Sotva však naši cestovatelé vyrazili na další pouť, uviděli skupinu větrných mlýnů, které napřahovaly svá ramena k nebi jako nestvůrné bytosti. 1. Určete v celém textu slovní druhy (číslem nad každé slovo). 2. Z kolika vět se souvětí skládá? Určete jeho typ. 3. Znázorněte graficky stavbu souvětí a graf popište. 4. Znázorněte graficky stavbu 3. věty a graf popište. Které napřahovaly svá ramena k nebi jako nestvůrné bytosti. 5. Vypište z 1. a 2. věty souvětí základní skladební dvojice. 1. věta: ______________________________ 2. věta: ______________________________ ^ 6. Kterým větným členem je v textu slovo mlýnů? 7. Proveďte slovotvorný rozbor a rozbor stavby slova cestovatel. a) Slovotvorný rozbor: b) Stavba slova Základové slovo: Předpona: Odvozovací základ: Kořen: Slovotvorný základ: Přípona: Slovotvorný formant: Koncovka: 8. Vypište z textu podstatná jména a zařaďte je ke vzoru. 9. Od tvaru slovesa napřahovat vytvořte podstatné a přídavné jméno slovesné. Podstatné jméno slovesné: _____________________ Přídavné jméno slovesné. ______________________ 10. Vytvořte od slovesa vyrazit tyto tvary: Kmen přítomný: Kmen minulý: Příčestí minulé: Podstatné jméno slovesné: Přídavné jméno slovesné: Přechodník minulý (všechny tvary): 11. Určete mluvnické kategorie u slovesa uviděli a zařaďte jej do slovesné třídy a ke vzoru. Uviděli: 12. Vypište z textu zájmena a určete jejich druh: 13. Napište synonymum ke slovu nestvůrné (bytosti). 14. Rozlište předložky podle původu. kvůli nemoci, u domu, napříč městem, vedle mě, mezi koncerty, ku Praze, během dovolené, kolem rybníka 15. Potrhněte věty, ve kterých NEJSOU částice. To se ještě uvidí! Tak s námi mluvit nemůžete. Že tomu věříš! Sice se uklidnila, ale zůstala zamlklá. To je bezesporu jeho nejznámější obraz. Věděla, že nemluví pravdu. Nevěřím jí ani slovo. Přivítala ho úplně klidně. To je pravda. To byl ale hloupost! 16. Opravte chyby. Bylo nám doporučeno, abychom shlédli nově nastudovanou divadelní hru Nikola šuhaj Loupežník. Také naše fodbalové mužstvo se zůčastní soutěže o Pohár mistrů evropských zemí. Blíží se nejkrásnější svátky roku a s nimi i advent a hod boží vánoční. Asi třicet šest procent procent dětí navštěvuje u nás lidové školy umění. Nebyl s to se rozhodnout, a proto jen zabíjel čas. Pacient sípal dál, i když si dal sklenici čaje s léčivým sirupem. Neustále musel zpytovat své svědomí, ale špatné myšlenky z hlavy vymítit nedovedl. Nejdříve se děti učí psát tužkou a teprve potom píší plnícím perem. Všechny nabyté vědomosti se snažil u slovně druhového rozboru súročit. Můj přítel je velmi zcestovalý, navštívil do konce i Dálný Východ. Nedokázal se s její smrtí vyrovnat a spáchal sebevraždu skokem se skály.