Český jazyk 1. Opravte chyby. Česká výprava slezla švýcarskou horu Eiger nejobtížnější stěnou. „Podívejte se děti, na cvičení na 5. straně,“ řekla učitelka. Ke zkoušce musíme nastudovat 150ti stránkovou publikaci z tvarosloví neboli morfologie. V pražské kapli jsme poslouchali o životě Mistra Jana Husa. Tamnější obyvatelé si následky povodní dovedli představit jen stěží. Vždycky si přál černé plnící pero značky Parker. Hokejová mužstva bojovala o postup do první ligy kdo s koho. Nerudovy listy Smetanovi a Smetanovy odpovědi Nerudovi jsou ve Smetanově muzeu. Všichni lidičky se sbíhali, aby viděli, co se na křižovatce stalo. Program Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro byl nabitý zajímavými skladbami od rána do večera. 2. Určete slovní druhy (číslem nad každé slovo). Preclíky se zrodily už v roce 610. První je upekl italský mnich, aby měl čím odměnit děti za správnou znalost katechismu. Když vymýšlel jejich tvar, myslel prý na své žáky s rukama zbožně zkříženýma na prsou. 3. Určete jmenné kategorie u podstatných jmen z výše uvedeného textu. Zařaďte je také ke vzoru. Preclíky: ______________________________________________________ Znalost: _______________________________________________________ Tvar: __________________________________________________________ 4. Vypište z věty …, aby měl čím odměnit děti za správnou znalost katechismu slovesný tvar a určete slovesné kategorie. _________________________________________________________________________ 5. Podtrhněte v textu podstatná jména pomnožná (rovnou čarou) a hromadná (vlnovkou). sáňky, dříví, učebnice, tepláky, Rokycany, slzy, kamení, příušnice, zkoušky, rifle, uši, spalničky, nohy, stromoví, slipy, hřebíky, ptactvo, kladiva, kleště, košile, radovánky, záda, oči, kamna, bubny, rozpaky, kalhoty 6. Uveďte dva příklady na podstatná jména: a) vespolná: c) látková: b) obourodá: d) abstraktní: 7. Jsou ve 2. cvičení slova, která mají duálové tvary? Pokud ano, vypište je. 8. Uveďte alespoň 3 příklady na slovesné tvary jednoduché a složené a pojmenujte je. a) slovesné tvary jednoduché: b) slovesné tvary složené __________________________ _______________________________ __________________________ __________________________ __________________________ __________________________ 9. K uvedeným infinitivům vytvořte požadované tvary. Vést – 3. osoba, číslo jednotné, podmiňovací způsob přítomný: Pomoci/pomoct – 1. osoba, číslo množné, rozkazovací způsob: Krájet – 3. osoba, číslo množné způsob oznamovací, čas přítomný: 10. Vytvořte od slovesa zabalit: Kmen přítomný: Kmen minulý. Příčestí minulé: Příčestí trpné: Podstatné jméno slovesné: Přechodník přítomný (všechny tvary): Přechodník minulý (všechny tvary): Přídavná jména slovesná vytvořená: a) z příčestí minulého: b) z příčestí trpného: c) z přechodníku přítomného: d) z přechodníku minulého: 11. Určete pád, číslo, rod, typ a vzor u podtržených přídavných jmen. během krásného dne: v babiččině světnici: nejvyšší rozhlednu: Boleslavovu hradu: 12. Ve které řadě jsou pouze zájmena stejného druhu? a) našeho, její, jeho, jejich, váš b) tento, sám, té, téhož, něčí c) někoho, kdosi, leckdo, cosi, něčím d) žádným, tentýž, jejího, komu, vašemu 13. Určete vid u sloves: prohlédnout: odletět: kašlat: pozorovat: běhat: ztuhnout: 14. Určete druhy číslovek a způsob skloňování: v deseti: po čtyřech: stý: o obou: patero: dvakrát: