 40 Druhy jiného způsobu plnění povinné školní docházky. × § 41 Individuální vzdělávání × § 42 Vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením. × § 45 Stupně vzdělání (základní vzdělání, základy vzdělání). × § 46 Organizace základního vzdělávání × § 47 Přípravné třídy základní školy (novela). × § 48 Vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, se souběžným postižením více vadami a s autismem (+ § 48a Přípravný stupeň základní školy speciální) (novela). × § 19 Ministerstvo stanoví vyhláškou × a) konkrétní výčet a účel podpůrných opatření a jejich členění do stupňů, × b) u podpůrných opatření druhého až pátého stupně pravidla pro jejich použití školou a školským zařízením a normovanou finanční náročnost pro účely poskytování finančních prostředků ze státního rozpočtu podle tohoto zákona, × c) postup školy nebo školského zařízení před přiznáním podpůrného opatření dítěti, žákovi nebo studentovi, × d) organizaci poskytování podpůrných opatření, × e) organizaci a pravidla vzdělávání ve třídách, odděleních a studijních skupinách a školách zřízených podle § 16 odst. 9, × f) průběh a organizaci poradenských služeb školy a činnosti školských poradenských zařízení, základní zásady používání diagnostických nástrojů a pravidla spolupráce školských poradenských zařízení se školami, školskými zařízeními a dalšími osobami a orgány veřejné správy, × g) náležitosti zprávy a doporučení vydávaných školským poradenským zařízením, × h) podmínky pro využití asistenta pedagoga a pravidla jeho činnosti a podmínky působení osob poskytujících dítěti, žákovi nebo studentovi po dobu jeho pobytu ve škole nebo školském zařízení podporu podle zvláštních právních předpisů, × i) náležitosti individuálního vzdělávacího plánu, × j) náležitosti informovaného souhlasu s poskytnutím podpůrného opatření podle § 16 odst. 4 a 5 a žádosti podle § 16 odst. 9, × k) pravidla a náležitosti zjišťování vzdělávacích potřeb nadaných dětí, žáků a studentů, úpravu organizace, přijímání, průběhu a ukončování jejich vzdělávání a podmínky pro přeřazování do vyššího ročníku. × § 28 Dokumentace škol a školských zařízení × (2) Školní matrika školy podle povahy její činnosti obsahuje tyto údaje o dítěti, žákovi nebo studentovi: × (3) Školní matrika školského zařízení podle povahy jeho činnosti obsahuje tyto údaje o dítěti, žákovi nebo studentovi: × f, d) údaje o znevýhodnění dítěte, žáka nebo studenta uvedeném v § 16 odst. 9 , údaje o podpůrných opatřeních poskytovaných dítěti, žákovi nebo studentovi školským zařízením v souladu s § 16, a o závěrech vyšetření uvedených v doporučení školského poradenského zařízení × Povinná školní docházka × začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne šestého roku věku (§ 36, odst. 3). × V případě, že dítě není po dovršení šestého roku tělesně nebo duševně přiměřené vyspělé, může ředitel na základě písemné žádosti zákonného zástupce, doporučení školského poradenského zařízení a odborného lékaře odložit povinnou školní docházku o jeden školní rok, popř. nejdéle do zahájení školního roku, v němž dítě dovrší osmi let (§ 37, odst. 1, 2). × Školní docházka je povinná po dobu devíti školních roků, nejvýše do konce školního roku, v němž žák dosáhne sedmnáctého roku věku (§ 36, odst. 1). × Žák, který po splnění povinné školní docházky nezískal základní vzdělání, v něm může pokračovat, nejvýše do osmnáctého roku věku (§ 55, odst. 1). × Žákovi se zdravotním postižením může ředitel povolit pokračování v základním vzdělávání do konce školního roku, v němž dosáhne dvacátého roku věku (§ 55, odst. 2). × Podle zákona 158/2006, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb. § 55, odst. 2, se u žáků s těžkým mentálním postižením, souběžným postižením více vadami a autismem až do dvacátého šestého roku věku. × § 46 Organizace základního vzdělávání × (3) Základní vzdělávání pro žáky uvedené v § 16 odst. 9, kteří se vzdělávají ve třídách nebo školách s upraveným vzdělávacím programem, může s předchozím souhlasem ministerstva trvat deset ročníků; × první stupeň je tvořen prvním až šestým ročníkem × druhý stupeň sedmým až desátým ročníkem. × × § 47 Přípravné třídy základní školy × (1) Obec, svazek obcí, kraj a registrovaná církev a náboženská