1 Rané fáze ontogeneze II Kojenec, batole Raný vývoj (vymezení fází dle Vágnerové, 2012)  Období  Prenatální  Novorozenecké (asi do 1 měsíce)  Kojenecké (asi do 1 roku)  Batolecí (asi do 3 let)  Předškolní období  Školní věk – mladší, střední, starší  Dospívání (adolescence)  Dospělost – mladší (20-40), střední (40-50), starší (50-60)  Stáří – rané (60-75), pravé (75 a více) 2 Shrnutí – čím je novorozenec  výbava ranými reflexy, které postupně vyhasínají (některé záhy, většina do 8-10 týdne) a jsou nahrazovány rozvojem záměrného chování (vliv zrání, experimentace, raného učení)  postupně se zlepšuje kvalita smyslového vnímání (např. ostrost zraku, délka ostrého vidění)  diferencují se stavy vědomí (na počátku spánek až 20 hodin/den)  o svých potřebách informuje více či méně srozumitelnými signály (různé druhy pláče…)  rozpoznává sociální podněty, preferuje je, „zrcadlí“ výrazy, kontakt jej stimuluje „dokáže zaujmout“ (nachází odezvu v „předprogramovaném“ chování dospělých – bonding, intuitivní rodičovství), postupně toto nabývá aktivní podoby vývojový mezník: záměrný sociální úsměv Přesto období někdy považováno za dobu „přirozeného autismu“ (M. Mahlerová – viz dále) Kojenec (zhruba do konce prvního roku života)  Trvá význam kojení, krmení, bezprostředního uspokojování potřeb (Freud – orální fáze)  Vyhasínání reflexů a nástup pohybů a aktivit řízených vůlí (až ke vzpřímené chůzi)  Pokračování kognitivního vývoje: rozvoj praktické inteligence  Pokračování sociálního vývoje; Erikson – základní důvěra; mezníky ve vývoji citové vazby (attachment) s pečující osobou, chápání vztahů, identity  Počátky rozvoje řeči (někdy až k prvním větám)  Motorický vývoj se zdá být stěžejní i pro rozvoj psychických funkcí (rozvoj smyslového vnímání spolu s vertikalizací, experimentace s pohybem…) 3 Gesellovy vývojové zákonitosti Arnold L. Gesell (1880–1961)  Mj. autor vývojové posuzovací škály pro děti 4 – 36 měs. (viz Langmeier a Krejčířová, 1998)  Princip vývojového směru (gradientu)  Kefalokaudální (od hlavy k patě)  Proximodistální (od centra těla k periferii)  Ulnoradiální (od malíčkové strany dlaně k palcové)  P. střídavého „proplétání“ antagonistických neuromotorických funkcí (flexorů a extenzorů)  P. funkční asymetrie (tendence k postupné specializaci L a P strany těla (prvním projevem je tonický šíjový reflex – „poloha střelce“)  P. individuálně řízené maturace (všechny zákonitosti neplatí pro všechny stejně)  P. autoregulace (dítě se ke svému optimu dostává na základě zrání prostřednictvím „výkyvů“) Tělesný vývoj a motorika  V prvním roce hmotnost asi 10 kg, délka 75 cm  Dentice (první zoubek obvykle cca 5. – 7. měsíc, na konci okolo 8 zubů)  Přechod k samostatnému udržení homeostázy (např. trávení bez „odbrkávání“, bez bolestivé plynatosti), někdy počátky sebeobsluhy  Zrání nervové soustavy; v návaznosti pravidelnější biorytmy, prodlužující se periody bdělosti, výraznější podíl učení  Prudký rozvoj hrubé i jemné motoriky  3 měsíce: v leže naznak symetrické poloha, příprava na aktivní úchop  při držení v sedu hlava většinou vzpřímená  při položení na bříško začíná „pást koně“;  4. měsíc – opora o dlaně, úchop  5. měsíc – výraznější snahy o samostatný pohyb, otáčení  6 měsíců: přitahuje se do sedu (nespěchat!), sed v „žabí pozici“  manipulace s předměty (bouchání hračkou)  7. měsíc – obvykle sed, s oporou i stabilní postoj  koordinace sahání a naslouchání  9. měsíc: velký vývojový milník: pevný sed, aktivní lokomoce – lezení (počátky 7.