MŠ – seminární práce témata Základy psychologie CŽV jaro 2018 1. Zláštnosti pedagogické psychodiagnostiky dětí a dospívajících. 2. Vývojová stádia, teorie duševního vývoje osobnosti podle Freuda a Eriksona. 3. Vývoj poznávacích procesů od raného dětství, rozvoj čivosti, vnímání, pozornosti, nástup základních stádií vnímání u dětí. 4. Rozvoj paměti od znovupoznání, znaky dysfunkcí, preference mechanické a logické paměti, poruchy učení u předškolních dětí. 5. Základní koncepce rozvoje myšlení /Vygotskij, Piaget,..změny v chápání vztahů a řešení problémů. 6. Změny ve vývoji řeči od raného dětství do dospělosti, poruchy řeči. Deficity komunikačních schopností před zahájením školní docházky. 7. Psychologické aspekty a vývoj dětské kresby, rozvoj obrazotvornosti, vyhasínání expresivity dětské kresby, změny charakteru představivosti. 8. Vývoj citových procesů /vývojové projevy diferenciace a integrace emocionality, klasifikace emocí/. Empatie u předškolních dětí. Možnosti práce v MŠ. 9.Vývoj volních procesů od raného dětství /charakteristické změny motivace v průběhu dětství, dosažené kvality volních procesů u dětí, úroveň cílů, proces rozhodování, znaky volního jednání/. 10.Vlivy vnějšího prostředí /průběh socializace, rodinná atmosféra, funkce členů rodiny v procesu vývoje, vývoj skupinových vztahů, vývoj osobnosti, dynamika získávání pozic, hoši, dívky/. 11. Charakter vývojových změn sebepojetí a sebehodnocení osobnosti od raného stadia /východiska, vývoj egoidentity/. 12.Vývoj fantazie, imaginace dítěte /imaginace a racionalita u dětí, charakteristické proměny tvořivosti. 13. Morální vývoj od raného dětství (Piaget, Kohlberg, Gilliganová ) do dospělosti.Morální usuzování u předškolních dětí. 14. Školní zralost a školní připravenost, způsobilost ke školní docházce 15.. Vývoj dětské hry /vývojové projevy diferenciace a integrace, klasifikace her/. 16. Rozvoj tvořivosti u dětí. Podpora tvořivosti u předškolních dětí v praxi. 17 Předškolák s problémovým chováním, děti s ADHD a PAS, agresivní děti. Projevy, prevence možnosti ovlivnění. 18. Nadané děti v předškolním věku, jeho vyhledávání a rozvoj, rozumově nadané děti s poruchami učení, dvojí výjimečnost. 19.Předcházení poruchám učení a chování (diagnostika a nácvik). Děti s deficity dílčích funkcích, systém kognitivních dovedností 20. Cizí jazyky v mateřské škole. Seznamování s cizím jazykem, metody práce, aktivity pro děti. 21. Intgrace dětí se speciálními potřebami v MŠ. 22. Osobnost učitele MŠ. Učitelský stres, burn-out. Prevence zvládání. 23. Komunikace v MŠ. Podpora rozvoje komunikačních kompetencí v předškolním věku. 24. Partnerský versus mocenský přístup ve výchově, co děti potřebují, rizika trestů. Volné téma Literatura základní: 1. Allen, K. Eileen - Marotz, Lynn R. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 2. Praha : Portál, 2005. 187 s. ISBN 80-7367-055-0. 2. Gillernová. I, Mertin. V. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha : Portál, 2010. 230 s. ISBN 978- 80-7367-627-8. 3. Marie Vágnerová. Vývojová psychologie. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2012. 461 s. 4.Langmeier, Josef - Krejčířová, Dana. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2010. 368 s. 5. Sindelarova. B. Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál. 2007. 6. Michalová, Z. Předškolák s problémovým chováním. Prahas: Portál, 2012. 7. Hříbková, l. Nadané děti v předškolním věku metodické listy pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe 1999a, b. 8. Mertin, V. Výchovné maličkocti. Praha: Portál, 2011. 9. Černý, v., Děti a emoce. 10. Kopřiva a kol. Respsktovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2005. Bytešníková, I. Komunikace dětí předškolního věkuPraha: Grada, 2012.