Námět na 1-2 vyučovací hodiny LIDSKÉ TĚLO Motivace: Na lidské tělo číhá řada nebezpečí. Jednak jsou to nelítostné bakterie a dotěrné bacily, kroužící všude kolem nás, aniž by byly potvůrky vidět, dále pak člověka sužuje zledovatělý chodník, rychle jedoucí auto, vosa, zdánlivě klidná sopka, padající omítka, muchomůrka citronová, moucha masařka a její věrná družka bleška-tulačka. Organismus se těmto nástrahám a neřádstvu brání, seč může. Člověk sám pak svému tělu pomáhá nepopulárními, leč nutnými úkony: mytím rukou, ranním cvičením, pobytem v přírodě a zeleninovou stravou. Někdy však i sebelepší prevence selže. Jako onehdy u mě. Podle Šimka a Grossmanna 1. Uměli byste pomocí frazeologie vyjádřit, co se o lidském těle a zdraví říká? 2. Části lidského těla (hlava, nohy) a) Vyjádřete pomocí přídavných jmen, jaký je ten, kdo: má svou hlavu – má horkou hlavu – nemá nic v hlavě – úspěch mu stoupl do hlavy – b) Vyjádřete pomocí příslovcí že: šel co noha nohu mine – obrátil všechno vzhůru nohama – bránil se rukama nohama – skočil do toho rovnýma nohama – c) Vyjádřete pomocí sloves, co udělal ten, kdo: vzal nohy na ramena – postavil se na vlastí nohy – byl celý den na nohou – postavil někoho na nohy – 3. Použijte slovo hlava v různých rčeních a ustálených obratech k vyjádření následující skutečnosti: a) trvat na svém – b) neví, co dřív udělat – c) nemá kde bydlet – d) usilovně (o něčem) přemýšlet – e) dělat si starosti – f) přestat na něco myslet – g) společně se poradit – h) bít někoho bez rozmyslu – Znáte ještě další příklady? Možná řešení: 4. Které z následujících přídavných jmen vyjadřuje svým významem rčení Má srdce ze zlata: a) milý b) dobrosrdečný c) láskyplný d) pracovitý 5. Taky se někdy vztekáte? SAMÍ ZNÁMÍ Znám jednoho vzteklého muže, ten v Jičíně vyletěl z kůže a ještě prý dnes tam lítá jak běs a hledá tu kůži kde může. Emanuel Frynta Vysvětlete, co znamená, že někdo může vyletět z kůže. Umíte vysvětlit i tato frazeologická spojení? ( ne)být ve své kůži, nést svou kůži na trh, vyváznout se zdravou kůží 6. Nikdo není dokonalý … Vybereme jednoho žáka, který bude dávat ostatním otázky (žáka může vybrat učitel sám nebo si ho vybere třída). Vybraný žák chodí po třídě a vybírá si, komu položí otázku. Na kartičkách má různá rčení a frazeologická spojení, která mají oslovení vysvětlit. Ptá se tak dlouho, dokud někdo neodpoví správně. Jiný žák zapisuje na tabuli počet chybných řešení. Víte, co to znamená, když se řekne … (příloha č. 5) 7. Vyhledejte ve Slovníku spisovné češtiny pro školu a veřejnost slovo OKO a přečtěte, v jakých frazeologických spojeních se slovo používá. Všechna frazeologická spojení jsou ve Slovníku označena touto značkou: ♦ Vyhledávejte, které další části těla jsou součástí frazeologie. Např.: krk, prst, ústa apod. Některá spojení užijte ve větách. Závěr: Konkrétní očekávané cíle a výstupy: ● odlišování spisovného a nespisovného projevu, vhodné užívání spisovných jazykových prostředků vzhledem ke komunikačnímu žánru ● užívání verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči v mluveném projevu připraveném i nepřipraveném ● využívání zásad komunikace a pravidel dialogu ● příprava na osvojení kompetence: komunikativní, občanské, k řešení problému, sociální a personální, kompetence k učení Žáci - procvičují užívání jazykových prostředků v mluveném projevu; - porovnávají využití jazykových prostředků v projevu mluveném a psaném; jazykové prostředky spisovné, hovorové, dialekt; Souhrn použité literatury a dalších zdrojů ČECHOVÁ, M., OLIVA, K. Hrátky s češtinou. Praha: SPN 1993. FILIPEC, J. a kol. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost. Praha: Academia 1994. HAUSER, P., KLÍMOVÁ, K. a kol. Čeština hravě. Úvaly u Prahy: ALBRA 2003. KOL. AUTORŮ. Slovník české frazeologie a idiomatiky I, II, III. Praha: 1983, 1988, 1994. MULLEROVÁ, O., HOFMANNOVÁ, J. Dialog v hodinách češtiny. Pansofia 1996. SVOBODOVÁ J., KLÍMOVÁ, K. Čeština S maňáskem Hláskem pro 3. ročník. Praha: Scientia 1998. ŠIMEK,M., GROSSMAN, J. Návštěvní dny. Praha: Albatros 1975.