ÚVODNÍ INFORMACE PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. SPROC_ISPP a SPSPC_SPjaro 2018 Kontakty  PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. gajzlerova@ped.muni.cz konzultační hodiny dle individuální domluvy Informace o absolvování - ZKOUŠKA  6 kreditů  forma – scanovací testy /on-line testy  termíny – budou v IS  pro absolvování – nutných 70 % správných odpovědí  okruhy – v IS Literatura povinná  BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016 Povinná literatura:  PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.  Valenta, M. Slovník speciální pedagogiky. 2015, Portál  Lechta, V. Inkluzivní pedagogika, 2016. Portál Další publikace Další publikace Kurikulární dokumenty  Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání  Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální.  Školský zákon 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů  novela 82/2015 Sb.  Vyhláška č. 72/2005, ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních  Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných  Zákon 108/2006 sb. o sociálních službách Přehled témat  Speciální pedagogika  vymezení oboru  Integrace, Inkluze  Legislativa a Změny s novou legislativou  Žák se SVP žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, legislativa, RVP pro základní vzdělávání  Podpůrná opatření  Poradenské služby Vymezení oboru Speciální pedagogika1 Terminologie  postižený člověk – nahrazováno  jedinec se speciálními potřebami, jedinec s postižením  WHO 1980 a změna z r. 1990 – viz kapitoly s. 114, obr. 2  poškození, omezení a postižení x poškození, aktivita a participace  Zdravotní postižení  postižení mentální, tělesné, zrakové, sluchové, vady řeči, autismus, souběžné postižení více vadami, poruchy učení nebo chování  Zdravotní znevýhodnění  zdravotní oslabení či dlouhodobá nemoc  Sociální znevýhodnění  rodinné prostředí s nízkým socioekonomickým statusem, nařízená ústavní či ochranná výchova, postavení azylanta či uprchlíka Označení odlišnosti pro potřeby vzdělávání  žák s postižením, znevýhodněním - dříve  dítě/žák se speciálními vzdělávacími potřebami  dle zákona č.561/2004 Sb. = dítě/žák se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním a dítě/žák mimořádně nadaný - dříve  NOVĚ „…osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření…“  + výčet § 16, odst. 9  vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb.  vyhláška 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných Metody  reedukační  kompenzační  rehabilitační Speciálně pedagogické zásady (Kábele)  Zásada prevence –  Zásada komplexnosti –  Zásada dispenzarizace –  Zásada integrace, socializace a resocializace –  Zásada optimálního prostředí – zajímavosti  www.chodicilide.cz  http://chodicilide.cz/pro-ucitele/  https://youtu.be/-QQV89b4y-M - taxi  https://youtu.be/wvMEpRNobW8 - akrobacie  https://youtu.be/6Rq_12gIy4w - horolezec  https://youtu.be/YjQYLdAFgEA - na zastávku - ZP  https://youtu.be/p26QUHhi28M - překážka - ZP  https://youtu.be/6ZQf6U9Sagw - autobus - ZP  https://youtu.be/MojJ2wLP4Eo - nádraží - SP  https://youtu.be/DCzp-QTCiac - komunikace - TP  https://youtu.be/UrB0ZuZbAUc - plošina - TP  https://youtu.be/1z4Ocjo-9Pg - exkurze - TP Integrace x Inkluze2 Spec. ped. vývojové fáze • exkluze • segregace • integrace • inkluze Vývoj postoje společnosti a inkluzivního vzdělávání popření akceptace pochopení znalost Videa - Integrace x Inkluze  Integrace x Inkluze  https://www.youtube.com/watch?v=PqZE9WRoOrI&list=PL3Wv3 QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod&index=5  0:44 – 1:30  Jana Konopásková – integrace je proces… Integrace x Inkluze Integrace – „pro děti s postižením“  přístupy a způsoby zapojení žáků se SVP do hlavních proudů vzdělávání do běžných škol (Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník)  vyžaduje větší přizpůsobení dítěte škole (Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky)  akceptuje duální systém (speciální i běžné školy) (Lechta, V. Inkluzivní pedagogika, 2016) inkluze = inkluzivní škola – „škola pro všechny“  škola vytvářející prostor pro realizaci principu spravedlivých vzdělávacích příležitostí (Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník)  vzdělávání začleňující všechny děti do běžných škol  snaha přizpůsobit edukační prostředí dětem (Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky, 2010)  předmětem inkluze je mnohem širší populace, než jen děti s postižením (Lechta, V. Inkluzivní pedagogika, 2016) Inkluze v celosvětovém kontextu Groups excluded from/or marginalised within education (UNESCO, 2009, p.7) Inkluze  je založená na ideji integrace, ale rozdílnost jedinců je již chápána jako normalita  https://www.youtube.com/watch?v=HKmn9FmH6So&list=PL3Wv3QI6zULd3s UPLzsC6jkwql8bR0aod  budu chodit…  jako „akceptování“ Se změnami ve společnosti se prohlubuje snaha po inkluzi žáků se SVP do školy hlavního vzdělávacího proudu Inkluzivní vzdělávání Rok 2015/16 – 78 717 žáků se SVP celkem – z toho v běžných třídách v inkluzivním vzdělávání 49 225 žáků  5,6 % Zdroj ČŠI Integrace x Inkluze  Integrace je cestou – inkluze je cílem (V. Lechta, 2016)  v rámci integrace/inkluze hovoříme i o následném zapojení jedinců se SVP do majoritní společnosti i v rámci sociální a pracovní složky Principy inkluzivního vzdělávání  http://www.inkluze.cz/clanek-491/principy-inkluzivniho-vzdelavani Legislativa a změny s novou legislativou3 Legislativní opatření  ratifikace Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením (podzim 2009)  na základě ratifikace byl zpracován Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením (2010–2014)  koncipován Národní akční plán vzdělávání (NAPIV) z března roku 2010  Akční plán inkluzivního vzdělávání 2016-2018 Zákon  Školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů  poslední novela - zákon č. 82/2015 Sb.  § 16 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami  § 116 Školská poradenská zařízení Možnosti vzdělávání v současných podmínkách  Nově definuje vyhláška č. 27/2016 Sb. - § 19 Vyhlášky  Vyhláška č. 72/2005 Sb., ve znění vyhlášky. č. 197/2016 Sb.  příloha č. 1-5 Vyhlášky  Vyhláška č. 27/2016 Sb. ve znění vyhl. č. 270/2017 Sb. Shrnutí systém vzdělávání Co se změnilo s novelou šk. zákona? Rámcové vzdělávací programy RVP pro základní vzdělávání (září 2017)  část D; kapitola 8  část D; kapitola 9 RVP pro obor vzdělání základní škola speciální (2008)  vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením Předškolní vzdělávání MŠ MŠ speciální přípravná třída ZŠ přípravný stupeň ZŠ speciální Povinná školní docházka ZŠ ZŠ praktická (max. do r. 2018, II. st. ZŠ) ZŠ speciální Profesní příprava SOU OU Praktická škola jednoletá Praktická škola dvouletá Podpůrná opatření4 Podpůrná opatření - § 16, zákon 82/2015 Sb.  nezbytné úpravy  bezplatné Podpůrná opatření  5 stupňů podle organizační, pedagogické a finanční náročnost  Podpůrná opatření prvního stupně  Podpůrná opatření 2. až 5. stupně  5. stupeň  Poskytována samostatně, nebo v kombinaci různých druhů a stupňů  KATALOGY PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ – UPOL  Systémová podpora inkluzivního vzdělávání  http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy  http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-vseobecny/katalog-vseobecny.pdf Podpůrná opatření 1. stupně – příloha č. 1 vyhlášky č. 27/2015 Sb.  zpracována školou v plánu pedagogické podpory (vzor příloha č. 3)  popis obtíží a SVP potřeb  podpůrná opatření 1. st.  stanovení cílů podpory  způsob vyhodnocování a naplňování plánu  podpis osob, které s ním byly seznámeni výstava Výstava naše cesta  https://www.youtube.com/watch?v=qOI4SOlt2lA&index=3&list=PLbwk CYN5dYeLqXe3ep4ILnqIsBz2NCNdw  http://chodicilide.cz/ Pedagogicko-psychologické poradenské služby v ČR5 Poradenské služby  70. léta 20. stol. – vznik Pedagogicko-psychologických poraden (PPP)  po roce 1990 – vznik speciálně pedagogických center (SPC)  soukromé služby a poradenství  neziskové organizace (např. peer programy) Legislativní vymezení  Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání - Školský zákon  ve znění pozdějších předpisů (novela č. 82/2015 Sb.)  § 116 Školská poradenská zařízení  Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb.  PŘÍLOHA 1-5 Základní přehled PPP SPC SVP z.109/2002 výchovný poradce školní metodiky prevence školní psycholog školní speciální pedagog Poradenské služby Školská poradenská zařízení – vyhl. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb.Poskytované školou Středisko výchovné péče (SVP)  definována zákonem č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních ve znění z. č. 383/2005 Sb. a z. č. 352/2011 Sb. - § 16 Středisko výchovné péče (SVP) Cílem je:  okamžité pomoci, rady, systematické péče dětem a žákům s výchovnými problémy,  předcházení,  rozvíjení spolupráce s rodinou,  ochrana práv dítěte  ambulantní nebo celodenní péče  max. 2 měsíční dobrovolný pobyt Středisko výchovné péče (SVP)  spolupracuje s  PPP, SPC  OSPOD  poskytuje všestrannou preventivně-výchovnou speciálně pedagogickou péči a psychologickou pomoc  poradenské služby http://vimeo.com/34680196 celkem 8:30 Film Do dna Školská poradenská zařízení Pedagogicko-psychologická poradna  zaměření  komplexní psychologická, speciálně pedagogická a sociální diagnostika  cíl  činnosti Pedagogicko-psychologická poradna (PPP)  zjišťování připravenosti žáků na povinnou školní docházku  doporučuje zařazení žáka se SVP  zjišťuje speciální vzdělávací potřeby  návrhy na vhodná opatření Pedagogicko-psychologická poradna (PPP) • další aktivity ▫ informační a metodická činnost, příprava podkladů ▫ pracovníci Speciálně-pedagogické centrum (SPC)  zaměření  těžiště služeb  systematická speciálně pedagogická psychologická a psychoterapeutická práce / diagnostika  komplexní služby  činnosti SPC – příklady činností  zapůjčování speciálních pomůcek, literatury,  pomoc rodičům  kooperace se základními školami,  spolupracuje při vytváření individuálních vzdělávacích plánů (IVP),  může také provádět supervize a metodické vedení pedagogů Speciálně-pedagogické centrum (SPC)  služby  pracovníci  standardní činnosti  společné  speciální školní poradenské pracoviště Poradenské služby poskytované ve škole Škola nově  Škola zakládá „školní poradenské pracoviště“  Zpracovává a uskutečňuje program poradenských služeb ve škole - obsahuje  Popis a rozsah činností  výchovného poradce  školního metodika  případně šk. speciálního pedagoga a šk. psychologa  Preventivní program školy  Podílí se na poskytování podpůrných opatření  Spolupracuje s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků (OSPOD – orgán sociálně-právní ochrany dětí)  Spolupracuje se školským poradenským zařízením Výchovný poradce  pracují na všech ZŠ, SŠ, ZŠ pro žáky se SVP  příloha č. 3 k vyhl. č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. Školní metodik prevence • pracují na všech ZŠ, SŠ, ZŠ pro žáky se SVP ▫ minimální preventivní program školy • další oblasti Školní psycholog a Školní speciální pedagog  může být na všech školách, ale není povinnou funkcí  Standardní činnosti  příloha č. 3 k vyhl. č. 72/2005 Sb. ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb. Poradenská zařízení - základní údaje – kde je najít  Kdo pracuje v jednotlivých pracovištích?  Jakou formou práce probíhá?  Příloha č. 1, vyhlášky č. 72/2005 Sb. – PPP  standardní činnosti poraden  Příloha č. 2, vyhlášky č. 72/2005 Sb. – SPC  standardní činnosti společné  standardní činnosti speciální  Příloha č. 3, vyhlášky č. 72/2005 Sb. - škola  Výchovný poradce, Školní metodik prevence  Školní psycholog, Školní speciální pedagog  Příloha č. 4, vyhlášky č. 72/2005 Sb. – pracovníci PPP, SPC  Činnosti pedagogických a dalších pracovníků zajišťující poradenské služby ve školských poradenských zařízeních Odkazy  www.msmt.cz  www.ippp.cz  www.nuv.cz  www.wiki.rvp.cz  http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096060107-klic/206562221700009/  sourozenci jedinců s postižením  Projekt MIŠ (http://www.minimalizacesikany.cz) Rodina dítěte se zdravotním postižením Funkce rodiny  Výchovná  Rodič přebírá zodpovědnost za své děti  Zajišťuje výchovu, vzdělání, bezpečí, vštěpování mravních zásad  Emocionální  Vzájemné uspokojování potřeb členů rodiny  Primární prožívání lásky, úcty, respektu, běžných starostí, emocionální rovnováha  Ekonomická  samostatná hospodařící jednotka  Biologicko-reprodukční  Uspokojení biologických potřeb  Dítě – pocit spokojenosti Rodiče: Sourozenci: Dítě s postižením: Postižení dítěte: Kvalita života Situace rodiny + Faktory ovlivňující situaci rodiny Fáze akceptace postižení: Šok a popření Bezmocnost Rovnováha Reorganizace Systém péče Lékařská péče Škola Občanské poradny Spolky, NNO, nadace Respitní péče Sociální pracovník Školská poradenská zařízení Raná péčeDuchovní služby Psycholog Domácí péče Legislativa a doporučení autoři  Zákon 108/2006 sb. o sociálních službách  Vágnerová  Pipeková  Chvátalová v případě dotazů gajzlerova@ped.muni.cz Děkuji za pozornost