Picasso si tropil žerty z těch, kteří se snažili porozumět jeho umění. Žádný obraz se nedá vysvětlit slovy. indexr indexm images 15a8185e3e88999edae4e08604706335 •Staří mistři dostali zakázku – věděli co mají malovat, pracovali na tom, aby to namalovali co nejlépe. •Časem začalo takových zakázek ubývat a umělci museli volit vlastní náměty. •Nejprve začali malovat náměty, které mohli přilákat zákazníky. (milence, přírodu, histor. náměty) •Někteří malíři však odmítali stát se takovými ilustrátory a jestliže si měli zvolit námět, vybírali si takový, který jim umožnil studovat některý problém jejich profese: •Impresionisté - se zajímali o světlo v exteriéru a šokovali náměty jako byla ulice na předměstí či kupky sena. •Whistler – námět je pro umělce příležitost ke studiu vyváženosti barvy a kresby. •Cézanne – v zátiší zpracovával různé aspekty umění •Kubisté – pokračovali kde Cézanne přestal Pro stále větší skupinu umělců stalo samozřejmostí nejprve vyřešit tvar. Tvar je na prvním místě a námět na druhém. •PAUL KLEE (1879 – 1940) • 20801_122958833801 • Velký vliv kubismu – jak si lze hrát s tvary • Uváděl linie, stíny a barvy do vzájemných vztahů. •Vyváženosti dosahoval přidáváním důrazu na jednom místě a ubíráním na jiném. • tvary mu vznikali pod rukama a on je dál rozpracovával. • byl přesvědčen, že tento způsob práce je mnohem blíže přírodě, než otrocké napodobování. • tvrdil, že sama příroda tvoří pomocí umělce • těšil se z rozmanitosti, kterou tento přístup nabízí. Pohádka o malinkém trpaslíčkovi (1925) •Mužíkovu hlavu lze vidět i jako spodní část velkého obličeje nahoře. •Hra s tvary ho dovedla k objevu, který dokončil. •Dílo má růst podle vlastních zákonů. •Tato metoda připomíná bezděčné čárání, jež výsledek může překvapit. fairy_tale_of_the_dwarf_1925 Paul Klee •https://www.youtube.com/watch?v=kLbPTI6bfC4 •Tate modern •„Barva se mne zmocnila; už se za ní nemusím honit, vím, že mě drží navždycky. To je smysl šťastného okamžiku: Barva a já jsme jedno. Jsem malíř.“ Co je v umění důležité? Vyjadřování pocitů pomocí barev a linií. •Příklad hudby, která se dokáže obejít bez berliček slov, často umělcům vnukala sen o ryzí hudbě vizuální. • •Whistler – •hudební názvy obrazů •Nokturno v černé a zlaté, •1875 (jen název) 220px-Whistler-Nocturne_in_black_and_gold •Vystavit obraz bez jakéhokoliv poznatelného předmětu? • •Prvním umělcem kdo to udělal byl pravděpodobně ruský malíř Vasilij Kandinskij žil tehdy v Minichově. •Neměl rád pokrok a vědu, toužil po regeneraci světa pomocí nového umění. •Zdůrazňuje psychologické účinky čisté barvy. •V roce 1911 vystavil první pokusy barevné hudby – první obraz toho, co vešlo ve známost jako abstraktní umění. • • • Vasilij Kandinskij (1866 – 1944) •Studoval mimo jiné i etnologii •Roku 1889 podnikl v rámci výzkumného programu Společnosti pro přírodní vědy výpravu do Vologdsé oblasti, kde studoval právní systém syrjanských kmenů, jejich náboženství a kulturu. •Neobyčejně ho zaujaly geometrické a abstraktní malby na jejich bubnech, což se zřetelně projevilo na jeho obrazech. Kozáci 1910 - 1911 • FOTO_thumb Abstraktní není vhodně zvoleno – lépe by bylo – nepředmětné či nefigurativní •Pokusy o barevnou hudbu vyvolaly velký