Biologie člověka a základy zdravovědy 1 a 2 Přednáška 3 •Novorozenec fyziologický,patologický Nejčastější vrozené vady NOVOROZENEC NOVOROZENSKÉ (NEONATÁLNÍ) OBDOBÍ ZAHRNUJE DOBU OD NAROZENÍ DO 28.DNE ¢ ¢Užší novorozenské období ¢do konce 7. dne života ¢Rozhoduje o adaptaci na život např. začíná dýchání, přestavba krevního oběhu, vzniká potřeba udržet si tělesnou teplotu, objevují se funkce trávicí a exkreční. ¢ je nejrizikovější období lidského života, s největší úmrtností ZRALÝ NOVOROZENEC JE DÍTĚ ¢narozené v termínu 38. - 42. týdne ¢váha cca 2500 - 4200 g ¢délka cca 48 - 52 cm ¢obvod hlavy mezi 32,5 a 36,5 cm ¢počet dechů se pohybuje mezi 35 až 50/min ¢tepová frekvence kolem 120 a 160/min Novorozenecká lebka https://www.google.cz/search?q=novorozeneck%C3%A1+lebka&biw=1366&bih=662&source=lnms&tbm=isch&sa=X& ved=0ahUKEwins4W7usvPAhUDaRQKHZ0QC1kQ_AUIBigB&dpr=1#imgrc=gwwosnmO9YwmvM%3A ZNÁMKY ZRALOSTI ¢Somatické známky zralosti: ¢ ¢vyvinutý podkožní tuk ¢přerostlé okraje nehtů ¢zřetelné rýhování dlaní a plošek nohou ¢chrupavky ušních boltců a nosu jsou pevné ¢velké stydké pysky kryjí u dívek malé ¢u chlapců jsou varlata sestouplá v šourku ¢Funkční známky zralosti: ¢ ¢zralost centrální nervové soustavy ¢dobrá termoregulace ¢zralost plícních funkcí s pravidelným dýcháním ¢přítomnost: pátracího, sacího, polykacího, a dalších reflexů ¢ MOTORIKA A SENZOMOTORIKA NOVOROZENCE ¢MOTORIKA ¢ ¢zvýšené svalové napětí ¢ve 3 - 4 týdnu začíná pokládat ručičky vedle hlavičky - zejména ve spánku ¢v poloze na bříšku hlavičku neudrží ¢ ¢ručičky i nožičky přitaženy k trupu ¢pohyby jsou nekoordinované, mimovolní ¢ručička sevřena v pěst s palečkem uvnitř ¢SENZOMOTORIKA ¢ ¢převládá chuť a hmat nad sluchem a zrakem ¢reaguje na silné podněty ¢citlivost na dotek, na tepelné rozdíly ¢z důvodů nedostatečných termoregulačních schopností (ochrana před prochlazením a přehřátím) ¢důležitou psychickou potřebou je doteková (taktilní) stimulace ¢ke konci období se začíná uplatňovat potřeba zrakové a později i sluchové NEDONOŠENÉ DÍTĚ ¢ ¢Lehce nedonošené: ¢35. - 37.týden narození, porodní hmotnost přes 2400 g ¢ ¢Středně nedonošené: ¢31. - 34.týden narození, porodní hmotnost 1000-2400 g ¢ ¢Těžce nedonošené: ¢30. týden a dříve, porodní hmotnost pod 1000 g ¢ ¢Novorozenci s nízkou porodní hmotností patří k léčebně i prognosticky nejnáročnějším pacientům vůbec. Tvoří 12 % počtu narozených dětí a péče o ně vyžaduje vysokou kvalifikaci a je velmi nákladná. ¢ PŘÍČINY NEDONOŠENOSTI ¢A ) Ze strany matky ¢ ¢Sociálně-ekonomické faktory ( velmi mladé matky, chudoba, hladovění, kouření atd.) ¢ ¢Zdravotní faktory ( chronické infekce, anatomické a funkční