1 PedF, katedra geografie 1 Politická geografie Stát a jeho geografické aspekty PedF, katedra geografie 2 Mezinárodní právní řád  Soubor právních norem, které regulují vztahy mezi státy, jejich vztahy k mezinárodním organizacím a dalším subjektům mezinárodního práva, vzájemné vztahy mezinárodních organizací a některé vztahy jednotlivců ke státu.  Za formální subjekty se považují ty jednotky, které mají v mezinárodním právu způsobilost k právům a povinnostem.  Původní (klíčové jsou státy – suverénní x omezené x závislé).  Odvozené (mezinárodní organizace). PedF, katedra geografie 3 Mezinárodní právo  Mezinárodní právo soukromé. x  Mezinárodní právo veřejné.  http://www.osn.cz/knihovna/dokumenty/  Např. mezinárodní mořské, obchodní, humanitární právo, právo v oblasti životního prostředí atd. 2 PedF, katedra geografie 4 Další subjekty  Povstalci proti vládní moci (pokud jim státy přiznaly statut válčící strany – teroristické organizace).  Národně osvobozenecká hnutí (v závislých a koloniálních územích).  Mezinárodní výbor Červeného kříže.  Jednotlivci (ovšem jednající, či ovlivňující veřejný zájem).  Mezinárodní města, Řád maltézských rytířů, Svatý stolec apod.  Subjektem nejsou: …nadnárodní korporace, lodě plující v cizích vodách (ačkoliv mají značný faktický vliv). PedF, katedra geografie 5 Stát I.  Slovo stát má základ v latinském status (stav, ústava, řád).  V dnešním smyslu se začalo slovo status používat v období italských městských států (např. Benátská, či Florentská republika, Pisa, Janov, Milánské vévodství atd.).  Do odborné terminologie ji zavedl Machiavelli v díle Vladař (1513, vydáno 1532). PedF, katedra geografie 6 Definice státu Stát je institucionalizovaná forma společenského života na určitém území, která působí na společenské vztahy prostřednictvím všeobecně závazných pravidel chování, za kterými stojí jeho mocenská autorita. 3 PedF, katedra geografie 7 Stát II.  Panovník má budit zdání, že je vlídný, věrný, lidský, upřímný a zbožný, a má takový být. Ale pro případ, že je nutné takovým nebýt, má mít povahu dost pružnou, aby se mohl a dovedl změnit v pravý opak.  Vladař má proto úzkostlivě dbát, aby nikdy nepronesl nic, co by se plně neshodovalo s uvedenými pěti vlastnostmi. Kdo ho vidí a slyší, musí mít dojem, že je zosobněná laskavost, věrnost, upřímnost, lidskost a zbožnost…  Při posuzování lidské činnosti, zejména skutků vladařových, proti nimž není odvolání, se hledí na výsledek.  Panovník se musí starat, aby zvítězil a podržel si moc. Prostředky, jimiž to dokázal, shledají lidé vždy čestnými a každý je bude chválit.  Lid dá vždy jen na zdání a na výsledek věci, a na světě není než lid. PedF, katedra geografie 8 Definice státu Stát je lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe monopol legitimního násilí. Pokud by neexistovalo násilí jako prostředek vynucování státního zájmu, tak by stát zanikl a místo něj by nastoupila anarchie. Max Weber, 1895 PedF, katedra geografie 9 Historie vzniku států  Existuje několik základních teorií, jak stát vznikl:  náboženská (teleologická)  teorie moci  právní teorie teorie patriarchální teorie patrimoniální teorie smluvní teorie právního státu  teorie etická  teorie psychologická 4 PedF, katedra geografie 10 Nejstarší státy světa I.  První státy vznikaly již v dávné historii v oblasti tzv. Úrodného půlměsíce.  Sumer 3200 př. n. l. (městské státy Ur, Uruk a Lagaš)  Egypt (Stará říše) 2800 př. n. l.  Akkad 2400 př. n. l.  Starobabylónská a Novobabylónská říše  Asýrie  Palestina (městský stát Jericho) PedF, katedra geografie 11 Nejstarší státy světa  Čína (vznik 1523 p.n.l.)  Etiopie (1000 p.n.l.)  Japonsko (660 p.n.l.)  Francie (843)  Švédsko (836)  San Marino (855)  Velká Británie (1066, dobytí Británie Normany)  Portugalsko (1140)  Za první moderní stát (v dnešním smyslu slova) lze považovat Spojené státy americké, které byly založeny v roce 1776. PedF, katedra geografie 12 5 PedF, katedra geografie 13  Konvence o právech a povinnostech států z Montevidea (1933).  Montevideo je oblastní Americká konvence, ale principy obsažené v tomto článku byly obecně uznány v mezinárodním právu.  Dostupné např.: http://www.cfr.org/sovereignty/montevideo-convention- rights-duties-states/p15897. PedF, katedra geografie 14 Každý stát musí: 1.Přesně vymezené území (státní území). 2.Trvale bydlící obyvatelstvo. 3.Přítomnost a funkčnost vlády (resp. systému moci, který zabezpečuje výkon potřebných funkcí). 4.Organizovaná (společná) ekonomika. 5.Společný komunikační systém. 6.Uplatňovat suverenitu. PedF, katedra geografie 15 Státní území  …je prostor (nikoliv plocha!) ve kterém stát uplatňuje svoji suverenitu. Zahrnuje: • Pevninské území státu. • Vnitřní vodní plochy (řeky, jezera). • Část moře (pobřežní moře, vnitřní mořské plochy). • Geologický podklad. • Vzdušný prostor nad pevninskou částí a nad pobřežním mořem. • Zvláštní případy (území velvyslanectví apod.). 6 PedF, katedra geografie 16 Geologický podklad  Až do středu (nitra) Země.  …v praxi omezeno technickými možnostmi kontrolovat „narušení suverenity“ – tj. dosažitelnou hloubkou vrtů nebo dolů. PedF, katedra geografie 17 Vzdušný prostor I.  I vzdušný prostor je státní území – v moci státu, platí tu předpisy daného státu -> vztahují na letadla všech států, pokud jsou na území tohoto státu.  Dříve měl být vzdušný prostor mezinárodní = nepatřící nikomu a všem.  „Každý stát má úplnou a výlučnou svrchovanost nad vzduchovým prostorem nad svým územím.“  Nejasné, do jaké výšky (několik rozdílných přístupů),  …v praxi omezeno technickými možnostmi kontrolovat „narušení suverenity“ – tj. do maximální výšky letu letadel. PedF, katedra geografie 18 Vzdušný prostor II.  V civilní letecké dopravě se uplatňuje několik mezinárodních právních předpisů, např.:  ICAO úmluva – Úmluva o mezinárodním civilním letectví (Chicago, 7. prosince 1944), ratifikace zákonem č. 147/1947 Sb.  