společnost, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, mohou zřizovat přípravné třídy základní školy pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, u kterých je předpoklad, že zařazení do přípravné třídy vyrovná jejich vývoj, přednostně děti, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky. × Přípravnou třídu lze zřídit, pokud se v ní bude vzdělávat nejméně 10 dětí. × Ke zřízení přípravné třídy základní školy obcí, svazkem obcí a krajem je nezbytný souhlas krajského úřadu, v případě přípravných tříd zřizovaných registrovanou církví a náboženskou společností, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, souhlas ministerstva. × × § 47 Přípravné třídy základní školy × Přípravné třídy mohou být zřizovány také u církevních základních škol (povolení ke zřízení třídy vydává zřizovateli ministerstvo). × Do přípravné třídy lze zařadit i dítě bez sociálního znevýhodnění, podmínkou však je, že školské poradenské zařízení shledá, že zařazení do přípravné třídy vyrovná vývoj dítěte, a že zařazení do přípravné třídy školské poradenské zařízení doporučí (na podmínce doporučení školského poradenského zařízení jako podkladu pro rozhodnutí ředitele školy se tedy nic nemění). × Přednostně se přijímají děti s povoleným odkladem povinné školní docházky × účinnost změn nastává od 1. září 2015 × § 48 Vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, se souběžným postižením více vadami a s autismem × (1) Žáci se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, se souběžným postižením více vadami a s autismem se mohou vzdělávat v základní škole speciální, a to na žádost zákonného zástupce a na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení. × (2) Vzdělávání v základní škole speciální má deset ročníků a člení se na první stupeň a druhý stupeň. První stupeň je tvořen prvním až šestým ročníkem, druhý stupeň sedmým až desátým ročníkem. × § 48a Přípravný stupeň základní školy speciální × (1) Zřizovatel základní školy speciální může zřídit třídy přípravného stupně základní školy speciální, které poskytují přípravu na vzdělávání v základní škole speciální dětem se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, se souběžným postižením více vadami nebo s autismem. × Ke zřízení třídy přípravného stupně základní školy speciální registrovanou církví nebo náboženskou společností, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, je nezbytný souhlas ministerstva. V ostatních případech je ke zřízení třídy přípravného stupně základní školy speciální nezbytný souhlas krajského úřadu, pokud zřizovatelem uvedené školy není kraj nebo ministerstvo. × × § 48a Přípravný stupeň základní školy speciální × (2) O zařazení dítěte do třídy přípravného stupně základní školy speciální rozhoduje ředitel školy na žádost zákonného zástupce a na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení. × (3) Do třídy přípravného stupně základní školy speciální lze zařadit dítě od školního roku, v němž dosáhne 5 let věku, do zahájení povinné školní docházky, a to i v průběhu školního roku. Třída přípravného stupně základní školy speciální má nejméně 4 a nejvýše 6 žáků. × (4) Vzdělávání v přípravném stupni základní školy speciální trvá nejvýše 3 školní roky. × Legislativní vymezení × § 49 Průběh základního vzdělávání × § 51 a § 69 Hodnocení výsledků vzdělávání žáků: × hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je vyjádřeno klasifikačním stupněm, slovně nebo kombinací obou způsobů × v případě přesunu žáka na jinou školu, škola převede hodnocení × výsledky vzdělávání žáka v základní škole speciální se hodnotí slovně × § 49 Průběh základního vzdělávání × (2) Ředitel školy může převést žáka do vzdělávacího programu základního vzdělávání pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 nebo do vzdělávacího programu základní školy speciální na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení pouze s předchozím písemným souhlasem zákonného zástupce žáka. × Ředitel školy je povinen informovat zákonného zástupce žáka o rozdílech ve vzdělávacích programech a o organizačních změnách, které ve spojení s převodem do jiného vzdělávacího programu mohou nastat. × § 55 Ukončení základního vzdělávání: × odst. 2: žákovi uvedenému