-8.), přitahování do stoje; předmětů;10. měsíc – schopnost aktivně pouštět věcí)  na konci období vzpřímený stoj – „vertikalizace“, často chůze, špetkový úchop a umisťování malých předmětů (korálek do lahve…) 4 …příklad: vertikalizace Sociální, emoční a kognitivní vývoj  Kognitivní vývoj:  Zaměřená pozornost („fixace objektu“), stabilita objektu (ve smyslu věci, předmětu – to, co nevidím, může existovat)  Rozvoj paměťových systémů  Učení – počátky učení nápodobou, „pokus-omyl“ (aktivní reprodukce náhodného výsledku – „kruhová reakce“)  Apercepce - překvapení  První „hra“ („není – kuk“; házení předmětů a vracení; převážně však explorace)  Emoční vývoj:  Silně spojen s kognitivním  Diferenciace emocí, rozvoj výrazové stránky emocí  Rozvoj vědomí vlastních potřeb, komunikace o nich (ad D. Stern: „kompetentní kojenec“) 5 Vývoj sociálních vazeb a jejich chápání – „objektu“: René Spitz (1897–1985)  Stádia:  Preobjektální (asi do 3.měs.): neukazují se rozdílně projevované vztahy  S. předběžného objektu (do 6. – 8. měs.): reakce na spatření obličeje, iniciativní úsměv  S. objektu (objektní): rozlišení mezi známou a cizí tváří, pečující osoba je „libidinózně obsazený objekt“, vytváří se specifický vztah  „úzkost osmého měsíce“, „strach z cizince“, „anaklitická deprese“ Sociální vývoj, komunikace  Stabilita pečující osoby, potřeba stability prostředí („osmiměsíční úzkost“ – „strach z cizince“,vazba na matku, separační úzkost)  Potřeba přiměřené stimulace pro rozvoj ve všech oblastech  Aktivní vyhledávání a udržování kontaktu  Rozvoj řeči pasivní i aktivní  2. měsíc – vokalizace, „broukání“;  6. měsíc – „žvatlání“ – slabiky, vyjadřování požadavků a nespokojenosti jinak než pláčem  12 měs. - obvykle několik slov aktivně, dobré pasivní porozumění;  Někdy nebývá doceňován průběžný rozvoj neverbálního projevu - pohledy, pozice, „znakování“ atd. (existují i kurzy…) 6 Sociální vývoj, komunikace  Stabilita pečující osoby, potřeba stability prostředí („osmiměsíční úzkost“ – „strach z cizince“, vazba na matku, separační úzkost)  Potřeba přiměřené stimulace pro rozvoj ve všech oblastech  Aktivní vyhledávání a udržování kontaktu  Rozvoj řeči pasivní i aktivní  2. měsíc – vokalizace, „broukání“;  6. měsíc – „žvatlání“ – slabiky, vyjadřování požadavků a nespokojenosti jinak než pláčem  12 měs. - obvykle několik slov aktivně, dobré pasivní porozumění;  Někdy nebývá doceňován průběžný rozvoj neverbálního projevu - pohledy, pozice, „znakování“ atd. (…pro babypunks je to ale přirozený výrazový prostředek) Batole – 2. a 3.rok života  Věk 12 měsíců ve skutečnosti nepředstavuje velký mezník, výraznější jsou změny kolem 9. měsíce věku  Věcným mezníkem je samostatná vzpřímená chůze a řeč (jako charakteristiky lidského druhu)  V různých kulturách i sociální přelom – odstavení, „toaletní nácvik“  Přetrvává vazba na matku, na významu ale nabývají další osoby  Schopnosti a dovednosti:  