Snímky k doplnění Specifické poruchy učení •dyslexie •dysortografie •dyskalkulie •dysgrafie •dyspinxie •dysmúzie Specifický logopedický nález • při vyšetření často udáván opožděný vývoj řeči • artikulační neobratnost • jednotlivé hlásky vysloví většinou správně • obtíže činí výslovnost náročnějších, víceslabičných a složených slov • výslovnost je namáhavá, neobratná • insuficientní motorika mluvidel – dyspraxie • (příklady slov byly uvedeny v tématu diagnostika) Specifický logopedický nález • specifické asimilace • dítě spodobňuje artikulačně nebo akusticky blízké hlásky, pokud se vyskytují v rychlém sledu • asimilace sykavkové – suší → susí • asimilace tvrdých a měkkých hlásek • potíže činí slova, ve kterých se měkké a tvrdé hlásky střídají – hodiny – hodyny • vzácnější – asimilace znělých a neznělých souhlásek • výslovnost je nejasná – setřelá • často spojené s poruchou fonematického sluchu K symptomatickým poruchám… Vývoj řeči u dětí s mozkovou obrnou závisí na: • postižení motorických drah • celkovém tělesném stavu • mentálním potenciálu • prostředí, ve kterém dítě vyrůstá • přítomnosti či absenci dalších poruch Foneticko-fonologická rovina • u dětí s MO má nejtypičtější průběh • výslovnost - motorický akt • Vytváření asociace mezi zvukem a jeho zdrojem • Narušení vývoje fonematické diferenciace Lexikálně-sémantická rovina • omezení aktivního získávání poznatků o prostředí vzhledem k omezeným pohybovým možnostem • kombinace s dalšími obtížemi Morfologicko-syntaktická rovina • narušený vývoj této roviny • struktura a délka větných celků • spojení s dalšími obtížemi – MP – narušení obsahové složky řeči Pragmatická rovina • Motivace ke komunikačnímu záměru x možnosti realizace Komunikační obtíže u dětí s MO – shrnutí  poruchy vývoje řeči  poruchy článkování řeči – dysartrie  poruchy fluence řeči  mutismus  orgánové odchylky řečového efektoru Postup logopedické terapie • úprava postury • vytvoření a udržení očního kontaktu • kompenzace obtíží v primárních funkcích • rozvoj orofaciální motoriky • terapie poruch citlivosti • motivace ke komunikaci • stabilizace napětí svalstva orofac. oblasti Postup logopedické terapie • rozvoj fonematického sluchu • rozvoj aktivní a pasivní slovní zásoby • rytmizační cvičení • grafomotorika • práce s počítačem • Lze doplnit o zásady rozvoje hybnosti a řeči a terapeutické postupy (Klenková, J. a kol. – Terapie v logopedii) Specifika logopedické intervence u dětí s MP • včasná diagnostika a zahájení péče • stimulace celkového vývoje • mentální x chronologický věk • vzájemná výměna podnětů – matka – dítě • zásada imitace přirozeného vývoje řeči • zásada vývojovosti a názornosti • zásada rytmizace • hravá forma • správný řečový vzor • využití systémů AAK Rozvoj KS dětí s mentálním postižením • Obsah – forma • od hlasu přes významové zvuky až k tvorbě pojmů • pasivní a aktivní cvičení motoriky artikulačního aparátu • rozvoj podpůrných, dílčích složek • schopnost fonematické diferenciace K alternativní a augmentativní komunikaci Systémy AAK • všechny prostředky, které umožňují komunikovat jinak a lépe než přirozenými prostředky - pokud je jejich funkce omezena nebo zcela chybí • kompenzace anebo nahrazení závažného narušení komunikační schopnosti • využití v expresivní i receptivní úrovni Vymezení základních pojmů • alternativní komunikace • závažné formy narušené komunikační schopnosti • výrazné narušení verbální komunikace • náhrada mluvené řeči Vymezení základních pojmů • augmentativní komunikace • podpora již existujících komunikačních možností a schopností • rozšíření na adekvátní úroveň – záleží na potřebách klienta Cíl AAk • umožnit jedincům se závažnými poruchami komunikačního procesu aktivní dorozumívání • zapojení do života