fyzika deskriptiva filosofie sociologie ekonomika výtvarné umění design koncept ekologie logistika psychologie historie antropologie biologie výpočetní technika Humanitní vědy Přírodní vědy Umění filosofie/kultura věda/technologie politika/společnost Samotný pojem umění vznikl až v 2. pol 15.st. , 16.st. (zásluhu na tom měl Michelangelo, Vasari, akademie,…) V řečtině „technae“. Řecko je kolébkou evropsky chápané estetiky; má nejen konstitutivní, ale i zprostředkovatelský význam. Základním požadavkem je, že umění má napodobovat přírodu. Architekton – z řec. tesař, stavitel Starověký Řím začal chápat architekta jako autora návrhu stavby; přesto však šlo v dnešním smyslu chápání spíše o stavitele. Vitruvius – nejznámější teoretik starověké architektury, 1.st.př.n.l. 10 knih o architektuře (utilitas, fertilitas, venustas) Věnováno Augustovi, zaměření hl. na technické problémy, myšlenka symetrie. Hájí princip napodobení i u architektury. 1753, M.A Laughier – Esej o architektuře King's College Chapel, Cambridge, 15.st. STŘEDOVĚK Tzv. „svobodná umění“ (artes liberales); vychází z myšlenkového obsahu antiky (zmínky u Senecy) • Aritmetika (nauka velikostech) • Astronomie (nauka o pohyblivých velikostech) • Geometrie (nauka o nepohyblivých velikostech) • Musica (nauka o proporcích mezi velikostmi) • Gramatika (latina a literární díla) • Retorika (sestavování knih a dopisů, právo a etika) • Dialektika (logika a filosofie, argumentace proti kacířům) Umělecké disciplíny jako malířství, sochařství a dokonce i architektura byly považovány za řemeslo (artes vulgaris). archeticium – řemeslo Specifické společenské postavení měli stavitelé katedrál (stavitelské hutě, kamenické značky). Značka z Nidaroské katedrály, Torndheim, Norsko, pozdní 12. století. Značka z katedrály Coimbra, Portugalsko, 12. století skicář Villarda de Honnecourt (13. století, pravděpodobně stavitel, asi z Picardie) 33 pergamenů, 250 kreseb. Francesco di Giorgio, Antropomorfní plán kostela (1470) Labyrint katedrály v Remeši 12. st. 15. st. – Florencie – tzv. „kresebná umění“ získala stejný společenský statut, jako dříve svobodná umění (Michelangelo) V 16. stol. byla vytvořena hierarchie důležitosti pořadí, podle tzv. funkční objektivity. Nejdříve budova, v ní socha, pak obraz,.. 1) ARCHITEKTURA – prostorové umění, reprezentace člověka 2) SOCHAŘSTVÍ – prostorové umění, součást architektury 3) MALÍŘSTVÍ – nejméně objektivní, dvojrozměrné (ornament není ničím vázán, nejsvobodnější tvůrčí činnost) Začal se používat termín Disegno, který označoval nejenom kresebný návrh, ale také nápad/myšlenku týkající se způsobu obsahu zpracování. Architektonické plány byly majetkem hutí (15., 16.st), pro dělníky se reprodukovaly sborové vzorníky (půdorys, nárys, řez) V 17. a 18. st. se hromadně zakládají AKADEMIE – instituce, kde se vyučuje umění. Určují také normativní kritéria toho, co je a není umění. Michelangelův okruh a Medicejský dvůr – 1. Akademie vznikla v 15.st., nejprve sochařská pod patronátem Lorenza Medici, později Akademie kresby (Accademia del Disegno, 1563) a okruh kolek Giorigia Vasariho. Spojení všech třech disciplín v ucelený umělecký útvar – zejména v baroku vrcholila snaha spojit všechny složky kresebných umění do jednolitého celku – v 17. století „Bel composto“ neboli „krásné spojení“. Il Gesú - Giovanni Battista Gaulli, Baciccio, Baciccia (1674 -1679) Gian Lorenzo Bernini, Ecstasy of Saint Teresa, 1647-52 (Cornaro Chapel, Santa Maria della Vittoria) Myšlenka podobného propojení našla na přelomu minulého století svou aktualizaci v termínu Gesamtkunstwerk. Bernini, Hrob papeže Alexandra VII. Chigi Gropius’ Totaltheater. Projekt für ein Totaltheater, 1927 Modell: Katrin Draeger, Stefan v. Vlevo nahoře: Model divadla s otáčivým hledištěm, Český