Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Katedra primární pedagogiky Seminární práce do předmětu: ZS1MK_PD2 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 2 Jana Teplá UČO: 380733 (CŽV) Živé obrazy - Dramatizace pověstí českých Předmět: Vlastivěda Ročník: 4. třída Cíl: Žáci aktivizují svou fantazii a vytvoří ve skupině živé obrazy k pověsti O praotci Čechovi Pomůcky: Kniha: České pověsti pro malé děti - Martina Drijverová Scénář hodiny: Na začátku hodiny si učitel spolu s dětmi vyvozují, co jsou to pověsti, o čem vypráví, jestli děti nějakou znají atd. Poté učitel dětem přečte pověst O praotci Čechovi ve vhodné úpravě podle Martiny Drejvarové. Děti si během čtení mohou zapsat důležité pojmy, jména… Učitel rozdělí děti do skupin (3-4) a zadá úkol. Připravit 2 živé obrazy, přičemž jeden bude vyjadřovat situaci, než došli na horu Říp a druhý obraz situaci poté, co zjistila, že našli zemi zaslíbenou. Žáci dostanou dostatek času i prostoru, aby se dohodli, jak budou jejich obrazy vypadat, kdo bude zastávat role Čecha a Lecha atd. Do každé skupiny pak dostanou ještě kopii příběhu, aby mohli lépe pracovat. Při ukázce obrazů skupiny předvedou první část obrazu a zůstanou ve štronzu a zbytek třídy hádá, o kterou část pověsti se jedná a kdo znázorňuje hlavní postavy atd. Poté dá učitel signál a skupina se přestaví do druhého obrazu. Třída opět diskutuje o obrazu, jaké mají lidi asi pocity, co dělají atd. Učitel může vést diskuzi, podněcovat děti. Poté sami aktéři prozradí, co daný obraz představoval. Takto se vystřídají všechny skupiny. Na závěr ve společné diskuzi dojde k shrnutí, co nového se děti dověděly, zopakování, co jsou to pověsti a o čem vlastně tato pověst byla. Co to znamenalo, když našli zaslíbenou zemi… Do diskuze můžeme zahrnout také to, jak se dětem líbilo vytvářet obrazy, jak se jim spolupracovalo, co bylo nejtěžší, jak se jim hádalo atd. Na úplný závěr můžeme dětem pustit nahrávku originální pověsti o Praotci Čechovi od Aloise Jiráska, aby děti mohly porovnat starší jazyk a doplnit si některé detaily, které ve zkrácené verzi pro děti nebyly.