poruchy dělohy a porodních cest, poruchy děložního hrdla, malý vzrůst, diabetes apod. ) ¢ ¢B ) Ze strany placenty, pupečníku a plodu ¢ ¢Nedostatečná funkce placenty, mnohočetná těhotenství, vrozené infekce a vady. ¢ ¢C ) V některých případech není příčina předčasného porodu vůbec prokázána. ¢ ¢ ZNÁMKY NEZRALOSTI ¢Anatomické známky nezralosti: ¢ ¢Tenká, rudá kůže bez tukového polštáře, porostlá chmýřím (tzv. lanugem) ¢Kostra hrudníku je měkká, poddajná ¢Břišní stěna je chabá, s viditelnou peristaltikou střev ¢Úpon pupečníku blíže ke sponě stydké ¢Funkční známky nezralosti: ¢ ¢Poruchy udržování tělesné teploty ¢Chybí novorozenecké reflexy ¢Křehkost a malá pevnost cév a jejich podpůrného vaziva ¢Jaterní nezralost -výraznější a déle trvající novorozenecká žloutenka ¢Poruchy dýchání NEJČASTĚJŠÍ VROZENÉ VADY CO JSOU TO VROZENÉ VADY? ¢Jsou to defekty, které vznikají v období od početí do porodu dítěte. ¢Některé umí současná medicína léčit, zatímco s některými se musí dítě i jeho rodina naučit žít. Ne všechny jsou stejně závažné, některé mohou ohrožovat život, zatímco jiné mu ho „jen“ v různé míře komplikují. ¢Vrozenými vadami vzniklými v těhotenství je postiženo v současné době asi 5-10 % novorozeňátek. VROZENÉ VADY MOHOU POSTIHOVAT: STAVBU JEDNOTLIVÝCH ORGÁNŮ (STRUKTURÁLNÍ VADY) FUNKCI ORGÁNŮ (FUNKČNÍ VADY) RŮST (OZNAČUJÍ SE JAKO RŮSTOVÁ RETARDACE ČI OPOŽDĚNÍ RŮSTU) ¢ Strukturální vrozené vady ¢ na první pohled viditelné (ale např. vady vnitřních orgánů vidět nejsou) ¢ ¢vznik 20. - 60. den od oplození ¢vady závažnější - dítě nemá např. vyvinuté končetiny nebo je má kratší ¢vady méně závažné - zdraví ani život dítěte neohrožují tzv. vady na kráse ¢ ¢ Funkční vrozené vady ¢vznik od 9. týdne těhotenství až do porodu ¢narušena funkce orgánů ¢jemné poruchy mozkových buněk, které se projevují např. jako syndrom lehké mozkové dysfunkce neboli lehčí poruchy mozku s následky jako poruchy chování, dyslexie, dyskalkulie ¢ ¢ Růstová retardace ¢zpomalení růstu - dítě přichází na svět menší a s nižší porodní váhou ¢zajímavost – zárodky a plody mužského pohlaví jsou vrozenými vadami ¢ postihovány dvakrát častěji než plody ženského pohlaví. CHROMOZOMÁLNÍ VADY ¢tvoří přibližně 5% (VVV) u novorozenců ¢5,6 - 11,5% úmrtí před narozením je podmíněno chromozomálními vadami ¢změny se mohou týkat počtu nebo struktury chromozomů ¢některé typy chromozomálních aberací se v populaci vyskytují častěji ¢ ¢ DOWNŮV SYNDROM ¢byl poprvé popsán Langdonem Downem v roce 1866. Jeho podkladem je nadpočetný 21. chromozóm, nebo-li trizomie 21. Výskyt tohoto syndromu se udává 1:750 až 1:1000 živě narozených dětí. Riziko výskytu Downova syndromu se prudce