MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví První pomoc ÚPAL, ÚŽEH, POPÁLENINY OD SLUNCE Příprava vyučovací hodiny Vypracovala: Hana Václavíková Příprava na hodinu výchovy ke zdraví Téma: Úpal, úžeh, popáleniny od slunce Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Ročník: 7. Vyučovací hodina: 1 (45 minut) Použité pomůcky: powerpoint prezentace, pracovní list, počítač, plátno Cíle hodiny: • Žáci získají informace o úpalu a úžehu. • Žáci získají povědomí o prevenci před úpalem, úžehem a poraněním od slunce. • Žáci si osvojí postup při první pomoci při úpalu a úžehu. Mezipředmětové vztahy: Přírodopis (Biologie člověka – pokožka, soustava oběhová) Opěrné pojmy: zdraví, pokožka, přehřátí, sluneční záření, zvracení, křeče Nové pojmy: bezvědomí, lokální přehřátí Klíčové kompetence: Kompetence komunikativní -Žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky, týkající se podání první pomoci. -Žák naslouchá a argumentuje při diskusi, týkající se příčin úpalu a úžehu a podání první pomoci při takových zraněních. -Žák využívá komunikační a informační technologie při dohledávání doplňujících informací k tématu úpal a úžeh. Kompetence k řešení problémů - Žák vnímá problémové situace v souvislosti s podáním první pomoci a hledá příčiny různých poranění. -Žák volí vhodné postupy při podávání první pomoci. -Žák je schopen obhájit svůj postup a je si vědom zodpovědnosti za svá rozhodnutí. Kompetence občanské - Žák si uvědomuje povinnost podání první pomoci v případě potřeby. Teoretická příprava Úpal Úpal je konečná fáze přehřátí, ve které dochází k vzestupu tělesné teploty nad 40°C, termoregulace již nefunguje. Teplo se nahromadí v těle, které jej není schopno odvádět (např. i z důvodu vysoké vlhkosti vzduchu) a začne se šířit tělesnými orgány. Postupně dochází ke snížení krevního tlaku, zrychlení srdeční akce (tachykardie) a otoku mozku, který může způsobit smrt. Pokud k úpalu dojde na sluníčku, často se přidává i úžeh. K přehřátí dochází ve chvíli, kdy postupně vzrůstá tělesná teplota až do chvíle, kdy je narušena schopnost termoregulace. Pozvolna se zastaví i schopnost pot vytvářet, což vede k tomu, že se tělo nemůže ochlazovat odpařováním. Vzestup teploty může nastat buď v důsledku vnitřního onemocnění, nebo zvýšením teploty v okolí. Přehřátí způsobuje extrémní rozšiřování cév, které má za následek prudký pokles krevního tlaku a zhoršení oběhu krve po těle. Mozek není řádně okysličen, může dojít k otoku mozku, bezvědomí a smrti. Při velkém a dlouhodobém přehřátí může dojít k rozvrácení metabolismu, selhávání srdce a otoku plic, které také může končit smrtí. U těhotných žen, především v prvním trimestru, hrozí i při krátkodobém přehřátí poškození plodu či potrat (v tomto případě se nedoporučují ani horké koupele či dlouhodobé pobyty v sauně). Příčiny: - dlouhodobý pobyt na slunci - dlouhodobý pobyt ve vlhkém a teplém prostředí (sauny, horká lázeň, pobyt v tropických oblastech) - onemocnění a poruchy štítné žlázy (nadměrná produkce tělesného tepla) (www.vitalita.cz) Faktory ovlivňující vznik přehřátí: a. vnější faktory: - teplota a vlhkost vzduchu - vítr (záleží především na rychlosti větru) - okolní prostředí (horká voda a pára vás zahřeje více než horký vzduch) - oblečení (vhodné je světlé a