VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Přehled dovedností předškolního dítěte Motorika a související činnosti Rozvoj dětské tvořivosti (kreslení, modelování, lepení), rozvoj konstrukční hry. Rozvoj sebeobslužných dovedností (naučí se čistit si zuby, rozlišovat přední a zadní díl oblečení, zapínat si knoflíky, na konci obdos vázat tkaničky). Vyhranila se dominance ruky. Dítě si osvojilo správný tříbodový úchop tužky, Rozvinula se zručnost, vykonává činnosti vyžadující jemnou koordinaci obou rukou (vystřihování, zapínání zipu a knoflíku jedení příborem, zavázání uzle a na konci období i kličky). Díle se učí zvládat komplexní motorické činnosti (různé sportovní aktivity, chůzi po schodech se střídáním nohou, kotoul), zlepšuje se cit pro rovnováhu (skákán po jedné noze). Zrakové vnímáni Na počátku období děti rozeznávají tvary a základní barvy. Rozvíjí se zraková paměť (hrají pexeso), zraková analýza a syntéza (skládají puzzle, rozstříhané obrázky a doplňují chybějící detaily). Okolo 4, roku pozná]: vr které jsou vzhůru nohama, ale do 5-51/2 roku ještě standardně zaměňují pravý a levý směr, např. písmena psa. zrcadlově. V 5 letech vnímají i jemné odstíny barev. Mezi 5. a 7. rokem vysplvá schopnost vnímání směru na ploše, která umožňuje rozlišovat reverzní figury v horizontálním směru (např. u symbolů 6 a 9) a ve vertikálna směru (např. b/d; p/q), v 8 letech reverzní chyby děti již standardně nedělají. K výraznějšímu pokroku v kvalte zrakového vnímání (systematičnost, soustředěnost, smysl pro detail) dochází mezi 6. a 7. rokem. Sluchové vnímání Mezi 4. a 5. rokem dítě rozdělí větu na slova, okolo 5. roku děti začínají ve slově detekovat dílčí hlásky. Ne