Kontinuita a progrese kurikula geografického vzdělávání na 1. a 2. stupni ZŠ Petr Knecht Proč toto téma? Na jaké otázky společně budeme hledat odpovědi? 1) Proč jsou kontinuita a progrese považovány za klíčové charakteristiky kvality kurikula? 2) Jak by mělo vypadat kurikulum splňující požadavky na kontinuitu a progresi? 3) Jak zkoumat kontinuitu a progresi v kurikulu? 4) Jaký typ kurikula vlastně potřebujeme? Nárůst neúspěšnosti žáků při přechodu z 1. na 2. stupeň Zdroj: MŠMT ČR, školní rok 2013/2014 Mýty o 1. a 2. stupni „[…] první stupeň českých základních škol se daří žádoucím způsobem proměňovat, druhý stagnuje a lpí na překonaných přístupech.“ (Dvořák, 2011, s. 83; s odvoláním na zprávy ČŠI) „[…] nelze říci, že by se nám rozdíly [mezi 1. a 2. stupněm] podařilo zdokumentovat.“ (Najvarová, Najvar, & Janík, 2008, s. 159). „Na 1. stupni [ze strany žáků] ještě nedochází k zásadní kritice školního učení […] jako v pozdějších letech.“ (Kučera, 2005, s. 197) „To hlavní kognitivní se naučili žáci už na 1. stupni. […] Zkratkovitě, ale ne chybně lze říci, že na 2. stupni se už [žák] přestává učit.“ (Kučera, 2005, s. 205) Kritéria kvality kurikula • Relevance • Praktičnost • Efektivnost • Jasnost/srozumitelnost • Kontinuita (koherence/konzistence) (srov. Dvořák, 2012, s. 35; Van den Akker et al., 2009, s. 39) Kontinuita kurikula • VNITŘNÍ (vertikální) = korespondence mezi obecnými cíli (klíčovými kompetencemi) na jedné straně a konkrétními výstupy v jednotlivých vzdělávacích oblastech. Provázání/provázanost kurikulárního dokumentu • VNĚJŠÍ (horizontální) = stupeň sladění různých nástrojů vzdělávacího systému (standardy, učebnice, testy), v našich podmínkách soulad RVP a ŠVP aj. • Vše je možné sledovat na úrovni domén, vláken či deskriptorů (indikátorů). Progrese kurikula • Progrese kurikula = postupné rozšiřování a prohlubování vzdělávacích obsahů v kurikulu s cílem zajistit pokroky žáků v učení. • Náročnost/rigoróznost • Šířka (počet témat) • Hloubka (koncentrace na určitou jádrovou oblast učiva) Úrovně pokroku Zdroj: Bennets (2002, s. 85). Úrovně pokroku Zdroj: dllp.org Úrovně pokroku (čtení) Zdroj:http://lausdepo.yolasite.com/resources Příklad z RVP ZV (geografické vzdělávací obsahy) … pohled do kurikula Mapy učebního pokroku • Learning Trajectories (LT) vs. Learning Progressions (LP) Monočíslo Journal of Research in Science Teaching, 2009, 46(6) Special Issue: Learning Progressions Indikátory učebního pokroku 1. Vysvětlení založené na naivních představách. 2. Vysvětlení založené na znalosti základních faktů/pojmů. 3. Vysvětlení založené na jednoduchém vyvozování ze základních faktů/pojmů. 4. Vysvětlení založené na komplexnějším zdůvodňování. Přístupy k tvorbě map učebního pokroku 1. Tvorba ukotvená v sekundárních datech 2. Data získaná in situ 3. Výuková intervence Klíčová součást Studium literatury o zákonitostech učení (v určitém vyučovacím předmětu). Sběr dat od žáků z různých ročníků. Zapojení smysluplné výukové intervence. Tvorba učebních trajektorií Založená na publikovaných výzkumných zjištěních, kurikulárních dokumentech, kanonických textech a názorech expertů v příslušné oblasti vzdělávání. Viz přístup 1, hypotetické trajektorie učení jsou testovány u žáků a revidovány na základě výzkumných zjištění. Viz přístup 1 a 2,dále je využita výuková intervence. Hypotetické trajektorie učení jsou následně revidovány na základě výzkumných zjištění. Metoda hodnocení Kvantitativní (multiple-choice, otevřené otázky) i kvalitativní (interview, pozorování). Kvantitativní a kvalitativní hodnocení žáků před a po výukové intervenci. Související výzkumné postupy Iterativní zlepšování učebních trajektorií i jejich způsobů hodnocení na základě výzkumných zjištění. Viz přístup 2, v některých případech jsou do výzkumu zapojeni také učitelé jako zprostředkovatelé výukové intervence. Volně podle Huynh, Solem, & Bednarz (2015, s. 71) a Duschl et al. (2011, s. 173). Klíčová otázka: Jak jsme na tom u nás? • Interpretace mohou být různé. Zdroj: www.scio.cz. Naprostá novinka http://www.project2061.org Jaký typ kurikula vlastně potřebujeme? Závěr • Kontinuita a progrese jsou v kurikulu 1. a 2. stupně ZŠ implicitními kvalitami kurikula. • Úsilí o zexplicitňování vybraných kvalit kurikula legitimizuje, sjednocuje a rozvíjí oborové didaktiky. • Mapy učebního pokroku by neměly nahradit státní kurikulum nebo standardy. Měly by být jejich přirozenými doplňky. http://www.ncrge.org/projects/geoprogressions/ Literatura Bennetts, T. (2002). Continuity and progression. In Smith, Maggie (Ed.), Teaching Geography in Secondary Schools: A Reader (s. 83). London: Routledge. Duschl, R., Maeng, S., & Sezen, A. (2011). Learning progressions and teaching sequences: A review and analysis. Studies in Science Education, 47(2), 123–182. Dvořák, D. (2012). Od osnov ke standardŭm: proměny kurikulární teorie a praxe. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. Huynh, N. T., Solem, M., & Bednarz, S. W. (2015). A Road Map for Learning Progressions Research in Geography. Journal of Geography, 114(2), 69–79. Solari, O., Solem, M., & Boehm, R. (2017). (Eds.). Learning Progressions in Geography Education. Springer. Solem, M., Huynh, N. T., & Boehm, R. G. (2015). Learning progressions for maps, geospatial technology, and spatial thinking: A research handbook. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars.