Textové pole: INSERT (Interaktivní poznámkový systém pro efektivní čtení a myšlení) I nteractive N oting S ystem for E ffective R eading and T hinking Uvědomění si významu 1. Žáci obdrží od učitele text (může být kombinace textu, obrázků, map, grafů…) úměrný svému věku délkou i náročností. 2. Učitel žákům představí systém čtyř značek (+, -, ?, „fajfka“) a pověsí jej na viditelné místo ve třídě. - „fajfka“ - znám, je v souladu s mými dřívějšími vědomostmi - + - informace je pro mě nová, přijímám ji - - - informace je v rozporu s tím, co vím z dřívějška, nepřijímám ji - ? - informaci nerozumím, je mi nejasná, potřebuji ji rozvést, konkretizovat, abych ji přijal 3. Úkolem žáků je ve stanoveném časovém limitu individuálně pročítat text a opatřovat jej zmíněnými symboly. Je dobré, dá-li učitel žákům nezávazný limit v počtu značek na odstavec (nebudou se pak tolik lišit délkou času potřebného k práci). 4. Během činnosti žáků pracuje i učitel – také opatřuje text značkami. (Jednak získá představu o časové potřebě žáků, jednak si rozmyslí své „otazníky“ a „mínusy“.) Reflexe 5. Po uplynutí času vyzve učitel žáky, aby se individuálně vydali ke čtyřem flipům (na každém je jedna ze čtyř značek) na stěnách třídy a ze svých značek na ně heslovitě zapsali výběr pro ně nejdůležitějších. (Tím jsou žáci nuceni převést části obdrženého textu do vlastního bodového vyjádření.) Zjistí-li žák, že „jeho“ bod už na flip napsal někdo jiný, připíše k příslušnému bodu čárku. (Učitel i žáci tím získávají přehled o nejčastěji komentovaných částech textu. Žáci, kteří např. zapisují vícekrát „?“ nebo „-“, se z čárek u svého bodu například dozvědí, že nejsou osamoceni.) Jakmile žák zapíše na stěny vše, co chtěl, usedá zpět do lavice. 6. Učitel pro třídu konstatuje zapsané „fajfky“ a „+“. „Otazníky“ a „mínusy“ komentuje, ujasní si s pisateli jejich výklad. Může se stát, že týž bod zapsala část žáků pod „mínus“ a jiná pod „otazník“ – což je cenný důkaz, že si tutéž informaci různí žáci vyhodnotili (UVĚDOMILI) různě. 7. Pokud před prací s textem proběhl na tabuli brainstorming, který obsahoval nejen informace, ale i domněnky a otázky, je dobré projít tabuli, zda si žáci přečtením textu některé otázky zodpověděli či domněnky upřesnili. To je též reflexe. 8. Některé z „mínusů“ a „otazníků“ na flipech může učitel zadat ke zjištění jako domácí úkol vybraným žákům. (Ne všechny!) 9. Žáci tedy z tématu nemají jednotný zápis, ale: vloží si do sešitu pročtený text s vlastními komentáři, na stěnách třídy mají vyplněné flipy, učitel jim může na konci hodiny shrnout nejzákladnější informace z tématu. Zápis též může dobře vzniknout ze záznamů u symbolu fajka a +. Text vychází z Příručky I ČTENÍM A PSANÍM KE KRITICKÉMU MYŠLENÍ, ze zkušeností lektorů a komentářů účastníků dřívějších kursů.