Krumlov Castle Park, 1958 Joan Brehms:Podélný řez kyvadlovým hledištěm na Karlštejně, 1968 Jacques-Germain Soufflot, La Comédie Francaise, 1776 Forum Fridericianum, Berlín, 1850 V 19.st. vznikla základní definice: materiální a prostorová; lze ji zkoumat z vnitřku (prostorovost) a z vnějšku (hmota). STYL – pojem vzniklý v 19.st. Souhrn znaků, které určují rozpoznatelnost jednotlivých historických epoch vedle sebe. „Soulad uměleckého projevu s dějinami jeho vznikání“ (Semper) Styl je nejlépe rozpoznatelný právě v architektuře. Sloh – od středověku se šířily jednotlivé „dílenské styly“ v rámci slohů – pohyb z centra do provincie, ale i naopak Leo von Klenze, Walhalla u Řezna, 1830 Karl Friedrich Schinkel, Kreuzberg, 1829 Josef Paxton Cole – Crystal Palace, 1851 Základní architektonické prostředky: Funkce (světská, sakrální, vojenská, rekreační, speciální, efemerní,..); funkce podmiňuje styl, dle vzhledu budovy lze odvodit její funkci (funkcionalisté toto určení popřeli) Prostor (vnější x vnitřní; aditivní – románské umění, divisivní – gotika, kontinuální – funkcionalismus a „plynoucí prostor“) Hmota (rozděluje/vymezuje prostor; základem hmoty je zeď; stereotomní princip vs tektonický princip) Světlo (praktický i výtvarný účinek, zdůrazňuje i rozděluje prostor vizuálně/ilusivně/ psychologicky – viz. Bernini a vrcholný ilusivní barok) Barva (mění se společně se vkusem a módou, symbolický a psychologický význam – viz. vitráže) 19. století – „barva je šatem architektury“ (Semper) FUNKCE termín decorum – vhodnost, uměřenost k něčemu convénance - vhodnost přiměření účelu, estetika vztahů, formální program ke společenské situaci bienséance – subjektivní termín, souvisí se sociálním statutem Étienne-Louis Boulée, Newtonův epitaf, 1784 Důležité je udržení genia loci – finanční, estetické, praktické důvody + tradice Jeremy Bentham, Panopticon, 1781 Claude-Nicolas Ledoux – Solivary v Chaux Poutní chrámy - ideologie pouti už v Bibli - kult svatých a hroby světců (Jerusalém) - kult relikvií - 3-5 lodní stavby - západní fasáda s věžemi - chór s ochozem a věncem kaplí - transept s kaplemi - hlavní loď má valenou klenbu, boční lodě křížovou Tours, Limoges, Conques, Toulouse, Santiago de Compostella Rekonstrukce ideální podoby kláštera dle plánu ze St. Gallen (refektář, rajský dvůr s křížovou chodbou, dormitář, cellarium, špitál, herberga, hospodářské budovy, skriptoria,..) Řím, Maxenciova bazilika, kol. 312 Řím, bazilika sv. Petra, kol. 400 Řím, S. Stefano Rotondo, 468-83 Sýrie, Qalat-Siman, martyrium, kol. 470 Aditvní prostor – půdorys je složený z jednotek, které se přidávají k sobě, centrální prostor se rozpíná a zatlačuje další, základní jednotka se stále opakuje Otto von Metz, Císařská kaple v Cáchách PROSTOR Divisivní prostor – hlavní prostor proniká do menších, celek je dělen Il Gesú, Řím, 1580 V baroku se prostorové jednotky často prolínají Jan Bležej Santini Aichel, zámek Králova koruna, Chlumec nad Cidlinou, 1723 Plynoucí prostor Mies van der Rohe, Vila Tugendhat, 1928 A. Loos, návrh domu Josephine Baker, 1927 A. Loos, Müllerova vila, 1930 „Moje architektura vůbec není koncipována v plánech, nýbrž v prostorech (kubusech). Nenavrhuji žádné půdorysy, fasády, řezy. Navrhuji prostory. U mne neexistuje žádné přízemí, první patro apod… U mne jde pouze o související kontinuální prostory, pokoje, předsíně, terasy atd. Patra se prolínají a prostory na sebe navazují. Každý prostor potřebuje jinou výšku: jídelna je přece vyšší než spíž, proto jsou stropy prokládány v různých úrovních. Spojit tyto prostory tak, aby výstup a sestup byl nejen nepozorovatelný, ale zároveň aby byl i účelný, v tom spočívá, jak vidím, pro ostatní velké tajemství, zatímco pro mne je to velká samozřejmost. Domnívám se tedy, vraceje se k vaší otázce, že toto prostorové působení a tuto prostorovou úspornost se mi doposud nejlépe podařilo uskutečnit právě v domě Dr. Müllera.