Organizace veřejné správy •Správa území, státu, kraje, obce •Správa věcí, ke kterým má veřejnost vlastnická práva •Správa veřejných záležitostí •Správa veřejných financí •Správa užívání veřejných objektů a zařízení • Řízení organizací veřejné správy •Stejný management jako u soukromé organizace •Nutnost respektovat specifika - např. větší vázanost právem, ochrana veřejného zájmu, omezení ziskového motivu a nesnadná normovatelnost výkonu při některých, zejména koncepčních a rozhodovacích činnostech Specifika organizací veřejné správy •Působí na základě politicky stanovených potřeb •Celý veřejný sektor je závislý na prvotních politických rozhodnutích •Důsledky rozhodnutí managementu pociťuje široká veřejnost zcela bezprostředně (v sektoru soukromém přijatá rozhodnutí zasáhnou nejprve samotný podnik a až následně a zprostředkovaně dopadají na zákazníky) Specifika organizací veřejné správy •Neexistuje klasický ziskový motiv •Problémy s měřením výkonnosti, řadu běžných manažerských měřítek nelze použít •Rozdílné právní prostředí - mnohem intenzivnější vazba na právní předpisy a normy •V důsledku vede k omezování osobní tvořivosti a individuálních iniciativ Specifika organizací veřejné správy •Rozhodování manažerů do značné míry ovlivňují tisk a další média •Manažeři mají současně schopnost (díky přístupu k informacím a stykům s tiskem a médii) ovlivňovat dění a politické rozhodování Řízení obcí •Zastupitelstvo •Rada •Starosta •Obecní úřad •Tajemník úřadu •Výbory zastupitelstva •Komise rady Obecní úřad •V rámci samostatné působnosti (samospráva) •Plní úkoly, které mu uložilo zastupitelstvo obce nebo rada obce •Pomáhá výborům a komisím v jejich činnosti •Rozhoduje v případech stanovených zákonem o obcích •Vykonává přenesenou působnost dle zákona • Tajemník obecního úřadu •Je odpovědný za plnění úkolů obecního úřadu v samostatné působnosti i přenesené působnosti starostovi •Není-li v obci zřízena funkce tajemníka plní jeho úkoly starosta • • Výbory •Zastupitelstvo obce zřizuje vždy finanční a kontrolní výbor •Obec, v jejímž územním obvodu žije podle posledního sčítání lidu alespoň 10 % občanů hlásících se k národnosti jiné než české, zřizuje výbor pro národnostní menšiny •Výbor plní úkoly zastupitelstva •Ze své činnosti odpovídá výbor zastupitelstvu obce • • Komise •Může zřídit Rada obce jako své iniciativní a poradní orgány komise •Svá stanoviska a náměty předkládají komise radě obce •Komise je ze své činnosti odpovědna radě obce •Ve věcech výkonu přenesené působnosti na svěřeném úseku odpovídá starostovi • • • Kontrolní orgány •Ministerstvo vnitra - Dozor nad vydáváním a obsahem obecně závazných vyhlášek obcí a usnesení, rozhodnutí a jiných opatření orgánů obcí v samostatné působnosti •Krajský úřad - Dozor nad vydáváním a obsahem nařízení obcí a usnesení, rozhodnutí a jiných opatření orgánů obcí v přenesené působnosti •Magistrát - Dozor nad vydáváním a obsahem usnesení, rozhodnutí a jiných opatření orgánů městských obvodů a městských částí územně členěných statutárních měst • Příspěvková organizace •Jedna z forem veřejného ústavu •Právnická osoba •Zřízena k plnění úkolů ve veřejném zájmu •Veřejnoprávní nezisková organizace •Organizační složka státu nebo zřízena územním samosprávným celkem (obec, kraj) • Legislativní rámec •Zákon o obcích •Školský zákon •Zákon o rozpočtových pravidlech státu •Zákon o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů Zřizovatel PO •Vydává zřizovací listinu •Jmenuje a odvolává jejího ředitele, rozhoduje o jeho odměňování •Poskytuje příspěvek na provoz •Šetří stížnosti směřující proti němu •Provádí kontrolu hospodaření celé PO PO státu •Nesou označení státní organizace •Některé z nich jsou zřízeny zákonem •Dětské diagnostické ústavy, speciální školy, fakultní nemocnice, psychiatrické léčebny, dále například muzea, galerie, knihovny a divadla celostátního významu •Od organizačních složek státu se státní PO liší tím, že mají vlastní právní subjektivitu Škola jako specifická organizace •Nevytváří zisk, poskytuje kvalitní službu (většinou veřejnou) •Výchova a vzdělávání - vzájemné působení lidí •Vytváření osobnosti žáka – potřeba začlenit školu do širšího kontextu vlivů •Synergické působení jako důsledek kvalitního managementu •Soulad mezi pedagogickou koncepcí školy a řízením Řízení školy •Výchovně vzdělávací proces •Podpůrné procesy – udržování vztahů s rodiči a veřejností •Manažerský proces •