ÚVODNÍ INFORMACE PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. SZ7BK_SP1P Speciální pedagogika 1 UPVK_0028 Speciální pedagogika informace o absolvování - ZKOUŠKA  doporučení – přečíst si knihu se spec. ped. tématikou, nebo film  forma – on-line testy  termíny – budou v IS  pro absolvování – nutných 70 % správných odpovědí  36 otázek  25 dobře na E  okruhy – v IS Kontakty  PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. gajzlerova@ped.muni.cz konzultační hodiny dle individuální domluvy Literatura povinná Povinná literatura:  BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016  PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.  BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M et al. Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU, 2013  ŠENKÝŘOVÁ, R. Úvod do základů terminologie pro speciální pedagogy. Brno: MU, 2002. ISBN 80-210-2996-X Literatura povinná Další publikace Kurikulární dokumenty + Legislativa  Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání  Školský zákon 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů  novela 82/2015 Sb.  konsolidované znění školského zákona  Vyhláška č. 72/2005, ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních  Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – účinnost od 1.9.2016 terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy Speciální pedagogika1 zajímavosti  https://youtu.be/YjQYLdAFgEA na zastávku - ZP  https://youtu.be/p26QUHhi28M překážka - ZP  https://youtu.be/6ZQf6U9Sagw autobus - ZP  https://youtu.be/MojJ2wLP4Eo nádraží - SP  https://youtu.be/DCzp-QTCiac komunikace - TP  https://youtu.be/UrB0ZuZbAUc plošina - TP  https://youtu.be/1z4Ocjo-9Pg exkurze - TP  www.chodicilide.cz  http://www.chodicilide.cz/vyuka/  https://youtu.be/-QQV89b4y-M - taxi  https://youtu.be/wvMEpRNobW8 - akrobacie  https://youtu.be/6Rq_12gIy4w - horolezec Označení odlišnosti  žák s postižením, znevýhodněním  dítě/žák se speciálními vzdělávacími potřebami  dle zákona č.561/2004 Sb. = dítě/žák se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním a dítě/žák mimořádně nadaný - dřívější definice dle šk. zákona  NOVĚ „…osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření…“  + výčet § 16, odst. 9  vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb.  Vyhláška 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných  Žáky pro vzdělávací účely nečleníme podle původních diagnostických kategorií, ale hodnotíme potřebu úpravy podmínek jejich vzdělávání. výčet § 16, odst. 9  „Pro děti, žáky a studenty…  s mentálním,  tělesným,  zrakovým nebo  sluchovým postižením,  závažnými vadami řeči,  závažnými vývojovými poruchami učení,  závažnými vývojovými poruchami chování,  souběžným postižením více vadami nebo autismem …lze zřizovat školy, ve školách třídy, oddělení a studijní skupiny Speciálně pedagogické zásady (Kábele)  Zásada prevence – preventivní předcházení poruch (somatické, psychické) včasným preventivním vyšetřením  Zásada komplexnosti – poskytnutí péče ve všech složkách a úsecích komplexní rehabilitační péče  Zásada dispenzarizace – trvalé sledování jedince (v postižení není sám)  Zásada integrace, socializace a resocializace – zařazování do různých forem společenského života  Zásada optimálního prostředí – podnětné prostředí Urči, o kterou „pedii“ se jedná… Inkluze inkluzivní škola / inkluzivní vzdělávání  Aby VŠECHNY děti chodily do školy rády č. 1  http://www.youtube.com/watch?v=b0BG4KUa7ik&list= PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod  0:40-1:40; 3:30-3:50  Aby VŠECHNY děti chodily do školy rády č. 2  http://www.youtube.com/watch?v=PqZE9WRoOrI&list= PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod  0:50-1:30 Národní dokumenty Budu chodit do stejné školy… http://www.youtube.com/watch?v=HKmn9FmH6So&list=PL3Wv3QI6zU Ld3sUPLzsC6jkwql8bR0aod Národní dokumenty  Úmluva o právech dítěte (zákon ČSFR Č. 22/1991 Sb.)  ratifikace Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením (podzim 2009)  na základě ratifikace byl zpracován Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením (2010– 2014)  koncipován Národní akční plán vzdělávání (NAPIV) z března roku 2010  cíle a opatření směřují k posílení inkluzivního pojetí výchovy a vzdělávání na všech stupních a typech škol (principy, metody inkluze, kompetence pedagogů)  Akční plán inkluzivního vzdělávání (APIV) na období (2016 – 2018) – na vědomí vládou přijat 29.7.2015 Akční plán inkluzivního vzdělávání (APIV)  Strategie vzdělávací politiky ČR do r. 2020  Priority v r 2015  Zrušení přílohy RVP ZV – LMP  Revize RVP  Inkluzivní a kvalitní vzdělávací systém  Inkluze přínosem pro všechny  Vysoce kvalifikovaní odborníci  Podpůrné systémy  Ze školy do práce Systém kurikulárních dokumentů Rámcové vzdělávací programy RVP pro základní vzdělávání (leden 2016)  část D; kapitola 8  vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami  vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními (PO)  systém péče o žáky s přiznanými PO  podmínky vzdělávání žáků s přiznanými PO  část D; kapitola 9  vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných  definují podmínky vzdělávání Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy vydala dne 22. února 2016 Opatření, kterým se v souladu s § 4 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon) mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV). Je to další krok, kterým se naplňuje novela školského zákona posilující společné vzdělávání žáků v základních školách.  nový text RVP účinný od 1. září 2016 Rámcové vzdělávací programy RVP pro ZV s přílohou LMP  vzdělávají žáky s lehkým mentálním postižením Školy nebo třídy, jejichž školní vzdělávací program byl vydán v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání – přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, uvedou tyto školní vzdělávací programy do souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání, ve znění tohoto opatření, nejpozději do 1. září 2018. Do doby uvedení školního vzdělávacího programu do souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání, ve znění tohoto opatření, upravuje škola podmínky vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením podle jejich speciálních vzdělávacích potřeb a vychází zejména z tohoto Rámcového vzdělávacího programu. RVP pro základní školu speciální  vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením. Legislativní opatření3 Zákon  Školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů (poslední novela zákon č. 82/2015 Sb.)  § 16 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami  16a, 16b  § 116 Školská poradenská zařízení  http://www.msmt.cz/dokumenty/konsolidovany-text- skolskeho-zakona Vyhlášky  dřív Vyhláška č. 73/2005 Sb., ve znění vyhl. č. 147/2011 Sb. a vyhl. č. 103/2014 Sb. – platnost do 1.9.2016  definují stupně podpůrných opatření, vyrovnávacích opatření  Mimořádně nadaní, Speciální vzdělávání  Individuální vzdělávací plán (IVP)  Asistent pedagoga  Vyhláška č. 27/2016 Sb.  podpůrná opatření  IVP, PlPP  Asistent pedagoga  Postup při poskytování PO 1. st. / 2.-5. st.  Vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona  Nadaní a mimořádně nadaní Vyhlášky  Vyhláška č. 72/2005 Sb., ve znění vyhl. č. 116/2011 Sb. a vyhl. č. 103/2014 Sb. 197/2015 Sb.  Poskytování poradenských služeb  Účel poradenských služeb  Školská poradenská zařízení  Pedagogicko-psychologická poradna (PPP)  Speciálně pedagogické centrum (SPC)  příloha č. 1-5 Podpůrná opatření a náležitosti s tím spojené 561/2004 sb. Školský zákon - §16a Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami  Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření.  Podpůrnými opatřeními se rozumí nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta. Děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami mají právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření školou a školským zařízením. Možnosti vzdělávání v současných podmínkách  Nově definuje vyhláška č. 27/2016 Sb. - § 19  upřednostnění ve škole, která není zřízena pro žáky podle druhu znevýhodnění (§16 odst. 9 zákona) za využití podpůrných opatření  ideálně ve škole hlavního vzdělávacího proudu  pokud nepostačují  na základě doporučení PPP, SPC vzdělávání ve škole pro žáky podle druhu znevýhodnění (§16 odst. 9 zákona)  možnost vzdělávání žáků i s jiným druhem znevýhodnění (max. ¼ z počtu žáků)  netýká se žáků s mentálním postižení  dříve vyhláška č. 73/2005 Sb. – platnost do 1.9.2016  KATALOGY PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ – UPOL  Systémová podpora inkluzivního vzdělávání  http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy  http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog- vseobecny/katalog-vseobecny.pdf Použitá literatura  Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník, 2009  Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky, 2010  Mühlpachr, P. Geneze inkluzivní pedagogiky. In Bartoňová, M, Vítková, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. 