Varšavská úmluva – Úmluva o sjednocení některých pravidel o mezinárodní letecké dopravě (Varšava, 12. října 1929), ratifikace zákonem č. 243/1933 Sb. z. a n. a 15/1935 Sb.  Tokijská úmluva – Úmluva o trestných a některých jiných činech spáchaných na palubě letadla (Tokio, 14. září 1963), ratifikace zákonem č.102/1984 Sb.  Haagská úmluva – Úmluva o potlačení protiprávního zmocnění se letadel (Haag, 16. prosince 1970), ratifikace zákonem č. 96/1974 Sb. 7 PedF, katedra geografie 19 Vzdušný prostor III.  Montrealská úmluva – Úmluva o potlačení protiprávních činů ohrožujících bezpečnost civilního letectví (Montreal, 23. září 1971), ratifikace zákonem č. 16/1974 Sb.  Protokol o boji s protiprávními činy násilí na letištích sloužících mezinárodnímu civilnímu letectví, doplňující Úmluvu o potlačování protiprávních činů ohrožujících bezpečnost civilního letectví přijatou v Montrealu 23. září 1971 (Montreal, 24. února 1988), ratifikace zákonem č. 138/2002 Sb.  Ženevská úmluva – Úmluva o mezinárodním uznávání práv k letadlům (Ženeva, 19. června 1948), ratifikace zákonem č. 254/1998 Sb.  Úmluva o sjednocení některých pravidel o mezinárodní letecké přepravě (Montreal, 28. května 1999), ratifikace zákonem č. 123/2003 Sb.  POZOR – úmluvy a dohody se vztahují pouze na civilní letectví! PedF, katedra geografie 20 Chicagská úmluva I.  Úmluva o mezinárodním civilním letectví – tzv. Chicagská úmluva, ICAO úmluva.  Podepsána 7. 12. 1944 v Chicagu.  První úmluva o spolupráci, bezpečnosti a rozvoji služeb v mezinárodním civilním letectví s celosvětovým dopadem.  Předcházela jí Pařížská úmluva (1919) a Havanská úmluva (1928).  Smluvními státy Úmluvy je dnes většina států světa, včetně ČR (zákon o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů). PedF, katedra geografie 21 Chicagská úmluva II.  Úmluvou bylo definováno 5 základních letových svobod (tzv. The Freedoms of Air): 1. Svoboda – právo přeletu cizího teritoria bez přistání. 2. Svoboda – právo přistávat na cizím teritoriu z jiných než obchodních důvodů (např. tzv. technical landing). 3. Svoboda – právo letu a přepravy nákladu z vlastního teritoria do cizího teritoria. 4. Svoboda – právo letu a přepravy nákladu z cizího teritoria do vlastního teritoria. 5. Svoboda – právo letu a přepravy z bodu v cizím teritoriu do dalšího cizího teritoria a zpět v návaznosti na 3. a 4. svobodu. 8 PedF, katedra geografie 22 Chicagská úmluva III.  Kabotáž = obchodní přeprava uvnitř státu.  Kabotážní právo (kabotáž) znamená právo přepravy mezi body na území téhož cizího státu a prakticky se neuděluje.  „Stát je oprávněn odmítnout letadlům jiných států povolení nakládat na jeho území cestující, poštu a zboží dopravované za odměnu nebo plat a určené do jiného místa na jeho území.“  Případný zákaz se musí uplatnit ke všem státům stejně. PedF, katedra geografie 23 EU – 9 liberalizačních dohod  Právo přepravovat cestující a náklad z jednoho cizího státu do jiného cizího státu během návazného letu vycházejícího z domovského státu.  Předchozích 5 ICAO svobod je doplněno o další 4 svobody platné v rámci EU: 6. Svoboda – právo dopravit cestující a náklad z jednoho cizího státu do jiného státu se zastávkou v domovského státě. 7. Svoboda – právo přepravovat cestující a náklad z jednoho cizího státu do jiného cizího státu, přičemž domovský stát není zapojen. 8. Svoboda – právo tzv. konsekutivní kabotáže, kdy dopravce přepravuje cestující a náklad uvnitř jednoho cizího státu v rámci letu z/do domovského státu. 9. Svoboda – právo čisté kabotáže, kdy dopravce přepravuje cestující a náklad uvnitř jednoho cizího státu, přičemž domovský stát není zapojen. PedF, katedra geografie 24 Pravidla létání podle Chicagské úmluvy  Každý musí udržovat své vlastní letecké předpisy v co nejvyšší shodě s předpisy podle Úmluvy – předpisy řady „L 1–19“, které upravují: a) požadavky na letiště a přistávací plochy, b) pravidla pro létání a kontrolu létání, c) vydávání průkazů létajícího personálu a mechaniků, d) způsobilost letadel k letu, e) zápis letadel do rejstříku, f) sbírání a výměnu meteorologických zpráv, g) letecké nákresy a mapy h) označení letadel atd.  Na širém moři neplatí letecké předpisy žádného státu, jen pravidla stanovená podle Úmluvy. 9 PedF, katedra geografie 25 Poznávací značky (L7)  Každé civilní letadlo musí být na povrchu označeno poznávací značkou, která se skládá ze skupiny znaků.  Značka státní příslušnosti – pro Českou republiku OK (OL), Slovensko – OM, Německo – D, Rakousko – A, USA – N, Polsko – SP….  Poznávací značky musí být trvanlivě umístěné čisté a čitelné.  Na křídlech u letadel těžších než vzduch: na spodním levém křídle, příp. po celém spodním povrchu křídel  Na trupu u letadel těžších než vzduch 2 možnosti: 1) na každé straně trupu mezi křídy a ocasními plochami 2) na horní polovině svislých ocasních ploch.  Rejstříková značka (platí pro ČR):  motorových letadel – např. KNH,  ultralehké letouny – např. EUR 01,  ultralehké kluzáky – např. A207,  kluzáky – např. 8700. PedF, katedra geografie 26 Osvědčení o zapsání do rejstříku (L7)  Letecký rejstřík je veřejně přístupný seznam vedený ÚCL. Každý je oprávněn do leteckého rejstříku nahlížet a požadovat od Úřadu opis nebo výpis zapsaných údajů nebo potvrzení, že údaj v leteckém rejstříku zapsán není.  Do leteckého rejstříku (ve státě, jehož příslušnost letadlo má), se zapisuje i poznávací značka letadla.  Osvědčení o zápisu letadlo do LR musí být na palubě letadla vždy k dispozici.  V ČR dostupný na: http://portal.caa.cz/letecky-rejstrik. PedF, katedra geografie 27 Osvědčení o zapsání do rejstříku (L7) 10 PedF, katedra geografie 28 Let nad územím smluvních států Zakázané oblasti  Právo státu omezit nebo zakázat létání letadel jiných států nad částí nebo celým svým územím – jen za výjimečných okolností, z důvodů vojenské nezbytnosti, naléhavé potřeby nebo veřejné bezpečnosti.  