prodyšné oblečení s pokrývkou hlavy) - zvýšená tělesná námaha, těžká fyzická práce b. vnitřní faktory: - obezita, velké množství podkožního tuku (tuk vede teplo hůře než svaly, ale lépe jej zadržuje) - věk (horší průběh u starších lidí a malých dětí) - únava a vyčerpání organismu (zvláště u fyzické práce či tělesné námahy) - chronická onemocnění (nemocné srdce, cystická fibróza, chybějící potní žlázy…) - infekce (chřipka, zarděnky, opar…) - těhotenství (zvláště pozor u prvního trimestru) - dehydratace organismu (u přehřátí je potřeba dodržovat pitný režim – v teple se tělo ochlazuje potem a ztrácí tekutiny a minerály, při nedostatku pití selhává schopnost vytvářet pot daleko rychleji - je proto potřeba tekutiny neustále doplňovat, nestačí běžný příjem tekutin) (www.prvni-pomoc.com) Příznaky: - zvýšená teplota, postupně horečka (pokud je nad 40°C jedná se o úpal), mohou se objevit křeče z horečky - bolesti hlavy, únava, možné postupné bezvědomí - změny chování - kolapsy (zvláště při dlouhodobém stání v horku a dusnu) - zrychlené a prohloubené dýchání (hyperventilace) – při přehřátí - nepravidelné, tzv. periodické dýchání (zrychlující se dech je střídán 5-10s pauzami, ve kterých nedýchá) - při úpalu - bolesti břicha, nucení na zvracení, zvracení – především u úpalu spojeného s úžehem - poškození tkání teplem (např. popáleniny) - kůže postiženého je znatelně suchá a teplá (www.mojezdravi.cz) První pomoc: - Okamžitý přesun do stínu či chladné, větrané místnosti! - Na postiženého můžete pustit ventilátor. - Intenzivně doplňovat tekutiny s minerály (ve formě mírně osolené či oslazené vody či iontových nápojů – podávejte v malém množství v krátkých časových odstupech) – pokud postižený zvrací, zkuste po lžičkách podávat Coca-Colu s ledem. - Vlažná či studená sprcha, studené obklady na předloktí, holeně, čelo a spánky. - Při horečce snaha o zmírnění tělesné teploty - Důležité je snížení teploty pouze na 38,5°C, pod touto hranicí upadá pacient do šoku z důvodu prudkého snížení tělesné teploty! - Případné popáleniny okamžitě chladit. - Při bezvědomí se zachovaným dýcháním zotavovací poloha. (viz kapitola Bezvědomí https://eforms.zpmvcr.cz/jforum/posts/list/62.page) - Při zástavě dechu resuscitace. (viz kapitola Resuscitace https://eforms.zpmvcr.cz/jforum/posts/list/60.page) - Při podezření na úpal vždy zavolejte záchrannou službu. (www.vitalita.cz) Možné následky podceněného úpalu: - poškození mozku (vlivem předchozího otoku) - ztráta schopnosti orientace a rovnováhy - nervové poruchy - smrt Prevence: Je velmi důležitá. Dodržováním pitného režimu, omezením pobytu na přímém slunci, ochranným oblečením a případně i snížením fyzické námahy riziko úpalu či přehřátí výrazně snižujete. Nezapomeňte na ochranné krémy při pobytu na slunci, předejdete případnému vzniku popálenin. (www.prvni-pomoc.com) Úžeh Vzniká při pobytu na přímém sluníčku s nechráněnou hlavou. Působením slunečního tepla se zahřívá mozek, překrví se mozkové pleny, při těžkém úžehu dochází k otoku mozku a následné smrti. Úžeh může vzniknout i při krátkém pobytu na sluníčku, zvláště mezi 11:00-15:00 hodinou. Nejlepší ochranou a prevencí proti úžehu je jakákoli pokrývka hlavy (slamák, kšiltovka, šátek…). Pokud je pobyt na přímém slunci delší, často se přidává i