zvyšuje u matek nad 35 let věku. ¢typické příznaky ve zjevu - šikmo posazené oči, malý nos a ústa, velký jazyk, nižší postava, krátký krk, široké ruce, krátké prsty ¢náchylnost k určitým nemocem - změněná funkce štítné žlázy, nemoci respiračního traktu, srdeční vady, snížená imunita, poruchy zraku a sluchu, vždy je přítomna mentální retardace různého stupně. ¢ ¢ EDWARDSŮV SYNDROM ¢nadpočetný 18. chromozóm ¢výskyt 1:7500 ¢malá ústa a nos, duševní zaostalost ¢typické postavení prstů na ruce, kdy 2. a 5. prst jsou překříženy přes 3. a 4. ¢90% postižených umírá do 6 měsíců po narození SCREENINGY ¢ ¢Jsou to vyšetření z malého vzorku kapilární krve novorozence k odhalení některých vzácnějších nemocí, které by při pozdějším rozpoznání mohly způsobit trvalé postižení vývoje dítěte, jeho schopností a dovedností. ¢Jsou to vyhledávací vyšetření prováděná u všech narozených dětí. V případě pozitivního výsledku je pak dítě vyšetřováno zevrubněji. ¢Kapilární krev se obvykle odebírá z patičky dítěte. Odhalit se tak dá porucha funkce štítné žlázy, dále onemocnění na podkladě vrozené vady látkové přeměny (fenylketonurie) a nově se zavádí i další vyšetření jako je například porucha hormonů nadledvin (adrenální hyperplazie). ¢Mezi screeningová vyšetření na porodnici patří také vyšetření oční čočky, pomocí kterého lze vyloučit její vrozený zákal. V posledních letech se rozšířilo i včasné vyšetření ledvin a kyčlí novorozenců ultrazvukem. ¢ ¢ FENYLKETONURIE ¢vrozená porucha metabolismu aminokyseliny fenylalaninu, který nemůže být přeměněn na tyrosin, a tudíž se odbourává na jiné produkty = to vede k poškozování CNS a následné mentální zaostalosti ¢neléčené onemocnění může CNS způsobit těžké defekty ¢výskyt je asi 1:10000 narozených ¢matky i s lehčí formou onemocnění musí během těhotenství dietu přísně dodržovat, jinak hrozí poškození vývoje plodu ¢ ¢ CYSTICKÁ FIBROSA ¢postihuje žlázy s vnější sekrecí (pankreas, játra) ¢v plicích se tvoří vazký hlen, vedoucí k respiračním potížím ¢sekundární infekce dýchacích cest může vést až k vážnému poškození plic, i smrti, ucpávání žlučovodů zase vede k poruchám trávení ¢Viníkem je mutace CFTR (Cystic fibrosis transmembrane conductance regulator) genu, díky které je produkován chybný protein způsobující nefunkčnost membránových kanálků v postižených buňkách ¢ ¢ ¢ ¢Hemofilie ¢je vrozená nesrážlivost krve ¢ ¢Daltonismus ¢Jedna z vrozených příčin barvosleposti. U postižených chybí, nebo je omezena schopnost rozlišit červenou a zelenou barvu. DALŠÍ ONEMOCNĚNÍ VZNIKLÉ TĚSNĚ PŘED PORODEM, BĚHEM PORODU A PO PORODU ¢ ¢ Porodní poranění ¢obvykle v důsledku tlakových změn při průchodu porodními