Zakázané oblasti musí být přiměřeného rozsahu, aby létání zbytečně nepřekážely.  Případný zákaz se musí uplatnit ke všem státům stejně. PedF, katedra geografie 29 Mořská hranice  Nároky na pobřežní moře upravila Úmluva OSN o mořském právu podepsaná v Montego Bay (Jamajka) 10. 12. 1982 (u nás zákon č. 240/1996 Sb.).  Dostupné na: http://www.windsea.cz/public/Image/sekce-typ- 117/umluva-osn-o-morskem-pravu.pdf PedF, katedra geografie 30 Základní linie  Za hranici pevniny se pokládá tzv. základní linie – linie nejhlubšího odlivu.  V členitém pobřeží je vytvořen systém přímých základních linií (straightbase lines, spojují nejvzdálenější výčnělky pevniny).  Přímé linie také mohou uzavřít zálivy.  Vše, co leží mezi základními přímými liniemi a pevninou, jsou vnitřní vody. 11 PedF, katedra geografie 31 PedF, katedra geografie 32 Vnitřní vody PedF, katedra geografie 33 Umíte hodnotit rozlohu (i kriticky)?  Jaká je rozloha USA?  9 826 630 km2 (http://www.zemepis.net/zeme-usa)  9 826 675 km2 (http://en.wikipedia.org/wiki/United_States)  9 826 675 km2 (https://www.cia.gov/library/publications/the-world- factbook/geos/us.html)  a ČR?  78 867 km² (http://cs.wikipedia.org/wiki/%C4%8Cesko)  78 866 km2 (http://en.wikipedia.org/wiki/Czech_Republic)  78 867 km2 (https://www.cia.gov/library/publications/the-world- factbook/geos/ez.html)  78 865 km2 (http://www.czso.cz/csu/2011edicniplan.nsf/kapitola/1607-11- r_2011-2) 12 PedF, katedra geografie 34 Pobřežní moře  Maximálně do 12 námořních mil (22,2 km) od základní linie.  Pobřežní moře je přímou součástí státního území pobřežního státu.  Lodě jiných států mají právo pokojného proplutí.  V prostoru nad a pod hladinou moře ale není suverenita státu omezena. PedF, katedra geografie 35 Přilehlá zóna  Maximálně 12 námořních mil (22,2 km) od hranic pobřežního moře.  Není součástí státního území.  Pobřežní stát má právo provádět v přilehlé zóně kontroly (celní, zdravotní, migrační). PedF, katedra geografie 36 Výlučná ekonomická zóna (EEZ)  Maximálně 200 námořních mil (370,4 km) od základní linie.  Pobřežní stát má výhradní právo ekonomického využití (rybolov, těžba apod.).  Toto právo může postoupit (prodat, pronajmout) i jiným zemím.  http://www.seaaroundus.org/. 13 PedF, katedra geografie 37 Kontinentální šelf  Pokud přesahuje kontinentální šelf výlučnou ekonomickou zónu (350 námořních mil, tj.648,2 km), má pobřežní stát:  Výhradní právo těžby surovin a sběru živých organismů z mořského dna.  Rybolov však v takovém případě není omezen. PedF, katedra geografie 38 Souostrovní státy  Souostrovní státy mohou uzavřít své území tzv. souostrovními liniemi (archipelagicbaselines, max. 100 mil dlouhé).  Území ohraničené těmito liniemi jsou souostrovní vody (archipelagicwaters).  V souostrovních vodách platí právo pokojného proplutí.  Teprve od hranic souostrovních vod se vyměřují další zóny (pobřežní moře apod.).  http://www.isa.org.jm. PedF, katedra geografie 39 Zvláštní podmínky I.  Lodě na volném moři podléhají jurisdikci státu, ve kterém jsou registrovány (pod jehož vlajkou plují).  Všechny námořní a rekreační jachty musí vyvěsit vlajku země, ve které jsou registrovány (nejčastěji na vlajkovém stožáru, místě na posledním stožáru plavidla).  Podle mezinárodního práva musí být v národním rejstříku povinně zapsáno každé plavidlo, které pluje do zahraničí (§ 14–15 zákona č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů). Od 1. ledna 2015, tedy od účinnosti zákona č. 187/2014 Sb. jsou malá plavidla zapsána v rejstříku malých plavidel. Tento rejstřík NENÍ VEŘEJNÝM SEZNAMEM.  V případech potírání pirátství nebo obchodu s otroky může na volném moři zasáhnout kterýkoliv stát (např. akce několika států namířená proti pirátům v Adenském zálivu je právně zcela legitimní). 14 PedF, katedra geografie 40 Zvláštní podmínky II.  Letadla registrovaná v dané zemi.  Území velvyslanectví a jiných diplomatických misí (diplomatické imunity), diplomatická vozidla a zavazadla.  Historické pomníky, hřbitovy.  Vojenské objekty – např. letiště, radary. PedF, katedra geografie 41 Státní příslušnost letadel  Letadla mají státní příslušnost toho státu, v němž jsou zapsána do rejstříku.  -> stát musí zajistit, aby každé letadlo jeho státní příslušnosti, ať se nachází kdekoliv, dodržovalo letecké předpisy.  Letadlo nemůže být platně zapsáno do rejstříku ve více než jednom státě.  Jeho zápis může být převeden z jednoho státu do druhého (prodej, pronájem). PedF, katedra geografie 42 Mezinárodní řeky  Řeky, které protékají více státy a na základě mezinárodní dohody byly „zmezinárodněny“, tj. jsou přístupné pro obchodní lodě všech států, přes které protékají.  Nejdůležitější jsou Dunaj, Kongo, Niger, Odra, Rýn a Senegal. 15 PedF, katedra geografie 43 Poloha státního území  Absolutní geografická poloha (vzhledem k zeměpisným souřadnicím) – poloha vzhledem k moři, podnebným pásům, dopravním trasám, přírodním surovinám apod.  Relativní geografická poloha (vzhledem k sousedním státům) – ekonomické, demografické a sociální důvody. PedF, katedra geografie 44 Tvary státního území  Není příliš vypovídající (důležitější je podoba komunikační sítě – ta se ale často od tvaru odvíjí).  Obecně se považuje za výhodné, když jsou hranice relativně krátké a území kompaktní. PedF, katedra geografie 45 Základní tvary státního území I.  Podlouhlé (délka je alespoň šestkrát větší než průměrná šířka) – např. Chile, Norsko, Švédsko, Malawi, Panama, Vietnam. 16 PedF, katedra geografie 46 Základní tvary státního území II.  Kompaktní (území je v „jednom kuse“ a geometrický střed je víceméně v konstantní vzdálenosti od hranic) – např. Polsko, Uruguay, Rumunsko, Nigérie. PedF, katedra geografie 47 Základní tvary státního území III.  „Proruptivní“ (kompaktní s „výběžky“) – např. Barma, Thajsko, DR Kongo, Indie. PedF, katedra geografie 48 Základní tvary státního území IV.  