Základní determinanty koučování Přístup kouče: · víra v potenciál – předpokládáme, že člověk má potenciál k růstu (C. G. Rogers) – a pokud chce, může jej naplnit (v určité míře-kvůli času). Úkolem kouče je pomáhat koučovanému uvědomit si co chce a jak toho chce dosáhnout (pomáhat reflektovat). Potenciál = jakákoliv nenaplněná možnost. · symetrický vztah – postoj OK – OK (Berne a Harris, 60. léta, transakční analýza) · respekt k individualitě Způsob práce kouče: · nedirektivní (kouč neurčuje, jak má být s potenciálem nakládáno – nevkládá do rozhovoru žádný svůj obsah – téma, cíl, názor, nápad, radu…) · na proces orientovaný (kouč je empatický, respektující, ale zříká se toho, že skutečně rozumí tomu, jak to koučovaný má – kouč je s klientem, ale ne v klientovi) · na budoucnost, na řešení a na akci orientovaný · nehodnotící (kouč pouze oceňuje důvěru do něj vloženou, pomáhá klientovi objevovat vlastní motivaci apod.) · diskrétní (obsah rozhovoru zůstává zcela mezi koučem a koučovaným) Podmínky pro práci kouče (bez čeho to nejde): · dobrovolnost · raport (vztah důvěry) Základní determinanty koučování Přístup kouče: · víra v potenciál – předpokládáme, že člověk má potenciál k růstu (C. G. Rogers) – a pokud chce, může jej naplnit (v určité míře-kvůli času). Úkolem kouče je pomáhat koučovanému uvědomit si co chce a jak toho chce dosáhnout (pomáhat reflektovat). Potenciál = jakákoliv nenaplněná možnost. · symetrický vztah – postoj OK – OK (Berne a Harris, 60. léta, transakční analýza) · respekt k individualitě Způsob práce kouče: · nedirektivní (kouč neurčuje, jak má být s potenciálem nakládáno – nevkládá do rozhovoru žádný svůj obsah – téma, cíl, názor, nápad, radu…) · na proces orientovaný (kouč je empatický, respektující, ale zříká se toho, že skutečně rozumí tomu, jak to koučovaný má – kouč je s klientem, ale ne v klientovi) · na budoucnost, na řešení a na akci orientovaný · nehodnotící (kouč pouze oceňuje důvěru do něj vloženou, pomáhá klientovi objevovat vlastní motivaci apod.) · diskrétní (obsah rozhovoru zůstává zcela mezi koučem a koučovaným) Podmínky pro práci kouče (bez čeho to nejde): · dobrovolnost · raport (vztah důvěry)