VYBRANÉ SNÍMKY Témata probíraná 27.4. 2018 Další informace budou doplněny ve výuce K ANATOMII A FYZIOLOGII MLUVNÍ ORGÁNY ◦ústrojí respirační ◦ústrojí fonační ◦ústrojí artikulační Dýchací cesty ◦ horní cesty dýchací ◦ dutina nosní, vedlejší nosní dutiny, hltan (3 části) ◦ předehřátí, očištění (prach, bakterie) Dýchací cesty ◦ Dolní cesty dýchací ◦ Hrtan ◦ Průdušnice ◦ Průdušky proces dýchání ◦ dýchání je řízeno CNS ◦ dýchací svaly jsou inervovány vlákny z krční a hrudní míchy ◦ prodloužená mícha - inspirační a exspirační neurony Fonační ústrojí ◦ tvoření hlasu – fonace ◦ vydechování vzduchu a přerušování výdechového proudu kmitáním hlasivek ◦ hlas – zvuk, který vznikne průchodem hrtanového tónu vzniklého na hlasivkách rezonančními dutinami nad hrtanem – násadní trubicí Násadní trubice ◦supraglotický prostor hrtanu ◦hltan ◦dutina ústní ◦nosohltan ◦dutina nosní ◦barva lidského hlasu ◦tvar a objem – charakteristické individuální rozdíly Hlasivky ◦ svalově-vazivové útvary ◦ napjaté od štítné chrupavky ke chrupavkám hlasivkovým ◦ přední spoj je nepohyblivý ◦ zadní se pohybuje pomocí rotace a posunu hlasivkových chrupavek Hlasivky - postavení ◦ základní pohyb ◦ přesun do střední čáry, kde se vzájemně dotknou ◦ ventilační postavení ◦ fonační postavení ◦ systém chrupavek Ústrojí artikulační Pohyblivé části mluvidel ◦ dolní čelist (mandibula) ◦ rty ◦ jazyk ◦ měkké patro ◦ čípek (uvula) Pevné, nepohyblivé části mluvidel ◦ horní čelist (maxila) ◦ dásňové výběžky (alveoly) ◦ tvrdé patro Dolní čelist - mandibula ◦ pohyblivost zajišťuje neuromuskulární aktivita především žvýkacích svalů ◦ pohyb otáčivý (rotační) ◦ pohyb posuvný (translační) ◦ svalstvo dolní čelisti je propojeno se svalstvem rtů Pohyb mandibuly ◦ otevírání úst ◦ zavírání úst ◦ posun dopředu ◦ posun vzad ◦ posun do stran Části jazyka ◦kořen – zadní část ◦hřbet – střední část ◦hrot – přední část ◦zadní část spojená s jazylkou a hrtanem ◦slinné žlázy ◦podjazyková, podčelistní, příušní ◦povrch jazyka – papily ◦chuťové pohárky Tvrdé a měkké patro Tvrdé patro K RINOLALII A PALATOLALII Rezonance • fyzikální jev – klíčový význam pro akustickou skladbu hlásek: - samohlásek – tónů - souhlásek – šumů • rezonanční dutiny – specifické zabarvení základního hrtanového tónu • vyvážený poměr mezi oralitou a nazalitou Velofaryngeální závěr (VFZ) ◦ všechny struktury patra, hltanu a bezprostředního okolí, které se podílejí na zabezpečení jeho funkcí ◦ nutné pro řeč, barvu hlasu, hlas mluvní i zpěvní, pískání, polykání, foukání a sání Funkce uvedených struktur ◦ primární funkce ◦ respirační a polykací ◦ sekundární funkce ◦ řečová Funkce VFZ nepneumatické aktivity ◦sání, polykání, kloktání, zvracení ◦velmi pevný závěr ◦ měkké patro se zvedá velmi vysoko v hltanu ◦ laterální stěny se uzavřou po celé délce ◦ potrava nevnikne do nosu Funkce VFZ pneumatické aktivity ◦ foukání, hvízdání, řeč, zpěv ◦ velum vykonává pohyb nahoru a dozadu ◦ výška dle produkovaných fonémů a fonetického kontextu Funkce VFZ proces dýchání ◦ měkké patro visí volně ve faryngu proti kořenu jazyka ◦ umožňuje volný průchod vzduchu z plic do nosní dutiny ◦ stejné při tvorbě nosovek Dělení rinolalie - terminologie hyponazalita ◦ huhňavost uzavřená ◦ rhinophonia clausa ◦ hyporinolalie hypernazalita ◦ huhňavost otevřená ◦ rhinophonia aperta ◦ hyperrinolalie smíšená forma ◦ rhinophonia mixta Orofaciální rozštěp ◦ porušení vývoje střední části obličeje ◦ primární patro – ret a alveolární výběžek ◦ sekundární patro – tvrdé a měkké patro ◦ vznikají ve 4. – 9. týdnu nitroděložního vývoje Vznik rozštěpu ◦ opoždění horizontalizace patrových desek, které se zakládají původně vertikálně ◦ dislokace, defekt nebo i chybění měkkých i kostních částí tkání ◦ rozštěp rtu – 27. – 30. den těhotenství ◦ rozštěp patra asi o 14 dní později ROZDĚLENÍ PŘÍČIN ROZŠTĚPŮ Vnitřní Dědičnost 20-40% Vnější Prenatální infekce Fyzikální vlivy Mateřské vlivy Chemické vlivy TORCH Toxoplazmóza Rubeola Cytomegalovirus Herpetické infekce Mechanické poškození - úrazy Snížené množství plodové vody Radioaktivní a RTG záření Věk matky nad 38 let Porucha látkové výměny matky Nepřiměřená výživa a vitaminóza Diabetes mellitus matky Epilepsie u matky Toxiny Drogy Alkohol Léky Nadbytek vitaminu A Důsledky rozštěpových vad- shrnutí ◦ Narušení vitálních funkcí ◦ Myofunkční obtíže ◦ Zánětlivá onemocnění ◦ Narušení růstu horní čelisti Důsledky rozštěpových vad - shrnutí ◦ Poruchy rezonance ◦ Poruchy artikulace – srozumitelnost projevu ◦ Poruchy hlasu ◦ Poruchy sluchu ◦ Narušený vývoj řeči ◦ Narušené koverbální chování Další faktory ◦ pooperační trauma (jizvy) ◦ řečová a citová deprivace ◦ reakce okolí na rozštěpovou vadu ◦ adekvátní míra stimulace Zaměření logopedické terapie  korekce rezonance  korekce artikulace  průpravná cvičení zaměřená na posílení patrohltanového závěru  masáže  dechová cvičení Důležité prvky logopedické terapie ◦ úprava polohy jazyka ◦ hlasitost ◦ sluchový trénink ◦ zvětšení čelistního úhlu ◦ práce s hlasem ◦ dechový trénink ◦ artikulační terapie ◦ poskytování zpětné vazby, vizuální feedback K DYSARTRII Dysartrie ◦ neurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost ◦ porušení centrálního anebo periferního systému ◦ porucha neuromuskulární exekuce řeči ◦ narušení subsystémů – respirace, artikulace, rezonance, fonace a prozodie ◦ komplexní forma NKS Anartrie ◦ nejzávažnější poruchy řečových modalit ◦ praktická ztráta verbální komunikace s okolím ◦ neschopnost artikulované mluvy ◦ případně ve spojení s neschopností tvořit hlas – afonií ◦ možné spojení s dysfagií Kortikální, korová dysartie ◦ vzniká poškozením motorických korových oblastí mozku ◦ artikulace je nejasná, setřelá a hlavně u delších větných celků ◦ řeč má spastický charakter ◦ Iterace ◦ přídatné mlaskavé zvuky ◦ snížená kvalita prozodických faktorů Pyramidová dysartrie ◦ spastická obrna svalstva mluvidel ◦ zvýšený tonus – tvrdost řeči ◦ výskyt zvýšené nosovosti ◦ kvalita výdechového proudu x kvalita hlasu ◦ hypomimie, amimie ◦ „spastický pláč a smích“ ◦ zachování primárních funkcí Extrapyramidová dysartrie ◦ porucha mimokorového systému ◦ porucha podkorových ganglií motorické dráhy ◦ svalový tonus dýchacího, hlasového a řečového systému ◦ hypertonická a hypotonická forma Extrapyramidová dysartrie a) hypertonická forma ◦ pomalá, ztuhlá řeč ◦ poruchy hrudního dýchání, časté vdechy během řeči ◦ narušena fce hlasivek – trpí tvorba hlasu ◦ zvýšená nosovost ◦ změny tempa a melodie řeči ◦ Parkinsonova choroba Extrapyramidová dysartrie b) hypotonická forma ◦ narušené dýchání – některé hlásky vyrážené, některé zní slabě ◦ narušena je prozodie ◦ změny v poloze hlasu Bulbární dysartrie ◦ následek poškození motorických nervů v bulbu ◦ porucha typu chabé obrny ◦ nedostatečným svalovým napětím je narušena artikulace hlásek, které vyžadují zvýšenou koordinace a svalové napětí ◦ hlas je dysfonický, někdy dochází k afonii ◦ objevuje se hypernazalita ◦ „hot potato speech“ Cerebelární – mozečková dysartrie ◦ poškození mozečku a jeho drah ◦ narušena koordinace svalů hrtanu a artikulačních orgánů ◦ dochází k problémům s regulací síly, rychlosti, načasováním a řízením volních pohybů ◦ porucha dýchání ◦ často se vyskytuje hypernazalita ◦ artikulace hlásek bývá nepřesná ◦ dochází k prodlužování hlásek ◦ hlas je tvořen s námahou, síla, výška je neměnná ◦ celkově je způsob řeči velmi nápadný ◦ řeč je často nesrozumitelná Kombinovaná – smíšená dysartrie ◦ vyskytuje se velmi často ◦ záleží na tom, jaký motorický systém je narušen Principy terapie - dospělí ovčasná péče ostanovit dlouhodobý reedukační plán ozlepšit srozumitelnost řeči – praktická řečová komunikace oobtíže jsou patrné v celém motorickém systému okoordinace práce se somatickou rehabilitací Principy cvičení ◦ modifikace cvičení – dechová, fonační, rezonanční, artikulační ◦ variace v prozódii řeči a jejím využití ◦ rytmizační a intonační postupy ◦ využití neverbální komunikace a komunikačních pomůcek ◦ skupinové formy terapie Principy terapie u dětí s dysartrií Zásady rozvíjení hybnosti a řeči ◦ Zásada vývojovosti ◦ Zásada reflexnosti ◦ Zásada rytmizace ◦ Zásada komplexnosti ◦ Zásada kolektivnosti ◦ Zásada individuálního přístupu Proces polykání ◦ Řada náhledů a dělení na fáze ◦ Vědomá fáze ◦ Nevědomá fáze Vědomá fáze ◦ potrava přijatá do dutiny ústní je volní aktivitou zpracovávána – rty, zuby a jazyk ◦ vytváří se bolus – sousto, které je polknutím dopraveno do hltanu – farynx Nevědomá fáze ozačíná podrážděním smyslových receptorů v hltanu – podnět k reflexní fázi procesu polykání oreflexní mechanismy chrání dýchací cesty před vdechnutím potravy Nevědomá fáze  hrtan se zvedne a hrtanová příklopka zabrání vstupu potravy do hrtanu  dýchání se zastaví a potrava vstoupí z hltanu do jícnu  peristaltickými pohyby se pak dostává do žaludku ◦ Jedná se pouze o výběr snímků k dalšímu doplnění ve výuce – pouze pro studijní účely.