společnosti Cílová skupina – uživatelé AAK • Variabilita speciálních vzdělávacích potřeb • Variabilita věkových kategorií • Variabilita aplikovaných systémů Využití AAK • Vrozená, vývojová narušení komunikačního procesu • obtíže vývojového charakteru • Mentální postižení, autismus, mozková obrna, narušený vývoj řeči • Získaná narušení komunikačního procesu • Obtíže spojené s CMP, úrazy, degenerativními onemocněními různého charakteru Aplikace aak • Limity komunikační schopnosti • specifika základních komunikačních mechanismů – zjištění obtíží daného klienta v oblasti: • produkce - formální složka - obsahová složka • porozumění Hlediska výběru systému AAK • Dle Z. Janovcové (2003) • Pedocentrická hlediska • Systémová hlediska Pedocentrická hlediska • potřeba a motivace ke komunikaci • verbální dovednosti • rozsah aktivní a pasivní slovní zásoby • kognitivní schopnosti • fyzické dovednosti • stav smyslových orgánů • podpora rodiny a personálu (nemocnice, LDN) • předpoklad dalšího vývoje Systémová hlediska • způsob přenosu - dynamický - statický • ikonicita • rozsah slovní zásoby a shoda s mluveným jazykem Důležitou součástí výběru vhodného komunikačního systému je také zhodnocení schopnosti „výběru“ – způsobu, jakým je zvolený systém (s pomůckami technického či netechnického charakteru) využíván. V tomto případě existují následující varianty: • přímý výběr – daná osoba je schopna na klávesnici, komunikační tabulce, tabletu, sama provést výběr: otáčet listy v komunikačním deníku, ukázat prstem, stisknout tlačítko, použít klávesnici. Podle možností klienta lze využít i variantu přímého výběru s jednoduchou pomůckou v podobě ukazovátka (např. hlavové ukazovátko, ústní ukazovátko), nebo jednodušší technickou pomůckou – optická, světelná ukazovátka (laserový pointer, speciální čelové lampičky apod.). Tento způsob výběru umožňuje nejvyšší míru spontaneity jednání. • nepřímý výběr – tzv. skenování, které umožňuje speciální software. Symboly, písmena či obrázky jsou uspořádány v mřížce, po jednotlivých políčcích se pohybuje kurzor. Rychlost a směr pohybu kurzoru je možné nastavit, jakmile se zastaví na požadovaném políčku, klient potvrdí výběr (např. stisknutím tlačítka myši, mrknutím oka dle technických možností). V praxi je užívána také varianta, kdy klient spínačem uvede kurzor do pohybu, a jakmile se přesune na požadované políčko tak uvolněním spínače potvrdí výběr. Dělení systémů AAk   dělení metod AAK metody AAK s pomůckami netechnické technické bez pomůcek Metody AAK • bez pomůcek (unaided) • užití prostředků neverbální komunikace • pohled • mimika • gestikulace • vizuálně motorické systémy Metody AAK • s pomůckami (aided) • netechnické (low tech) • předměty, obrázky, fotografie, symboly – piktogramy • technické (high tech) • elektronické komunikační pomůcky a počítače • doplňky ke snadnějšímu ovládání počítače Systémy bez pomůcek dynamické systémy vybrané systémy s ohledem na naši praxi • Vizuálně-motorické systémy Znak do řeči • využití řeči těla – přirozených gest a mimiky • ZDŘ není znakovým jazykem, ale kompenzačním prostředkem • doplněk hlavně expresivní stránky řeči • Ikonicita – vysoká míra vazby na „realitu“ • Libuše Kubová – Znak do řeči – publikace se znakovou zásobou Znak do řeči • Výhody využití Znaku do řeči: • Včasný kontakt s řečí těla • Nižší motorická náročnost • Úprava projevu ze strany komunikačního partnera • Ilustrativnost znaku • Vizualizace sdělení – souhlasný rytmus slova a znaku • Pozitivní komunikační prostředí • (více informací je ve skriptech) Komunikační systém MAKATON www.makaton.org • MArgaret Walker – KAthy Johnston – TONy Cornforth • jazykový program • systém manuálních znaků a symbolů • aided + unaided • využívá se i v kombinaci