cestami ¢ ¢ A) poranění kostí ¢nejčastější - fraktura klíční kosti ¢méně obvyklá - zlomeniny dlouhých kostí končetin, fraktura lebečních kostí (např. klešťový porod) ¢ ¢ B) poranění nervů ¢ochrnutí lícního nervu a nervů pletence pažního ¢ ¢ C) poranění centrálního nervového systému ¢otoky, zhmožděniny, rozsáhlá krvácení ¢„porodní nádor“- otok kůže a podkoží na hlavičce dítěte v místě, které bylo vedoucím místem v porodních cestách. Mizí bez následků během několika dní. ŽLOUTENKA NOVOROZENECKÉHO VĚKU ¢ ¢ Fyziologická žloutenka ¢ ¢Příčinou je hromadění žlutého barviva - bilirubinu, který vzniká rozpadem starých červených krvinek. ¢Játra novorozenců nejsou ještě plně funkční, a proto nestačí žluté barvivo odbourávat. ¢U dříve narozených dětí je proto i žluté zabarvení intenzivnější a přetrvává déle. ¢U plně kojených dětí může žluté zabarvení přetrvávat několik týdnů, příčinou je vysoká koncentrace mateřských hormonů v mléce - proto také při přerušení kojení se situace zlepší. ¢ •Růst a vývoj dítěte - charakteristika - kojenec – nejčastější patologie, výživa kojenců - přirozená a umělá • KOJENEC ¢Kojenec je označení pro vývojové stadium dítěte ve věku 6 týdnů až 1 rok. ¢ ¢ ZÍSKANÉ SCHOPNOSTI V TOMTO OBDOBÍ ¢Otáčení a zvedání hlavičky ¢Sezení, lezení a později i chůze ¢Sahání po věcech, jejich přitahování ¢Smyslové vnímání ¢Sledování okolí ¢ ¢ SOCIÁLNÍ A DUŠEVNÍ VÝVOJ ¢Poznávání sebe v zrcadle ¢Radost z aktivních her- smích (zvedání nad hlavu) ¢Nebojí se cizích lidí ¢Napodobování cizích zvuků ¢Aktivní při hrách s tleskáním (paci pacičky) ROZVOJ ŘEČI ¢První pokusy 4-5 měsíců (vrnění,broukání,pištění, mlaskání,….) ¢Naslouchání cizích hlasů – v 6 měsících pozná hlas matky a otce ¢Vyjadřování nálady (v 6 měsících) ¢První slůvka mama, tata, baba,… ¢První řeč okolo 11- 12 měsíce VÝBĚR HRAČKY ¢Jasně barevná ¢Snadno uchopitelná ¢Lehká a snadno manipulovatelná ¢Vydávající zvuk ¢Bezpečná!!!! BEZPEČNÁ HRAČKA ¢Nesmí být malá (spolknutí) ¢Nikoli alobal, igelit a jiné přilnavé obaly (udušení) ¢Nic s polystyrenu, měkké gumy (spolknutí úlomků-----nejsou vidět pod rentgenem!!!!) ¢Neostré předměty!!! (nůžky, plechovky,…) ¢Časopisy,knihy,..(škodlivá je tiskařská barva) ¢ SPÁNEK ¢Výběr vhodné postýlky (s postranicemi) ¢Čím je dítě starší, tím ubývá a vyhraňuje si přesné časy na spaní (pravidelnost) ¢Mezi 7-9 měsícem nechce usínat samo bez matky ¢Okolo 9 měsíců už usíná automaticky, mozek mu řekne když má jít spát. • •Zakřivení páteře: 3.měsíc – zvedání hlavičky (krk -lordóza), 6.měsíc – sedání (hrudník – kyfóza), 12.měsíc – stoupání (bedra – lordóza) • • • C:\Users\Anabell\Desktop\4b-vývoj-zakřivení-páteře.jpg STRAVA ¢Přirozená (kojení) ¢Umělá (náhražky mateřského mléka,..) KOJENÍ ¢Kojení je krmení novorozeného nebo malého mláděte mlékem z mléčné žlázy matky. Jedná se o způsob výživy mláďat, který je společný všem savcům včetně člověka. ¢Dítě má sací reflex ¢ ¢Ideální je aby dítě bylo kojeno alespoň 6 měsíců ¢Mateřské mléko má ideální teplotu, složení a obranné látky ¢Tvorba a vylučování mléka se nazývá laktace. Když dítě saje, hormon oxytocin vypuzuje mléko z alveolů (sklípků) mléčné žlázy do mlékovodů za prsním dvorcem a dále dítěti do úst ¢ UMĚLÁ VÝŽIVA ¢3-5% žen své dítě nekojí, protože nemají mléko ¢Mateřské mléko se nahrazuje umělou výživou. Například Nutrilon ¢Později přikrmování štávami, přesnídávkami, mixovanou zeleninovou stravou,…. ¢!!!!exotické ovoce, jahody… - alergeny DĚTSKÉ NEMOCI ¢Bolesti břicha: u kojenců jde většinou o nadýmání, které bývá způsobeno stravou. ¢ ¢Celiakie: nesnášenlivost gliadinu, reakce na lepek. Vzniká většinou po zahájení přikrmování výrobky z obilí. ¢ ¢Horečka: jedná se o reakci organismu na onemocnění. Často se může jednat o bakteriální infekci, které se tělo brání ¢ ¢Léky—Nurofen(od 3 měsíců) ¢!!!febrilní křeče!!! – https://www.youtube.com/watch?v=xV_h-oIe6RI ¢ ¢Následek málo tekutin při horečce, při zánětech,… ¢Jsou-li křeče časté a silné může dojít k narušení zásoby mozku kyslíkem a následovat ztráta vědomí ¢ ¢Kašel: vyvolají jej bakterie, viry nebo cizí tělíska, která se dostali do dýchacích cest ¢Kopřivka: alergická reakce kůže. U malých dětí často vyvolaná reakcí na určité potraviny. Po těle se tvoří male pupínky, které jsou vyplněny plazmou, která přechází z těla do kůže ¢ ¢Potraviny vyvolávající kopřivku: kiwi, med, ořechy, ryby, mušle, vajíčka, obilí a jahody – alergeny! ¢ ¢https://www.google.cz/search?q=kop%C5%99ivka+u+d%C4%9Bt%C3%AD&biw=1366&bih=662&source=lnms&tbm=isc h&sa=X&ved=0ahUKEwi3j8bwtcvPAhWEsxQKHeIiB0gQ_AUIBigB&dpr=1 ¢ ¢Moučnivka: =soor ¢Jedné se o přemnožení kvasinek (Candida), které napadají sliznici dutiny ústní (tváře, jazyk,..) později celé trávicí dutiny. ¢Dítě nesmí žádné sladkosti, ani slazený čaj. ¢ ¢https://www.google.cz/search?q=kop%C5%99ivka+u+d%C4%9Bt%C3%AD&biw=1366&bih=662&source=lnms&tbm=isc h&sa=X&ved=0ahUKEwi3j8bwtcvPAhWEsxQKHeIiB0gQ_AUIBigB&dpr=1#tbm=isch&q=mou%C4%8Dnivka+u+kojence ¢ ¢ Rýma: při nákaze kapénkovou infekcí, potíže při dýchání nosem ¢Kojenci neumí dýchat pusou a smrkat, proto se jim musí rýma odsávat. Potíže jim dělá i pití- neumí dýchat pusou BABY COLICA ¢stav, kdy dítě intenzivně pláče více jak 3 hodiny denně, nejméně 3 dny v týdnu ¢postihuje 15-40 % kojenců ¢začíná ve 2. - 3. týdnu života, spontánně vymizí mezi 3. - 4. měsícem ¢postihuje