Dělené (z více územně nesouvisejících částí, pokud se nejedná o drobné ostrůvky nebo vzhledem k rozloze „hlavního“ území státu malé ostrovy) Souostrovní – Indonésie, Japonsko, Filipíny, Maledivy ….  Pevninské – Malajsie, USA, Dánsko, Rusko, v jistém smyslu i Francie, Itálie, Španělsko …. 17 PedF, katedra geografie 49 Základní tvary státního území V.  Perforované (s enklávami) – Jižní Afrika, Itálie, Senegal, Kyrgyzstán. PedF, katedra geografie 50 Základní tvary státního území VI.  Lze využít i kvantitativní vyjádření:  Wagnerův index srovnává skutečnou a teoreticky nejnižší možnou délku hranic. nejnižší hodnota Wagnerova indexu je 1 (kruh). „Nejkulatější“ státy mají hodnotu Wi 1,19 (Nauru a Svazijsko), větší je u podlouhlých území (Chile, Turecko – nad 3,5), maximální u souostrovních států (Maledivy 39,2). PedF, katedra geografie 51 Základní tvary státního území VII.  Lze využít i kvantitativní vyjádření:  Koeficient teritoriální kompaktnosti srovnává plochu státního území a plochu kruhu opsaného státnímu území. Nejvyšší hodnota indexu teritoriální kompaktnosti je 1 (kruh), reálně je však vždy nižší. 18 PedF, katedra geografie 52 Velikost státního území  Velmi velké (rozloha více než 2,5 mil. km²) – např. Rusko, Kanada, USA, Čína, Brazílie atd.  Velké (rozloha od 350 000 km² do 2,5 mil. km²) – např. Saúdská Arábie, Mexiko, Libye, Německo, Japonsko. Francie, Ukrajina atd.  Střední (rozloha od 150 000 km² do 350 000 km²) – např. Gabon, Rumunsko, Laos, Senegal, Sýrie, Tunisko atd.  Malé (rozloha od 25 000 km² do 150 000 km²) – např. Česká republika, Srbsko, Panama, Chorvatsko, Albánie atd.  Velmi malé (rozloha menší než 25 000 km²) – např. Jamajka, Vanuatu, Katar, Vatikán atd. PedF, katedra geografie 53 Co je státní hranice?  Státní hranice jsou smluvní linie v terénu, které oddělují území jednoho suverénního státu od území jiného suverénního státu nebo od území, které nepodléhá suverenitě žádného státu.  Ve skutečnosti není linie, ale plocha ohraničující „prostor suverenity“ daného státu.  Jde o místa přímého kontaktu specifických právních řádů jednotlivých států, které mohou být vzájemně konfliktní. PedF, katedra geografie 54 Specifické hraniční situace  V některých případech má území států „nelogický“ nebo nevhodný tvar (výběžky, oddělené části).  Pokud jsou některé části území těžko dostupné nebo zcela nedostupné, musí mít zvláštní právní režim: celní, měnový, specifická regulace pohybu obyvatel apod.  Nejčastější „specifické hraniční situace“ jsou enklávy, exklávy a koridory. 19 PedF, katedra geografie 55 Enkláva x exkláva  Enkláva = cizí území na tom, které popisujeme. Území cizího státu na státním území.  Exkláva = oddělená (nesouvisející) část území, které popisujeme.  Proto také v některých případech jedno a totéž území může být podle „směru“ popisu enklávou i exklávou, v jiných případech jen enklávou nebo jen exklávou. PedF, katedra geografie 56 Typy enkláv  Poloenklávy (s přístupem k moři – např. Gambie, Ceuta, Monako).  Dopravní exklávy (části souvislého území státu dopravně přístupné jen přes sousední stát). PedF, katedra geografie 57 Typy enkláv (Robinson, 1993)  Část území zcela obklopena územím jiného státu (obvykle velmi malá území, Baarle – Hertog, San Marino, Lesotho).  Část území dopravně dostupná přes území jiného státu (přírodní bariéra – např. Alpy, Litva – Kuršskaja kosa, Pyreneje).  Vojenské základny, okupační zóny, demilitarizovaná území (mohou být dočasné, Guantánamo). 20 PedF, katedra geografie 58 PedF, katedra geografie 59 PedF, katedra geografie 60 21 PedF, katedra geografie 61 PedF, katedra geografie 62 PedF, katedra geografie 63 Kontinentální šelf 22 PedF, katedra geografie 64 PedF, katedra geografie 65 PedF, katedra geografie 66 Zvláštní typy enkláv a exkláv  Federální (spolkový) distrikt – vyšší územně-správní jednotka v některých federativních státech.  Území pod správou dvou států (např. distrikt Brčko).  Území vnitřních měst (např. Washington D.C., Buenos Aires D.C., Federal do Brasil nebo Caracas). 23 PedF, katedra geografie 67 Územní koridory  Koridory spojující, např. dvě části území – Siliguri koridor v Indii.  Území s dopravně důležitým přístavem nebo řekou – např. Caprivi Strip v Namibii, Leticia v Kolumbii.  Koridory izolující (např. Vachánské údolí, Neum apod.). PedF, katedra geografie 68 Územní koridory PedF, katedra geografie 69 Územní koridory 24 PedF, katedra geografie 70 Územní koridory PedF, katedra geografie 71 Vývoj států PedF, katedra geografie 72 Vývoj států  Různé přístupy:  Geografické – závisí na přírodních podmínkách, uplatňuje se lokalizační teorie.  Historické – vývoj státních útvarů od starověku po současnost. Dostupné např. na: http://www.zum.de/whkmla/histatlas/haindex.html.  Kulturní – vývoj kulturních, či etnografických regionů.  Sociální – uplatnění sociální stratifikace.  Ekonomické – spolupráce v oblasti finančních, akciových, devizových trzích. 25 PedF, katedra geografie 73 Způsoby získání státního území  Primární = rozšíření státní suverenity na území, které dosud suverenitě žádného státu nepodléhalo (res nullius/věc nikoho) nebo bylo už dříve opuštěno (territorium derelictum).  Odvozené = rozšíření státní suverenity na území, které dosud podléhalo suverenitě jiného státu. PedF, katedra geografie 74 Primární způsoby  Prvotní okupace  Akcese  Akrescence PedF, katedra geografie 75 Prvotní okupace  Rozšíření suverenity / vznik státu na již existujícím území.  Může jít o prvotní osídlení (např. Kapverdy, Azory, Norfolk),  nebo o objevení území bez uznaného právního řádu (např. Amerika),  nebo (výjimečně) o konstituování nezávislého státu na „území nikoho“ (Libérie). 26 PedF, katedra geografie 76 Akcese  zisk území působením přírodních sil, zejména: • ukládání říčních sedimentů • vulkanická činnost • vývoj a změny toku řek PedF, katedra geografie 77 Akrescence Vytvoření nového území uměle – posunem pobřežní čáry  Vysoušení mořského dna.  Navršení materiálu nad mořskou hranici. Vždy mimořádně drahé, důvody:  Politické (v menšině).  Ekonomické (jasně převažují).  Bezpečnostní (např. snahy zabránit zatopení území přírodními silami). Osaka airport PedF, katedra geografie 78 27 Dubai PedF, katedra geografie 79 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 80 Soči 28 Mořský záliv Zuidersee byl stavbou hráze Afsluitdijk změněn v jezero Ijsselmeer. Část jezera byla přeměněna v poldery (např.Flevoland). PedF, katedra geografie 84 Okupovaná území  Zůstávají součástí původního státu.  Okupant přebírá část nebo celý výkon suverenity.  Ve vztahu k armádě okupovaného státu zcela.  Ve vztahu k civilnímu obyvatelstvu – silně omezen mezinárodními úmluvami.  Okupující stát / koalice nesmí měnit právní poměry (státní příslušnost), demografické poměry (deportace) a podobně.  V praxi rozdílná míra „angažování se“ okupanta v dom. politice okupovaného státu (např. německá okupace různých zemí za 2. světové války – na jedné straně Dánsko, na druhé východní území). 29 PedF, katedra geografie 85 Anektovaná území  Stávají se přímou součástí anektujícího státu.  Obyvatelé území se stávají (zpravidla) občany nového státu.  Obyvatelstvo území podléhá svrchovanosti anektujícího státu neomezeně a bez výhrad.  Přestává platit původní právní řád – nahrazuje ho právní řád anektujícího státu (často s přechodnými obdobími). PedF, katedra geografie 86 Ztráta území  opuštění (derelikce)  působení přírodních sil  secese (odtržení), separace, irridentita  plebiscit  adjudikace PedF, katedra geografie 87 Státní moc  Síla, která je schopna zabezpečit (třeba i donucovacími prostředky) formování, upevnění a ochranu soustavy společenských vztahů ve státě.  Určuje pravidla podle kterých se společnost řídí a zajišťuje – vynucuje jejich plnění, jako jediná má právo na legitimní použití násilí.  Platí při tom princip teritoriality – státní moci podléhají všechny osoby nalézající se na území státu (bez ohledu na občanství). 30 PedF, katedra geografie 88 Státní moc  Existence státní moci je nutná k tomu, aby stát mohl plnit své funkce vzhledem k obyvatelstvu.  Nositeli státní moci jsou státní orgány, tj. zákonem vytvořené subjekty mající právo jednat jménem státu.  Vedle nich jsou ve státě i specifické složky plnící zvláštní úkoly (policie, armáda). PedF, katedra geografie 89 Složky státní moci  moc ZÁKONODÁRNÁ  moc VÝKONNÁ  moc SOUDNÍ  V demokratických zemích jsou odděleny (zajišťují je rozdílné státní orgány) a vzájemně se kontrolují. PedF, katedra geografie 90 Moc zákonodárná (legislativní)  Zákonodárnou moc představuje parlament.  Zákonodárná moc obecně určuje pravidla vztahů mezi obyvateli státu (zákony), státní rozpočet a schvaluje mezinárodní smlouvy. 31 PedF, katedra geografie 91 Společné znaky parlamentu  Kolegiální charakter – neexistuje hierarchická stavba (všichni poslanci mají jeden hlas, rozhoduje se kolektivně).  Je volen přímo (u dvoukomorových parlamentů vždy dolní komora) – bez splnění této podmínky není možné jakékoliv shromáždění považovat za parlament (např. jmenované „parlamenty“ po státních převratech).  Má celostátní působnost.  Mají vždy určité základní pravomoci (pravomoc přijímat zákony a státní rozpočet). PedF, katedra geografie 92 Typy parlamentu  Jednokomorový parlament – všichni poslanci tvoří jeden sbor.  Dvoukomorový parlament – parlament tvoří dva sbory, které se liší pravomocemi a někdy i způsobem vytvoření: - Dolní komora – volena přímo, zastupuje obyvatelstvo státu jako celek. - Horní komora – reprezentace zástupců územních jednotek. PedF, katedra geografie 93 Moc výkonná (exekutivní)  Výkonnou moc představuje zejména hlava státu a vláda (případně s předsedou).  Hlava státu (jednotlivec nebo kolektiv) zejména zastupuje stát navenek (podpisy smluv, pověřování diplomatických zástupců apod.), jeho pravomoci ve vztahu k vnitrostátním záležitostem závisí na typu státu.  Vláda (rada ministrů, kabinet …) je zpravidla kolektivní orgán, způsob jmenování a kontroly závisí na typu státu. 32 PedF, katedra geografie 94 Moc soudní  soudní moc má dva hlavní úkoly: • rozhoduje v oblasti občanskoprávních, rodinných a pracovních vztahů a v záležitostech trestných činů • kontroluje činnost ostatních státních orgánů a interpretuje zákony  zpravidla mají hierarchickou strukturu PedF, katedra geografie 95 Označení států  K odlišení/ identifikaci států slouží řada symbolů:  hlava státu (osoba, která „zastupuje stát navenek“),  název státu,  vlajka,  znak,  hymna,  …  Tyto symboly neslouží jen k odlišení států navzájem, ale také k upevnění (případně možnosti vyjádření) sounáležitosti obyvatelstva s jinak poměrně abstraktní institucí. PedF, katedra geografie 96 Nezávislost a suverenita  Suverenita = nezávislost státní moci na jakékoliv jiné moci uvnitř nebo vně státu.  Vnější suverenita – nezávislost státní moci na státní moci jiného státu.  Vnitřní suverenita – nezávislost státní moci na jakékoliv jiné politické nebo mocenské skupině nebo osobě uvnitř státu.  Mezinárodní uznání zajišťuje, že se může stát účastnit rovnoprávně mezinárodních vztahů. 33 PedF, katedra geografie 97 Počet států světa  Všeobecné uznání mají všichni členové OSN – těch je v současnosti 193.  Pozor! Ne všichni členové se navzájem uznávají – např. 33 arabských zemí neuznává Izrael.  Dále všeobecně uznáván Vatikán.  U řady dalších území to tak jasné není (existují de facto, ale ne de iure, nebo naopak, nebo není postoj mezinárodního společenství jednoznačný). PedF, katedra geografie 98 Problémové státy? I.  Důvodem k neuznání je zpravidla nedořešený vztah k původnímu suverénovi.  Původní suverén odmítá jejich odtržení, „uznávající“ část mezinárodního společenství považuje jeho důvody za právně irelevantní.  Může jít o území, která jinak efektivně fungují jako nezávislé státy (Kosovo nebo Taiwan).  