s mluvenou řečí • potenciál pro rozvoj čtenářských dovedností Makaton • znakování je doprovázeno mluvenou řečí • key-word approach • grammatical translation approach • slovník Makatonu obsahuje 450 slov seřazených do 8 stupňů • 9. stupeň – návrh osobního seznamu slov – individuální potřeby a zájmy • http://www.youtube.com/watch?v=WZxpqjCzp8g • Další informace jsou ve skriptech Komunikační systémy se symboly Výběr s ohledem na českou praxi Piktogramy • obvyklá forma předávání instrukcí, příkazů, varování • usnadnění orientace v nejrůznějších prostředích bez vazby na jazyk • užití pokud není rozvinuta schopnost číst • velmi široké využití • lze využít v kombinaci s mluvenou řečí, manuálními znaky Další informace ve skriptech Komunikační deník Dle systematického uspořádání symbolů může být deník: • schematické uspořádání – slovní zásoba, doplněná o fotografie, obrázky i reálné předměty je vázána na klíčové události, aktivity v běžném životě uživatele, zážitky (výlet, návštěva apod.); uspořádání deníku umožňuje posílení orientace v časovém schématu, lze tak vytvořit soubor témat ke konverzaci • taxonomické – deník je rozčleněn do kategorií (rodina, škola, volný čas….) • sémanticko-syntaktické – deník je rozčleněn dle využití gramatických zákonitostí; • abecední – piktogramy jsou řazeny podle abecedy; • lze využít také řazení dle frekvence používaných pojmů; • k odlišení či uspořádání piktogramů v deníku lze využít také barev (např. žlutý list pro osoby a zájmena, zelený pro slovesa, oranžový pro podstatná jména) Komunikační tabulky • Patří mezi nejčastěji využívané komunikační pomůcky • Reálné předměty (ve zmenšené podobě) • Obrázky • Piktogramy • Symboly • Písmena • Slova a věty Specifické techniky ukazování • Prstem • Nosem • Bradou • Pěstí • Nohou • Ukazovátka – hlavové, ústní • Laserový pointer Technické pomůcky Příklady technických pomůcek • Komunikátory – jednovzkazové, vícevzkazové… (www.petit-os.cz) • iPad, tablet (např. aplikace Grid 2, Speakall – www.i-sen.cz) • Počítač + pomůcky ke snazšímu ovládání počítače - adaptované myši, klávesnice, dotyková obrazovka apod. komunikátory • komunikační pomůcky s hlasovým výstupem, které umožňují zaznamenat a opakovaně přehrát jednoduchou frázi, zprávu nebo slovo • digitalizovaná řeč – záznam nahraný v komunikátoru, rychlá a jednoduchá komunikace, ale je omezená pouze na nahraná sdělení • syntetická řeč – uživatel vytvoří sdělení (např. napíše prostřednictvím klávesnice) a pomocí hlasového výstupu je sdělení „přehráno“ • Přehled technických pomůcek – klávesnic, myší a komunikátorů užívaných v naší praxi je k dispozici na webových stránkách: www.petit-os.cz české webové stránky • Skripta https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/668 • Ve skriptech je tisková chyba na ve schématu dělení systémů AAK, zde v prezentaci je v pořádku • www.alternativnikomunikace.cz - stránky SPC Jivenská, Praha (dříve Tyršova) • http://www.dobromysl.cz/ • http://www.helpnet.cz/ • http://www.saak-os.cz/ • http://www.bezbarier.cz/ • http://www.petit-os.cz/ - přehled dostupných technických pomůcek a softwaru zahraniční webové stránky • www.isaac-online.org - Mezinárodní asociace pro AAK • http://www.mayer-johnson.com • http://www.myhandicap.com • http://www.tecsol.com.au • http://www.itaac.com/ • http://www.komunikujmespolu.sk/ Videa • https://www.youtube.com/watch?v=HygplCyZtoA (AAK v praxi) https://www.youtube.com/watch?v=v7EomkHSHvY (AAK v praxi) http://www.youtube.com/watch?v=zSD5n-1zR98 (makaton) http://www.youtube.com/watch?v=Q7PTs3yRm3Y&list=PLymzARV36 uMRl3_CoNM5j8PMKVvN639FC&index=7 (makaton) http://www.youtube.com/watch?v=WZxpqjCzp8g (makaton) • http://www.youtube.com/watch?v=g-gh2hIRhkc (francouzský znakový jazyk) • http://www.youtube.com/watch?v=plPw4H-ZsMg (Cued speech) • http://www.youtube.com/watch?v=vpuicn9zwiU (Cued speech) • http://www.youtube.com/watch?v=_4ME2dy5QbM (LPC – francouzská varianta Cued Speech) Videa • http://www.youtube.com/watch?v=U_QMS-hzRMs (tadoma) • https://www.youtube.com/watch?v=gl1MnT2BtZw (komunikátor) • https://www.youtube.com/watch?v=w-sxeiJdkyQ (skenování) • https://www.youtube.com/watch?v=HygplCyZtoA (kom. situace) • https://www.youtube.com/watch?v=uxtNPxtigvY (Znak do řeči) • https://www.youtube.com/watch?v=OTmPw4iy0hk Videa • Vývoj lidské tváře: https://www.youtube.com/watch?v=wFY_KPFS3LA • Vizita – orofaciální rozštěpy: https://www.youtube.com/watch?v=ZVqZ2kPybGw • Sdružení Šťastný úsměv: https://www.youtube.com/watch?v=WheWArz84I0 • Afázie – příběh Sarah Scott • https://www.youtube.com/watch?v=1aplTvEQ6ew • https://www.youtube.com/watch?v=rUTHNS45Qmc • https://www.youtube.com/watch?v=Zi1yQhYpfFM • https://www.youtube.com/watch?v=a9z6eX85Zn4 • Poruchy hlasu a náhradní hlasové mechanismy • http://www.ceskatelevize.cz/porady/1186000189-13- komnata/206562210800031-13-komnata-stanislava-fisera/ Další odkazy • www.zslogo.cz • www.alos.cz • www.klinickalogopedie.cz • https://www.proafazie.cz/ • http://www.klubafasie.com/index.php?Itemid=2&view=section&layo ut=blog&option=com_content&id=1 (film afázie) Standardní činnosti speciální SPC pro vady řeči dle vyhlášky 197/2015 Sb. • 1. Orientační logopedické vyšetření a depistáž poruch komunikace (depistáž a její realizace byla zmíněna v rámci diagnostiky) • 2. Individuální speciálně pedagogická a psychologická diagnostika u žáků s narušenou komunikační schopností pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě potřeby i zpracovávání návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky s vadami řeči a potřebou využívání náhradních komunikačních systémů. • 3. Individuální logopedická diagnostika, aplikace logopedických diagnostických postupů. • 4. Stanovování podpůrných opatření pro účely vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností a specifickými poruchami učení na podkladě vady řeči. • 5. Stanovování logopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje komunikačních dovedností a komunikační kompetence žáka v oblasti mluvené a psané řeči a jejich vyhodnocování. • 6. Provádění logopedických intervenčních postupů, zejména stimulačních, edukačních a reedukačních. • 7. Podpora senzomotorického, kognitivního a sociálního rozvoje k vytváření primárních školních dovedností a k prevenci vzniku specifických poruch učení. • 8. Provádění kontrolních speciálně pedagogických a logopedických vyšetření. • 9. Metodické vedení pedagogických pracovníků škol při zajišťování podmínek ve vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, včetně metodické podpory pro užívání alternativní a augmentativní komunikace, hlasové výchovy a hlasové hygieny. • 10. Metodické vedení pedagogických pracovníků při zajišťování školních programů primární logopedické prevence. • 11. Zjišťování a stanovování potřeby uzpůsobení podmínek konání maturitní zkoušky, závěrečných zkoušek a přijímacích zkoušek u žáků s narušenou komunikační schopností. • 12. Poskytování logopedické péče žákům s narušenou komunikační schopností vzdělávaným v inkluzívních podmínkách, kterým centrum stanovilo podpůrná opatření, včetně žáků, kteří nevyžadují úpravu vzdělávacího programu. • 13. Metodická podpora zákonným zástupcům žáků s vadou řeči k provádění stanovených logopedických cvičení žáka, zpracování a vedení záznamů o individuální logopedické péči. • 14. Zpracování a vedení záznamů o individuální logopedické péči. • 15. Tvorba didaktických a metodických materiálů pro rozvoj komunikace, tvorba pracovních listů.