zájem. •Bezprostřední vliv tvarů a barev. •Často vycházel z ruského folklóru, s nímž se Kandinskij seznámil během studijní cesty v roce . •Pro Kandinského byl vždy důležitý duchovní rozměr jeho tvorby. •Tvořil kvůli umění samotnému. Jeho obrazy z doby existence Der Blaue Reiter (před vypuknutím Velké války) jsou často lyrické a nalezneme v nich romantické prvky. • kompozice-1922-i18610 Kandinskij v Brazilii •http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097206490-udalosti-v-kulture/215411000120201/obsah/378118-k andinskij-mezi-abstrakci-samanismem-a-hudbou • •K definitivnímu příklonu k abstrakci u Kandinského došlo v roce 1913. •Podle Kandinského došlo k obratu jednoho večera, kdy se vrátil domů a spatřil mezi svými obrazy dílo někoho cizího, které se mu však líbilo. Po chvíli zjistil, že jde o jeho vlastní výtvor, otočený o devadesát stupňů. •Na obraze ho zaujaly barvy a tvary, prodchnuté vnitřním žárem. •V roce 1912 vydal svůj teoretický spis "O duchovnosti v umění". Rozvedl v něm Goethovu nauku o barvách a kromě toho pojednal také o geometrických formách. Co je abstraktní umění? •Pokud jde o abstraktní umění slýcháme často reakce – moje dítě takhle maluje, nebo proč někdo zaplatí tolik za tohle? •Kandinskij řekl: Z celého umění je abstraktní malířství nejsložitější. Je zde nutné dobře malovat, mýt vysokou citlivost pro kompozici a barvy a pak teprve můžete upřímně tvořit. •Video – 0:43 – 4.42 - opakování dějin umění 20. stol. •https://www.tes.com/lessons/TTWS79yKYTTkqQ/pablo-picasso • •Impresionistické malby – vypadají nedokončeně •Fauvisté nepoužívali normální barvy •Kubisté rozbili vše •Abstraktní umělci zničili pravidlo, že umění musí něco reprezentovat. Změnili pravidla umění. •Ukázali že: •barva, linie, forma a textura můžou být předmětem umění! •umění bez konkrétního objektu • •Abstraktní umění je jednoduše tvořené barvami, tvary, liniemi a texturami. • •Jakou emoci ve mně tento obraz vzbuzuje? •Jak se tento obraz může jmenovat? •Tvary a barevné škály, které ultramoderní rebelové v malířství vyvíjeli, se stali něčím běžným v komerčním umění. •Když pak takové věci vidíme na látkách, připadají nám zcela normální. 1090204041_1_1 index 6d099a710047836907868efb1fb392a2 155cc620c555674e339251c842f9f43c Mondrian: Boogy woogy broadway •Pracovní listy index Klee a Kandinskij •Seznámili se v roce 1900 – spolužáci na Mnichovské akademii •znovu se setkali v umělecké skupině Der Blaue Reiter (Modrý jezdec) • ta se stala po skupině • Die Brücke •druhým střediskem avantga- •rdního umění v Evropě. Celá •skupina se rozpadla na •začátku první světové války. DPAG_2012_Blaue_Reiter Die Bücke (Most) - 1906 •Vznikla v Drážďanech. Zakládajíc členové byli architekti a malíři. • •Skoncovali s minulostí a bojovali za nové umění. • •Obdivovali barevnost francouzského Fauvismu - pozvali H.Matisse, aby se rovněž stal členem jejich skupiny, ten odmítl. •Své pojmenování si vybrali podle pasáže z knihy Friedricha Nietzscheho Tak pravil Zarathustra - umělci Die Brücke si tuto pasáž vysvětlovali jako hledání mostu mezi tradičním německým romantickým uměním a uměním moderního expresionismu. •Jejich vidina práce byla formování ‚Mostu‘ mezi uměním minulosti a budoucnosti, věřili, že jejich umění by mohlo obohatit životy lidí. •Věnovali se především dřevořezbě a vydávali populární sborníky o svých výstavách. •Skupina si vytvořila společné pojetí umění, které bylo založeno na používání jasných živých barev, napětí, násilí a jisté formě primitivismu. •Zpočátku se zaměřovali na tvorbu s městskou tématikou, později přešli na akty a krajiny. •Umělci Die Brücke bývají obecně považováni za první umělce, kteří objevili a začali používat techniku linorytu. •Po nástupu nacismu k moci byli umělci Die Brücke prohlášeni za zvrhlé. Všechna jejich díla byla odstraněna z německých galerií a mnohá z nich byla veřejně spálena. Emil Nolde, Masky 191, Prorok 1912 • index 20081128034227!'The_Prophet',_woodcut_by_Emil_Nolde,_1912 Karl Schmidt-Rottluff (1884-1976) • brucke8-thumb-400x493-22524 brucke1-thumb-440x543-22548 Der Blaue Reiter (Modrý jezdec) •1911 v Mnichově •Jméno bylo převzato z názvu jednoho obrazu, který namaloval v roce 1903 Vasilij Kandinskij. •Impulsem k založení byla •obliba těchto umělců v •abstrakci. •Jejich práce byly •charakterizovány jasnými •barvami a hlubokými •emocemi. •Umělci tohoto sdružení •odmítali akademické tradice • kandinsky_the_blue_rider_1903_819_t •Fungování této skupiny bylo ukončeno v roce 1914 propuknutím první světové války. Franz Marc a August Macke byli zabiti v bitvách, Kandinsky a von Jawlensky museli kvůli svému ruskému občanství odejít do Ruska. •V roce 1923 Kandinsky, Feininger, Klee a von Jawlensky vytvořili skupinu Die Blaue Vier (Modrá čtyřka). Svým učením navázali na myšlenky původní skupiny a společně vystavovali a pořádali přednášky ve Spojených státech. Franz Marc,Modrý kůň I, 1911 reiter_lead August Macke, Promenáda, 1913 promenade Alexej Javlenskij, Hlava ženy, 1911 Alexej_von_Jawlensky_-_Frauenkopf_(Head_of_a_Woman)_-_Google_Art_Project • vasilij-kandinskij-barevna-studie-200x113 Gorge_Improvisation Expresionismus •Před první světovou válkou •Nejednalo se o žádnou přesně zformovanou skupinu, ale spíše o celou řadu umělců spojených stejnými názory. •Obvykle popisuje uměleckou tvorbu německých umělců na přelomu 19. a 20. století. •Tento umělecký směr reprezentovaly i skupiny Die Brücke a Der Blaue Reiter. •Z názvu exprese (vyjádření) se dá vytušit, že díla zachycovala citové poznatky a pocity duše. •Expresionismus seznamoval se světem hrůzné osamělosti, děsivé úzkosti ze smrti, nemoci a šílenství. •Člověk byl viděn jako živá osobnost ztracená v drsné krajině, trpící a milující. •Děsivé fantazie kostlivců s bizardními karnevalovými maskami v sešklebených grimasách byly nekompromisně šokující. •Expresionisté chtěli ukázat citové pohnutky místo fyzické reality. Exprese = výraz, byl důležitější něž realita •Znázorňují extrémní polohy a byli ovlivněni i primitivním uměním. •Expresionismus bojoval proti soudobým skličujícím poměrům a uměleckému akademismu a představil novou problematiku námětu. •Umělci expresionismu se nelíbili nastupujícímu fašismu, který je označil za zvrhlé umělce a zničil mnohá jejich díla. Edvard Munch,Výkřik, 1893 •Egon Schiele krik expr_horeni • •https://www.youtube.com/watch?v=dD5G9ZJFS9A • •Inspirace na hodiny vv •https://www.tes.com/lessons/TTWS79yKYTTkqQ/pablo-picasso •