Vlády, které část mezinárodního společenství uznává jako nezávislé, přestože efektivně nekontrolují žádné území (Západní Sahara, Palestina). PedF, katedra geografie 99 Problémové státy? II.  Státy, které Kosovo a Taiwan neuznávají, blokují jejich vstup do mezinárodních organizací, což s sebou nese řadu „praktických“ potíží.  K 27. únoru 2017 Republiku Kosovo uznalo 115 uznaných a neuznaných států světa, jmenovitě 111 ze 193 (57,5 %) členských států OSN, 23 z 28 (82 %) členských států EU, 24 z 28 (86 %) členských států NATO a 36 ze 57 (63 %) členských států Organizace islámské spolupráce. 34 PedF, katedra geografie 100 Kosovo PedF, katedra geografie 101 Taiwan Vláda na Taiwanu se považuje za legitimní vládu celé Číny, oficiálně se označuje jako Čínská republika. Tuto pozici uznává 23 států, ostatní uznávají za legitimní vládu celé Číny vládu v Pekingu (ta oficiálně označuje zemi názvem Čínská lidová republika). Z evropských států v současnosti pouze Vatikán. PedF, katedra geografie 102 Palestina I. Poprvé nezávislost Palestiny deklarována 1. 10. 1948 v Ghaze (tzv. „celopalestinskou“ vládu vedl jeruzalémský muftí). Tuto vládu uznalo jen 6 států (Egypt, Sýrie, Libanon, Irák, Saúdská Arábie a Jemen), ostatní arabské státy (zejména Jordánsko) a všechny nearabské státy ale ne. V roce 1959 Egypťané „celopalestinskou“ vládu rozpustili a poskytli obyvatelům Ghazy egyptské občanství. Roku 1964 založena Organizace pro osvobození Palestiny (cíl: vytvoření Palestinského státu na celém území bývalého mandátu, tj. včetně celého Izraele). 35 PedF, katedra geografie 103 Palestina II. Palestinský stát ‫نيطسلف‬‫ةلود‬( ) byl vyhlášen v Alžíru 15. 11. 1988 Palestinskou národní radou (řídící orgán Organizace pro osvobození Palestiny) teoreticky na části bývalého britského mandátu v Palestině vně mezinárodně uznaných hranic Státu Izrael – Stát Palestina. Nezávislost tohoto útvaru byla postupně uznána 134 státy světa (70 % členů OSN), přestože nikdy neuplatňoval suverenitu na žádném území. Palestinská autonomie (Palestinská národní správa) není vládou Palestinského státu vyhlášeného v roce 1988 a nepovažuje se ani za nezávislý stát. Palestinská autonomie se v roce 2013 přejmenovala na Stát Palestina. PedF, katedra geografie 104 Palestina III. Správu na deklarovaném území Státu Palestina vykonávají: • Palestinská autonomie (Palestinská národní správa) – de iure v pásmu Ghazy a de iure i de facto v palestinských městech Západního břehu (tzv. oblast A). S výjimkou bezpečnostních otázek i v Araby osídlených venkovských oblastech Západního břehu Jordánu (tzv. oblast B). • Hnutí Hammás (de facto v pásmu Ghazy). • Izrael (úplně v oblasti Východního Jeruzaléma). Izrael toto území anektoval, z hlediska mezinárodního společenství se ale jedná o okupované území. Úplně v židovských osadách, údolí Jordánu a na důležitých komunikacích Západního břehu Jordánu (tzv. oblast C) (Izrael tato území okupuje). V bezpečnostních otázkách v oblasti B. PedF, katedra geografie 105 Palestina IV. 36 PedF, katedra geografie 106 Západní Sahara I. Saharská arabská demokratická republika (SADR). Většinu území kontroluje Maroko, které je celé považuje za nedílnou součást svého státu. V exilu působí vláda SADR (Polisario, Tindouf, Alžírsko) usilující o nezávislost. 82 členů OSN uznává právo Západní Sahary na sebeurčení, z nich: Většina uznává i SADR. 29 neuznává exilovou vládu SADR za legitimního reprezentanta území. 44 zemí podporuje marocké nároky na území (mj. Rusko a USA). PedF, katedra geografie 107 Západní Sahara II. poznáte rozdíl? PedF, katedra geografie 108 A další….  Efektivně existující státy, kterým ale chybí mezinárodní uznání, případně je uznává jen několik nezávislých států.  Důvodem je zpravidla nesouhlas původního suveréna (původní suverén je neuznává, mezinárodní společenství považuje jeho důvody za právně relevantní nebo původní suverén se snaží obnovit suverenitu pouze politickými prostředky).  Např. Somaliland (neuznává nikdo) nebo Severní Kypr (uznává jen Turecko). 37 PedF, katedra geografie 109 Severní Kypr PedF, katedra geografie 110 Povstalecké státy  Nezávislé de facto:  jsou s původním suverénem ve faktickém válečném stavu,  existuje oprávněná obava, že se původní suverén pokusí svoji kontrolu území obnovit násilně.  Např. Jižní Osetie (uznává jen Rusko), Abcházie (uznává jen Rusko) nebo Podněstří (neuznává nikdo). PedF, katedra geografie 111 Další subjekty…  Propagandistické politické jednotky (např. Balúčistán, Chálistán, Kašmír, Jammú).  Autonomní fakticky nezávislé jednotky (Tuva, Bougainville).  Jednotky proklamované z recesistických nebo komerčních pohnutek (Valašské království, Pohádkové království, Republika Kraví Hora). 38 PedF, katedra geografie 112 Další entity…  Závislá území.  Mezinárodní území. PedF, katedra geografie 113 Závislá území  Závislá neformálně (de facto).  Závislá formálně (de iure). PedF, katedra geografie 114 Závislost faktická  Neexistuje „absolutní“ suverenita, může být omezena např.:  mezinárodními závazky státu,  postavením státu v mezinárodním obchodu,  vojenským nebo politickým nátlakem,  „odkázaností“ na mezinárodní pomoc. 39 PedF, katedra geografie 115 Závislost de iure  Závislé území není subjektem mezinárodního práva, je pod suverenitou jiného státu.  Původně širší pojetí – celá řada typů závislosti (od poplatných států – viz např. sv. Václav – po úplnou závislost).  Od 19. století užší pojetí – (pouze) území získaná při koloniálních výbojích. PedF, katedra geografie 116 Závislá území dnes I.  Území disponující většinou znaků státu, ale:  vždy bez mezinárodně-právní suverenity,  „nutnou podmínkou“ není ani obyvatelstvo (např. norský Bouvetův ostrov).  Území, které je od státu, na kterém je závislé, odděleno:  politicky (stát území sice spravuje, ale nepovažuje ho za integrální součást svého území – např. Man, Francouzská Polynésie …),  geograficky (oddělenost, např. Francouzská Guyana, ale ne Azory …). PedF, katedra geografie 117 Závislá území dnes II.  