v §16 odst. 9 může ředitel školy ve výjimečných případech povolit pokračování v základním vzdělávání do konce školního roku, v němž žák dosáhne dvacátého roku věku, v případě žáků vzdělávajících se ve vzdělávacím programu základní školy speciální až do dvacátého šestého roku věku. × odst. 3: pro osoby, které nezískaly základní vzdělání, může základní a střední škola organizovat v souladu s rámcovým vzdělávacím programem základního vzdělávání kurzy k získání základního vzdělání. × § 115 – 120 Školská zařízení a školské služby. × § 116 Školská poradenská zařízení (již se za něj nepovažuje SVP) × § 161 Financování škol a školských zařízení zřizovaných územními samosprávnými celky (odst. 2: součástí krajských normativů jsou příplatky na podpůrná opatření). × § 55 Ukončení základního vzdělávání × (2) Žákovi uvedenému v § 16 odst. 9 může ředitel školy ve výjimečných případech povolit pokračování v základním vzdělávání do konce školního roku, v němž žák dosáhne dvacátého roku věku, × v případě žáků vzdělávajících se ve vzdělávacím programu základní školy speciální pak se souhlasem zřizovatele do dvacátého šestého roku věku. × V uvedených případech, pokud jde o přípravu na výkon povolání nebo pracovní činnosti, spolupracuje ředitel školy s Úřadem práce České republiky - krajskou pobočkou a pobočkou pro hlavní město Prahu. × § 67 Průběh středního vzdělávání × (2) Ředitel školy může ze závažných důvodů, zejména zdravotních, uvolnit žáka na žádost zcela nebo zčásti z vyučování některého předmětu; žáka uvedeného v § 16 odst. 9 může také uvolnit z provádění určitých činností, popřípadě rozhodnout, že tento žák nebude v některých předmětech hodnocen. Žák nemůže být uvolněn z předmětu rozhodujícího pro odborné zaměření absolventa. × V předmětu tělesná výchova ředitel školy uvolní žáka z vyučování na písemné doporučení registrujícího lékaře nebo odborného lékaře. Žák není z předmětu, z něhož byl zcela uvolněn, hodnocen. × × § 123 Bezúplatnost posledního ročníku předškolního vzdělávání × bezúplatnost předškolního vzdělávání se uplatní pouze ve školním roce, ve kterém se dítě vzdělává v posledním ročníku mateřské školy poprvé. × bezúplatného vzdělávání po dobu jednoho školního roku poprvé vztahuje na děti, které se budou poprvé vzdělávat v posledním ročníku mateřské školy ve školním roce 2015/2016. × Omezení bezúplatnosti předškolního vzdělávání se nebude nadále vztahovat na děti se zdravotním postižením. Tyto děti se v posledním ročníku mateřské školy vzdělávají bezúplatně vždy. × Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných × Ze dne 21. ledna 2016, rozeslána dne 28. ledna 2016, účinná od 1. září 2016 × § 1 × (1) Tato vyhláška upravuje pravidla vzdělávání × dětí, žáků a studentů (dále jen „žák“) se speciálními vzdělávacími potřebami (část druhá), × vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona (část třetí) a vzdělávání žáků nadaných (část čtvrtá). × Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných × × § 2 Podpůrná opatření × Podpůrná opatření prvního stupně představují minimální úpravu metod, organizace a hodnocení vzdělávání a jsou poskytována žákovi, u kterého se projevuje potřeba úprav ve vzdělávání nebo školských službách a zapojení v kolektivu × Podpůrná opatření prvního stupně nemají normovanou finanční náročnost. × (2) Pokud by k naplnění vzdělávacích potřeb žáka nepostačovalo poskytování podpůrných opatření prvního stupně, doporučí škola nebo školské zařízení (dále jen „škola“) žákovi využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení za účelem posouzení jeho speciálních vzdělávacích potřeb. × Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných × § 2 Podpůrná opatření × (3) Podpůrná opatření druhého až pátého stupně se poskytují na základě doporučení školského poradenského zařízení a s informovaným souhlasem zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka. × Viz Příloha č. 1 dané vyhlášky × Poznámka: Informovaný souhlas zletilého žáka nebo zákonných zástupců je nutný i k PO I. stupně. Lze kombinovat PO II.