Praxe, administrace §PŘEDPOKLAD 1: Funguje princip projekce – „nevidíme svět, jaký je, ale takový, jací jsme my“ (TALMUD) §Pareidolie, spodobňování, už Leonardo da Vinci § §PŘEDPOKLAD 2: Jsou důvody leccos skrývat §Vědomé versus nevědomé složky osobnosti – to důležité je často skryté: nevíme vše, nechceme vše říct, nemůžeme vše říct, bojíme se něco říct, stydíme se… § §Výhody a nevýhody testu/dotazníku VERSUS PROJEKTIVNÍ METODY ! ZKUSME ZNOVU:….. §V klinické praxi §Komplexní vyšetření – v diagnostice, náročnost na vyhodnocení, kontext nutný §V terapii – odblokování, tvořivost, nalezení cesty dál, cesty hloub k sobě) § §Jakou roli, funkci mají projektivní metody mezi dalšími metodami? §Kdy se předkládají v rámci vyšetření? (Na začátku, na konci….) § §Ve výzkumu osobnosti – pro různé účely §Dopravní psychologie § § I. Testová situace – proč, vysvětlení principu – ale není to úplně možné – skrytý, maskovaný účel/princip – nesmí se porušit, navádět… §Strach: ne z výkonu, ale z odhalení skrytého §Atmosféra důvěry, uvolněnosti, tvořivosti § §II. Testový materiál – nestrukturovaný, volný podnět, který zároveň vyvolává zájem, asociace, je člověku blízký §III. Inquiry: u mnoha metod – kresebných, manipulačních, se bez toho neobjedeme §IV. Hodnocení, interpretace a závěry: Předpoklady u výzkumníka/terapeuta: kontext, znalost klienta, znalost metody, znalost teorie chování/osobnosti §Rozdíl v psychodiagnostice dětí a dospělých: § §Vývoj, nestabilita osobnosti: odlišit nezralost, dynamiku od odchylky a patologie § §Hranice mezi vědomým a nevědomým obsahem, realita a fantazie § §Citlivost na interakci a na prostředí (pozor na plnění očekávání, pozor na náladu, nemoc) § §Není vnitřní konflikt – možnost hovořit přímo (ale nízká schopnost verbalizace) § §Rorschachův test §Hermann Rorschach, 1921 §Pareidolie – osobnost a percepce §Patologie §Manuály, signování: Bohm, Exner Výsledek obrázku pro ror test § Výsledek obrázku pro ror test §Skoŕovací tabule Výsledek obrázku pro ror test §Tematicko apercepční test §Henry Murray §CAT §Cato §32 tabulí – 4 série §10 tabulí, 50 minut Výsledek obrázku pro tat test §Draw a person, Machoverová, 1949 §FDT, Baltrusch §Baum test - alternativa Výsledek obrázku pro tat test §Draw a person, Machoverová, 1949 §FDT, Baltrusch §Baum test - alternativa Výsledek obrázku pro dap test § Výsledek obrázku pro figure draw test §Zdeněk Matějček Výsledek obrázku pro začarovaná rodina §Terapeutická i diagnostická metoda metoda Výsledek obrázku pro sandspiel §Která metoda Vás nejvíc zaujala – proč? § §Jak využít projektivní metody? Můžou je využívat ne –psychologové? § §ANO! ZA JAKÝCH OKOLNOSTÍ? § §Navrhněte možnost využití pro pedagog, pro sociální pedagogy – jaká metoda, jaký typ projektu, jací klienti, pro jaký účel? §SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. 3. vyd. Praha: Portál, 2005. 306 s. 3. vydání. ISBN 80-7367-050-X. §SVOBODA, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. §ŠÍPEK, J. Projektivní metody. Praha: ISV nakladatelství, 2000, ISBN 80-85866-53-6 §NAJBRTOVÁ, K. Projektivní metody v psychologické diagnostice. Praha: Portál, 2017 § §