FJ3032, FJMP_LI20 – Vybrané kapitoly z francouzské a frankofonní literatury 20. století Rozvrh: čtvrtek, sudé týdny, 16:40-18:20, uč. 56 Vyučující: doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D., učebna 56 Cíl: Seminář má sloužit jako příprava studentů na státní zkoušku z okruhu literárních otázek, především z 20. století, ale budeme se rovněž zamýšlet nad využitím literárních témat ve výuce FJ jako cizího jazyka. Součástí témat budou rovněž francouzská nakladatelství, literární ceny a literární pořady/blogy v médiích. Požadavky: - Aktivní účast na seminářích - Seminární práce – prezentace zvoleného tématu a vypracování (na základě četby cizojazyčného textu některého ze současných francouzských autorů) metodického listu s využitím dané tématiky ve výuce francouzského jazyka pro mírně pokročilé či pokročilejší studenty. Harmonogram výuky PS 2018 týden: 22. 2.: úvod, výběr tématu seminární práce, diskuse Les avant-gardes du début du XXe s. (Manifest du futurisme de Marinetti) týden: 8. 3.: zastavení nad otázkami k SZZ, literatura ve výuce FJ Les nouvelles tendances dans le roman de l’entre-deux-guerres (André Gide, André Malraux + extraits) týden: 22.3.: nepřítomnost vyučující - práce na seminárních úkolech týden: 5. 4.: prezentace zvolených témat + diskuse: Marie Trtková, Veronika Šromová, Yvonne Exlerová, Aneta Kselíková Littérature francophone – orientation de base týden: 19. 4.: návštěva francouzské kolegyně, dr. Estelle Salleron Le monde dans lequel nous vivons à travers quelques textes littéraires (Milan Kundera, Philippe Muray, Richard Millet, Michel Houellebecq) týden 3. 5.: prezentace zvolených témat + diskuse: Lujza Valúšková, Martin Blaťák, Barbora Pechová La littérature française au présent, maison des éditions Sylabus předmětu (v ISu je uveden sylabus ke kurzu dr. Poučové, který je volně dostupný na moodlince, zvolená témata v prezenčních hodinách budou tyto okruhy rozšiřovat) Cílem předmětu je hlubší poznání některých témat francouzské literatury 20. století a práce s literárním textem různých žánrů (Beauvoir, Simenon, Duras, Penac, Modiano, Le Clézio, Echenoz, Schmitt, Nothomb a další). Pro kurz byl vypracován e-learningový materiál názvem Vybrané kapitoly z francouzské a frankofonní literatury 20. stoleté, který je dostupný na: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1616 Cílem první části kurzu je uvést studenty do problematiky současné francouzské literatury na přelomu 20. a 21. století, zorientovat je v literární produkci a nejrůznějších typech románů. Druhá část kurzu bude věnována přehledu dějin literatury frankofonních zemí od počátků po dnešek s největším důrazem na 19. a 20. století. Jedná se o literatury Belgie, Švýcarska, Kanady, Karibiku a francouzsky mluvících zemí Afriky (viz kurz Frankofonní literatura: http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=1731). Literární tendence, směry a skupiny budou zasazeny do širšího dobového kulturního kontextu a budou doplněny medailony vybraných autorů a interaktivní analýzou vybraných textů. Vhodné bude rovněž konzultovat internetové dokumenty k literatuře frankofonních zemí, důraz bude kladen ale především na literaturu francouzskou. http://www.axl.cefan.ulaval.ca/francophonie/francophonie_tableau1.htm (Tableau des pays francophones) Témata seminárních prací: 1/ Écrire le monde : Didier Daeninckx – Meurtres pour mémoires. Faut-il rappeler les événements historiques dans la littérature ? Quel est le sens des « lieux de mémoire » historiques et littéraires ? Barbora Pechová 2/ Roman archéologique. Philippe Claudel – Les âmes grises. Comment les auteurs contemporains reflètent l’Histoire dans leurs romans ? Relevez les procédés d’actualisation des événements historiques utilisés dans le roman. 3/ Roman mystique. Christian Bobin – Le Très-Bas. Comment la mystique entre dans la littérature contemporaine ? Quel y est son sens ? Que peut-elle montrer de la société française ? Yvonne Exlerová 4/ Poésie : par exemple Philippe Jacottet, Jean-Claude Renard, Patrice de la Tour du Pin, Pierre Emmanuel, etc. Analysez quelques poèmes choisis. Quelle est la place de la poésie dans la littérature au présent ? 5/ Les maisons d’édition en France : l’histoire de Gaston Gallimard. Comment l’une des plus grande maisons d’édition influence la vie culturelle en France, comment elle se présente aujourd’hui ? Martin Blaťák 6/ Libraire algérienne Les Vraies Richesses et son destin. Quel rôle a joué l’ouverture d’une librairie algérienne dans le pays d’avant la guerre et comment a-t-elle changé après la prise d’indépendance du pays ? Lujza Valúšková 7/ Les prix littéraires, y compris Prix Nobel (lecture d’une œuvre couronnée par un prix important, analyse des causes. Quelle dynamique représentent-ils pour l’évolution de la littérature et la vie culturelle en France ? Marie Trtková 8/ Auteurs étrangers qui écrivent en français. Quel rôle joue le français dans la quête de leur identité ? Veronika Šromová 9/ Romain Gary – la double identité Peut-on changer complètement de style ?