-V. stupně, ne I. a II. stupně. × × § 3 Individuální vzdělávací plán žáka se speciálními vzdělávacími potřebami × (1) Individuální vzdělávací plán zpracovává škola. × Individuální vzdělávací plán se zpracovává na základě doporučení školského poradenského zařízení a žádosti zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka. × (2) Individuální vzdělávací plán je závazným dokumentem, vychází ze ŠVP a je součástí dokumentace žáka ve školní matrice. × × (3) Individuální vzdělávací plán obsahuje: × údaje o skladbě druhů a stupňů podpůrných opatření, × identifikační údaje žáka, × údaje o pedagogických pracovnících podílejících se na vzdělávání žáka. × × V individuálním vzdělávacím plánu jsou dále uvedeny zejména informace o: × a) úpravách obsahu vzdělávání žáka, × b) časovém a obsahovém rozvržení vzdělávání, × c) úpravách metod a forem výuky a hodnocení žáka, × d) případné úpravě výstupů ze vzdělávání žáka. × × (4) Individuální vzdělávací plán dále obsahuje × jméno pedagogického pracovníka školského poradenského zařízení, se kterým škola spolupracuje při zajišťování speciálních vzdělávacích potřeb žáka, × Viz Příloha č. 2 dané vyhlášky × × (5) Individuální vzdělávací plán je zpracován bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 1 měsíce ode dne, kdy škola obdržela doporučení a žádost zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka. × Individuální vzdělávací plán může být doplňován a upravován v průběhu celého školního roku podle potřeb žáka. × (6) Zpracování a provádění individuálního vzdělávacího plánu zajišťuje ředitel školy. Individuální vzdělávací plán se zpracovává ve spolupráci se školským poradenským zařízením, žákem a zákonným zástupcem žáka, není-li žák zletilý. × × § 4 × (1) Škola seznámí s individuálním vzdělávacím plánem všechny vyučující žáka a současně žáka a zákonného zástupce žáka, není-li žák zletilý, který tuto skutečnost potvrdí svým podpisem. × Poskytování vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu lze pouze na základě písemného informovaného souhlasu zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka. × (2) Školské poradenské zařízení ve spolupráci se školou sleduje a nejméně jednou ročně vyhodnocuje naplňování individuálního vzdělávacího plánu a poskytuje žákovi, zákonnému zástupci žáka a škole poradenskou podporu. × V případě nedodržování opatření uvedených v individuálním vzdělávacím plánu informuje o této skutečnosti ředitele školy. × × § 5 Asistent pedagoga × (1) Asistent pedagoga poskytuje podporu jinému pedagogickému pracovníkovi při vzdělávání žáka či žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v rozsahu podpůrného opatření. × Asistent pedagoga pomáhá jinému pedagogickému pracovníkovi při organizaci a realizaci vzdělávání, podporuje samostatnost a aktivní zapojení žáka do všech činností uskutečňovaných ve škole v rámci vzdělávání, včetně poskytování školských služeb. × Poznámka: AP je až od III. stupně PO. × (2) Asistent pedagoga pracuje podle potřeby se žákem nebo s ostatními žáky třídy, oddělení nebo studijní skupiny podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním. × (3) Hlavními činnostmi asistenta pedagoga jsou: × a) pomoc při výchovné a vzdělávací činnosti a pomoc při komunikaci se žáky, zákonnými zástupci žáků a s komunitou, ze které žák pochází, × b) pomoc žákům v adaptaci na školní prostředí, × c) pomoc žákům při výuce a při přípravě na výuku; žák je přitom veden k nejvyšší možné míře samostatnosti, × d) nezbytná pomoc žákům při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou mimo místo, kde škola v souladu se zápisem do školského rejstříku uskutečňuje vzdělávání nebo školské služby, × × § 9 Působení dalších osob poskytujících podporu × Působení dalších osob, které žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami po dobu jeho pobytu ve škole poskytují podporu podle jiných právních předpisů, zejména osobního asistenta, se umožní na základě vyjádření školského poradenského zařízení. × § 10 Postup školy při poskytování podpůrných opatření prvního stupně × (1) Před zahájením poskytování podpůrných opatření prvního stupně zpracuje škola plán pedagogické podpory žáka (PLPP). × (2) Plán pedagogické podpory zahrnuje zejména popis obtíží a speciálních vzdělávacích potřeb žáka, podpůrná opatření prvního stupně, stanovení cílů podpory a způsobu vyhodnocování naplňování plánu. × Viz Příloha č. 3 dané vyhlášky × × § 10 