nP. Picasso: „už dávno netvrdíme, že znázorňujeme věci tak, jak se jeví našim očím. Byla to iluze a je zbytečné se jí nadále zabývat. Nechceme na plátně pevně zachytit imaginární dojem prchavého okamžiku. Proč bychom neměli být důslední a nepřiznat si, že našim opravdovým cílem je spíše vytvářet než napodobovat?“ P. Picasso, Housle a hrozny, 1912 n Když myslíme na nějaký předmět, například na housle, pak se v naší mysli nejeví, tak jak bychom je viděli okem. Máme schopnost pojímat je, a také to děláme, v moha aspektech najednou. n toto pojetí připomíná egyptské zásady kresby; podle nich má být předmět znázorněn z takového úhlu, odkud jeho charakteristický tvar nejlépe vynikne. violin-grapes-painting-in-cubist-style-by-pablo-picasso-at-moma-new-york-ny-1843984 Zásady kubismu nuspořádanosti dosahovali využíváním více méně podobných částí nProblém – ten kdo viděl obraz, musel znát zobrazovaný předmět – jen tak je možné jej rozložený na fragmenty rozpoznat. nNe každý má z této hry požitek – ona ale nebyla určena pro každého. nKritici uraženi – takhle housle nevypadají – umělec – ale vždyť vy víte jak vypadají - tohle je hra. nNikdy netvrdili, že se svět má vzdát klasického zobrazení (i sám Picasso se sem tam rád vracel) Hlava chlapce, 1945 nOboje nakreslil Pablo Picasso. nZjišťoval jak daleko může jít v pokusech zkonstruovat hlavu z nejnepravděpodobnějších materiálů a tvarů. nVstřihl z materiálu tvar hlavy, nalepil, k tomu oči (každé jinam) nakreslil ústa.. koláž pro děti 584a7a91aab9d423e4507c596f05cee9 index Hlava, 1928 nPřesto, že nový směr (kubismus) u některých vyvolával zuřivost - stále přibývalo malířů, kteří se k němu přidružovali nNa Montmartru skupina mladých umělců – bratři Duchampové a Francis Picabia – umírněná skupina, žádné zvraty v malbě nFrancis Picabia a Marcel Duchamp (nejmladší) se stali předchůdci dadaismu n n Kubo-futurismus Marcela Duchampa nKubisté chtěli zobrazovat pohyb kolem předmětu. nDuchamp se stal kubistou v roce 1911 a zabýval se zmnožováním pohledů a rozkladů barev a tvarů. Zkoumal využití transparencí v obraze. nPustil se do problému: Jak vyjádřit pohyb. nhttp://duchcamp.sweb.cz/page_01b.htm n nPortrét šachistů, 1911 nSmutný mladý muž ve vlaku, 1912 023 - Portret sachystu 025 - Smatny mlady muz ve vlaku Akt sestupující ze schodů I. a II. n 026 - Akt sestupujici ze schodu I 027 - Akt sestupujici ze schodu II nDruhá varianta – mnohem abstraktnější nVyvolala skandál na neyorské Armory Show (výstava) nDuchamp se snažil zachytit různé statické pozice, pohybujícího se těla. nNeznázorňoval pohyb, ale vyvolával dojem pohybu zobrazením jeho následků. nPozději se odpoutal od malířství a věnoval se kinetismu a objektům. Futurismus nVybrali si své jméno sami nHnutí vzniklo kolem osobnosti Fillippa Tommasa Marinettiho nbyl básník, ale vnímal silně touhu umělců skoncovat s tehdejším konformismem. n11.února 1909 – napsal Manifest futurismu n nhttps://www.youtube.com/watch?v=ZGn2s3TQx3U n1:34 – 2:20 n7:52 - n Giacomo Balla, 1871 - 1958 nDynamika psa na vodítku, 1912 images GBallaArt Rychlost a zvuk , 1913 Umberto Boccioni,1882 - 1916 nUnikátní formy kontinuity v prostoru, 1913 tumblr_lu4a6ydfak1qa6ribo1_12801 Umberto_Boccioni,_1913,_Dynamism_of_a_Cyclist_(Dinamismo_di_un_ciclista),_oil_on_canvas,_70_x_95_cm ,_Gianni_Mattioli_Collection,_on_long-term_loan_to_the_Peggy_Guggenheim_Collection,_Venice Dynamika cyklisty, 1913 Naivismus nUmělci se snaží vytvářet, ne napodobovat a častokráte svá díla nechávají jen v náznacích – už se nesnaží udělat ženu z kamene, nýbrž kámen, který naznačuje ženu. nPostava spíše n vyplyne a sochař n zachovává i n jednoduchost n skály nHenry Moore, ležící postava, n 1938 n N05387_9 Právě takový postoj dal umělcům 20.století nový cit pro umění primitivů. Vyvolává v nich touhu utéct před civilizací, která jim připadá zkažená komercí. Primitiv je krutý a divoký, ale nezatížený pokrytectvím. nGauguin do Tichomoří nPřímočarost až dětská jednoduchost v umění – bez efektů a triků, kterým se dá naučit nNechtějí „ztratit duši“ s stát se zručnými výrobci obrazů Gauguinův primitivismus měl na moderní umění trvalejší vliv než Goghův expresionismus nebo Cézannova cesta ke kubismu n gauguin-peacock 407HS0199-obraz-kostel-v-auvers Paul_Cézanne_108 Změna vkusu ve společnosti nNávrat k poetice středověkých maleb n nVlivem této změny objevili nv Paříži mladí umělci umění namatérského malíře / celníka nkterý vedl nenápadný život nna předměstí. sir_martiny Henri Rousseau 1844 - 1910 nRousseau nevěděl nic o správném malířském umění, neznal triky impresionismu nMaloval jasné obrysy jednoduchými čistými barvami nVykreslil každý list na stromě a každé stéblo trávy na louce Jungle Exotická krajina n 048-henri-rousseau-theredlist exotic-landscape-1910 Vysoce kultivovanému divákovi mohou jeho práce připadat neohrabané, ale je v nich něco vitálního, jednoduchého a poetického nSen, n 1910 USA-Museum_of_Modern_Art-Henri_Rousseau n 02 nhttp://events.veneziaunica.it/content/henri-rousseau-archaic-candour n1:53 n Marc Chagall (1887 – 1985) nDo Paříže z Ruska nVesnické výjevy nCellista, 1939 index