• Pointilismus(otazník) pastel 2012 Doba, ve které impresionisté tvořili, byla především obdobím průmyslové revoluce, nových vynálezů a objevů. Veřejnost se začala zajímat o nové technické vymoženosti a vědecká bádání a to ovlivnilo v mnohém soudobé malíře. 15.5.1886 – 8. a poslední výstava Impresionistů Přidali se - Paul Signac a Georges Seurat – Nedělní odpoledne na ostrově grande jatte Místo rozmáchlých tahů použil miniaturní barevné tečky = praktická aplikace optických teorií Pointilismus - který na nových poznatcích o barvě, spektru a zákonech o světle vystavěl základy celého směru. Eugène Chevreul •Francouzský chemik a fyzik -Vnímání barev okem je pouhý výsledek vizuální syntézy. •Tento Francouz zkoumal ve své barvířské dílně v Paříži umístění jednotlivých barev a jejich vzájemné ovlivňování podle toho, na jakém místě se nacházejí a v jaké kombinaci. •Svoje dílo zabývající se studiem světla a barev vydal roku 1839 pod názvem Principy harmonie a kontrastu barev a jejich aplikace na umění a poprvé v něm stanovil zákony změn barev použitých těsně vedle sebe. 225px-Michel_Eugène_Chevreul optika-300x130 Georges Seurat – Nedělní odpoledne na ostrově grande jatte (1884-86) • uni_207382537970016 • seurat_02c • images Georges Seurat (1859 – 91) •Vytvářel obrazy pomocí malých pravidelných skvrnek nelomené barvy – jako mozaika. •Barvy se mají mísit v oku (či v mysli). •Tato technika ohrožovala čitelnost obrazů tím, že se vystříhala všech obrysů a každý tvar rozložila do barevných ploch. •Bylo nutné zjednodušovat tvary – odklonění se od znázorňování přirozeného vzhledu věcí. Vincent van Gogh • •Pocházel z Holandska – z rodiny pastora, Byl hluboce věřící. •Stal se malířem bez předchozího studia. •Jeho podpora – ekonomická i duchovní – bratr Theo. •Byl psychicky nemocný – umírá vlastní rukou ve 37 letech. •https://www.youtube.com/watch?v=VFUgXrmn4QY (15:48 – žabí princ) • images •Dnes zná jeho obrazy mnoho lidí a mnoho z nich zlidovělo a zdobí stěny pokojů. To je to co Van Gogh chtěl – umění, které dává radost každému člověku. •Jenže žádná reprodukce není dokonalá a díky tomu mohou jeho obrazy omrzet. •Je tedy potřeba vrátit se k originálům – ty působí jako zjevení. Inspirace impresionismem i pointilismem – používal jednotlivé tahy štětce nejen proto, aby barvu rozložil, nýbrž tak vyjádřil i své rozrušení Expresivní tvary předmětů a viditelné tahy štětce – záznam rozrušených momentů – vybíral si témata tak, aby jeho „rukopis“ vynikl, aby mohl klást barvu hustě, jako když pisatel podtrhává slova. •Objevil krásu strnišť, živých plotů, obilných polí a tmavých cypřišů připomínající plameny. • images • Nechtěl malovat přesnou realitu – podobně jako Cezanne, opustil napodobování skutečnosti. Chtěl ukázat co cítí a používal k tomu i zkreslování. Maloval obyčejné věci (nehodné umělcovi pozornosti) •Z dopisu Theovi: • IMG_1900 • index Van Gogh chtěl na jihu Francie v Arles založit společenství umělců. Přemluvil svého přítele - malíře Paula Gauguina, aby se k němu přidal. Oba byli samouci, ale vnímali svět odlišně = konflikty • imagesv MTE5NTU2MzE2MjI2Njg0NDI3 Paul Gauguin •Po incidentu v Arles odjel zpět do Paříže a pak na Tahiti. •Došel k přesvědčení, že umění se ocitá v nebezpečí, že všechno lidské poznání nám vzalo cit. •Nebyl prvním, který měl o civilizaci pochybnosti. Umělci toužili po umění, které se nesestává z triků, jimž se lze naučit. •Gauguin žil s domorodci a jeho obrazy se staly divošské a primitivní. Udivovali i jeho přátele umělce. Označili ho za barbara – byl na to pyšný. • Snění s otevřenýma očima, 1897 •Námět byl nový – exotický. •Pojímal obrazy z pohledu domorodců – snažil se do nich vcítit. •Studoval život domorodců a ten zachycoval. • • images • Studoval metody řemeslníků a snažil se je sladit se svým uměním. Zjednodušoval obrysy tvarů a nanášet sytou barvu na velké plochy – což vyvolávalo plochý dojem. Rád zapomněl na problémy Evropy. •Tři Tahiťané, 1899 three-tahitians-1899 •Gauguin, stejně jako Cezanne a Van Gogh, obětoval svému ideálu celý život. Jejich umění a nové problémy, které v něm řešili otevřeli dveře modernímu umění. •Gauguin měl pocit, že Evropa ho nechápe a rozhodl se vrátit na tichomořské ostrovy, kde i zemřel. • •Malířství – konflikt, mezi obrazcem (tvarem) a trojrozměrností. Trojrozměrnosti se dosahuje stínováním – naznačením dopadu světla. •Umělci přestali modelovat • obraz stínem – • obraz působí ploše. •Toulouse Lautrec Henri_de_Toulouse-Lautrec_031 Fauvismus •Umělci opustili řešení renesance: spojení znázorňování skutečnosti s vytvářením jasných obrazců. •Osvobodili se od stínů a hloubky a začali upřednostňovat dekorativní vzor. •Gogh a Gauguin povzbuzovali umělce, aby zanechali uhlazenosti a příliš zjemnělé umění nahradili bezprostředností tvarů a barev. •Umělci začali klást důraz na barevné harmonie. • Les Fauves (divá zvěř, divoši) •1905 – výstava mladých tvůrců. •Nejvýraznější z nich – Henri Matisse • henri-matisse-albertina-0 •Nadání pro dekorativní zkratku, studoval barevné škály orientálních koberců a severoafrické scenérie – vyvinul styl, který měl velký vliv na moderní design. •Obraz jídelní stůl 1908: • Souhra vzoru tapet a látky ubrusu s • předměty na stole. • I lidská postava a krajina v okně jsou • součástí obrazce – jejich obrysy jsou • zjednodušeny – dekorativní účinek – jasné • barvy a jednoduché tvary. • 8ac9b8e033_97122775_o2 • images •Matisse se ani na okamžik nevzdal vysoké kultivovanosti. V tom byla jeho síla, ale i slabost, protože nedokázal ukázat z této slepé uličky cestu ven. •Tu objevili umělci až s dílem Cézannovým.