Postup školy při poskytování podpůrných opatření prvního stupně × (5) Nejpozději po 3 měsících od zahájení poskytování podpůrných opatření poskytovaných na základě plánu pedagogické podpory škola vyhodnotí, zda podpůrná opatření vedou k naplnění stanovených cílů. × Není-li tomu tak, doporučí škola zletilému žákovi nebo zákonnému zástupci žáka využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení. × Plán obsahuje podpis osob, které s ním byly seznámeny. × § 11 Postup před přiznáním podpůrných opatření druhého až pátého stupně × (1) Ředitel školy určí ve škole pedagogického pracovníka, který bude odpovídat za spolupráci se školským poradenským zařízením v souvislosti s doporučením podpůrných opatření. × (2) Pro účely poskytování poradenské pomoci školským poradenským zařízením zajistí škola bezodkladné předání plánu pedagogické podpory. × (3) Poradenskou pomoc školského poradenského zařízení může využít žák nebo jeho zákonný zástupce také na základě svého uvážení nebo na základě rozhodnutí orgánu veřejné moci podle jiného právního předpisu. × (4) Školské poradenské zařízení při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb žáka vychází z × a) charakteru obtíží žáka, které mají dopad na jeho vzdělávání, × b) speciálně-pedagogické, případně psychologické, diagnostiky žáka, × c) informací o dosavadním průběhu vzdělávání žáka ve škole, × × (4) Školské poradenské zařízení při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb žáka vychází z × d) plánu pedagogické podpory, × e) údajů o dosavadní spolupráci žáka se školským poradenským zařízením, × f) informací poskytnutých žákem nebo zákonným zástupcem žáka, × g) podmínek školy, ve které se žák vzdělává nebo se bude vzdělávat, a × h) posouzení zdravotního stavu poskytovatelem zdravotních služeb nebo posouzení podstatných skutečností ke stanovení podpůrných opatření jiným odborníkem, je-li to třeba. × § 13 Zpráva a doporučení za účelem stanovení podpůrných opatření × (1) Zprávu obsahující závěry vyšetření a doporučení obsahující podpůrná opatření pro vzdělávání žáka vydá na základě posouzení speciálních vzdělávacích potřeb žáka školské poradenské zařízení. × (2) Při vydání zprávy a doporučení je zletilý žák nebo zákonný zástupce žáka informován o jejich obsahu a poučen o možnosti podat žádost o revizi podle § 16b školského zákona. × (3) Zpráva a doporučení se vydávají do 30 dnů ode dne ukončení posuzování speciálních vzdělávacích potřeb žáka, nejpozději však do 3 měsíců ode dne přijetí žádosti o poskytnutí poradenské pomoci školským poradenským zařízením × § 14 Zpráva × a) identifikační údaje žáka a školského poradenského zařízení, × b) datum přijetí žádosti o poskytnutí poradenské pomoci, × c) důvod poskytování poradenské pomoci, × d) anamnestické údaje žáka, × e) popis obtíží, × f) průběh dosavadní poradenské péče, × g) informace o podkladech, z nichž školské poradenské zařízení ve svých závěrech vychází, × h) shrnutí průběhu a výsledků vyšetření, × i) popis speciálních vzdělávacích potřeb žáka, × j) skutečnosti podstatné pro doporučení podpůrných opatření, × k) poučení o možnosti podat žádost o revizi zprávy podle § 16b zákona, × l) identifikační údaje pracovníka školského poradenského zařízení, který je odpovědný za provedení vyšetření a zpracování zprávy, a × m) datum vyhotovení zprávy. × Viz Příloha č. 4 dané vyhlášky × × × § 15 Doporučení × a) identifikační údaje žáka, školy a školského poradenského zařízení, × b) datum přijetí žádosti o poskytnutí poradenské pomoci, × c) shrnutí závěrů vyšetření, × d) popis speciálních vzdělávacích potřeb žáka, × e) údaje o případném znevýhodnění žáka uvedeném v § 16 odst. 9 zákona, × f) doporučené podpůrné opatření a jeho stupeň, včetně případných kombinací a variant podpůrných opatření, × g) návrh postupu při poskytování podpůrných opatření, × h) poučení o možnosti podat žádost o revizi doporučení podle § 16b zákona, × i) identifikační údaje pracovníka školského poradenského zařízení, který poradenskou službu poskytl, × j) datum vyhotovení doporučení. × § 15 Doporučení × (3) Školské poradenské zařízení v doporučení stanoví dobu, po kterou je poskytování podpůrného opatření nezbytné; × tato doba zpravidla nepřesáhne 2 roky. × Před skončením