FINSKO (Helsinki) Arkki, School of Architecture for Children and Youth http://arkki.net -různé typy programů (školy, veřejnost, letní kurzy, oslavy,..) - lektoři architekti -soukromá škola dotovaná státem - 4 – 19 let - tradice od 1993 - rozšiřování značky po celém světě (Praha od 2017, www.arkki.cz) - FB platforma Playce V roce 1993 vytvořila finská Národní agentura pro vzdělávání základy učebních osnov architektury. Tehdy se školy výtvarného umění, hudby a tance dostaly k nové „disciplíně“, architektuře. Výuková osnova architektury je rozdělena do raných studií, základního vzdělávání ve výtvarném umění a pokročilých studií. Rané studie jsou dětské a rodičovské skupiny pro děti od 4 do 6 let, základní vzdělávání je zaměřeno na děti ve věku 7 až 14 let a pokročilé studium ve věku 14 až 19 let. Učení skrze experiment a fantastické projekty. Hra je prostředkem, kterým děti prozkoumají svět a učí se přirozeným způsobem. Arkki využívá širokou škálu metod, ale zdůrazňuje 3D pracovní metody. Budováním miniaturních modelů a také v měřítku 1: 1 mohou děti objevovat sami, namísto aby hledaly odpovědi u dospělých. Učení probíhá prostřednictvím hry a pečlivě plánované práce na projektu. Při práci na projektech je součinná představivost s intelektem, přičemž teorie a experimentování se navzájem podporují. Prostřednictvím různých aktivit chce Arkki motivovat mladé lidi, aby se chtěli v budoucnu aktivně podílet se na vývoji zastavěného prostředí, bez ohledu na to, jaké bude jejich profesních zaměstnání. Metody učení Je důležité, aby dítě začalo pracovat co nejdříve samostatně. Role rodičů je v případě potřeby podporovat a jemně pomáhat dítěti s ohledem na dětskou interpretaci světa. Výuka není o výsledcích, jde o samotný proces. Arkki věří ve vzdělávací filozofii přístupu v Reggio Emilia. Učení je komunální cestou, kterou děti a dospělí sdílejí jako rovnocenné. Stěžejní je důvěra v potenciál dětí, přičemž jejich kreativita je podporována na duševní, fyzické a sociální úrovni. Výuka je založena na specifických aspektech každé věkové skupiny, jejím viděním a prožíváním světa. Podporuje růst a učení studenta tím, že se zaměřuje na pozitivní pocity úspěchu. Schopnosti studentů se neustále vyvíjí s aktivní podporou učitelů. V Arkki věříme, že základem všeho učení je vlastní zájem a touha učit se. Co dělá výuku v Arkki zvláštní, je zaměření na zvyšování povědomí studenta. Studenti sami kladou otázky, prozkoumají možnosti a zpracovávají informace a najdou odpovědi. Výuka rozvíjí schopnost studenta spojit své nově získané dovednosti s dříve načerpanými zvyklostmi a vědomostmi. Cíle Výuka v Arkki je výchovou k umění a úctě kživotnímu prostředí. Jedním z hlavních cílů architektonického vzdělávání je vštípit dětem schopnosti sledovat a kriticky hodnotit jejich okolí. V rodinných skupinách je snaha vytvářet interaktivní vztahy s prostředím. Vzdělání zlepšuje jejich smysl pro prostor, tvar, pohyb, materiály a struktury. Cílem Arkki je vytvořit u studentů aktivní emocionální vazbu k jejich prostředí. Vzdělání v oblasti architektury a životního prostředí je současně výchovou odpovědných a esteticky orientovaných členů společnosti, kteří mají velké znalosti a chápání životního prostředí. Arkki šíří a zachovává dědictví vizuální a architektonické kultury, ale také ji rozvíjí. Výuka je cílená a zaměřuje se na získání dlouhodobé motivace ke studiu. Širší dlouhodobá mise pro společnost Arkki má podpořit spolupráci mezi výtvarnými školami a dalšími operátory jak na národní, tak i na mezinárodní úrovni. https://www.facebook.com/Playce-263265427059459/ https://www.facebook.com/arkkifinland/ https://www.facebook.com/ArkkiInternational/ https://www.facebook.com/arkki.cz/ http://arkki.net/en/arkki-workshops-for-international-visitors/ Příklad holistického přístupu k architektuře – Oldřich Hozman a Studio Arc www.arc.cz Sobotní dílna k výstavě