Zejména druhé kritérium je nejasné, proto není vymezování závislých území jednotné.  Běžně se uvádí cca 40–50 závislých území. 40 PedF, katedra geografie 118 Závislá území dle OSN  1946 vytvořen seznam nesamosprávných území (podle Čl. XI Charty OSN) – (Non-Self-Governing Territories), v té době jich bylo 72 (bez území nečlenských zemí, tj. Portugalska a Španělska – ta na seznam zařazena v roce 1955).  Později řada změn, ještě v roce 1986 přidána Nová Kaledonie.  Na nesamosprávná území se vztahuje deklarace VS OSN o poskytnutí nezávislosti koloniálním zemím a národům (Declarationon the Grantingof Independenceto Colonial Countriesand Peoples) z roku 1960.  V roce 2017: 17 území (viz http://www.un.org/en/decolonization/nonselfgovterritories.shtml). PedF, katedra geografie 119 Kolonialismus  Postupně byly zakládány 4 rozdílné typy kolonií:  Osídlenecké kolonie – založeny na přistěhovalcích z Evropy, kteří tvořili naprostou většinu obyvatelstva, např. Kanada.  Okupační kolonie – Evropané je pouze politicky ovládli, ale do kolonií se masově nestěhovali a neměnili původně etnickou strukturu, např. Nigérie.  Smíšené kolonie – obdoba osídleneckých kolonií, přistěhovalé obyvatelstvo se ale smísilo s domorodci, např. Mexiko.  Plantážní kolonie – určeny k produkci tropických plodin, Evropané se do nich stěhovali málo, na práci ale byli masově dováženi dělníci z Afriky nebo Asie, např. Haiti, Šalamounovy ostrovy. PedF, katedra geografie 120 Kolonie dle vlastnictví  Státní kolonie / korunní kolonie (byly majetkem státu).  Soukromé kolonie (patřily soukromým osobám).  Chráněná území (míra jejich závislosti na koloniálních mocnostech byla menší, formálně nebyly majetkem nikoho). 41 PedF, katedra geografie 121 Formy závislých území  V současnosti má každé závislé území zcela specifický statut, tradiční členění zahrnuje:  Vlastní kolonie.  Protektoráty.  Zámořská území.  Přidružené státy.  Kondominia.  Mandátní/ poručenská území. PedF, katedra geografie 122 Které nejsou závislé?  …tzv. speciální entity uznané mezinárodními smlouvami a dohodami.  Jedná se v podstatě o autonomní území, jejichž autonomní statut je ale zabezpečen mezinárodní smlouvou (např. Ålandy /Finsko/, Svalbard /Norsko/, Hongkong a Macao /Čína/). PedF, katedra geografie 123 Závislá území dnes  Velké rozdíly v počtu obyvatel i rozloze.  S výjimkou Francouzské Guyany ostrovy.  Dohromady pouze 7 milionů obyvatel (z toho 3,6 mil. na Portoriku).  Přes vžitou představu spíš bohatá území bez snahy osamostatnit se (Kajmanské ostrovy, Bermudy).  Hospodářsky se zaměřují na cestovní ruch, finančnictví, jednostranný průmysl, nebo využívají vhodné dopravní polohy. 42 PedF, katedra geografie 124 Mezinárodní území  Antarktida.  Mezinárodní vody, s omezeními i přilehlé zóny a výlučné ekonomické zóny.  Kosmický prostor. PedF, katedra geografie 125 Antarktida  Pod mezinárodní „ochranou“ od roku 1961.  Statut se týká i ostrovů jižně od 60° j. š.  Úplná svoboda vědeckého výzkumu, omezení hospodářského využití a úplný zákaz vojenského využití.  Tradiční územní nároky jsou po dobu platnosti smlouvy neplatné a nové nesmějí být vznášeny. PedF, katedra geografie 126 Antarktida 43 PedF, katedra geografie 127 PedF, katedra geografie 128 Kosmický prostor  Podle FAI (Mezinárodní letecké federace) je hranicí vesmírného prostoru vzdálenost 100 km od povrchu Země - tzv. Kármánova hranice.  Smlouva o zásadách činnosti států při výzkumu a využívání kosmického prostoru včetně Měsíce a jiných těles (Kosmická smlouva).  V platnost vstoupila 10. října 1967.  Jejím hlavním východiskem byla Deklarace právních zásad činnosti států při výzkumu a využívání kosmického prostoru, přijatá VS OSN v roce 1963.  Smlouvu ratifikovalo 101 států a 26 dalších ji zatím podepsalo. Úřední překlad do češtiny je pod č. 40/1968 Sb. PedF, katedra geografie 129 Formy státu 44 PedF, katedra geografie 130 Formy státu  Určují se podle toho, jak je organizována státní moc, resp. jak jsou uspořádány vztahy mezi jednotlivými složkami státní moci.  Nejčastěji se státy člení podle způsobu, jakým získává hlava státu svůj úřad na monarchie a republiky.  Rozšířené je i členění podle vnitřní organizace na státy unitární a složené.  Formu státu určuje zpravidla ústava. PedF, katedra geografie 131 Monarchie  Hlavou státu je monarcha (král, císař, kníže, velkovévoda …), který zpravidla svůj úřad dědí.  Délka funkčního období hlavy státu zpravidla není omezena. PedF, katedra geografie 132 Republika  Hlava státu je do své funkce volena.  Její funkční období je zpravidla omezeno (nejčastěji 4-5 let).  Titul hlavy státu je nejčastěji „prezident“.  Pozor na San Marino! 45 PedF, katedra geografie 133 Formy republik  Parlamentní republiky  Prezidentské republiky  Parlamentně prezidentské republiky PedF, katedra geografie 134 Personální unie  Není složený stát.  Několik států – subjektů mezinárodního práva – má společnou hlavu státu.  Největší personální unii tvoří Spojené království, Kanada, Austrálie + cca 15 dalších zemí Společenství. PedF, katedra geografie 135 Federace  složený stát, skládající se ze států – členů federace s různým označením (státy, země, republiky, kantony, provincie).  Federace má vždy plnou mezinárodní subjektivitu a dělí se na: • federaci vnitrostátní – členské státy nemají mezinárodní subjektivitu – USA, Československo 1969–92. • federaci mezinárodní – členské státy mají omezenou mezinárodní subjektivitu a mohou vlastním jménem uzavírat mezinárodní smlouvy v rozsahu stanoveném federální ústavou - Německo, Švýcarsko, Rakousko, Sovětský svaz, Československo ke konci roku 1992. 46 PedF, katedra geografie 136 Konfederace  Nejsou složené státy.  Je to svaz nezávislých států, pravomoc orgánů konfederace není imperativní.  