Waldorfské školy Výchova ke svobodě a odpovědnosti Rudolf Steiner (1861 – 1925) „Ve škole nejde o to dostat veškeré vzdělání, ale připravit se tak, abychom je získali ze života “ stein Rudolf Steiner (1861 – 1925) o zakladatel waldorfské alternativní školy o o rakouský filosof, pedagog, literární kritik, umělec, dramatik, sociální myslitel, esoterik o o výrazně ovlivněn filozofií W. Goetha, jehož díla vydával o o * 1861 Kraljevec (pomezí Rakouska a Uher) v rodině rakouského železničního úředníka o o † 1925 Dornach (Švýcarsko) o o maturita ve Vídni, matematika a přírodní vědy na VŠ + přednášky z filosofie, literatury, psychologie a medicíny Textové pole: - vedle studia také pedagogická činnost - 1891 doktorát filozofie na univerzitě v Rostocku - 1899 – 1904 učitelem v Berlíně - za životní úkol považuje najít nové metody zkoumání duše na vědeckém základě, výsledky svého zkoumání přednáší pro úzký okruh zájemců - osobní korespondence se známými osobnostmi kulturního života (Ernst Haeckl), oficiální představitelé německé kultury jej ale dlouho přecházeli mlčením - 1904 dílo Theosophie - autor anthroposofie - 1913 Anthroposofická společnost, její základnou Goetheanum (Dornach) Nové Goetheánum, velikost: 42.54 KB Anthroposofie • z řec. anthropos = člověk, sofie = moudrost • věda o duchovní podstatě člověka • soustava filosoficko-pedagogických názorů na výchovu člověka • vychází z křesťanství, východní filosofie, egyptských a řeckých mystérií, přírodní mystiky, Goethova díla • středem pozornosti je člověk, ve kterém se jako v mikrokosmu zrcadlí obraz celého vesmíru, člověk je klíčem k řešení záhad světa Waldorfská škola opatří k nejvýraznějšímu proudu alternativního pedagogického myšlení 20. století (1. škola založena v roce 1919) o oliší se v množství látky, výukou cizích jazyků, příroda se nerozpitvává do izolovaných částí o ojejí specializací je tzv. eurythmie (esteticko-rytmické vyučování) o ověnují velkou pozornost osobnosti učitele a proto si sami vytváří dvouletý výcvik učitelů. o o„Jde o kultivaci duše, sociální dovednosti, hodnoty, nejenom se nabiflovat pamětně sumu poznatků. Jde o to, aby vnímali i ostatní okolo sebe.“ o o Waldorfské školy o sobě ovšestranný rozvoj dítěte v praktických a uměleckých oborech o oopírá se o anthroposofickou antropologii (osobitý pohled na člověka, vývoj pěstuje úctu ke svobodné lidské individualitě) o oobjevovat schopnosti žáka o o onenadřazovat v učebních plánech žádný předmět nad druhý o odosáhnout souladu mezi vědou, uměním a duchovními hodnotami o oosvětlování základních principů pomocí zřetelných příkladů, nesnaží se zahrnovat žáky encyklopedickými přehledy o o n_remesla03 Waldorfské školy o sobě ovýuka hlavních předmětů probíhá v dvouhodinových blocích – tzv. epochy, které se ještě dále dělí na část rytmickou, vyučovací a vyprávěcí o oabsence učebnic (knihy mohou být doplňkem,význam je přikládám žákovským pracovním sešitům, které si tvoří sami) o ovysvědčení ve formě slovního hodnocení, nepropadá se o ojeden třídní učitel po celou dobu školní docházky o odůležitou součástí výuky je obraz, rytmus a pohyb, aktivita o f_vychova2 První waldorfská škola o otevřena 7. září 1919 na přání Emila Molta v obci Waldorf u Stuttgartu o Molt chtěl zřízením školy podle Steinerových ideálů umožnit novou adekvátní výchovu především dětem svých zaměstnanců o první waldorfská škola začala s 8 učiteli a 175 žáky o způsob, jakým byla první waldorfská škola vedena, byl na tehdejší poměry velmi volný o např. dobrovolné úkoly sestavené tak, aby vzbuzovaly zájem o odmítána přísná, zvnějšku vynucovaná kázeň o veškerou činnost školy udržuje v podstatě pouze bezprostřední lidský kontakt mezi učiteli a žáky Antroposofie jako základ waldorfské pedagogiky osoustava filozoficko pedagogických názorů, věda o podstatě člověka o osouvisí s křesťanskou orientací, má prvky východní filozofie, obsahuje egyptská a řecká mystéria, přírodní mystiku, okultismus, filozofii J.W.Goetha o oRudolf Steiner založil začátkem 20. stol. první antroposofickou společnost o očlověk je podle Steinera komplexem tří světů (tělem, duší, duchem) – představovány třemi druhy těla: fyzické, éterické, astrální + 4. článek - „Já“ o oto souvisí s dělením dětského věku na tři stupně a sedmiletá vývojová období, podle kterých je přizpůsoben výchovně vzdělávací obsah Vývoj člověka z hlediska antroposofie a jeho výchova odo 7 let – rozvoj fyzického těla ndůležité napodobování a příklad, ponechat co největší volnost; není účelné vysvětlování, působení na rozumovou stránku n odo 14 let – rozvoj éterického těla nvýznam přirozené autority učitele jako vzoru, působení prostřednictvím podobenství a morálních příkladů; utváří se vůle, rozvoj paměti; význam je přiznáván hudbě a umění n ood 14 let – rozvoj astrálního těla npreferují se složky estetické, mravní a náboženské; z pamětních a citových obsahů se generují autentické soudy a úsudky o věcech a jevech n okolem 21 let – zrození svobodného, tvořivého a samostatného člověka Podle názoru američana Trostliho jsou ve Waldorfských školách sledovány tři skupiny cílů n oRozvíjet schopnost jasně, logicky a tvořivě myslet, vést děti k sebepoznání o oObjevovat a rozvíjet schopnosti hlubokého cítění, senzitivity ke krásnu, k radostem i ke smutkům tohoto světa, k druhým lidem o okultivovat sílu a ochotu činit to, co má být učiněno, pracovat nejen pro sebe, ale pro užitek celého lidstva a Země o Členění, organizace a řízení waldorfské školy omateřská škola – předškolní stupeň o odvanáct školních ročníků – kolektiv třídy zůstává zachován o o1.- 8. ročník – nižší (dolní) stupeň (ZŠ) ntřídní učitel vyučuje téměř všechny předměty n o9.- 12. ročník – vyšší (horní) stupeň (SŠ) nvýuka předmětů odbornými učiteli n o13. ročník s možností maturity o oza vedení školy neodpovídá ředitel, ale celý učitelský sbor ve spolupráci se sdružením rodičů, učitelů a přátel waldorfského hnutí v daném místě o o Vnitřní organizace výuky orozdělení předmětů na hlavní a odborné o ohlavní vyučování – didaktická forma EPOCHA (spojené dvě až tři vyučovací hodiny, probírá se jeden předmět po dobu tří až šesti týdnů, epochy se opakují asi za půl roku) nmateřský jazyk, matematika, zeměpis, dějepis, přírodopis, fyzika, chemie ad. o oodborné vyučování – probíhá v běžných vyučovacích jednotkách (45 min), orientuje se na předměty, které vyžadují stálé cvičení ncizí jazyky, praktické činnosti, náboženství, eurytmie ad. vč. matematiky a ČJ n okaždodenní rozvrh hodin obsahuje teoretické, umělecké a praktické předměty oběhem školního roku – měsíční slavnosti, svátky, třídní hry, exkurze, výlety o o Metodika vyučování ostaví na rytmickém sledu tří fází každého samostatného postupu – poznávání, porozumění a vytvoření dovednosti: o 1. pozorování, prožívání, experimentování o 2. vzpomínání, popisování, nakreslení, verbalizování o 3. zpracování, analýza, abstrahování, generalizování, tvoření teorií o ožák se učí pracovat induktivně ve všech teoretických předmětech o ohlavní vyučování – společná práce oodborné vyučování – činnost v menších skupinách o oučební látku se žák učí sám zachytit, zaprotokolovat, popsat postupy a dokumentovat v epochálním sešitě o o o o Školní den na waldorfské škole orytmické střídání vyučování hlavního (epochálního) a odborného – v souladu se základními životními biorytmy a hygienickými požadavky