úpal. Příznaky: - bolest hlavy, závratě, poruchy koncentrace - nevolnost, zvracení - slabost, únava, při překrvení mozkových plen křeče a bezvědomí (www.priznaky-projevy.cz) První pomoc: - Okamžitý přesun do stínu či chladné, větrané místnosti! - studená koupel či sprcha - studené obklady na čelo a spánky - dostatek tekutin - při bezvědomí uložte postiženého do zotavovací polohy a volejte záchrannou službu (155) (viz kapitola Bezvědomí https://eforms.zpmvcr.cz/jforum/posts/list/62.page) - případné křeče se nesnažte tlumit (odstraňte předměty, o které se může poranit), volejte 155 Popáleniny od slunce: Vznikají při pobytu na sluníčku bez dostatečného krytí v podobě ochranných krémů a vhodného oblečení. Důležitá je také pigmentace kůže a fototyp pleti. Lidé světlovlasí s bledou kůží a tendencí na slunci červenat, musí používat ochranné krémy s vysokým faktorem a omezit pobyt na slunci mezi 11:00 a 15:00 hodinou. Popálená kůže od sluníčka rychleji stárne a časté i lehké popálení zvyšuje riziko rakoviny kůže. Typy popálení: - lehké – zčervenání kůže, lehké svědění - střední – kůže zůstává červená, svědí, tvoří se pupínky - těžké – silně zarudlá kůže, tvorba puchýřků, objevuje se horečka a třesavka První pomoc: - Okamžitý přesun do stínu! - chlazení kůže studenými obklady - při lehkém popálení lze použít Panthenol ve spreji - na popáleniny od slunce je velmi účinný Hemagel (k zakoupení v lékárnách, pozor na vyšší cenu) - Popálenou kůži je nutné nechat dýchat, nenanášejte proto žádné krémy! - při rozsáhlých těžkých popáleninách, horečce a třesu volejte 155 (www.vitalita.cz) Průběh vyučovací hodiny Fáze hodiny Popis činnosti Metoda Čas Úvod Administrativa Zápis do třídní knihy 2min Motivace Úvod do tématu Zahájení výuky otázkami diskuze, dotazování, hromadná, frontální 5min Expozice Teoretický výklad Práce s pracovním listem Video– úpal, úžeh Popis jednotlivých zranění, jejich příčin, faktorů vzniku, příznaků, první pomoci a prevence Určit, zda se jedná o text k úpalu nebo úžehu, prevence a první pomoc. Popis jednotlivých zranění a první pomoci vysvětlování, výklad, hromadná, frontální skupinová práce-homogenní demonstrace . 17min 5min 7min Fixace Zopakování Zopakování důležitých bodů v hodině frontální, hromadná, dotazování, fixační 6min Aplikace Zadání domácího úkolu Zjistit a zapsat do sešitu, „měli někdy Vaši rodiče úpal nebo úžeh, a jak se to projevilo?“ 2 min Zakončení hodiny Zakončení hodiny Poděkování za pozornost, rozloučení se, zadání domácího úkolu 1min Úvod hodiny -S pomocí služby učitel zapíše chybějící žáky, udělá administrativní činnosti, zodpoví na případné dotazy žáků. Motivace -Učitel zahájí hodinu motivačními otázkami: · Při jakých situacích může nejčastěji docházet k úpalu nebo úžehu? (teplo, nedostatek tekutin, přímý sluneční svit, chybí pokrývka hlavy, dlouhodobý pobyt na slunci) · Jaké mohou být projevu úpalu nebo úžehu? (nevolnost, bolest hlavy, zvracení, slabost…) · Už se vám někdy stalo, že jste měli úpal nebo úžeh? (žáci sdělují své zážitky) Expozice: -Učitel má teoretický výklad s podporou prezentace. Během výkladu žáci vyplní (přiřadí) správné pojmenování ke každému zranění (úpal, úžeh). -Po dokončení výkladu si žáci znovu pečlivě přečtou text a proběhne kontrola odpovědí. -Následuje