Paměť, zapomínání, paměťová cvičení Bc. Dana Peňázová FRMU 2018 LIDSKÝ MOZEK  Mozek se dělí na levou a pravou hemisféru. Která z nich převládá, rozhoduje o tom, jakými metodami se člověk nejlépe učí.  Mozek si zachovává schopnost učení do vysokého věku, musí být ale používán.  PRAVÁ hemisféra (umělecká)  Myslí komplexně v obrazech, barvách a melodiích  Uvažování v širších souvislostech  Zapojení fantazie  Rozpoznání vzorů a obrazná srovnání  Opakování, nikoli spontánní mluvení  LEVÁ hemisféra (intelektuální)  Myslí logicky, analyticky  Vyvozuje závěry  Pracuje s čísly, pojmy a množstvím  Spontánní mluvení a psaní  Rozpoznává slova  Činí rozhodnutí  Vědomě se učí „Svět má tak úzké obzory a mozek nekonečné možnosti.“ (F. Schiller)  LEVÁ hemisféra  Zpracovává informace postupně (lineárně)  Má pojem o čase  Je optimistická  PRAVÁ hemisféra  Zpracovává více informací současně  Je kreativní  Učí se nevědomě  Nemá pojem o čase  Je pesimistická Nejedná se ale o jednoznačné oddělení, ale o priority a tendence!  Test – cvičení paměti (ověření, který typ učení vám lépe vyhovuje) Jak podpořit správnou funkci mozku 1.  Spánek – během něj mozek třídí informace, dochází k jeho regeneraci a detoxikaci. Nedostatečný spánek vede k poškození schopnosti úsudku a zpomalení reakcí.  Čtení – posiluje vazby mezi neurony, zlepšuje paměť a představivost.  Pravidelné cvičení – zlepšuje paměť a pozornost. Jak podpořit správnou funkci mozku 2.  Učení se cizímu jazyku – prospívá paměti, schopnosti plánování a provádění více úkolů najednou.  Hra na nástroj – podporuje spolupráci obou hemisfér.  Hraní her – sudoku, puzzle a další – podporují neuronové vazby, zlepšují kognitivní funkce.  Meditace – posiluje schopnost soustředění a paměť. Cvičení – spolupráce hemisfér Ležatá osmička Kraul křížem PAMĚŤ  Schopnost CNS zaznamenávat, uchovávat a vybavit si informace o zkušenostech.  Psychický proces, který odráží minulé prožívání a chování ve vědomí člověka.  Dodnes není komplexně vysvětlena, objasňuje jen určité jevy paměti. Typy paměti 1. 1. Senzorická paměť • udrží novou informaci 0,1 – 20 s • stačí k odvození důležité informace, reakce (zhodnocení situace – odbočení, rozhlédnutí na přechodu) • chrání mozek před nepodstatnými informacemi v průběhu života Typy paměti 2. 2. Krátkodobá paměť • informaci udrží několik minut • filtruje smyslové vjemy • významná pro příjem informací a komunikaci s okolím (napsání krátkého mejlu, nakoupení, vyřízení telefonu) • schopná zapamatovat si průměrně 7 pojmů/dojmů • náchylná k chybám – lepší řazení pojmů do skupin, které spolu logicky souvisí Typy paměti 3. 3. Dlouhodobá paměť • trvalé uložení informací • asociační řetěz, řazení do kategorií, opakování – pomáhá vybavení si dlouhodobě uložených informací Cvičení: Pokuste se vzpomenout si, co jste dělali poslední 2 minuty? Podrbali jste se na hlavě? Nebo jste se krátce podívali na podlahu, když jste se zamysleli? A následně se zamyslete nad tím, jak dlouho se pokoušíte na tohle si vzpomenout. Co jste dělali v okamžiku, když jste se pokusili na toto vzpomenout? Fáze paměti: 1. Vštípení (kódování, zapamatování) – ukládání informace do paměti; • vizuální • akustické • sémantické 2. Retence (podržení, pamatování) – uchování v paměti, důležitá je vlastní motivace si věci zapamatovat (citová angažovanost) 3. Vybavení (reprodukce) – užití asociací; 2 formy vybavení: • spontánní (rekonstrukce) • znovupoznání (rekognice) Cvičení – krátkodobá paměť 5 1 9 7 7 4 0 3 8 3 0 6 1 7 6 1 8 5 9 3 5 3 7 9 2 8 8 4 6 2 9 7 6 2 7 9 4 1 7 5 3 Příklad vizuálního vštípení - čísla Jak si pamatovat jména? Ptejte se Dívejte se Všímejte si Spojujte Vyslovujte Asociace  Schopnost vytvářet spojení mezi informacemi  Spojování dvou i více izolovaných pojmů na základě rozdílů, nebo podobnosti  Součást procesu učení, umožňuje pozdější si vybavování informací  Nová informace se porovná s osobními znalostmi, rozšíří a propojí  Lepší je vlastní asociování, lépe se pak vybaví Použité zdroje: Literatura: Velká kniha technik učení, tréninku paměti a koncentrace, kol. autorů. Grada 2009. 110 her pro rozvoj myšlení, lepší paměť a koncentraci, Ines Moser-Will, Ingrid Grube. Grada 2010. Lepší paměť snadno a rychle, M. Sýkora. 2017. Obrázky: http://www.poketudiant.com/author/f-nasser/ http://vyuka.zsjarose.cz/index.php?action=lesson_detail&id=533 Online slovník: http://www.dictio.info/czj?action=page