2009, s. 27  M. Horňáková, Inklúzia – nové slovo, alebo aj nový obsah? In Efeta, 2006  Zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů  Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se SVP a žáků nadaných inkluzivní vzdělávání  Čím chci být  http://www.youtube.com/watch?v=- GWzgbF3QBU&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8 bR0aod Základní přehled PPP SPC SVP z.109/2002 výchovný poradce školní metodik prevence školní psycholog školní speciální pedagog Poradenské služby Školská poradenská zařízení – vyhl. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. Poskytované školou Školní poradenské pracoviště definuje konsolidované znění šk. zákona č. 82/2015 Sb. Vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhlášky 197/2016 Sb. Poradenské služby ve školách  školní poradenské pracoviště Školská poradenská zařízení definuje konsolidované znění šk. zákona č. 82/2015 Sb. Vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhlášky 197/2016 Sb. Vyhláška  Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních; ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb.  PŘÍLOHA 1-5  definuje poskytování a účel poradenských služeb  školská poradenská zařízení, dokumentaci, poskytování poradenských služeb ve škole  vzor informovaného souhlasu Středisko výchovné péče  definována zákonem č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních ve znění zákona č. 383/2005 Sb.  Metodický pokyn upřesňující podmínky činnosti středisek výchovné péče  Příkaz ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. 21/2007 k činnosti středisek výchovné péče pojem, předmět, cíle, metody, terminologie PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80- 7315-157-7 Speciálněpedagogická diagnostika5 Další literatura -psychopedie -somatopedie -oftalmopedie -logopedie -surdopedie -SPU -etopedie obsah témat charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, pseudooligofrenie, demence, Downův syndrom, autismus – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání. Psychopedie6 Klasifikace (str. 291)  hloubku MR určujeme pomoci IQ  (úroveň rozumových schopností)  dle 10. revize MKN (MKN-10, ICD-10)  F 70 lehká mentální retardace LMR IQ 69 – 50  F 71 středně těžká mentální retardace STMR IQ 49 – 35  F 72 těžká mentální retardace TMR IQ 34 – 20  F 73 hluboká mentální retardace HMR IQ 19 a níže  F 78 jiná mentální retardace stanovení nesnadné pro přidružené postižení, těžké poruchy chování, pro autismus  F 79 nespecifikovaná mentální retardace MR prokázaná, ale nedostatek inf. pro zařazení do konkrétního stupně  Typ  eretický (nepokojný, dráždivý) x torpidní (apatický, netečný) x nevyhraněný Videa  http://www.ceskatelevize.cz/porady/1095946610- diagnoza/83-downuv-syndrom/video/?pridat=81  začátek 0:30; prvních 10 min Tělesné postižení - charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. DMO Somatopedie7 Schéma dělení pohybových vad (klasifikace) POHYBOVÉ VADY vrozené a dědičné získané obrny centrální a periferní amputace deformace malformace + další dělení Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. Komunikace se zrakově postiženými. Oftalmopedie8 Střediska rané péče (SRP)  dle zákona 108/2006 Sb. o sociálních službách  novelizován – ve znění zákona č. 206/2009 Sb.  zák. č. 366/2011, ze dne 6. listopadu 2011, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony Služby sociální rehabilitace  zajištěny převážně zákonem č. 108/2006 Sb. novela č. 366/2011 Sb.  klíčová organizace – SONS = Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR  www.sons.cz  Tyfloservis, o.p.s.  krajská TyfloCentra, o.p.s.  Rehabilitační a rekvalifikační středisko pro nevidomé Dědina, o.p.s. (sídlo v Praze) Video – Klíč – nevidomí a slabozrací  http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096060107- klic/211562221700001/video Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání. Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití. Logopedie9 Vývojová dysfázie  http://www.youtube.com/watch?v=SNpCe3DajOw  1:48 Etiologie balbuties  http://www.videacesky.cz/navody-dokumenty- pokusy/koktavost-nebo-li-balbutismus  1:40 – 2:58  http://style.iprima.cz/topstar/celebrity/koktavy- operni-genius-video-ktere-ohromilo-porotu-oblomi-i- jeho-otce  začátek – zpěv; 4:11 – kotavost Další literatura Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání. Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace se sluchově postiženými. Surdopedie10 https://www.youtube.com/watch?v=cSlGocYJ2Dk GLEE Imagine (Official Music Video) Místa vzniku Období vzniku Periferní nedoslýchavost či hluchota Centrální nedoslýchavost či hluchota převodní percepční smíšená Vrozené Získané Geneticky podmíněné Kongenitálně získané Před fixací řeči Po fixaci řeči Normální stav 0-20 dB Lehká n. 20-40 dB Středně těžká n. 40-60 dB Těžká n. 60-80 dB Stupeň postižení (dle Lejsky) Velmi těžká n. 80-90 dB Hluchota komunikační (praktická) 90 a více dB Hluchota úplná bez audiometr. odpov. Stupně postižení – měřeno v dB (Lejska)  http://www.converter.cz/tabulky/hluk.htm Indukční smyčka http://shop.widex.cz/LA-90-prepazkova-indukcni-smycka.html,det,360 http://www.spektravox.cz/cs/sluchove-vady Usnadňující vnímání mluvené řeči - neslyšící  kochleární implantát  www.ckid.cz - Centrum kochleárních implantací u dětí  http://kochlear.cz/index.php?text=3-kochlearni- implantat-recovy-procesor  http://www.novinky.cz/zena/deti/209362-sance-na- ziskani-noveho-pristroje-pro-neslysici-u-andreje- rostou.html Komunikační formy SP  zákon č. 155/1998 Sb. o znakové řeči  novela zákon č. 384/2008 Sb. o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob  úplné znění z. 155/1998 ve znění změn z. č. 384/2008 (v úplném znění vyhlášen pod č. 423/2008) Další literatur HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0. Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání. Reedukace specifických poruch učení. SPU12 Dyslexie Dysgrafie Dysortografie Dyskalkulie Specifické poruchy učení Dysmúzie Dyspinxie Dyspraxie Video  Lehká mozková dysfunkce / ADHD  http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1095946610- diagnoza/208572241500006-lehka-mozkova- dysfunkce/  0:27 - 15:58  hlavně prvních 5 min Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení. Etopedie13 Jak jsou vnímáni jedinci s PCH? Jak vnímají jedinci s PCH sami sebe?  vyvolávají v jiných nelibé pocity  provokují druhé k negativní reakci v chování  nebývají oblíbení mezi vrstevníky  málokdy se stávají přirozenými vůdci ve skupinách  ve škole zažívají neúspěchy v učení  v sociálních vztazích bývají často odmítání druhými, zažívají odcizení  svým chováním trvale rozčilují a provokují autority, vypadají jakoby si říkali o potrestání • považují se za smolaře, za neúspěšné • mívají malé sebevědomí • jejich rozhodnutí bývají impulzivní ve snaze rychle dosáhnout cíle • opakovaně a předem se vzdávají svých aspirací • převažuje u nich krátkodobá motivace • vzdálené cíle nebývají schopni svým jednáním sledovat • jejich úsilí bývá velmi často přerušováno náhodným lákavým podnětem • neumí se radovat z drobných úspěchů Legislativa  zákon 109/2002  o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů  novela - zákon č. 383/2005 Sb., kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb.  vyhláška 458/2005  kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchově vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče  vyhláška 438/2006  kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních Rozhodnutí soudu Předběžné opatření Diagnostický ústav pro děti a mládež ÚV a OV Dětský domov se školou ÚV Dětský domov ÚV Výchovný ústav ÚV a OV Školská zařízení pro ÚV a OV Schéma systému poskytované péče ohroženým dětem (podle DDÚ Hradec Králové) Ohrožené děti Orgány sociálně-právní ochrany dítěte soud poskytování péče v DDÚ umístění do následných ústavních zařízení Mimosoudní řešení Návrat do rodinné péče (současný stav asi 4 %)  Šance dětem  portál o tématu ohrožené děti  a pro rodiny v problémové situaci  http://www.sancedetem.cz/cs/index.shtml  MIŠ  http://www.minimalizacesikany.cz video  http://www.ceskatelevize.cz/porady/10214725441 -nechte-me-bejt-sikana/209572230510001-nechte- me-bejt-sikana/video/  http://www.ceskatelevize.cz/porady/10214725441 -ja-chci-domu-diagnosticky- ustav/209572230510010/video/  http://www.ceskatelevize.cz/porady/1128654162- rodina-a-ja/211563230640015-zlobi-nebo-ma- adhd/ v případě dotazů gajzlerova@ped.muni.cz Děkuji za pozornost