ukázka videa. (viz příloha) Fixace: -V závěru hodiny učitel s žáky zopakuje pravidla první pomoci. Aplikace: -Učitel zadá domácí úkol. Žáci zjistí, jestli jejich rodiče měli někdy úpal nebo úžeh, a jaké měli příznaky. Následující hodinu učitel úkol zkontroluje. Zakončení hodiny: -Hodinu učitel zakončí poděkováním za pozornost a rozloučí se. Přílohy Příloha 1. Text – modelová situace – přiřazení úpal /úžeh Text č. 1 Pětiletý Pavel měl volné odpoledne a požádal maminku, aby ho vzala ven na pískoviště. Maminka vzala tedy Pavla, jeho hračky na písek a šli si spolu hrát ven. Maminku to po pár minutách přestalo bavit a tak si šla sednout pod strom do stínu, kde následně usnula. Po dvou hodinách se vzbudila celá rozlámaná, a když se podívala na pískoviště, Pavel tam stale byl s jeho kamarády a hráli si. Maminka si tedy otevřela časopis a začala si číst. Asi po další hodině to maminku už nebavilo, šla za Pavlem a řekla mu, že už by měli jít domů, protože maminka začíná mít hlad a žízeň. Maminka totiž zapomněla vzít jakékoliv pití a ani neměla žádnou svačinu. Když přišli domů, začal si po pár minutách Pavel stěžovat na nevolnost, bolest břicha a take hlavy. Lehl si, měl horečku a bylo mu špatně. Maminka si v tu chvíli uvědomila, že celé odpoledne Pavel nic nepil ani nejedl, a kloubouk, který mu před usnutím dala na hlavu, Pavel zapomněl na pískovišti odložený. Text č. 2 Čtyřčlenná rodina jela v létě autem na dovolenou do Prahy. Na dálnici se stala havárka a vytvořila se dlouhá kolona, ve které se auta posunovala minimální rychlostí. V autě bylo nedýchatelno a velké teplo. Kolona se rozjela asi až po hodině a jelikož v autě nebyla klimatizace, bylo opravdu nepříjemné vydržet tu hodinu v takovém dusnu. Když se auto rozjelo a uplynula asi další hodina, tak děti začala bolet hlava, bylo jim na zvracení a měly zarudlou suchou kůži. Řešení: Text č. 1 : úpal Text č. 2: úžeh Rozhodni, zda- li se jedná o informace platné k ÚPALU nebo ÚŽEHU: A) • vzniká působením paprsků slunečního záření na hlavu a šíji • dochází k lokálnímu přehřátí hlavy, přehřátí mozku a jeho obalů • příznaky mohou nastoupit až po několika hodinách, typicky večer po celodenním slunění • první pomoc - chladné prostředí, pokud je při vědomí podat tekutiny - ideálně minerálky Rozhodni, zda- li se jedná o informace platné k ÚPALU nebo ÚŽEHU: B) • vzniká působením uzavřeného okolního prostředí, teplejšího než je teplota • lidského těla (kotelny, kuchyně, pobyt v uzavřeném autě, …) nebo pří vysoké fyzické námaze v horkém prostředí s vysokou vlhkostí (maraton, ironman…) • příznaky - vysoká teplota (až 40 stupňů), bolest hlavy, nauzea, zvracení, křeče, • zarudlá suchá kůže (klasický úpal), vlhká opocená kůže (námahový úpal), ztráta vědomí • první pomoc - chladné prostředí, zevní chlazení (ne celé tělo a hrudník), pokud je při vědomí podat tekutiny - ideálně minerálky, volat ZZS Řešení: A) úpal B) úžeh Příloha 2: https://www.youtube.com/watch?v=gI9Y4d063w0 Příloha 3: Prezentace Použité zdroje http://www.prvni-pomoc.com/upal-uzeh https://www.zachranny-kruh.cz/pro-verejnost/urazy-rizika-nebezpeci/upal-uzeh.html https://eforms.zpmvcr.cz/jforum/posts/list/84.page http://www.ordinace.cz/clanek/poznate-uzeh-od-upalu/ https://www.elekarnice.cz/sezonni-nemoci/leto/upal-uzeh/