Příprava na výuku s využitím živých obrazů Ročník: 4. Předmět: Vlastivěda Téma vyučovací hodiny: Olomoucké památky Cíle: kognitivní – žák pozná alespoň tři olomoucké památky podle obrázku psychomotorické – žák vytváří ve skupině živé obrazy afektivní – žák spolupracuje ve skupině, dodržuje dohodnutá pravidla a respektuje názory ostatních Rozvíjené kompetence: komunikativní – žák porozumí čtenému textu a orientuje se v něm sociální a personální – žák spolupracuje se skupinou, projeví svůj názor a respektuje názory ostatních k řešení problémů – žák přistupuje tvořivě k řešení problémů a výsledky své práce prezentuje před ostatními Mezipředmětové vztahy: český jazyk (čtení), tělesná výchova (vytváření živých obrazů, setrvání krátkou dobu ve štronzu) Pojmová analýza: památka, kulturní dědictví (UNESCO) Operační analýza: čtení textu, vytváření živého obrazu, vyznačení místa na mapě, hodnocení a sebehodnocení výsledků práce Pomůcky: pracovní text o vybraných památkách pro každého žáka, do skupin - obrázky s uvedenými památkami, kartičky s názvy památek, mapa historického centra Olomouce, pastelky Scénář výuky: 1. Úvod přivítání se s dětmi, kontrola připravených pomůcek stručně vysvětlit dětem program dnešní hodiny (čtení textu, vytváření živých obrazů) 2. Hlavní část 1) motivace – zjištění prekonceptů – znáte nějaké historické památky města Olomouce? Jaké? Své odpovědi napište na papír. Společně si pak řekneme, co děti znají. Chcete se dozvědět více? 2) práce s textem – rozdat dětem pracovní texty, učitel čte dětem nahlas text, děti mají za úkol podtrhnout v textu názvy památek, potom si text znovu přečtou potichu pro sebe a podtrhnou, co předtím přehlédly. Společná kontrola. Rozumíte všem pojmům v textu? 3) práce ve skupinách – děti se rozdělí do 4 skupin, každá skupina dostane obálku s obrázky památek a názvy na kartičkách. Žáci mají za úkol přiřadit názvy k obrázkům a pokusit se je umístit do mapy. Společná kontrola. 4) živé obrazy – práce ve skupinách. Ve stejných skupinách si žáci vyberou 3 památky, které se jim nejvíce líbí a snaží se vytvořit živý obraz toho, jak vypadají (zaměří se na charakteristické detaily). Obrazy si po skupinách předvedou, ostatní skupiny hádají a přikládají do mapy obrázek s názvem. Společná kontrola. 3. Závěr Hodnocení hodiny společně se žáky – co jste se dnes dozvěděli nového? Dokážete vyjmenovat alespoň tři památky, o kterých jsme dnes mluvili? Ukážete je na obrázku? Jak se vám líbilo vytvářet živé obrazy? Bylo to někomu nepříjemné? Chtěli byste zařazovat dramatizaci do výuky častěji? Poděkování žákům za pěknou práci a rozloučení se s dětmi.