Sotva však naši cestovatelé vyrazili na další pouť, uviděli skupinu větrných mlýnů, které napřahovaly svá ramena k nebi jako nestvůrné bytosti. 1. Určete v celém textu slovní druhy (číslem nad každé slovo). 2. Z kolika vět se souvětí skládá? Určete jeho typ. 3. Znázorněte graficky stavbu souvětí a graf popište. 4. Znázorněte graficky stavbu 3. věty a graf popište. Které napřahovaly svá ramena k nebi jako nestvůrné bytosti. 5. Vypište z 1. a 2. věty souvětí základní skladební dvojice. 1. věta: ______________________________ 2. věta: ______________________________ ^ 6. Kterým větným členem je v textu slovo mlýnů? 7. Proveďte slovotvorný rozbor a rozbor stavby slova cestovatel. a) Slovotvorný rozbor: b) Stavba slova Základové slovo: cestovat Předpona: --- Odvozovací základ: cestova- Kořen: cest Slovotvorný základ: cestova- Přípony: -ova-, -tel Slovotvorný formant: -tel Koncovka: --- 8. Vypište z textu podstatná jména a zařaďte je ke vzoru. cestovatelé - muž mlýnů – hrad/les pouť – kolísání mezi píseň/kost ramana – město (v některých pádech odlišné tvary) skupinu – žena nebe – moře bytosti - kost 9. Od tvaru slovesa napřahovat vytvořte podstatné a přídavné jméno slovesné. Podstatné jméno slovesné: napřahován + í Přídavné jméno slovesné: napřahován + ý/á, é, … 10. Vytvořte od slovesa vyrazit tyto tvary: Kmen přítomný: vyraz- Kmen minulý: vyrazi- Příčestí minulé: vyrazil Podstatné jméno slovesné: vyražení Přídavné jméno slovesné: vyražení Přechodník minulý (všechny tvary): vyraziv, vyrazivši, vyrazivše 11. Určete mluvnické kategorie u slovesa uviděli a zařaďte jej do slovesné třídy a ke vzoru. Uviděli: os. 3. č. množ. zp. oznam. čas min. rod čin. vid D 12. Vypište z textu zájmena a určete jejich druh: naši – přivlastňovací, které – vztažné, svá - přivlastňovací 13. Napište synonymum ke slovu nestvůrné (bytosti) – zrůdné, obludné, ohavné, ohyzdné, šeredné, odporné, znetvořené… 14. Rozlište předložky podle původu. kvůli (N) nemoci, u (V) domu, napříč (N) městem, vedle (N) mě, mezi (N) koncerty, ku (V) Praze, během (N) dovolené, kolem (N) rybníka 15. Potrhněte věty, ve kterých NEJSOU částice. To se ještě uvidí! Tak s námi mluvit nemůžete. Že tomu věříš! Sice se uklidnila, ale zůstala zamlklá. To je bezesporu jeho nejznámější obraz. Věděla, že nemluví pravdu. Nevěřím jí ani slovo. Přivítala ho úplně klidně. To je pravda. To byla ale hloupost! 16. Opravte chyby. Bylo nám doporučeno, abychom zhlédli nově nastudovanou divadelní hru Nikola Šuhaj loupežník. Také naše fotbalové mužstvo se zúčastní soutěže o Pohár mistrů evropských zemí. Blíží se nejkrásnější svátky roku a s nimi i advent a Hod boží vánoční. Asi třicet šest procent procent dětí navštěvuje u nás lidové školy umění. Nebyl s to se rozhodnout, a proto jen zabíjel čas. Pacient sípal dál, i když si dal sklenici čaje s léčivým sirupem. Neustále musel zpytovat své svědomí, ale špatné myšlenky z hlavy vymýtit nedovedl. Nejdříve se děti učí psát tužkou a teprve potom píší plnicím perem. Všechny nabyté vědomosti se snažil u slovnědruhového rozboru zúročit. Můj přítel je velmi zcestovalý (i scestovalý), navštívil dokonce i Dálný východ. Nedokázal se s její smrtí vyrovnat a spáchal sebevraždu skokem se/ze skály.