manipulace s předměty (horizontální a vertikální umísťování kostek; správný tvar do správného otvoru…)  Přechod od experimentace ke hře: od souběžné/paralelní k asociativní společné (30 měs.) a později dále ke kooperativní, počátky kresby  Aktivní udržování tělesné čistoty (2. rok)  Základy sebeobsluhy: některé prvky oblékání a svlékání (natáhnutí botiček, rozepínání/zapínání knoflíků…), při jídle nepřevrací lžíci, pije z hrnečku, umývání rukou… 7 Tělesný vývoj, vývoj motoriky  mezi 1. a 3. rokem se tělesný vývoj zpomaluje, postupně mizí „miminkovská baculatost“  rozvoj senzomotorické koordinace (např. umí kopnout do míče), hrubé motoriky (pohyb), jemné motoriky (např. schopnost uchopit a umístit předmět)  ve dvou a půl letech umí např.:  chodit po špičkách  chvilku stát na jedné noze  do schodů střídat nohy  dozrávání nervové soustavy (lepší koordinace, nástup symbolického myšlení, rozvoj řeči, paměti, vlastní regulace emocí) Kognitivní vývoj  myšlení je vázáno na konkrétní vjemy a bezprostřední zkušenost  začíná rozlišovat tvary a barvy – základ pozdější schopnosti pojmového zobecňování  malá představa o čase – (včera půjdeme .. )  paměť spíše bezděčná, spojená s emocemi; rozvoj deklarativní paměti  důležitou součástí učení je nápodoba – schopnost i odložené nápodoby  značně ovlivněn i schopností lokomoce a manipulace  dominuje poznávání  J. Piaget: v 18. – 24. měs. přechod od etapy senzomotorické inteligence do fáze symbolického a předpojmového myšlení; symbolismus, dynamismus, artificialismus… (podrobněji viz JP, předškolní období)  díky hře poznává vlastnosti předmětů a souvislosti mezi nimi  k prohlížení věcí mimo svůj dosah si umí pomoci nástrojem (přitáhnout si hračku tyčkou…) 8 Vývoj řeči Předpoklady z 1. roku:  střídání sekvencí mezi projevem matky a dítěte (střídají se úseky matčina projevu a broukání a žvatlání dítěte podobně jako v rozhovoru - Brazelton)  synchronizace pozornosti a afektu  schopnost dítěte zaměřovat pozornost ostatních na předmět svého zájmu – sdílení pozornosti, odkazování pohledem, „znakování“  rozvoj artikulace, první smysluplná slova 2. – 3. rok:  značný rozvoj aktivní slovní zásoby – od několika slov na počátku tohoto období po několik set na jeho konci (pozn. aktivní slovní zásoba u průměrného dospělého je v češtině asi 3 000 – 10 000 slov)  prudký rozvoj aktivního slovníku mezi 21. a 24. měsícem, „start“ je ale individuální  používá krátké věty  osvojuje si gramatická pravidla  řeč jako „používání obratů“ (co slyším, to se pokusím uplatnit) Talentovaní mluvčí  Dětský žargon:  počátek 8. – 9. měsíc „bá“, později do 12. měs. „cá – cá“, „ch“, „pápa“, „znzn“, „cva“, „a“, „tond“, „za“, „tam“, „ne-ne“, „jo“  První věta:  „Ťůň pápá.“ (18 měs.)  Abstraktní slova:  „Občas je dycky jenom.“ (24 měs.)  1. osoba:  „Ne Pantišek, ne Panta – já!“ (30 měs.)  Čas, podmínka:  Já se paní Fundové zeptám, jestli Evžička přijde.“ (31 měs.)  Vyjednávání:  „Dej mně oku´ku“ (M: ne) „…Na chvi´ečku opat´ně“ (24 měs.)  „Rozšiřování slovní zásoby, „používání“ neznámých obratů:  „Vy se mnou manipulujete!“ (24 měs.)  „To není žádná komunikace!“ (32 měs.)  „Co to je?“ (M: „Parapet.“) „Jak si tím můžeš být tak jistá?