doby podle věty první školské poradenské zařízení vyrozumí zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka o potřebě nového posouzení speciálních vzdělávacích potřeb. × Viz Příloha č. 5 dané vyhlášky × § 16 Postup při poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně × (1) Podpůrná opatření škola poskytuje bezodkladně po obdržení doporučení školského poradenského zařízení a udělení písemného informovaného souhlasu zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka. × Školské poradenské zařízení vyhodnotí poskytování podpůrných opatření ve lhůtě jím stanovené, nejdéle však do 1 roku od vydání doporučení. × § 17 Organizace vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními × (1) Ve třídě, oddělení nebo studijní skupině se může vzdělávat zpravidla nejvýše 5 žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně, a to s přihlédnutím ke skladbě těchto podpůrných opatření a povaze speciálních vzdělávacích potřeb žáků. × (2) Počet žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně však nesmí přesáhnout jednu třetinu žáků ve třídě, oddělení nebo studijní skupině. × (3) Ve třídách, odděleních a studijních skupinách mohou vykonávat pedagogickou činnost souběžně nejvýše 4 pedagogičtí pracovníci. × § 19 Pravidla vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 školského zákona × (1) Vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona se přednostně uskutečňuje ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině, která není zřízena podle § 16 odst. 9 zákona. × (2) Shledá-li školské poradenské zařízení, že vzhledem k povaze speciálních vzdělávacích potřeb žáka nebo k průběhu a výsledkům dosavadního poskytování podpůrných opatření by samotná podpůrná opatření ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině, která není zřízena podle § 16 odst. 9 zákona, nepostačovala k naplňování vzdělávacích možností žáka a k uplatnění jeho práva na vzdělávání, doporučí školské poradenské zařízení zařazení žáka do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené podle § 16 odst. 9 zákona. × × § 19 Pravidla vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 školského zákona × (5) Ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené podle § 16 odst. 9 zákona pro žáky s mentálním postižením se nevzdělávají žáci bez mentálního postižení. × § 22 Převedení žáka do vzdělávacího programu základní školy speciální × § 23 Přezkoumání podmínek × Vždy do 1 roku, pak do 2 let od předešlého vyhodnocení. × § 24 Organizace vzdělávání žáků uvedených v §16 odst. 9 zákona × Ve třídách, odděleních a studijních skupinách zřízených podle § 16 odst. 9 zákona mohou být zařazeni žáci 2 a více ročníků, popřípadě prvního a druhého stupně × § 25 Počty žáků × (1) Třída, oddělení a studijní skupina zřízená podle § 16 odst. 9 zákona má nejméně 6 a nejvíce 14 žáků s přihlédnutím k věku a speciálním vzdělávacím potřebám žáků. Pokud z doporučení školského poradenského zařízení vyplývá, že by počet žáků podle věty první nepostačoval k naplňování jejich vzdělávacích možností a k uplatnění jejich práva na vzdělávání, má třída, oddělení a studijní skupina nejméně 4 a nejvíce 6 žáků. × (3) Škola zřízená podle § 16 odst. 9 zákona má nejméně 10 žáků. × × × × × × × × Pedagogicko-psychologické poradenské služby pro žáky s LMP × Školská poradenská zařízení × Školní poradenská pracoviště × Vyhláška č. 197/2016 Sb. × Vyhláška č. 197/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních: × § 3 Školská poradenská zařízení: × pedagogicko-psychologická poradna (PŘÍLOHA č. 1), × speciálně pedagogické centrum (PŘÍLOHA č. 2). × Školní poradenská pracoviště (PŘÍLOHA č. 3): × výchovný poradce, × školní metodik prevence, × školní psycholog, × školní speciální pedagog. × Střediska výchovné péče (zákon č. 109/2002 o výkonu ochranné výchovy, ústavní výchovy ve školských zařízeních a o preventivní výchovné péči ve školských zařízeních ve znění pozdějších předpisů), (SVP není ŠPZ novela školského zákona §116). × Vyhláška č. 197/2016 Sb. × § 1 Poskytování poradenských služeb – dětem, žákům, studentům, zákonným zástupcům, školám a školským zařízením, bezplatně. × § 2 Obsah poradenských služeb: × Vytváření vhodných podmínek pro zdravý tělesný, psychický