kojené i nekojené děti ¢probíhá v návaznosti na jídlo, pozdě odpoledne a večer BATOLE Růst a vývoj dítěte. Charakteristika. Nejčastější patologie. Výživa u dětí. Poruchy výživy. • ¢Období batolete trvá od 1. do konce 3. roku. ¢Název je odvozen od nejisté, batolivé chůze. ¢Pro toto období je charakteristické: ¢ - osamostatňování dítěte v základních životních funkcích ¢ - chůze ¢ - přijímání potravy ¢ - udržování čistoty ¢ - řeč ¢ - poznávání prostředí, ve kterém žije RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE ¢Během druhého roku života děti vyrostou průměrně o 11 – 12 cm, za třetí rok o 8 – 9 cm. Mezi 3. – 4. rokem již přecházejí do fáze lineárního růstu s průměrnými ročními přírůstky kolem 6 cm. ¢Hmotnost narůstá o 3 kg za druhý rok a od 2 do 6 let pak zhruba o 2 kg ročně. ¢Tříleté dítě váží v průměru 96 cm a měří 15 kg. ¢Hoši jsou v batolivém a předškolním období průměrně o 1 cm vyšší a o 1/2 kg těžší než dívky. ¢Pro proporcionalitu těla je stále charakteristická relativně velká hlava, dlouhý trup a krátké končetiny ¢V období batolete se dokončuje prořezávání zubů dočasného chrupu (první dentice). ¢Komplexní dočasný chrup dítěte má 20 zubů. Skládá se z osmi řezáků, čtyř špičáků a osmi stoliček. Neobsahuje zuby třenové. ¢ VÝŽIVA BATOLETE ¢ Po 1. roce života obohacujeme stravu obilovinami již s lepkem – žito, oves, ječmen, pšenice, ječné kroupy, ovesné vločky, těstoviny z celozrnných obilovin, polévku (méně slanou). ¢V 18. měsíci můžeme nabídnout rybu, nejdříve sladkovodní později mořskou a také maso (raději bio). ¢ ¢ ¢ NECHUTENSTVÍ ¢Starší kojenec, batole a předškolní a školní děti by měli jíst 5x denně velmi pestrou stravu s dostatkem zeleniny. ¢Děti často pijí značně přeslazené nápoje a stejně přeslazené čaje. Tyto nápoje plné tzv. prázdných kalorií děti zasytí a pak není divu, že dítě nechce obědvat či večeřet. ¢Jídlo musí být chutné a musí vábit i zrak. ¢Nejdůležitější je zásada, že na talíři má být vždy jen tolik jídla, kolik je dítě schopno sníst. ¢Stále v myslích našich maminek přetrvává snaha hodnotit zdravý vývoj dítěte podle váhové křivky. Je to nesmysl!! Podstatně významnějším měřítkem prospívání dítěte je jeho růst! BĚŽNÁ ONEMOCNĚNÍ DĚTSKÉHO VĚKU ¢Onemocnění z potravin: salmonelóza, průjem, plynatost ¢Ušní: zánět středního ucha, infekce vnějšího zvukovodu ¢Alergie, astma ¢Močové cesty: pomočování, zánět moč. měchýře ¢Dýchací cesty: kašel, nachlazení, rýma, záněty hrtanu, mandlí, nosohltanu, průdušek, zápal plic, zvětšená nosní mandle ¢Oční: ječné zrno, šilhavost, zánět spojivek ¢Kožní: bradavice, ekzémy, lupénka, opar, koutky, vši ¢Infekční: chřipka, plané