Paul Cézanne 1839 - 1906 n působil v generaci impresionistů, ale jejich ideje mu nebyli vlastní n pobyt v Paříži byl zklamáním n vrátil se zpět do Provence, kde se zabýval problémy umění, aniž by se dal vyvést z klidu kritiky Paul_Cézanne_160 Velká borovice 1972 n index nMěl prostředky a obyčejné životní návyky a také nebyl závislí na zákaznících. Proto mohl celý život zasvětit řešení uměleckých problémů, které si stanovil. nNavenek žil klidným a neuspěchaným životem, přitom však stále vášnivě bojoval, aby v malování dosáhl ideálu umělecké dokonalosti. nTvrdil, že se „snaží namalovat Poussina podle přírody.“ Neboť staří mistři dosáhli ve svém díle skvělé vyváženosti a dokonalosti. n n Nicolas Poussin: Et in Arcadia ego, 1638 - 9 n etinarc https://www.khanacademy.org/humanities/monarchy-enlightenment/baroque-art1/france/v/poussin-et-in-a rcadia nCézanne usiloval o umění, které by mělo něco z majestátnosti a velebnosti Poussinových obrazů. Podle něj, se však nedalo uskutečnit Poussinovými metodami. nKoneckonců staří mistři dosahovali této rovnováhy a kompaktnosti za určitou cenu: nNecítili se nikterak vázáni respektováním živé skutečnosti, tak jak ji viděli. nJejich obrazy jsou spíše uspořádáním tvarů, které se naučili při studiu klasického starověku. nI dojmu prostoru dosahovali tím, že aplikovali pevná a tradiční pravidla, než tím, že by se na každý předmět dívali nově. Cézanne byl s impresionisty za jedno v tom, že akademické umění je v rozporu s živou skutečností. Obdivoval nové objevy v oblasti barvy a modelování. Chtěl se také poddávat dojmům, malovat tvary a barvy, které vidí, nikoliv ty které zná. n Dům oběšencův, 1873 – změna v Cézannově přístupu – začal prohlubovat své úsilí v tom, čemu říkal „stavba podle přírody“. n 1937 Impresionisté byli skutečnými mistry v malování skutečnosti – stačilo to však? nRozpouštění pevných obrysů v mihotavém světle a impresionistický objev barevných stínů nastolili problém: obrazy byly skvělé, leč neuspořádané. nCézanne se neuspořádanosti děsil. – nechtěl se vrátit k akademickým konvencím kreslení a stínování, jež tvořilo iluzi trojrozměrnosti. Stejně tak nechtěl komponovat krajinky. nNavíc přemýšlel o správném používání barev. – podobně jako ve středověku: Kdy umělci nebyli vázáni skutečným vzhledem věcí a mohli tvořit svobodně. nR. 1150 - rukopis Wurttemberský 220px-Lantgrafenpsalter Středověké čisté a svítivé barvy knižních iluminací ustoupily směsicím tónů, jimiž benátští a holandští malíři dokázali naznačit světlo a atmosféru. nGiovanni Belli cc74614bc5ebe57a36f6186456a799d9 Rembrandt va Rijn images nImpresionisté barvy nemíchali, ale kladli je vedle sebe na plátno – jejich barvy byly jasné. Vznikaly tak čisté plochy podobné obrazcům, neposkytující dojem hloubky. nSnažil se „proměnit imprresionismus v něco pevnějšího a trvalejšího.“ nPracoval urputně a uspěl. Paul Cézanne – Hora Sainte-Victoire, viděno z Bellevue, 1885 n cezanne_08 nKrajina s horou Victorie v Jižní Francii je zalitá sluncem, a přesto trojrozměrná. Představuje jasný obrazec a přesto vyvolává dojem velké hloubky a vzdálenosti. nSmysl pro harmonii vyjádřil horizontálou viaduktu, silnicí uprostřed a vertikálami domů v popředí. nTahy štětce jsou uspořádány tak, že se shodují s hlavními liniemi obrazu a zesilují pocit přirozené harmonie. Hory v Provence, 1886-90 nZáměrně neutralizoval účinek plošného obrazce, který mohl vzniknout v první polovině, tím, že zdůraznil trojrozměrné hmatatelné tvary skal v popředí. 12-mountains-in-provence-1890 Portrét paní Cezannové, 1883-7 nCézsnnova soustředěnost na jednoduché výrazné tvary přispívá k dojmu vyváženosti a klidu. 240px-Paul_Cézanne_132 nhttps://www.khanacademy.org/humanities/becoming-modern/avant-garde-france/post-impressionism/v/c-z anne-still-life-with-apples-1895-98-moma nhttps://www.khanacademy.org/humanities/becoming-modern/avant-garde-france/post-impressionism/a/cez anne-card-players nhttps://www.khanacademy.org/search?referer=%2Fhumanities%2Fmonarchy-enlightenment%2Fbaroque-art1%2 Ffrance%2Fv%2Fpoussin-et-in-arcadia&page_search_query=cezzane n n nVideo – koupající se ženy 18:55 n Kubismus nÚčinek jaký má špatně složená skládačka nNázev kubismus byl poprvé použit v roce 1908 kdy byl jeden z obrazů George Braquea z Označen jako ‚bizarre cubiques‘, plný malých bizardních kostiček. nBrzy poté se název kubismus rychle ujal, i když Picasso a Braque nebyli jeho velkými příznivci. nKubismus zdůrazňoval ploché dvojrozměrné tvary, odmítal tradiční techniky perspektivy či šerosvitu, nezachycoval světlo ani hloubku. nV žádném případě nebyl zobrazením přírody nebo okolního světa, místo toho zobrazoval zcela novou umělou realitu, která ukazovala radikálně fragmentované předměty, jejichž hrany byly viděny najednou a v několika pohledech. nEmil Filla: Malíř – n1920-21, nolej a písek na plátně n filla-malir-alag-m První kubistický obraz (první modernistický obraz) nPablo Picasso - slečny z Avignonu – 1907 – 8 n index nVideo 28:51 – 32:28 n37:40 – 38:56 Analytický kubismus n(léta 1909–1912) n styl,který Picasso vytvořil společně s Georgem Braquem nObrazy byly temné, vyvedené v hnědých (monochromatických) barvách. Oba umělci malovali věci tak, jakoby byly viděny z více úhlů najednou. nObrazy Picassa a Braqua z té doby jsou si velice podobné. nP. Picasso – Nude Woman n and n Woman with Mandolin, n 1910 86 tellier n G. Braque – n Bottle and Fishes, 1910 n n n bottle-and-fishes-1910 still-life-with-a-bunch-of-grapes-1912 Still Life with a Bunch of Grapes, 1912 Syntetický kubismus nléta 1912–1919 - dalším stupněm kubismu. Umělec na obraz lepí i kusy papíru - často tapety nebo noviny. nVlepování obsahu koše na papíry nJednalo se o první použití koláže v umění. Pablo Picasso, Still Life with Chair Caning, 1912, oil on oil-cloth over canvas edged with rope, 29 x 37 n e3a1e323785b7b5769ad4220b90adf980fc205e2 Pablo Picasso Guitar, 1913 n 5-picasso_guitar Světoví představitelé kubismu: nPablo Picasso - španělský malíř a sochař žijící ve Francii, n génius – zakladatelská osobnost světové moderní malby nGeorges Braque - francouzský malíř, spoluzakladatel kubismu nJuan Gris - španělský malíř, nezávislý zakladatel kubismu ve Španělsku nFernand Léger - francouzský malíř, stojí u počátku kubismu, tvůrce „tubismu“ nRobert Delaunay - francouzský malíř, u počátku kubismu zakladatel orfismu nMarcel Duchamp - francouzský malíř později žijící v Americe, zakladatel dada nJacques Lipchitz - americký sochař, litevského původu Čeští představitelé nČlenové skupin Osma a Tvrdošíjní – zakladatelé modernismu v české malbě nEmil Filla nJosef Čapek nOtakar Kubín nBohumil Kubišta nAntonín Procházka nVáclav Špála nVlastislav Hoffman nJosef Gočár- tvůrci kubistického designu (Artěl) nOtto Gutfreund - sochař světového významu, jeden z 1. kubistů nJosef Gočár, Pavel Janák, Josef Chochol n- tvůrci kubistické architektury Josef Čapek – Před spaním 1920 n Otto Gutfreund - Don Quijote 1911 josef-capek-pred-spanim-toaleta-1920 250_1 nhttps://www.youtube.com/watch?v=8wGmYFjkYR4 https://www.youtube.com/watch?v=AY60ZM0piwU nhttps://www.youtube.com/watch?v=Fax0PNoPHOM – Cézanne – lekce malby dle Cézanna nhttp://intranet.zamecek.cz/dum/DVK13/06-KUBISMUS.pdf