a sociální vývoj žáků, pro rozvoj jejich osobnosti před zahájením vzdělávání a v průběhu vzdělávání, × Naplňování vzdělávacích potřeb a rozvíjení schopností, dovedností a zájmů před zahájením a v průběhu vzdělávání, × Prevence a řešení výukových a výchovných obtíží, sociálně patologických jevů, × Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů integrace žáků se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním, × Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky, kteří jsou příslušníky jiných kultur nebo etnických skupin, × Vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky nadané a mimořádně nadané, × Vhodná volba vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění, × Rozvíjení pedagogicko-psychologických a speciálně pedagogických znalostí a profesních dovedností pedagogů, × Zmírňování důsledků zdrav. postižení, zdravotního znevýhodnění, sociálního znevýhodnění a prevence jeho vzniku. × Pedagogicko-psychologická poradna (PPP) × samostatná poradenská zařízení, × pro děti a mládež 3 - 19 let, do ukončení vzdělání na SŠ, × pedagogicko-psychologické a speciálně pedagogické služby, × služby ambulantní, návštěvy pracovníků PPP ve školách, × zjišťuje pedagogicko-psychologickou připravenost žáků na školu, provádí psychologická a speciálně pedagogická vyšetření pro zařazení žáků do škol, tříd, oddělení, studijních skupin s upravenými vzdělávacími programy pro žáky se zdravotním postižením, × zajišťuje speciální vzdělávací služby žáků ve školách, které nejsou samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením, vypracovává odborné posudky na základě psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky, × poskytuje poradenské služby žákům s rizikem školní neúspěšnosti, rodičům. × personál: psycholog, speciální pedagog, sociální pracovník, × Nápravná péče (reedukace). × Spolupráce se školními psychology a speciálními pedagogy. × poskytuje metodickou podporu škole, × prostřednictvím metodika prevence zajišťuje prevenci sociálně patologických jevů, realizaci preventivních opatření a koordinaci školních metodiků prevence, × pomocí psychologické, speciálně pedagogické a sociální diagnostiky zjištění příčin poruch učení, chování a dalších problémů v osobnostním vývoji, výchově a vzdělávání, × profesní orientace, × podklady pro zařazování, přeřazování dětí do škol a školských zařízení, odklad školní docházky, doporučení pro integraci, × Speciálně pedagogické centrum (SPC) Školské poradenské zařízení. × Dělí se podle druhu postižení ð SPC poskytující služby žákům s mentálním postižením. × Součástí MŠ, ZŠ, ZŠ speciální či samostatné zařízení. × Od 3 let do ukončení vzdělávání. × Činnost centra se uskutečňuje: × ambulantně, × návštěvy ve školách, × návštěvy v rodinách, × návštěvy v zařízeních. × Poradenské služby: × žákům se zdravotním postižením a žákům se zdravotním znevýhodněním integrovaným ve školách a školských zařízeních, × žákům se zdravotním postižením a žákům se zdravotním znevýhodněním ve školách, třídách, odděleních či studijních skupinách s upravenými vzdělávacími programy, × žákům se zdravotním postižením v základních školách speciálních, × dětem s hlubokým mentálním postižením. × Zajišťuje: × připravenost žáků se zdravotním postižením na školu, × zajišťuje speciální vzdělávací potřeby žáků se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním, × zpracovává podklady pro integraci (zařazení, přeřazení) těchto žáků, × zajišťuje speciálně pedagogickou péči pro žáky se zdravotním postižením nebo se zdravotním znevýhodněním, kteří jsou individuálně integrováni, × speciálně pedagogická a psychologická diagnostika, poradenské služby při řešení problémů ve vzdělávání, v psychickém, sociálním vývoji žáků se zdravotním postižením a znevýhodněním, × poradenství pedagogům a rodičům, × metodická podpora škole. × SPC pro žáky s MP – standardní činnosti společné: × vyhledávání (depistáž), × komplexní diagnostika, × tvorba komplexní podpory a strategie péče o žáka, × přímá práce s žákem, × včasná intervence, × poradenství pro rodiče a školy, × krizová intervence, × kariérové poradenství, × poskytování literatury, pomůcek, × všestranná podpora (ucelená rehabilitace), × vedení dokumentace, × koordinace poradenské