STUDIJNÍ MATERIÁL-LOGOPEDICKÁ PREVENCE RVP-PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ - komunikativní kompetence ¨ Ovládá řeč, vhodně formuluje věty, samostatně vyjadřuje myšlenky, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede dialog ¨ Dokáže vyjadřovat a sdělovat prožitky, pocity, nálady a to různými prostředky (řečovými, výtvarnými, hudebními, dramatickými) ¨ Domlouvá se gesty i slovy ¨ Ovládá dovednosti předcházející čtení a psaní ¨ Komunikuje bez zábran s dětmi i dospělými ¨ Průběžně rozšiřuje slovní zásobu, aktivně ji používá VÝVOJ HRUBÉ MOTORIKY ¨ 1.-4. měsíc: úchop celou rukou, pohyby pažemi, pase koníčky, natahuje se po předmětech ¨ 4.-8. měsíc: sedí bez opory, kulí se z břicha na záda ¨ 8.-12. měsíc: leze, s oporou stojí, při držení chodí ¨ 1.-2. rok: rychle leze, samo stojí, chodí, později se snaží o běh ¨ 3 roky: zlepšování koordinace celého těla, kope do míče, skáče na místě ¨ 4 roky: utíká, skáče, leze po žebříku ¨ 5 let: chodí pozpátku, chytí míč, skáče přes švihadlo VÝVOJ JEMNÉ MOTORIKY ¨ 1.-4. měsíc: nepodmíněný uchopovací reflex, ruka směrem k ústům ¨ 4.-8. měsíc: úchop oběma rukama, později hrabavý úchop (do dlaně) vše vkládá do úst, přendává předměty z ruky do ruky, zkoumá předměty, s oblibou je vyhazuje na zem ¨ 8.-12. měsíc: pinzetový úchop, stále dává vše do pusy, manipulace s předměty ¨ 1.-2. rok: lepší koordinace pohybů, začíná stavět z kostek, manipulační hry, posun v sebeobsluze ¨ 3 roky: sebeobsluha, hygiena ¨ Předškolák: zpřesňování pohybů, jejich koordinace, hbitost VÝVOJ GRAFOMOTORIKY ¨ 1.-2. rok: dítě začíná čárat, čáry naznačující kývavý pohyb a čáry do všech směrů ¨ 2. rok: kruhové čáranice ¨ 3. rok: jednoduchá znaková kresba, napodobují čáry různých směrů podle předlohy ¨ 4. rok: nakreslí křížek ¨ 5. rok: nakreslí čtverec ¨ 6. rok: trojúhelník