o ozahájení dne – 15 až 30 min. jednoduché umělecké aktivity o ohlavní předmět – dvouhodinový blok v tzv. epoše o oodborné předměty po 45 min. (případně další dvouhodinový blok) o ood 5., 6. třídy – odpolední vyučování (předměty praktické, umělecké a tělesné aktivity) o o o o Učební plán oNemají přesné a jednotné učební osnovy, ale rámcové plány upravené podle potřeb dané školy o oAntropocentrický o oSnaha dosáhnout souladu mezi vědou, uměním a náboženstvím Organizace výuky orozdělení předmětů na hlavní a odborné ohlavní vyučování – didaktická forma EPOCHA (spojené dvě až tři vyučovací hodiny, probírá se jeden předmět po dobu tří až šesti týdnů, epochy se opakují asi za půl roku) oodborné vyučování – probíhá v běžných vyučovacích jednotkách (45 min), orientuje se na předměty, které vyžadují stálé cvičení okaždodenní rozvrh hodin obsahuje teoretické, umělecké a praktické předměty oběhem školního roku – měsíční slavnosti, svátky, třídní hry, exkurze, výlety o Epochy odvouhodinový monotematický vyučovací blok oumisťovaná vždy na začátek rozvrhu dne oučitel rozvíjí jedno dané téma (např. matematické operace, stavba domu, dějiny Řecka) odůraz hlavně na estetickovýchovné a pracovní předměty a na cizí jazyky ov jejím rámci se probírá vždy jeden z tzv. hlavních předmětů, obvykle po dobu 3-6 týdnů nepřetržitě, poté nastupuje do epochy další hlavní předmět ov epochách vyučuje obvykle všechny hlavní předměty třídní učitel o Ad epochy o odělí se na část rytmickou, vyučovací a vyprávěcí ovýhodou epoch - nerozdělování pozornosti žáka na mnoho předmětů o o §předmětem vyskytujícím se pouze na WŠ je eurytmie – umění vyjádřit pohybem myšlenku, hudbu či vlastní prožitek Hodnocení ožáci nejsou hodnoceni známkami ooceňují se charakteristikami, které se vztahují vždy ke schopnostem dítěte onesrovnávají se s ostatními žáky odostávají doporučení pro další rozvoj žáka ožák nepropadá, žáci spolu obvykle zůstávají jako skupina po celý průběh školní docházky oVýroční vysvědčení-učitelé výstižně a umělecky charakterizují své žáky Metody opoužívají obraz, rytmus a pohyb otři fáze každého samostatného postupu – poznávání, porozumění a vytvoření dovednosti: o 1. pozorování, prožívání, experimentování o 2. vzpomínání, popisování, nakreslení, verbalizování o 3. zpracování, analýza, abstrahování, generalizování, tvoření teorií o osoučástí metod je řada pohybových aktivit oučební látku se žák učí sám zachytit, zaprotokolovat, popsat postupy a dokumentovat v epochálním sešitě o o Pomůcky omateriály, které si učitel vytváří sám, nebo ve spolupráci s ostatními kolegy o oknihy mohou být doplňkem (např. cvičebnice a atlasy), nikoli hlavním prostředkem výuky o ožákovské pracovní a epochové sešity první čtení Pomůcky na waldorfské škole oučebnice tradičního typu považovány za sekundární prameny a „pasivní“ učební prostředky – využívají omezeně o ozáklad vyučovací práce tvoří tzv. „aktivní“ učební prostředky (sbírky textů, originální dokumenty, statistiky, encyklopedie, příručky, které vytváří učitel) o ozpracovanou učební látku žáci zachycují v epochových sešitech (učitel kontroluje, vyžaduje opravy a doplnění) o ove vyučování se nevyužívají média o Negativní stránky omalá návaznost např. základních škol na běžné střední školy ou některých žáků mohou vznikat frustrační pocity např. z toho, že se ve škole nic soustavného nenaučili, že nebudou schopni se vyrovnat absolventům jiných škol opřílišná volnost žáků na těchto alternativních školách vede k nižší úrovni vzdělávacích výsledků o ovzdělání často zajišťují mladí pedagogové, kteří mají většinou málo zkušeností oneklade dostatečný důraz na standardní pedagogické vysokoškolské vzdělání (třídní učitel od 1. – 8. roč. vyučuje téměř všechny předměty, jako předpoklad maturitní vzdělání a absolvování seminářů pro učitele waldorfské pedagogiky) o onázor, že vnucuje žákům určitý (až dogmatický) styl výchovy a vzdělávání, neotvírá se vědecké kritice, konfrontaci s jinými alternativními školami o o o o o o o Mapa ČR, kde nalezneme Waldorfské školy oBrno, České Budějovice, Hradec Králové, Jeseník, Karlovy Vary, Olomouc, Ostrava, Pardubice, Písek, Praha, Příbram, Semily oV současnosti nejrozšířenější typ alternativní školy (přes 900 WŠ na celém světě, v ČR 35) o mapacr Přehled Waldorfských škol oMateřské školy o Beroun, Boseň, Brno, České Budějovice, Karlovy Vary, Klatovy, Olomouc, Písek, Praha 3, Praha 6, Příbram, Rovensko pod Troskami, Sedlčany, Staré Ždánice, Semily, Strakonice, Turnov, Žďár n. Sázavou oZákladní školy o Brno, Olomouc, Ostrava, Pardubice, Písek, Praha 5, Praha 6, Příbram, Semily oStřední školy o Ostrava, Praha, Příbram, Semily oSpeciální školy o Praha Ukázky z některých typů Waldorfských škol obrkoncepce1 f_remesla08 třida.jpg owaldorfská třída - zvláštní barevné ladění (v každé třídě jiné, odpovídající psychice daného věku), květiny, reprodukce uměleckých děl i množství žákovských obrazů a výrobků oučení prožitkem odůraz na uměleckou a tvořivou stránku vyučování o orukodělné činnosti ovýuka cizích jazyků o o thumb-500.jpg Ukázky pohybové aktivity při výuce matematiky o oděti stojí v lavicích a počítají sestupně čísla 37 – 0, přitom pohybují podle obrázku: o o o o ocvičení s rytmizací při sčítání - děti sedí se zkříženýma nohama a při odříkávání příkladů tleskají dlaněmi o sebe nebo o kolena a luskají prsty: o o 3 = 2 + 1 o (lusk) (tlesk) (tlesk na kolena) (tlesk dlaněmi o sebe) (tlesk na kolena) o Snimek3_MAT Ukázka pohybové aktivity při výuce matematiky – 4. třída http://waldorf.pb.cz/gallery-tridy/albums/tridy-4-druha-matematika/PA100009.JPG Ukázka výuky českého jazyka ovyvozování písmen: okaždé písmenko má svůj příběh, charakteristiku a barvu o opříklad písmeno „V“ n učitel povídá příběh, kde hraje důležitou úlohu voda, moře (např. O Malé mořské víle), zaměří se na barvitý popis vln nděti společně s učitelem předvádějí pohyb rukou a celým tělem a říkají: „Vlnu za vlnou vítr víří, vysoko stříká vodní sloup.“ ndalší den vše opakují a malují obrázky rozbouřeného moře npomocí učitele objeví uprostřed vln písmenko „v“, které má modrou barvu n n Ukázky kreslení forem • jedná se o specifický vyučovací předmět, jde o dynamické kreslení, jenž vyjadřuje pocity, rytmus a pohyb • pomocí kreslení objevují děti zákonitostí světa kolem sebe, všímají si geometrických tvarů (slunce, ulita, spirály aj.) • na obrázku vidíme ztvárnění rytmu chůze, skákání, tance, foukání větru, proudu vody, vlnění, letu • s kreslením forem je spojena také výuka psaní, cvičení jemné motoriky Ukázka kreslení forem – 4. třída http://waldorf.pb.cz/gallery-tridy/albums/tridy-4-treti-formy/P9070009.JPG První školou v naší republice, která začala pracovat na principech waldorfské pedagogiky – ZŠ Svobodná v Písku (od 1990/91) skola Literatura a jiné zdroje oGRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E.: Waldorfská škola. Olomouc: HANEX, 1996. ISBN 80-85753-09-6. oPRŮCHA, J.: Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3. oSVOBODOVÁ, J.: Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno: MSD s.r.o., 2007. ISBN 978-80-86633-93-0. oSVOBODOVÁ, J.; JŮVA, V.: Alternativní školy. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-19-2. ohttp://www.sssjak.cz/index.html ohttp://jiho.ceskyseznam.cz/vzdelavani/zakladni-skoly/ ohttp://www.waldorf.cz/cz/ ohttp://www.iwaldorf.cz/ o o