činnosti, × návrhy IVP, postupů do budoucna, zařazení do vzdělávání, × pomoc při integraci. × SPC pro žáky s MP – standardní činnosti speciální: × metodika cvičení pro děti raného věku, × smyslová výchova, × rozvoj JM, HM, GM, × rozvoj sociální oblasti, × rozvoj estetického vnímání, × příprava na zařazení do výchovně-vzdělávacího procesu, × logopedická péče, × netradiční formy vyučování žáků s MP, × alternativní formy čtení, × hudební, výtvarné a pohybové činnosti, × terapeuticko-formativní prostředky. × VÝCHOVNÝ PORADCE × Standardní činnosti výchovného poradce × Poradenské činnosti: × Kariérové poradenství a poradenská pomoc × Vyhledávání žáků, jejichž vzdělávání vyžaduje zvláštní pozornost a příprava návrhů o další péči těchto žáků. × Zjišťování nebo zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a intervenčních opatření. × Příprava podmínek pro integraci žáků a koordinace poskytování poradenských služeb. × Standardní činnosti výchovného poradce × Metodické a informační činnosti: × Metodická pomoc pedagogům v otázkách kariérového poradenství, integrace, IVP, práce s nadanými žáky. × Poskytování informací o činnosti školy, školských poradenských zařízeních v regionu. × ŠKOLNÍ METODIK PREVENCE × Standardní činnosti školního metodika prevence × Metodické a koordinační činnosti: × Tvorba a koordinace preventivního programu školy. × Koordinace prevence sociálně patologických jevů. × Metodické vedení pedagogických pracovníků. × Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků. × Realizace aktivit zaměřených na zapojení multikulturních prvků do vzdělávacího procesu. × Spolupráce s orgány státní správy a samosprávy, odbornými pracovišti. × Standardní činnosti školního metodika prevence × Poradenské činnosti: × Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování, poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům. × Spolupráce s učiteli při zachycování varovných signálů. × Příprava podmínek pro integraci žáků se SPCH a poskytování poradenských služeb. × ŠKOLNÍ PSYCHOLOG × Standardní činnosti školního psychologa × Diagnostika, depistáž: × Spolupráce při zápisu do 1. ročníků. × Depistáž SPU v ZŠ a SŠ. × Diagnostika výukových a výchovných problémů. × Depistáž a diagnostika žáků nadaných. × Zjišťování sociálního klimatu ve třídě. × Screening, ankety, dotazníky ve škole. × Standardní činnosti školního psychologa × Konzultační, poradenské a intervenční práce: × Péče o integrované žáky. × Individuální případová práce se žáky v osobních problémech. × Prevence školního neúspěchu žáků. × Kariérové poradenství. × Techniky a hygiena učení. × Podpora spolupráce třídy a třídního učitele. × Individuální konzultace pro pedagogy v oblasti výchovy a vzdělávání. × Konzultace se zákonnými zástupci. × Pomoc při řešení multikulturní problematiky. × Standardní činnosti školního psychologa × Metodická práce a vzdělávací činnost: × Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky. × Účast na pracovních poradách školy. × Koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole. × Koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými zařízeními. × Besedy a osvěta. × Participace na přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání ve střední škole. × ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG × Standardní činnosti školního speciálního pedagoga × Depistážní činnosti: × Vyhledávání žáků se SVP a jejich zařazení do SP péče. × Diagnostické a intervenční činnosti: × Diagnostika SVP žáka, analýza a vyhodnocení údajů. × Realizace IVP, intervence: × Zajištění krátkodobé či dlouhodobé individuální či skupinové práce s žákem – reedukační, kompenzační, stimulační. × Průběžné vyhodnocování opatření. × Zajištění speciálních pomůcek, didaktických materiálů. × Zabezpečení komunikace s rodinou, kariérové poradenství. × Poradenství pro pedagogy, žáky i rodiče. × Standardní činnosti školního speciálního pedagoga × Metodické a koordinační činnosti: × Příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se zdravotním postižením. × Kooperace se školskými poradenskými zařízeními. × Participace na vytváření ŠVP a IVP. × Metodické činnosti pro pedagogické pracovníky školy. × Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole.