► „Jsem samouk a jsem zvědavý. Nemám žádnou školu, nemusel jsem se tudíž pracně odnaučovat to, co bych se v ní učil. Nechci se míchat mezi akademiky, neboť člověk nesmí myslet akademicky. Jedinou mou školou je neustálé pozorování přírody a věcí kolem nás.“ ► Le Corbusier Moderní umění • skoncovalo s tradicemi minulosti • vznikalo jako reakce na určité problémy • umělci začali vědomě uvažovat o stylu • experimentovat a uvádět v život nové směry (vznik různých ismů) • nelze se vrátit zpět Moderní architektura •Překonání secesní dekorativnosti •Inspirace továrními halami – velký nečleněný prostor •Amerika – země průmyslu • – monumentální stavby • • Andrew Reinhard, Henry Hofmeister • The Rockfeller Center, New York • 1931-9 stažený soubor Bauhaus • Bauhaus-dessau stažený soubor •Základempedagogiky bauhausu byl Vorkurs – povinný pro všechny adepty – všichni uchazeči o studium na Bauhausu jej museli absolvovat •pohovor a tvorba = přijetí do Vorkutsu ne přijetí do Bauhausu •ve Vorkursu zkoumali pedagogové povahu talentu •Po přijetí na Bauhaus se studenti stali nejdříve učni = mohli začít pracovat v uměleckořemeslných dílnách (dřevo, sklo, kov, tkalcovství atd.) •Po dosažení požadovaných dovedností – tovaryšské zkoušky •V závěru studia – zkoušky mistrovské •Vorkurs – dominance pedagogického působení • • •Ideálem pedagogiky Johannese Ittena byl dětský věk •Hlavním cílem – ochránit počáteční neporušenost lidské bytosti a nechat ji, aby sama přirozeně zrála •Cílem vychovávat diferenciované individuality postupující unikátní cestu •Státní školství vinil z prázdné pamětní výchovy a z dominance intelektuální složky na úkor komplexního rozvoje osobnosti. Tento přístup měl podle něho likvidační dopady nejen na talentované tvůrčí jedince, ale i na kulturu celé společnosti. Johannes Itten(1888 - 1967) •byl švýcarský expresionistický malíř, designér, učitel, spisovatel a teoretik. Svou tvorbou byl spjat s Bauhausem. •Kompozice ve oranžové, modré a zelené composition-in-orange-and-blue-green-1957 •Byl ovlivněn mysticismem •Studenti se měli soustředit •i na fyzickou kondici svého těla johannes_itten_010_0_0 •https://www.youtube.com/watch?v=-03MuYmURwE&spfreload •Od 3:00 – 13:00 •22:30 – 24:15 • Ředitelé Bauhausu • 1919–1928 Walter Gropius • 1928–1930 Hannes Meyer • • • • • • 1930–1933 • Ludwig Mies van der Rohe • 225px-WalterGropius-1919 hannes_meyer_005_0 stažený soubor (1) Vila Tugendhat •https://www.youtube.com/watch?v=eb0hEZsqkNQ •Secesní stavitelství – zdobné (domy rodičů Gréty) •Ornametn je zočin – A. Loos Adolf Loos (1870 Brno -1933 Rakousko) •Představitel purismu - lpění na tzv. čistém slohu, které se projevovalo odstraňováním veškerých pozdějších úprav •snaží se architekturu přivést zpět k ryze čisté užitečnosti •Ornament a zločin (1910) dodnes vnímán jako jeden z nejvlivnějších architektonických esejů minulého století. Loos odmítal dobové přesvědčení lidí, že čím lépe a více jsou oni a jejich domy ozdobeni, tím lépe působí na své okolí. V jednoduchosti je krásna. •http://www.rozhlas.cz/radiowave/kultura/_zprava/1220771 •http://www.rozhlas.cz/radiowave/spolecnost/_zprava/adolf-loos-vizionar-moderni-architektury--82051 3 • - 1:47 – 4:11 • • • •Raumplan (doslova "prostorový plán") je pojem v architektuře označující plán budovy beroucí v úvahu i velikost a světlou výšku místností v závislosti na jejich funkci a reprezentativním významu. •Prostor celé stavby není členěn do jednotlivých podlaží, kde každé podlaží je ve své ploše jednoúrovňové, ale do kubusů a místností, které se prolínají v různých výškových úrovních. •Interiéry obytných domů jsou často tvořeny místnostmi, které pronikají jedna do druhé, rozčleněny do několika úrovní. •Společně vytvářejí otevřený a plynulý prostor. •Jeho rodinné domy jsou navrženy se střídanými úrovněmi jednotlivých prostorů, schodiště jsou někdy značně komplikovanými útvary. •Vzájemná souvislost a vazba prostorů zdůrazňuje jejich průhlednost. Müllerova vila v Praze-Střešovicích (1928–1930) • 414-m30 800px-Villa_Muller_071 WEB36bf20_Mullerova_vila_Adolf_Loos_Praha_ Le Corbusier (1887 – 1965) •kniha: Za novou architekturu •V knize vyzdvihuje krásu čistě účelových a racionálně řešených inženýrských konstrukcí. •Poukazuje na čistotu povrchu stavby a klade důraz na primární formy, u kterých dle něho „slunce odhaluje krásu“. •Požaduje funkci architektury estetickou i praktickou. Účelové řešení je krásné. Pět bodů moderní architektury •Roku 1927 publikuje svých Pět bodů moderní architektury (funkcionalismu). Těchto pět tezí prakticky shrnuje hlavní vymoženosti tehdejší techniky: • •1. Sloupy: stavět domy na sloupech, čímž se uvolní přízemí pro zeleň a volný pohyb. • • • • Vila Savoye v Poissy ve Francii villa savoye-le corbusier •2. Střešní zahrady: technika plochých střech umožňuje budovat na střechách zahrady. Nahrazují zeleň, kterou dům místu odebral. • 01425m •3. Volný půdorys: sloupy nesou síly všech podlaží, což umožňuje volné členění prostoru nenosnými příčkami. • • savoye4 •4. Pásová okna: systém sloupů nám umožňuje vést dlouhá okna mezi sloupy. • stažený soubor (2) •5. Volné průčelí: konzolovitě vyvedené stropy uvolňují průčelí pro naprosto volné řešení oken a průčelí. • • • slide_9 Bohuslav Fuchs • Výběr realizovaných staveb • •Administrativní budova továrny Alpa v Brně • •Hotel Avion v Brně • •Moravská banka na náměstí Svobody v Brně • •Vstup Masarykova studentského domova • •Městské lázně v Zábrdovicích • •Obřadní síň na ústředním hřbitově v Brně • •Vila Tesař v Brně • •Nájemné domy Cihlářská Brno • •Hotel Avion Brno - město