― — Adolf Loos, Plzeň 1930 „…když někde v lesích narazíme na pahorek, dva metry dlouhý a metr široký, navršený do tvaru pyramidy, zvážníme a něco nám řekne: zde je někdo pohřben...to je architektura.― HMOTA TEKTONIKA – „velký řád“, za architekturu tektonickou je považována stavba, jejíž tvary vyjadřují nebo naznačují statickou funkci stavební konstrukce působí spíše navenek Princip vytvářející architektonickou hmotu ze 2 částí: části nosné (sloupy, podpěry) části nesené (překlad) Diuv chrám v Olympu Esslerova přádelna, Brno-Obřany STEREOTOMIE – rozmanité prostory, působí jakoby vyhloubené, zákl. prvky pilíř-arkáda exteriér působí zpravidla prostě Gianbattista Piranesi, Columbarium Invenzioni Capric di Carceri all Acqua Forte, 1760 Konstantinopol, Hagia Sophia, císař Justinián, 6.st., stavitel Isidor z Milétu Vitruvius: 3 druhy projektů (půdorys, nárys, řez) Ichnographia – pozemní plán, geometrická projekce horizontálního řezu, obrys budovy s naznačením prostorového uzpůsobení a funkcí (zdi, okna, dveře, krby), plošné vymezení stavby Orthographia – nárys, měřítko, vertikální obraz průčelí a zmenšené zobrazení tvaru budoucího díla, nakreslené podle jeho poměrů Scaenographia – řez, perspektiva, prostorový pohled, nástin průčelí a ustupujících boků, ve kterých linie směřují ke (společnému) středu Dále profil (vertikální řez), „kavalírský projekt― (pohled seshora), veduta,… SVĚTLO Zásadní faktor při vytváření prostoru (rozdělení, zvětšení,…) Ilusivní prostředky Saint Chapelle, Paříž, 1248 Jan Vermeer van Delft, Dívka s váhou, 1664 Umělé osvětlení - dříve systémy zrcadel, slavnostní příležitosti - nejlepší světelné efekty v baroku, interiér i exteriér (přístavky, světelné komíny) Le Corbusier, Notre Damme du Haut, Ronchamps Le Corbusier, klášter La Tourette Le Corbusier, kostel Firminy Domenico Martinelli, palác Rabutin, Burgundsko - Vytváření kontur na fasádě s pomocí světla, různé hloubky pilastrů BARVA V baroku barevné fasády (červená, žlutá,..), tektonické prvky světlé (bílá) Hildebrand, Martinelli Kolem 1700 světle žlutá proti bílé, jemně modrá, dva odstíny žluté,.. 18. st. – klasicizující tendence – bílá a šedá („steinfarbe―, dokreslováno žilkování) Kostel nanebevzetí P. Marie, Hradec králové, 1666 Basilica minor - Kostel sv. Vavřince a sv. Zdislavy v Jablonném v Podještědí, 1711 Architektonický popis 1) VNĚJŠÍ PROSTOR – umístění (kde, popis terénu) 2) PŮDORYS – rozdělení na exteriér a interiér 3) VNĚJŠÍ HMOTA – hlavní fasáda, boční části, od nejvýraznějších prvků k méně podstatnému, od středu k bokům, od spodu nahoru,… 4) VNITŘNÍ PROSTOR – rozčlenění, vzhledem k funkci (reprezentaci,…) Doporučená literatura: Jan Jehlík: Rukověť urbanismu Jan Michl: Funkcionalismus, design, škola, trh Kateřina Šedá: Brnox Jan Gehl: Svět měst Jan Gehl: Život mezi budovami Steen Eiler Rasmussen: Jak vnímat architekturu Kroupa: Školy dějin umění Design v Českých zemích 1900-2000 Bernard Rudofski: Architecture without architects Jiří Hrůza: Svět měst Od jeskyně ke katedrále Použité zdroje, obrázky: https://fr.wikisource.org/w/index.php?title=Fichier:Villard_de_Honnecourt.djv u&page=50 https://www.geogebra.org/m/nmuaSXrK http://www.istartedsomething.com/bingimages/#20130310-uk https://de.wikipedia.org/wiki/Forum_Fridericianum#Opernhaus https://www.archdaily.com/544946/ad-classics-cenotaph-for-newton-etienne- louis-boullee https://www.ancient.eu/image/3154/ https://www.ngv.vic.gov.au/explore/collection/work/28242/ http://sbirky.moravska-galerie.cz/dielo/CZE:MG.B_14794 http://brewminate.com/construction-and-behavior-of-the-pantheon/ https://stampsy.com/stamp/25216 https://www.youtube.com/watch?v=aKX_WhQpeB8