neštovice, příušnice, spála, spalničky, zarděnky (o každé nemoci vědět podrobnosti) ¢https://www.youtube.com/watch?v=grrFeiY5Yoo Neštovice ¢http://www.priusnice.cz/ ¢Přiušnice ¢http://spala.cz/ ¢Spála ¢https://www.ockovacicentrum.cz/cz/spalnicky ¢Spalničky ¢https://www.ockovacicentrum.cz/cz/zardenky ¢Zarděnky (Rubeola) ¢ ¢ ¢ ¢ PŘEDŠKOLNÍ VĚK lCHARAKTERISTIKA lRŮST A VÝVOJ lNEJČASTĚJŠÍ PATOLOGIE lVÝŽIVA U DĚTÍ lPORUCHY VÝŽIVY CHARAKTERISTIKA ¢Předškolní období – období od 3 do 6 let ¢Dítě zpravidla navštěvuje mateřskou školu ¢Začínají se vyvíjet individuální psychické vlastnosti a osobnost dítěte ¢Zdokonaluje se motorika lROZVOJ MYŠLENÍ A ŘEČI (MYŠLENÍ JE KONKRÉTNĚ NÁZORNÉ)‏ l„VĚK OTÁZEK“ (ODPOVĚDI BY MĚLY BÝT OBRAZNÉ, NÁZORNÉ, ŽIVĚ VYPRÁVĚNÉ, CHARAKTER POHÁDEK)‏ lRODIČE MOHOU UDĚLAT MNOHO PRO TĚLESNOU, ROZUMOVOU A CITOVOU VÝCHOVU RŮST A VÝVOJ ¢Rychlost růstu se zpomaluje ¢Každý rok dítě vyroste přibližně o 7cm ¢Baculatost se mění ve štíhlost – období „vytáhlosti“ ¢Pokračuje osifikace kostry ¢V obličeji se projevují charakteristické rysy zděděné po předcích ¢V 5 letech je objem mozkové tkáně úplný ¢Začíná se vyhraňovat stranová orientace = lateralita ¢https://www.youtube.com/watch?v=T5da7RSNTwM ¢ ¢Řeč je stále složitější – 3leté dítě: kolem 1000 slov, 6leté dítě: kolem 2500 slov lROZVOJ FANTAZIE lROZVOJ POHYBOVÉ AKTIVITY lZRYCHLUJE SE PROCES OSAMOSTATŇOVÁNÍ ¢ lKRESBA – TRANSPARENCE (NA OBRÁZKU VIDÍME PŘEDMĚTY, KTERÉ BY JINAK VIDĚT NEBYLY) – ČASTO POMŮCKA PŘI ROZPOZNÁNÍ VÝVOJOVÉ PROBLEMATIKY ¢ l3LETÉ DÍTĚ: RŮZNÝ SMĚR ČÁRY, VÝTVOR SE PŘEDMĚTU NEPODOBÁ l l4LETÉ DÍTĚ: KRESBA HLAVONOŽCE l l5LETÉ DÍTĚ: SCHOPNO NAPODOBIT ČTVEREC, KRESBA JE DETAILNĚJŠÍ l l6LETÉ DÍTĚ: KRESBA BY MĚLA ODPOVÍDAT POŽADAVKŮM PRO VSTUP DO ŠKOLY lHRA (DÍTĚ SE UČÍ A ZÍSKÁVÁ ZKUŠENOSTI, NAPODOBUJE SVĚT DOSPĚLÝCH), ZÁKLADNÍ FORMOVÁNÍ VOLNÍCH A MRAVNÍCH KVALIT OSOBNOSTI, ROZUMOVÝ VÝVOJ – VNÍMÁNÍ, PŘEDSTAVIVOST, MYŠLENÍ, ŘEČ, PAMĚŤ, POZORNOST lSKUPINOVÁ HRA JE VELMI DŮLEŽITÝM FAKTOREM SOCIALIZACE lDĚTI SI POSTUPNĚ PŘESTÁVAJÍ HRÁT „JEDNO VEDLE DRUHÉHO“ A ZAČÍNAJÍ SI HRÁT „JEDNO S DRUHÝM“ lMĚLI BYCHOM DÍTĚ ZAČÍT SEZNAMOVAT S PRVNÍMI POHÁDKAMI lMEZI 4. A 5. ROKEM SE VYVÍJEJÍ TZV. VYŠŠÍ CITY – DÍTĚ POSTUPNĚ ODLIŠUJE SRÁVNÉ OD NESPRÁVNÉHO lROZVÍJEJÍ SE PRVKY ESTETICKÉHO CÍTĚNÍ lDÍTĚ SI ZAČÍNÁ OSVOJOVAT SOCIÁLNÍ ROLI lPOVAŽUJE ZA SPRÁVNÉ TO, CO URČÍ DOSPĚLÍ lSYSTÉM ODMĚN A TRESTŮ PŘÍČINY NEMOCÍ A NEJČASTĚJŠÍ PATOLOGIE ¢Patologie – věda zabývající se studiem a diagnostikou nemocí a abnormálních reakcí organismu ¢ ¢Nemoci virového původu – všechna onemocnění způsobují viry (spalničky, příušnice, zarděnky, chřipková onemocnění, obrna, vzteklina, plané neštovice, pásový