Subjektem mez. práva jsou členské státy, ne konfederace jako celek.  Většinou jen přechodná forma spolupráce, která končí přetvořením na federaci (1789: USA, 1848: Švýcarsko), nebo rozpadem (1989: Senegambie). PedF, katedra geografie 137 Typologie států a jejich ideologie PedF, katedra geografie 138 Aristotelovo třídění:  Aristoteles (384–322 př. n. l.) v knize politika vymezil základní formy státu podle formy vlády: 3 „správné“ formy:  Monarchie – panství jednotlivce  Aristokracie – panství vybrané menšiny  Demokracie – panství většiny 3 „zvrhlé“ formy:  Tyranie – panství jednotlivce, který sleduje jen vlastní prospěch  Oligarchie – panství bohatých k jejich prospěchu  Ochlokracie – panství (zvůle) chudých 47 PedF, katedra geografie 139 Někdy ještě 4. typ  Ideokracie – neboli teokracie – formálně neexistuje lidská vrchnost, nejvyšší moc má bůh nebo nadlidská duchovní bytost bez slabostí lidské povahy. Klasifikace státoprávních systémů  Ideologická báze  Komunistické režimy  Socialistické režimy  Demokratické režimy  Náboženské režimy  Ostatní absolutistické  Režimy  Jiné ideologie  Ultraliberální až  anarchistické režimy  Stranické systémy  Jedna politická strana  Hegemonní politická strana  Převažující politická strana  Dvě politické strany  Omezený pluralismus  Extrémní pluralismus  Atomizovaný pluralismus PedF, katedra geografie 140 PedF, katedra geografie 141 Komunismus  Ortodoxní komunistické diktatury.  Jde o vládu úzké skupiny lidí nebo jednotlivce (diktátora), který je údajným zástupcem proletariátu.  Ideologickým základem takových režimů bývá modifikace marxisticko-leninského učení, například maoismus.  Mezi země s komunistickými režimy počítáme v současnosti především Korejskou lidově demokratickou republiku a Kubu. 48 PedF, katedra geografie 142 Socialismus  Významnou roli hraje komunistická (dělnická, socialistická) strana a systém kolektivismu.  Typické je potlačování lidských práv, omezování trhu, rozsáhlé zásahy státu a rozsáhlý státní sektor.  V současnosti zřejmě nenajdeme žádný typický socialistický režim, v minulosti to byly některé mírnější režimy ve východním bloku, například Maďarsko nebo Polsko v 80. letech 20. století. PedF, katedra geografie 143 Demokracie  Systémy založené na myšlenkách a principech volného trhu, individuální svobody a odpovědnosti.  Dříve se označovaly jako kapitalistické nebo buržoazní režimy.  Například státy Evropské unie, většina států Severní a Jižní Ameriky, státy Austrálie a Oceánie... PedF, katedra geografie 144 Náboženské režimy  Islámské státy založené na tradičním právu šaríja.  Systémy kombinující uvedené prvky (tzv. systémy třetí cesty) – do této skupiny můžeme zařadit pragmatické autoritativní režimy nebo tzv. korporativistické režimy (např. Mussoliniho typ fašismu).  V současnosti do této skupiny řadíme také některé státy s komunistickým (socialistickým) režimem a tržními prvky – Čína, Laos, Vietnam. 49 PedF, katedra geografie 145 Ostatní absolutistické režimy  Jsou většinou založeny na nedotknutelnosti vládce.  Označují se také jako absolutistické nebo autoritativní režimy.  Ke státům s absolutistickými režimy patří například  Saudská Arábie.  Ke státům s autoritativními režimy řadíme například Bělorusko. PedF, katedra geografie 146 Jiné ideologie  Například rasismus (apartheid), fašismus, kastovní systém apod.  V současnosti se nesetkáme s typickým představitelem tohoto směru.  V minulosti šlo například o Jihoafrickou republiku, Chile nebo Kambodžu.  Existují ovšem některé státy, které částečně diskriminují vlastní obyvatelstvo minoritních národů, například omezování občanů hlásících se k ruské národnosti v Lotyšsku nebo Estonsku. PedF, katedra geografie 147 Stranický systém  Rozděluje stranické systémy na soutěživé a nesoutěživé. 50 PedF, katedra geografie 148 Systém jedné pol. strany  Pro tento systém jsou charakteristické represivní formy vlády – vlastní politické strany jsou většinou zakázány; pokud probíhají volby, pak jsou většinou formální nebo zmanipulované.  Rozlišujeme podtypy: Totalitární (totalitní; vláda ideologie jedné strany) Autoritativní (systém založený na konkrétní osobnosti, menší ideologický náboj) Pragmatický (vláda „osvíceného“ diktátora)  Saudská Arábie, Bělorusko, KLDR, Kuba. PedF, katedra geografie 149 Systém s hegemonní pol. stranou  Existují neplnohodnotné strany (například v Československé socialistické republice strany Národní fronty).  Podtypy – ideologicko-hegemonní, pragmaticko- hegemonní.  Bývalá ČSSR, NDR; částečně Mexiko PedF, katedra geografie 150 Systém s převažující pol. stranou  Existují svobodné volby a korektní politická soutěž (patří již mezi soutěživé systémy), ale v praxi dochází k dlouhodobé nadvládě jedné strany.  Dříve Japonsko, Norsko, Švédsko nebo Indie 51 PedF, katedra geografie 151 Systém dvou politických stran  Existují dvě velké politické strany.  V některých případech je doplňují menší politické strany (nejčastěji jedna strana) – získávají hlasy voličů z okrajových částí politického spektra.  Velké politické strany ve volbách soupeří o hlasy centristických voličů.  Například USA. PedF, katedra geografie 152 Omezený plurarismus  Politická soutěž tří až pěti stran.  Poměrně stabilní politický systém.  Charakteristická je tvorba alternativních koalic, nevýhodou bývá existence extrémistických stran napravo i nalevo od politického středu.  Nizozemsko, Norsko, Německo, Island PedF, katedra geografie 153 Atomizovaný pluralismus  Politický chaos, bez výrazných systémových prvků.  Situace často ústí v radikální řešení pomocí nedemokratických prostředků.  Rusko 52 PedF, katedra geografie 154 Extrémní pluralismus  Existence šesti až deseti politických stran.  Vede k roztříštěnosti politického spektra.  Charakteristické znaky: chronická nestabilita, silné postavení středových stran, komplikované politické strany.  Polsko, Izrael. 155 Pro dnešek vše!