SPECIFICKY NARUŠENÝVÝVOJ ŘEČI VÝBĚR ZE SNÍMKŮ SPECIFIKAVEVÝVOJI DÍTĚTE SVÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ Předřečová fáze • obtíže se sáním, polykáním • omezené reakce na zvukové podněty z okolí • chybí broukání a žvatlání • redukovaná hra se zvuky • sporadické navazování a udržování očního kontaktu • snížená neverbální reaktivita – úsměv • velmi pomalý přechod k porozumění řeči a verbální produkci SPECIFIKAVEVÝVOJI DÍTĚTE SVÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ Vlastní vývoj řeči 12.-18. měsíc • sporadická zvuková produkce • obtíže ve vývoji porozumění řeči • neporozumění vlastnímu jménu – nereaguje na jeho vyslovení 18.-24. měsíc • markantní oslabení slovní zásoby – obtíže v pojmové výbavnosti • porozumění 1 slovu ve sdělení, instrukci • snazší porozumění se zrakovou oporou SPECIFIKAVEVÝVOJI DÍTĚTE SVÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ 2. – 3. rok • limity v motivaci učit se nová slova • deficity ve srozumitelnosti projevu • preference využití neverbálních prvků při komunikaci – gesta • obtíže v porozumění jednoduchým příkazům 3. – 4. rok • sporadická iniciace rozhovoru, komunikační situace • „echolalické“ opakování otázek • telegrafický charakter řeči, snížená srozumitelnost • tendence zapomínat nově osvojená slova SPECIFIKAVEVÝVOJI DÍTĚTE SVÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ 4. – 5. rok • obtíže s chápáním abstraktních výrazů • obtíže v konverzaci – pozornost věnovaná komunikačnímu partnerovi, porozumění otázkám • redukovaná sdělení, odpovědi • pomalé tempo učení, interference obtíží v procesu zapamatování, vybavování 5. – 6. rok • obtíže v definování pojmů – „přístup“ ke slovní zásobě • záměna zvukově a smyslově blízkých slov • obtíže s porozuměním příběhům, vtipům, hádankám a abstraktnímu jazyku RIZIKOVÉ FAKTORYVÝVOJOVÉ DYSFÁZIE  Obtíže se zvládáním řízené komunikační situace  Snížená verbální spontaneita  Obtíže s informativitou  Obtíže s vybavováním pojmů  Obtíže v syntaktickém kódování  Poruchy porozumění