Pedagogická praxe souvislá SPk517 obor SPZP Speciální pedagogika Typ studijního předmětu: povinný Rozsah studijního předmětu: 20 hodin Termín: 2. semestr následného magisterského studia Způsob ukončování studijního předmětu: zápočet, Anotace předmětu: Přímá speciálněpedagogická činnost pod vedením speciálního pedagoga (supervizora) ve školách a školských zařízeních odpovídající specializace. Student by měl získat praxi se speciálněpedagogickou diagnostikou a edukací dětí/žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – v riziku/s problémy/s poruchami chování. Součástí praxe bude speciálněpedagogická diagnostika vybraného dítěte, na jejím základě vymezení témat poradenského rozhovoru s jeho vedení. Výstupem praxe bude záznam diagnostiky a průběhu rozhovoru. Výstup předmětu: Záznam případové práce (podle struktury zadané ve výuce předmětu Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s poruchami chování 1), zpráva z praxe Přílohy: 1. Dopis pro učitele supervizora praxe 2. Protokol o přijetí studenta na Pedagogickou praxi souvislou 1 3. Pokyny pro studenta 4. Protokol k průběhu praxe 5. Reflexe praxe učitelem - supervizorem 6. Dohoda o provedení práce Vážená paní učitelko, vážený pane učiteli, děkujeme Vám, že jste přijal(a) vstřícně naši žádost o spolupráci při realizaci pedagogické praxe studentů 1. ročníku následného magisterského studijního programu oboru speciální pedagogika, specializace Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s poruchami chování. Zapojením do této spolupráce se stáváte naším partnerem: · spolurozhodujete při udělování zápočtu studentovi za realizaci praxe; · můžete konzultovat problémy vzniklé v průběhu praxe s metodikem a žádat od fakulty účinnou pomoc; · máte možnost sledovat deník a závěrečnou zprávu z praxe studenta; · stanete se průvodcem studenta a jeho supervizorem v období realizace praxe; · poskytnete, laskavě, studentovi informace a materiály, které jsou nezbytné pro porozumění chodu Vaší školy (školského zařízení) · umožníte studentovi účastnit se pedagogické práce s žáky/dětmi. Činnosti studenta na praxi: · náslechy, spolupráce s pedagogem- volnočasové aktivity, výuka · asistovaná výuka; · orientace ve vedení dokumentace dětí/žáků, třídy; · edukační práce s výchovnou skupinou; · individuální edukační práce – speciálněpedagogická diagnostika a na ní navazující vedení poradenského rozhovoru. Průběh této práce student vede v záznamech pro případovou práce dle zadání z výuky. Pro Vaši informaci uvádíme podmínky pro praxi, které musí student povinně dodržovat: · vedení deníku praxe; · zajištění potvrzení protokolu o praxi; o přijetí studenta na praxi; · zpracování případové studie/diagnostika edukačních potřebí sledovaného dítěte – na základě konzultace s vámi; · v návaznosti záznam poradenského rozhovoru a jeho témat. Termín pedagogické praxe souvislé: jarní (2.) semestr navazujícího magisterského studia Děkujeme za Vaši podporu při přípravě budoucích speciálních pedagogů etopedů a těšíme se na spolupráci. V Brně dne 1. 5. 2018 doc. PhDr.Věra Vojtová,Ph.D vojtova@ped.muni.cz Protokol o přijetí studenta na Pedagogickou praxi souvislou Poskytovatel se sídlem: Kontaktní osoba: ............................................. e-mail:................................. tel: ....................... přijímá na praxi studenta: Jméno, příjmení: ................................................................................................... ....................... Datum narození:.......................................................................................... ................................. Bydliště: ................................................................................................... ................................... Studijní obor: ................................................................................................... ............................ Praxe proběhne ve dnech: ................................................................................................... ....... Místo výkonu praxe: ................................................................................................... ............... Školitel: ................................................................................................... .................................... Student se zavazuje k tomu, že vyvine maximální snahu o naplnění cílů praxe. Je si vědom své povinnosti respektovat příkazy školitele a vedoucích pracovníků poskytovatele. Zdrží se jakékoliv činnosti, která by mohla poškodit dobré jméno poskytovatele. Pokud se během praxe dostane do kontaktu s důvěrnými informacemi, je povinen zachovávat mlčenlivost. Poskytovatel se zavazuje k součinnosti směřující k dosažení cíle praxe. V rámci svých možností a vnitřních pravidel fungování umožní studentovi zejména podílet se na spolupráci s vybranými odbory, konzultovat s pracovníky organizace a poznat činnosti, které poskytovatel zajišťuje. V souladu s ustanovením § 391 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, student odpovídá poskytovateli za škodu, kterou mu způsobí při výkonu praxe nebo v přímé souvislosti s ní. V případě, že studentovi vznikne porušením právních povinností ze strany poskytovatele nebo úrazem při výkonu praxe u poskytovatele nebo v přímé souvislosti s ní škoda, odpovídá za ni v souladu s ustanovením § 391 odst. 4 zákoníku práce poskytovatel. V Brně dne: …………………………………………… doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. školitel garant za katedru SIP PdF MU ………………………………………….. student Pokyny studentům pro pedagogickou praxi 2. ročník navazujícího magisterského studijního programu oboru speciální pedagogika, specializace: Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s poruchami chování Činnosti studenta na praxi: · náslechy, spolupráce s pedagogem- volnočasové aktivity, výuka · asistovaná výuka; · orientace ve vedení dokumentace dětí/žáků, třídy; · edukační práce s výchovnou skupinou; · individuální edukační práce – speciálněpedagogická diagnostika, vedení poradenského rozhovoru; · záznam případové práce. Povinnosti studenta: · vedení deníku praxe; · zajištění potvrzení protokolu o praxi; o přijetí studenta na praxi; · zpracování případové studie – na základě konzultace se supervizorem; · v návaznosti záznam poradenského rozhovoru a jeho témat; Výstupy z praxe zpracované studentem jako podklad pro zápočet: · protokol – na základě deníku, z praxe; · písemný záznam případové studie – speciálněpedagogickou diagnostiku dítěte; · záznam a prezentaci poradenského rozhovoru a jeho témat dle struktury z výuky předmětu „Poradenství, diagnostika a intervence jedinců s poruchami chování “; · zpráva z praxe - reflexe - co se dařilo, slabá místa, příležitosti, nové impulsy; Výstupy z praxe – zavěste do odevzdávárny k předmětu a tištěnou verzi založte do portfolia: a) případovou studii - diagnostiku dítěte/žáka – b) témata poradenského rozhovoru – c) otázky a průběh rozhovoru, d) zpráva z praxe (vychází z reflexe, e) protokol o praxi – naskenovaný i s podpisem vedoucího učitele, f) protokol o přijetí na praxi Termín pedagogické praxe souvislé: 2. semestr následného magisterského studia. V Brně dne 1.5.2018 doc. PhDr.Věra Vojtová,Ph.D vojtova@ped.muni.cz Protokol o praxi Jméno studenta: Škola: Studijní program: Jméno tutora: Datum činnost Počet VH Podpis tutora a razítko školy Reflexe praxe studenta učitelem po skončení pedagogické praxe Jde o formu hodnocení, které považujeme za zpětnou vazbu, mělo by přinést zlepšení přípravy studentů na praxi. Jméno učitele/škola: Jméno studenta: Termín praxe: Prosím o bodové ohodnocení[1] a krátké slovní vyjádření[2] ke kompetencím studenta podle zadaných oblastí: 1. Vystupování a komunikace studenta mezi kolegy školy: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 2. Vystupování a komunikace studenta vůči žákům školy/školského zařízení: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 3. Organizace práce s žáky: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 4. Dovednost facilitace v práci s žáky: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 5. Kreativita a nápaditost: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 6. Silné stránky studenta: 7. Na čem by měl student pracovat 8. Další důležitá zpětná vazba: Kritéria hodnocení Datum: Poznámky: ________________________________ [1] Čím více bodů, tím lépe si student vedl. [2] Můžete využít i rubovou stranu dokumentu.