SLUCHOVÁ PERCEPCE, VNÍMÁNÍ A REPRODUKCE RYTMU-Podpůrný výukový materiály Reedukace SPU Vývoj sluchové percepce ¨ Rozvíjí se již v prenatálním životě ¨ Od 5. měsíce plod vnímá zvukové podněty z vnějšího i vnitřního prostředí ¨ Od 6. měsíce reaguje diferencovaným pohybem na různé zvuky (hlasy blízkých, hudba) ¨ Po narození reakce nediferencovaným pohybem ¨ Později se liší reakce na libé a nelibé zvukové podněty ¨ Vývoj sluchu směřuje ke stále vyšší ostrosti a diferenciaci zvuků ¨ Je předpokladem globálního vnímání řeči, později jejích elementů v podobě slov, slabik a hlásek ¨ Už kolem 3. měsíce dítě rozlišuje některé elementy řeči, odpovídá na ně pohybem ¨ Koncem 1. roku je dítě schopno vnímat obsah jednoduchých vět, výrazně se začíná diferencovat sluchové vnímání ¨ Postupně dítě diferencuje jednotlivá slova ¨ Asi ve 4 letech rozlišuje jednotlivé slabiky ¨ Kolem 5. roku je dítě schopno vnímat jednotlivé hlásky ve slovech, nejprve určuje hlásku na kterou slovo začíná, později poslední a všechny ostatní Reedukace sluchového vnímání - - LH: PH: Oblasti reedukace Ø Nácvik naslouchání Ø Cvičení sluchové paměti Ø Cvičení sluchové diferenciace (sluchové rozlišování) Ø Cvičení sluchové analýzy a syntézy(rozklad a sklad) - - - - Nácvik naslouchání ¨ Provádíme v klidném prostředí, vedeme k soustředění, zaměření na sluchové vjemy ¨ Přirozené i uměle vytvořené zvuky Cvičení: - Poznávání předmětů podle zvuku - - - - - - Další hry Sluchová paměť ¨ U některých dětí je nedostatečně rozvinuta ¨ Je jednou z příčin nedostatečné sluchové analýzy a syntézy, diferenciace ¨ Projevuj se zjm. tam, kde žáci nemají zrakovou oporu ¨ U začínajících čtenářů může být jednou z obtíží při skládání hlásek ve slovo, tvoření slov záměnou hlásek atd. Cvičení: Sluchová diferenciace ¨ Obtíže ve sluchové diferenciaci se výrazně odrážejí v psaném projevu: délky samohlásek, rozlišování zvukově podobných, sykavek, měkčení ¨ Nesprávně vnímané hlásky mění smysl slova, pravopis ¨ Tyto chyby jsou označovány jako specificky dysortografické! ¨ Při reedukaci začínáme u neřečových zvuků! Cvičení: Sluchová analýza a syntéza ¨ Analýza a syntéza spolu úzce souvisejí, nelze je oddělit ¨ Sluchová syntéza je mírně náročnější ¨ Při nácviku postupujeme od snazšího ke složitějšímu ¨ Cílem rozkladu je dospět ke zvukovému obrazu slova ¨ Začínáme rozkladem věty na slova, slova na slabiky, poté na hlásky Rozklad věta-slovo Slovo-slabika Hlásková stavba VNÍMÁNÍ A REPRODUKCE RYTMU ¨ Souvisí se sluchovou percepcí ¨ Je ovlivněno kinestetickým vnímáním a úrovní motoriky ¨ Ovlivňuje písemný projev: nepřesné vnímání délky a jejich uspořádání v čase ovlivňuje zvládání kvantity samohlásek ¨ Děti s obtížemi ve vnímání a reprodukci rytmu mají velmi často problémy s diktáty-dopouští se specifických dysortografických chyb, objevují se specifické poruchy výslovnosti, obtíže v pravolevé a prostorové orientaci, sluchové analýze a syntéze, diferenciaci Příčiny obtíží Reprodukce rytmu Prevence