opar, opar, infekční mononukleóza, záněty jater)‏ lNEMOCI BAKTERIÁLNÍHO PŮVODU – MOHOU POSTIHNOUT KTEROUKOLI ČÁST TĚLA, V PODSTATĚ KAŽDÝ ORGÁN, MOHOU POSTIHNOUT KŮŽI, MĚKKÉ TKÁNĚ, SVALY, KOSTI, PARANCHYMATÓZNÍ ORGÁNY (PLÍCE, JÁTRA, LEDVINY), TĚLNÍ TEKUTINY A MOHOU PRONIKNOUT DO KRVE. NEJČASTĚJŠÍM PŮVODCEM JSOU BAKTORIE GRAM-POZITIVNÍ (STREPTOKOKY, STAFYLOKOKY, ENTEROKOKY), BAKTERIE GRAM-NEGATIVNÍ (ESCHERICHIA COLI, PSEUDOMONAS). PATŘÍ SEM NAPŘ. ANGÍNA, SPÁLA, RŮŽE. lALIMENTÁRNÍ INFEKCE – INFEKCE VSTUPUJÍCÍ DO ORGANISMU TRÁVÍCÍM ÚSTROJÍM, OBVYKLE INFIKOVANOU POTRAVOU, BEZ OHLEDU NA PŮVODCE (BAKTERIE, VIRY, PARAZITY) lDYSPEPSIE – PORUCHA TRÁVENÍ, SOUBOR NEPŘÍJEMNÝCH PŘÍZNAKŮ, KTERÉ SE DOSTAVUJÍ PO JÍDLE, CHRONICKÉ NEBO OPAKUJÍCÍ SE OBTÍŽE LOKALIZOVANÉ V HORNÍ ČÁSTI BŘICHA. ¢ lCELIAKIE – CHRONICKÉ ONEMOCNĚNÍ SLIZNICE TENKÉHO STŘEVA, PŘECITLIVĚLOST NA GLUTEN (LEPEK)‏ ¢ lCROHNOVA NEMOC – BOLEST BŘICHA, NEPŘESTÁVAJÍCÍ PRŮJEM, ZVRACENÍ, KOŽNÍ VÝRŮSTKY, KRVAVÁ STOLICE, BOLESTI BŘICHA, KŘEČE l ¢ lSRDEČNÍ ŠELEST – JE ZNAMENÍM, ŽE KREV V SRDCI NETEČE NORMÁLNĚ l ¢ lDIABETES MELLITUS l l ¢ lStruma - výrazné zvětšení objemu štítné žlázy, která se stává viditelnou. l lDyslálie – vadná výslovnost jedné či více hlásek. l lBreptavost – narušení plynulosti mluvení, extrémně zrychlené tempo řeči. l lKoktavost (zadrhávání) – porucha plynulosti mluvního projevu způsobená křečemi svalstva dechového, hlasového, artikulačního a diskoordinaci jejich činnosti při mluvení. l lAfázie – ztráta již naučených schopností dorozumívat se řečí mluvenou, psanou, čtenou, příčinou je ložiskové poškození mozku l lAstma – kašel, svíravý pocit na prsou, hlasité dýchání, sípot, silný záchvat – rychlé, povrchní dýchání, zrychlený puls, panika, neklid l ¢ lPLANÉ NEŠTOVICE – SVĚDIVÁ VYRÁŽKA, ZPOČÁTKU MALÉ ČERVENÉ TEČKY, POZDĚJI PUCHÝŘE NAPLNĚNÉ TEKUTINOU, KTERÉ PRASKAJÍ A POKRÝVAJÍ SE STRUPY l lZARDĚNKY (RUBEOLA) – ZDUŘELÉ UZLINY, VYRÁŽKA (ČERVENÉ NEBO RŮŽOVÉ TEČKY NEBO SKVRNY), BOLESTI V KLOUBECH l lPŘÍUŠNICE – ZVÝŠENÁ TEPLOTA, NECHUTENSTVÍ, ÚNAVA, ZVĚTŠENÉ KRČNÍ UZLINY A ZDUŘELÉ SLINNÉ ŽLÁZY POD UCHEM BLÍZKO ČELISTI NA JEDNÉ NEBO OBOU STRANÁCH l lSPALNIČKY – HOREČKA, PŘÍZNAKY PODOBNÉ NACHLAZENÍ, ZDUŘELÉ UZLINY, ČERVENÉ OČI, PUPÍNKY PO CELÉM TĚLE SE SLÉVAJÍ VE VELKÉ SKVRNY l lSPÁLA – ČERVENÁ SLIZNICE, BOLEST V KRKU, BÍLÝ POVLAK NA MANDLÍCH, OTEKLÉ KRČNÍ UZLINY, ČERVENÉ VYRÁŽKY l lENTEROBIÓZA – PŮVODCE ROUPI (BĚŽNÍ STŘEVNÍ CIZOPASNÍCI), BOLESTIVÉ SVĚDĚNÍ KOLEM ŘITNÍHO OTVORU l •Zánět mozkových blan (meningitida) – ztuhlost šíje, zvracení, vyrážka ¢ ¢Zánět mozku (encefalitida) – virového původu, přenáší komáři, klíšťata ¢ ¢Borelióza ¢www.borelioza.cz ¢ ¢