Tvoření slov 1. Pozorujte slova udržování, hraní, stavění. a) Jak uvedená slova pojmenujete? b) Od čeho jsou vytvořena? c) Rozhodněte, zda vyjadřují: vlastnost, činnost, výsledek děje nebo stav. d) Porovnejte s těmito slovy slovo psaní a uveďte, které významy má. 2. a) Řekněte, z čeho vznikla slova bezvládí, podlesí, nádraží, záhoří. b) Vyčleňte předpony, kořeny, přípony a koncovky uvedených slov. 3. Pozorujte dvojice slov: nakladatel – nakladač sběratel – sběrač nositel – nosič a) Kterým způsobem jsou slova vytvořena? b) Vyhledejte přípony c) Od kterého slovního druhu a jak jsou tato slova vytvořena? d) Jaký význam mají slova v pořadí první, jaký význam mají slova v pořadí druhá? 3. Přečtěte si slova: divák, dobrák, Moravák, ovčák, chudák, hlupák, pasák, Rakušák, žebrák a) Charakterizujte tuto skupinu slov podle jejich významu a způsobu tvoření – co je jim všem společné. b) Rozdělte uvedená slova do čtyř skupin a napište, čím se jednotlivé skupiny od sebe liší z hlediska významu (co pojmenovávají a podle čeho). c) Rozdělte slova podle toho, od čeho jsou tvořena. d) Která z těchto slov jsou slohově příznaková? Uveďte jejich spisovnou podobu slohově neutrální. 4. a) Uveďte hromadná jména utvořená ze slov trn, strom, žák, keř, dřevo, bratr. b) Jak jsou utvořena? 5. Posuzujte tato slova z hlediska jejich vzniku: zbarvení, zaměření, zobecnění zašití, pobití, ulití a) Co je těmto dvěma řadám společné? b) Čím se liší? 6. Které společné vlastnosti mají slova spisovatel, skladatel, žadatel, vychovatel, učitel, zlepšovatel z hlediska: a) významu, b) tvoření, c) skloňování? 7. Rozdělte uvedená slova do skupin podle toho, od čeho byla utvořena: ctihodný, čaroděj, dobrosrdečnost, dlouhovlasý, zloděj, starověký, ziskuchtivý, dlouhověkost 8. Přečtěte si tato místní jména: Janov, Ondřejov, Rudolfov, Annín, Libušín, Terezín a) Kterým způsobem byla tato slova vytvořena? b) Z kterého slovního druhu a typu slov byla uvedená místní jména bezprostředně utvořena? 9. V denním tisku jsme četli inzerát, v němž bylo užito slovo obstarávárna. a) Co asi toto slovo označuje? b) Jak bylo utvořeno? (Od čeho a čím?) c) Posuďte vhodnost jeho užití a uveďte synonymum. 10. Posuďte vhodnost označeného pojmenování: Na trhu se objevil nový výrobek – odhryzkovač jablek. Zdůvodněte svůj názor a navrhněte náhradu.