“ (30m) 9 Emoční vývoj  Objevují se vztahové emoce – radost z kontaktu, žárlivost, soucit  sebehodnotící emoce – hrdost, pýcha  pocity studu jako reakce na nesplnění očekávání druhých (viz Erikson – konflikt autonomie proti studu a pochybám)  též projevy lítosti, smutku, napětí  nápadné: nově se objevují afekty hněvu a vzteku – často velmi silné intenzity  !!! pozor na situace, kdy se dítě díky dobrému „používání obratů“ v komunikaci jeví jako emočně zralejší, než ve skutečnosti je Socializace  Stále vazba na matku, silná separační úzkost  socializace především v rámci rodiny – fáze rodiny, získávání vědomí rodinné identity  Nároky na pozornost, „své místo“ v rodině – např. žárlivost vůči dalšímu sourozenci  Postupně rozšiřování zkušenosti i s lidmi mimo úzký kruh rodiny – širší příbuzenstvo, starší děti, známí ...  vztah k cizím lidem se v průběhu tohoto období mění – dítě se přestává bát (typicky se ale stydí)  vrstevníci zdrojem alternativní zkušenosti; hra s vrstevníkem (převážně) tzv. paralelní, intenzivnější navazování vztahů s druhými dětmi cca od 2 let  Socializace ve smyslu výchovy v tomto období už kulturně kotvená (ad S. Freud: toaletní nácvik; etnografické výzkumy domorodých kmenů – někde prudký přechod od tolerance k vyžadování) 10 Rozvoj osobnosti  identita „já“ - rozvíjí se vědomí sebe sama (např. se pozná v zrcadle či na fotce)  má své věci, označuje je tak  potřeba samostatnosti - chce dělat činnosti samostatně  potřeba sebeprosazení - dítě se pokouší prosadit svoji vůli  není dosud schopno posoudit, co je přiměřené a vhodné, nejedná se ale o „zlobení naschvál“, časté nepochopení projevů učení a experimentace ze strany dospělých  pokusy o separaci a samostatné chování xxx  zároveň přetrvává potřeba jistoty a bezpečí, vynucená separace (hospitalizace, týdenní jesle…) je v tomto období velmi zatěžující (i v řádu dní; J. Bowlby: fáze protestu – zoufalství – odpoutání od matky) Vývoj do 3 let: Margaret Mahler (1897–1985)  Dva hlavní vývojové úkoly:  naučit se žít s ostatními  naučit se vytvořit si od ostatních odstup  Fáze vývoje Ega:  Autistická fáze (do 2 měs.)  Symbiotická fáze (2–6 měs.)  Separačně-individuační fáze (6 měs.–2 r.)  subfáze diferenciace  subfáze praktikování  subfáze znovusbližování  (sub)fáze stálosti objektu/individuality (2–3 roky) * *popř. ve skutečnosti celoživotní; teorie objektních vztahů zdůrazňuje zásadní důležitost raného vztahu s mateřskou postavou (primární objekt) a zakládání osobnostní struktury v 1. roce života 11 „Období vzdoru“  Obvykle několik měsíců mezi 2 – 3 rokem (18 měs. – 4 roky)  velmi omezená schopnost kooperace  aktivní odpor, vlastní nároky („ne“, „já sám“…)  nechuť dělit se (o hračky apod.)  při „vhodné“ kombinaci s temperamentem je obvyklé fyzické napadání ostatních dětí, rodičů  nic z výše jmenovaného není v batolecím věku známkou patologie nebo nevychovanosti, ale nemělo by být ani záminkou pro nevychovávání  emočně nabité konflikty přispívají k dětskému pochopení sebe, lidí a sociálního světa  „testování stability“ rodičů slouží i k prověření jejich důvěryhodnosti – rodič rozčilený, trestající apod. stabilní není  chybné reakce: boj o moc, odmítání dítěte, extrém: medikace Děkuji za pozornost!