Martin Rajniš: Prvotní architektura (2016) ARCHITEKTI VE ŠKOLE http://www.architektiveskole.cz/ Architekti ve škole jsou jedním z šířeji zaměřených projektů podporující proměny měst a krajiny skrze vzdělávání dětí od nejútlejšího věku v tématech architektury, urbanismu a prostorového plánování. Představují zejména otevřenou platformu - vzdělávací portál určený pro sdílení zkušeností a výukové materiály pro školy, pedagogy i neformální vzdělávání. Cílem projektu je nejen sdílená zkušenost, inspirace pro výuku, ale též neustálé hledání možností interpretace témat architektury, forem jejího zprostředkování a možností jejího postupného začleňování do vzdělávacího systému ČR. - web projektu je i informační a metodologická platforma (projekty, aktuality, databáze iniciativ s obdobným zaměřením) - rozdělení podle typu škol (MŠ, ZŠ, Gymnázia), výukových předmětů a klíčových slov - odvozeno od struktury RVP Vzdělávací program jeden svět na školách, Člověk v tísni o.p.s. https://www.jsns.cz/ Plzeň Město letí (Zuzna Zbořilová) Pěstuj prostor, z.s. – Děti pěstují prostor, Komunitní zahrada http://pestujprostor.plzne.cz/ Praha Město přátelské k dětem, z.s. (Praha 3, 7, 6,.. projekt Děti budí Bubeneč) http://childfriendlycity.cz/ Nadace Via Nadace Proměny Karla Komárka https://www.nadace-promeny.cz Brno BAM Artschool „brněnské vily“ (Tugendhat, Jurkovičova vila, Lőw Beer, Stiassni) KC Josefa Arnolda URBEX (URBAN EXPLORATION) „Urbex je nový fenomén a to jen tak nepomine… Oni zachytí něco, co možná jednou zanikne. Pro historiky architektury to může být velmi cenná informace.“ historik architektury Zdeněk Lukeš Efemer - zahradní architektka Lucie Králíková Můj tajný průvodce / dětský workshop pro festival Uprostřed (19.7.2017) Výpravy po městě / letní art camp s Moravskou galerií v Brně ( ) http://www.efemer.cz Význam a zprostředkování ve vizuální kultuře; historie, sociologie Fotografie z filmu Playtime (Jacques Tati, 1967) Fotografie z filmu Kabinet doktora Caligariho (Robert Wiene, 1920) Symbolika v literární a výtvarné tvorbě vlastní ilustrace Labyrintu světa J. A. Komenského , 1631 Model minotauřího Labyrintu s palácem v Knossu vyrobený v průběhu kurzu Architektura pro děti ve výtvarné škole Artschool Přírodní vědy a technické dovednosti Martine Franck: Dětská knihovna v Clamart, 1965 http://www.johnedmark.com/ https://www.whatdowedoallday.com/ fibonacci-art-project/ DOPORUČENÁ LITERATURA: BOWKETT, Steve: Kresli jako architekt. Kniha aktivit pro milovníky architektury, Grada 2016 GEHL, Jan: Život mezi budovami. Praha: Nadace partnerství, 2000 GEHL, Jan: Města pro lidi. Praha: Nadace Partnerství, 2012 HRŮZA, Jiří: Svět měst. Praha: Academia, 2014 JIROVSKÝ, Martin: Jak vnímat estetiku měst, vesnic a krajiny. Disertační práce, FA ČVUT Praha, 2006 KLEE, Paul: Pedagogický náčrtník. Triáda 2013 MIZIELINSKI, Aleksandra a Daniel: D.O.M.E.K., Jana Kostelecká 2014 MIZIELINSKI, Aleksandra a Daniel: D.E.S.I.G.N., Jana Kostelecká 2015 MO, Zell: Škola kreslení a modelování pro architekty, Slovart 2009 PALM, Nina - Bergmark, Emilia: Taking a Line for a Walk: Assignments in Design Education. Leipzig: Spector Books, 2016. PASCH, Marvin: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998 RASMUSSEN Steen Eiler: Jak vnímat architekturu, Praha: Academia 2016 RUDOFSKY, Bernard: Architecture without architects, New York: The Museum of Modern Art, 1965 ŠEDÁ, Kateřina: BRNOX, 2017 ŠEFCŮ, Ondřej: Od jeskyně ke katedrále. Grada 2014 ŠÉPKA, J. – TŮMOVÁ, M.: Jak se dělá město, nakl. Prostor – architektura interiér, 2015 VÁVRA, David: Překvapivé stavby, Plus 2010 http://www.playce.org/ https://www.facebook.com/mymodernmet/ https://www.facebook.com/ArchDaily/ https://www.facebook.com/Arch2O.Magazine/ https://www.facebook.com/Domus/ https://www.facebook.com/akademiemalycharchitektu/ https://www.facebook.com/groups/architekturadetem/?ref=br_rs